Pokémon for og imod
Fra : Kurt Winding

Dato : 30-11-00 12:35

Hej NG

Jeg er blevet pålagt (af min kone) at skrive til newsgroup for at høre jeres
mening om Pokémon.

Grunden til dette er, at hun har Pokémon som projekt på PGU, og vil i den
forbindelse gerne høre fra mange forskellige med forskellige
indgangsvinkler, hvordan både børn og voksnes forhold er til denne "dille".

Der er jo vidtfavnende konsekvenser i dette spil/samling/serie/film, lige
fra sjov leg/underholdning til mobning, gruppepres, tyveri, vold og
selvmord......kom selv med flere.

Enhver respons vil være værdsat.
På forhånd tak
--
Best Regards/ Med Venlig Hilsen
Kurt Winding (E-Mail: sonja@email.dk )

Fra : Tomas O.

Dato : 30-11-00 15:13

"Kurt Winding" <sonja@email.dk> skrev:

Hej Kurt

Nu tror jeg at det med at det udarter siog til vold og deslignende har
meget at gøre med hvordan ungerne er opdrgate og intet af det er
Pokemonnernes skyld

Vi smalede da osse på ting da jeg var barn.. nogen samlede på
fodboldkort og andre på glaskugler og det hændte da osse dengang at
nogen stjal fra hinanden og kom i slagsmål.

Den største forskel fra dengang og i dag er nok markedsføring, der gør
at dillerne er udbredt over hele klode i stedet for kun i Rødovre eller
Nr. Alslev..

Dette gør vel så et flere børn samler og debatterer og beskæftiger sig
med samme ting. Nogens forældre forærer så ungerne alt hvad der kommer
af Pokemon ting og disse unger viser deres smalinger frem for andre
unger. Og så er der måske ballade.. men det var også sådan da jeg var
barn (30 år siden).

Hilsen
Tomas O.

Fra : zar

Dato : 30-11-00 20:08

De kort har da fået mine børn til at tegne noget mere, da de forsøger tegne
de forskellige figurer, så det er da meget godt og så vil de hellere købe de
kort end slik og det i sig selv er godt, hvis de da endelig absolut skal
købe noget, dog er de alt for dyre de kort.
Jeg tror nu også på de kan få de værste sider op i børnene, de store prøver
snyde sig til de bedste kort, med de små børn f.eks. men sådan er der så
meget.
Vi er vel alle samlere og lige nu er det disse kort snart noget andet, det
handler bare om hvem som først er så heldige at få ideen.

Fra : Bess

Dato : 01-12-00 08:20

Hej Kurt
Jeg kan fortælle at min søn bruger alle sine lommepenge på at købe disse
Pokémon kort. Som mange andre i hans alder (8-9 år) spiller de ikke med dem,
men blot samler og bytter. I ca. hver 2.-3. pakke er der et "hologramkort",
det børnene kalder et glimmerkort.

Når min søn har købt en pakke lukker han den straks op og de fleste gange
bliver han skuffet fordi det var kort han havde i forvejen. Han har jo ingen
mulighed for at se hvad der er i pakkerne før han køber og han ved at der nu
går en uge igen inden han kan købe. Sommertider får han så en pakke af os
.

For ikke så længe siden fik han stjålet en del kort (alle glimmerkort
selvfølgelig) og skal han købe dem ind igen skal han bruge måske 600 - 800
kr. fordi disse glimmerkort er relativt sjældne.

I sommer gik vi en tur i byen og min søn fik øje på en t-shirt med en
Pokémon figur. Han spørger om han ikke må få den og det siger jeg ja det (de
mangler jo altid tøj, de unger), men da jeg så at prisen på en ganske alm.
hvid t-shirt i str. 10 år kostede 170 kr. sagde jeg stop.

I legetøjsbutikken hvor vi køber kortene sagde jeg til dem at jeg så frem
til den dag min søn havde samlet alle kortene. Til det sagde de blot at
firmaet havde 150 nye figurer parat til foråret og så kan vi begynde forfra
igen. De ved godt hvornår de skal sætte ind.!!

Jeg har intet imod Pokémon som sådan, men at der er nogen der bevidst
manipulerer med børn på den måde har jeg noget imod. ALT hvad der har med
Pokémon at gøre koster mere end det er værd rent kvalitetsmæssigt.

mvh
Bess

Fra : Tomas O.

Dato : 01-12-00 10:46

"Bess" <bess@pc.dk> skrev:

Hej

Det er faktisk en af de ting der virkelig kan få mig til at blive
vred. Prisen i forhold til kvaliteten og så den markedsføring.

Det er så bevidst manipulation af vore unger at jeg bliver vred.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Lotte L.

Dato : 01-12-00 12:25

Bess skrev i meddelelsen <907jde$9et$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>selvfølgelig) og skal han købe dem ind igen skal han bruge måske 600 - 800
>kr. fordi disse glimmerkort er relativt sjældne.

Hej Alle

Med det I skriver - bl.a. indlægget ovenfor - så får det mig til at tænke på
Lotto-kuponer, skrabelodder o.l.

Indtil videre er vi foruden fænomenet pga. vores barns alder, - og lige nu
kan jeg så tænke: Fred være med det!!!!
Men det er virkelig skræmmende kampagner og markedsføring, der bliver
anvendt udviklet af højt uddannede markedsføringsfolk. Vores børn er
naturligvis i deres vold, og derfor må vi da som forældre tage ansvar. Vi
kan - og skal vel heller ikke beskytte børnene imod det - men vi kan forsøge
at lære dem at sortere i det - oplyse dem om de mekanismer der er tale om.
Dog må jeg til trods for ovennævnte sige, at jeg støtter op om de
skoler/institutioner, der har taget affærde og forbudt lige præcis de kort,
Pokemon, som giver anledning til store konflikter mellem børnene.
Hvad gør man ved Ludomaner?
Kan man ikke tale med børnene om, hvad de bruger deres lommepenge til? Altså
selvfølgelig skal de da have en vis selvbestemmelse over pengene, men jeg
mener ikke, at man ved at snakke med børnene om, hvordan de disponerer deres
penge, inddrager den selvbestemmelsesret. Helt ærligt diskuterer min mand og
jeg da også om hvordan vi skal bruge vores penge.
Nå, det var bare lidt tankespind, jeg må hellere slutte igen.
Mvh. Lotte

Fra : Tomas O.

Dato : 01-12-00 12:55

"Lotte L." <llh@hum.auc.dk> skrev:

Min søn på 8½ kan godt forholde sig til markedsføring. Vi havde en lang
snak om det forleden og han kan da godt se at de snyder og siger ting
der er løgn i dem. Han griner ælige så højt som jeg af de tåbelige
reklamer der indimellem er i flimmeren.

Han sagde: Far, de lyver og bedrager allesammen og alligevel køber vi
deres ting.

Ja hvad fanden svarer man på det?

Hilsen
Tomas O.

Fra : Gert Philipsen

Dato : 02-12-00 10:15

Lotte L. <llh@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:90825t$csj$1@news.inet.tele.dk...
> Dog må jeg til trods for ovennævnte sige, at jeg støtter op om de
> skoler/institutioner, der har taget affærde og forbudt lige præcis de
kort,

Skolen kan pålægge børnene at holde kortene (og andet for undervisningen
irrelevante og forstyrrende objekter) i tasken i timerne.

Men frikvarteret og tiden på SFO'en er børnenes fritid. Her bør
institutionen ikke komme med forbud mod Pokemonkort.

Gert Philipsen
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-12-00 12:09

"Gert Philipsen" <gert@begavet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men frikvarteret og tiden på SFO'en er børnenes fritid. Her bør
> institutionen ikke komme med forbud mod Pokemonkort.

personligt mener jeg det er helt ok at banlyse det.... især i SFO for de
mindre børn... her har ungerne ikke helt samme realitets sans og derfor
kan de mere grove unger godt udnytte de stille...... SFO bør være et
fristed hvor der er plads til alle og hvor der skal være ro til at
fordøje dagens oplevelser..... ikke et sted hvor børnene er bange for at
være fordi en eller tre har en tendens til at være efter de stille
børn....

min søns skole har ikke blot forbudt pokemonkort eller pokemon ting i
det hele taget men sidste år blev JoJo's også banlyst.... fordi de
større børn ( fra 4 klasse og op) rottede sig sammen mod de mindre børn
og franarrede dem deres JoJo's..... de er bange for at det samme skal
blive tilfældet med pokemon..... og her er det jeg godt kan give dem
ret..... det er ikke fair at de store skal have lov at narre de
små......
--
knus sabina

did you ever wake up after a one night stand, and realize
that the person next to you is so ugly, that you'd rater
chew off your arm than risk waking this person....
thats coyote ugly!!

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 02-12-00 21:57

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blive tilfældet med pokemon..... og her er det jeg godt kan give dem
> ret..... det er ikke fair at de store skal have lov at narre de

Jeg ville uden tøven udmelde mit barn af en skole, der istedet for at lære
børnene at behandle hinanden med respekt, uanset alder, bare forbyder dem at
medbringe de ting der kan skabe problemer.
Ingen børn lærer at være søde overfor andre, medmindre de selv oplever at
andre er søde ved dem. De store vil altid prøve at drille de små hvis det
bliver accepteret, og det bliver det jo hvis de ikke stoppes med ord.
Hvor er opsynet med børnene hvis det lykkes de store at narre de små?
Hvorfor er der ingen voksne der kan få de store til at levere de franarrede
ting tilbage?
Ja undskyld men jeg bliver helt forskrækket over at det kan være i Danmark
at vi forbyder nogen at medbringe deres egne ting, sålænge vi ikke taler om
skydevåben, narko og levende dyr.
Vi taler om legetøj, det er meningen at man bytter, og hvad så hvis de store
nogen gange tager sig nogle friheder, lærer de små ikke lidt af det. Det er
vel kun hvis den lille er ked af det, at det er forkert og der kommer den
voksne så ind og hjælper.
Det er tit først når den voksne gør opmærksom på at der er noget galt at det
går op for den lille, prøv at tænke på penge. Min datter på 3 år vil hellere
have 5 enkroner end en tier, og først når jeg belærer hende bliver hun ked
af det.
Det kan da godt være at "glimmerkortet" er mere værd i selve spillet, men
hvad hjælper det når det er lige præcis det nye kort knægten helst vil ha´.
I øvrigt mener jeg at det er en sjov leg for børnene men jeg forstår den
ikke, og det tror jeg der er mange børn der heller ike gør, de er bare
fanget af den massive dækning i medierne. Og det har børn alle dage været,
alle vil gerne have det sidste nye og det de andre har, selvom de slet ikke
kan bruge det til noget. Det er vores pligt som forældre at sætte en grænse
og forklare den så børnene forstår det.
Vi har en nabo på 4 år som med næsen i sky kigger rundt i vores lejlighed og
siger, har I ingen gulvtæppper, og hvorfor har du ikke fjernsyn på dit
værelse, det har jeg .
Min datter på 3 svarer, at vi ikke kan tåle gulvtæpper og at hun hellere vil
hygge sig foran fjernynet med Mor og Far end sidde alene og kigge.
Altså det jeg mener er at børn skal lære at behandle hinanden ordentligt og
have begrundelser for de begrænsninger vi sætter for dem. Og den med at vi
ikke har råd er ikke en god måde, prøv hellere at sammenligne med hvad
pengene ellers kan bruges til,
eller forklar at det vil du bare ikke købe fordi........
Hvis du er bange for at dit barn skal være udenfor i det sociale på skolen
så glem det, der kommer hele tiden nye ting som man bare må have for at
kunne følge rigtig med. Men de børn der har alle de ting, kan ikke lege uden
og har "købt" sine kammerater, ved at skulle være først med det nye. Det er
som regel de børn som ikke er til at holde ud når de bliver store og som
aldrig bliver tilfredse voksne.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-12-00 22:35

"Hald & Nielsen" <ninahald@anarki.dk> wrote in message

> [...]
dem at
> medbringe de ting der kan skabe problemer.

jamen hvis du har råd til det så fred være med dig.... de eneste andre
muligheder jeg har her i området (uden at skulle tilbringe timer om
morgenene med at bringe ham i skole) er privat skoler..... desuden er
jeg glad for den skole han er i nu.... de gør utroligt mange ting for
børnene.....

> [...]
> Hvor er opsynet med børnene hvis det lykkes de store at narre de små?
> Hvorfor er der ingen voksne der kan få de store til at levere de

hvorfor tror du der ikke er opsyn... og hvorfor tror du de ting ikke
bliver leveret tilbage???
opsynet er der... men eftersom alle børnene (store som små) er i samme
skolegård og på et område på størrelse med et par fodboldbaner... kan
det være svært at holde track med alle børnene..... desuden er jeg
tilhænger af frihed under ansvar.....

> [...]
Det er
> vel kun hvis den lille er ked af det, at det er forkert og der kommer

når det sker gentagne gange hvor de voksne træder ind og det stadig ikke
hjælper kan jeg godt forstå at de forbyder det..... som sagt skal SFO*en
være et fristed hvor alle kan være uden at det skal skabe problemer.....
når elementet der skaber problemer er væk, forsvinder størstedelen af
problemerne også.... desuden er det ikke pædagogernes opgave at opdrage
ungerne... det er forældrenes... og hvis de ikke kan finde ud af det er
det pædagogerne træder til med drastiske midler.....

> [...]
hellere
> have 5 enkroner end en tier, og først når jeg belærer hende bliver hun

ja men hvor mange forældre ser hvad der foregår i skolegården??? som
sagt er det pædagogerne der træder i forældrenes sted i denne sag.....
det er forældrenes opgave at bakke op omkring beslutningen... det er
bare ikke alle der gør det... for hvor mange 11 årige kender du der
kommer hjem g siger "ved du hvad mor... jeg har altså narret dem fra 1
klasse i dag for at få flere pokemon kort"???

> [...]
ikke
> kan bruge det til noget. Det er vores pligt som forældre at sætte en

ja men igen ser du hvad der foregår i skolegården???

Fra : Gert Philipsen

Dato : 03-12-00 09:39

Sabina Hertzum <sabina@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fM4W5.6081$V3.223403@news000.worldonline.dk...
> [...]
> fordøje dagens oplevelser..... ikke et sted hvor børnene er bange for at
> være fordi en eller tre har en tendens til at være efter de stille

Det er lige præcis det, der er humlen. Børnene skal lære at opføre sig, så
der er plads til alle. Det er SFO'ens (og forældrenes) opgave. Den har de
løst udmærket på min datter SFO ved hjælp af børnemøder. Opgaven løses efter
min opfattelse ikke ved at forbyde brugen af Pokemonkort i børnenes fritid.

> [...]
> blive tilfældet med pokemon..... og her er det jeg godt kan give dem
> ret..... det er ikke fair at de store skal have lov at narre de

Ja, men så kan de jo fortsætte med at forbyde alle fremtidige diller - ca én
om året.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-12-00 11:09

> [...]
efter
> min opfattelse ikke ved at forbyde brugen af Pokemonkort i børnenes

nu er jeg så af den opfattelse at fritiden ikke ligger i SFOtiden.....
i den tid er børnene stadig i skolens varetægt og der er nogle ting der
skal overholdes..... der er altid regler der skal overholdes...
børnemøder er også en udemærket ide...... men indebærer de hele
skolen??? problemet var og jeg mener VAR jo på mins søns skole at det
var børn uden for SFO'en der lå bag problemerne.....
nu skal det så måske siges at min søns skole har et ret højt invandrer
antal..... ikke at jeg siger det er problemet, men jeg er da rendt ind i
nogle enkelte der kunne trænge til noget dansk opdragelse....

> Ja, men så kan de jo fortsætte med at forbyde alle fremtidige diller -
ca én
> om året.

hvis det er det der skal til for at skabe et harmonisk miljø så kan jeg
virkelig ikke se problemet i det..... igen... efter SKOLEtid ( hvilket
for mig indebærer SFO) kan ungerne jo gøre som de vil..... hvor er
problemet så???

Fra : gert philipsen

Dato : 03-12-00 12:00

Sabina Hertzum <sabina@worldonline.dk> skrev i artiklen
> nu er jeg så af den opfattelse at fritiden ikke ligger i SFOtiden.....

Ja, men så er vi absolut og fundamentalt uenige. SFO er efter skoletid =
fritid.
SFO'en skal give børnene relevante tilbud, så de har mulighed for at får en
indholdsrig fritid.

> i den tid er børnene stadig i skolens varetægt og der er nogle ting der
> skal overholdes..... der er altid regler der skal overholdes...

Naturligvis er der det. Overtøj på uden for når det er koldt, at man ikke
må købe og sælge eksempelvis Pokemonkort, at garderober og rygsække er
private områder. Masser af regler - ligesom der er i hver enkelt familie.

> børnemøder er også en udemærket ide...... men indebærer de hele
> skolen??? problemet var og jeg mener VAR jo på mins søns skole at det
> var børn uden for SFO'en der lå bag problemerne.....

OK, men så lad os holde SFO'en uden for, for det er åbenbart ikke her at
problemerne ligge kan jeg forstå.
I øvrigt forstår jeg, at det var kendte børn, der skabte problemerne. Så
burde det vel være en relativt set enkelt ting at tage fat om problemets
årsag i stedet for at "straffe" samtlige elever med et forbud mod den (for
manges vedkommende) til en hver tid mest attraktive dille.

> nu skal det så måske siges at min søns skole har et ret højt invandrer
> antal..... ikke at jeg siger det er problemet, men jeg er da rendt ind i
> nogle enkelte der kunne trænge til noget dansk opdragelse....

Det er der så sandelig også mange børn af etnisk dansk oprindelse, der
kunne trænge til. Men hvad har dette lige med et forbud af Pokemonkort at
gøre?

> [...]
> virkelig ikke se problemet i det..... igen... efter SKOLEtid ( hvilket
> for mig indebærer SFO) kan ungerne jo gøre som de vil..... hvor er

Problemet er for det første, at du ikke gør en døjt for at fjerne årsagen
til problemet (Uheldige omstændigheder ved børns opførsel i forbindelse med
Pokemonkort og lignende er ikke er ikke problemet men konsekvensen)

For det andet, at du ikke anerkender tiden i SFO'en som værende børnenes
fritid.

Med venlig hilsen
Gert

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-12-00 12:26

> [...]
=
> fritid.
> SFO'en skal give børnene relevante tilbud, så de har mulighed for at

nu er det sådan at på min søns skole at hans SFO kun indeholder børn fra
BH til 3 klasse.... samtidig er SFO'en og klasserne integrerede omkring
børnenes undervisning.... de kører heldagsskole... derfor ser jeg ikke
SFO tid som fritid.... også fordi de pædagoger der er tilknyttet SFO'en
også er en stor del af børnenes undervisning.....

> [...]
> må købe og sælge eksempelvis Pokemonkort, at garderober og rygsække er
> private områder. Masser af regler - ligesom der er i hver enkelt

ja.... men har du ikke visst ting dine børn absolut ikke må derhjemme???
såsom at lege med de store knive fordi de kan komme til skade???

> [...]

(for
> manges vedkommende) til en hver tid mest attraktive dille.

jeg kender ikke noget til om det var kendte elever der gjorde disse
ting.... idet forbudet var indledt inden min søn startede i skole....
hvordan er det lige du vil straffe de børn der er problemet???

> Det er der så sandelig også mange børn af etnisk dansk oprindelse, der
> kunne trænge til. Men hvad har dette lige med et forbud af Pokemonkort
at
> gøre?

personligt har jeg oplevet det i børnehaven at det var nogle enkelte
drenge af sydlig oprindelse der havde problemer med at finde ud af dit
og mit..... gentagne gange på trods af formaninger var det et problem
med min søns cykel.... jeg har endda selv taget sagen i hånden og
snakket med den dreng son jeg oplevede problemet var med.... ikke at det
har hjulpet....

> [...]
forbindelse med
> Pokemonkort og lignende er ikke er ikke problemet men konsekvensen)

hvad er problemet så?? børnenes opdragelse??? i så fald.. er det skolens
opgave at rette op på det?? nej vel??? ultimativt er det forældrenes
opgave.....

> For det andet, at du ikke anerkender tiden i SFO'en som værende
børnenes
> fritid.

læs ovenstående... eftersom at SFO'en er totalt integreret i
undervisningen har jeg svært ved at se det som fritid..... for mig er
fritid når ungerne kommer hjem fra skole og leger med deres kammerarter
derhjemme....

Fra : Gert Philipsen

Dato : 03-12-00 20:31

Sabina Hertzum <sabina@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:X6qW5.5937$S3.278473@news010.worldonline.dk...
> [...]
> SFO tid som fritid.... også fordi de pædagoger der er tilknyttet SFO'en
> også er en stor del af børnenes undervisning.....

Heldgsskole - det skurer fælt i mine ører. Små børn har (her kunne jeg
egentlig godt have tænkt mig at bruge et særdeles farverigt sprog) krav på
deres fritid.

Naturligvis bør der bestå et tæt samarbejde mellem selve skoledelen og
SFO'en. Det er jo egentlig det der ligge i SFO i modsætning til et
fritidshjem. På min datters SFO (som i øvrigt kun er for børnene fra BH til
og med 2. klasse) deltager pædagogerne også i skoletimerne. Nu i første
klasse er der tale om en dag pr. uge.

Når klassen(erne) kører projekter tilbyder SFO'en aktiviteter, der har med
det aktuelle projetkt at gøre. Men da vi taler om børnenes fritid, er der
tale om et tilbud.

Ærlig talt kan det ikke være rimeligt at børn i alderen 6-8 års pligttid
andrager mellem 7 og 9 timer dagligt!

> ja.... men har du ikke visst ting dine børn absolut ikke må derhjemme???
> såsom at lege med de store knive fordi de kan komme til skade???

Der er masser af ting mine børn ikke må hjemme. Jeg argumenterer heller ikke
i mod, at forældre skulle forbyde deres børn at bekæftíge sig med
Pokemonkort. Det er de sandelig i deres gode ret til. Ligesom min 7 årige
datter ikke får TV på rummet, selv om flere af hendes jævnaldrene venner har
det.

> jeg kender ikke noget til om det var kendte elever der gjorde disse
> ting.... idet forbudet var indledt inden min søn startede i skole....

Jeg forholdt mig kun til, at du oplyste at det var skolebørn uden for SFO
ordningen, der skabte problemer i forbindelse med Pokemonkortene.

> hvordan er det lige du vil straffe de børn der er problemet???

Dét ved jég ikke. Men alt andet lige må det jo hjælpe, hvis og når man ved,
hvem der laver problemerne. Så har skolen i hvert fald mulighed for at sætte
ind med tiltag direkte overfor disse børn og eventuelt deres forældre. Til
alles i almindelighed og disse børns i særdeleshed interesse.

> [...]
> med min søns cykel.... jeg har endda selv taget sagen i hånden og
> snakket med den dreng son jeg oplevede problemet var med.... ikke at det

Talte du med pdagogerne i børnehavne om det? Hvad gjorde de ved sagen?
Selvfølgelig er det trist i de tilfælde hvor børn ikke kender forskel på dit
og mit. Men problemet er først og fremmest hos det barn, der stjæler. Jeg
ville i hvert fald til en hver tid foretrække at trøste min datter, hvis hun
var bestjålet end at skulle opleve, at det var hende, der ikke kendte
forskel på dit og mit.

> [...]
>
> hvad er problemet så?? børnenes opdragelse??? i så fald.. er det skolens
> opgave at rette op på det?? nej vel??? ultimativt er det forældrenes

Det er selvfølgelig de børn der har en uheldig adfærd, der er og har
problemet. Man kan så vælge at udelukke alle for disse børn attrative ting
fra fællesskabet bl.a. ved at forbyde Pokemonkort. Det går imidlertid ud
over alle. Endvidere mister skolen jo en hver chance for på et tidligt
tidspunkt at sætte ind over for disse børn, der åbentbart trænger hjælp til
at forstå værdien af en fornuftig social adfærd.

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 10:46

Fra : Gert Philipsen

Dato : 04-12-00 10:46

Sabina Hertzum <sabina@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dMyW5.2655$_p.17133@news010.worldonline.dk...
> hvad er der nu i vejen med heldags skole??? pensum er det samme... den
> eneste forskel er at der bliver plads til mere leg og hygge i skoletiden
> end der var før... og lærerne har større mulighed for at sige " nu tager
> vi altså lige en halv times leg" uden at være bange for at deet går ud
> over undervisningen....

Hvis det er rigtigt, at pensummet er det samme i en skoledag på fire timer
som en på seks, je så bliver der mere tid til leg og hyge i løbet af
skoledagen på seks timer.

Problemet er bare, at den legetid, der kan give i løbet af skoletiden ikke
har den samme kvalitetsmæssige værdi som en længere sammenhængende fritid
for børnene. Har du glemt hvor ofte lege udviklede sig over tid? Jeg ved
selvfølgelig ikke hvordan det er for piger, der f.eks. leger far, mor og
børn. Men jeg kan forestille mig at dette er et eksempel på en leg, der
udvikler sig og når sit højdepunkt efter den halve time. I hvert fald var
det sådan med mange af de drengelege, jeg legede som barn.

30 minutter er nu heller ikke meget, hvis man skal iføre regntøj og
gummestøvler, ud i mudderet og nå at skifte igen før undervisningen igen
påbegyndes. Eller hvis man skal lave en perleplade, spille en fodboldkamp
osv. osv.

> lige nu er min søns SFO integretet dagligt i undervisningen..... hvilket
> giver et dejligt samarbejde for os forældre..... SFO'en ved også hvad
> der sker i skolen så man hele tiden kan følge med...... det kan være
> svært hvis man ikke har store muligheder for at få en snak med lærerne
> hver dag...

Den side af sagen klare vi let ved den kommunikation, vi kan have med læren
når vi følger vores børn om morgenen, lærens ugentlig brev o.s.v.

> hvor får du lige de tal fra??? min søns skoledag er på 6 timer.... og de
> sidste to foregår somregel i tæt samarbejde med SFO'en så børnene også
> har en del at sige selv.... samtidig er der som jeg tidligere fortalte
> større råderum for lærerne.... de skal ikke presse pensum ind på 4 timer
> om dagen..... efter hvad jeg hører om det fra MANGE forældre ( jeg
> arbejder som frisør og snakker ofte med kunderne om skoler) har det kun
> været positivt..... der er mere ro til børnene og de har tid tilat koble
> til og fra.... det kan jeg ikke se er så galt....

Jeg er bange for, at du har en forståelse af at pensummet er så omfattende,
at der er tale om en presset og stresset skole hverdag. Sådan oplever vi det
i hvert fald ikke i min datters klasse med deres 4 timers daglg
undervisning.

Hvad laver børne så efter de 6 timer?

> forskellen her er jo så bare at skolen har været opmærksom på
> problemerne det giver i skolegården og har fortælt forældrene om det....
> nu kender jeg ikke hele baggrunden men jeg kunne forestille mig at det
> har været i samråd med forældrene at den oprndelige banlysning af JoJos
> kom op...... ligesom min søns klasselærer intet vidste om pokemon før en
> af vi forældre gjorde hende opmærksom på det den første skoledag.....
> hun spurgte faktisk om vi mente det var en god ide at gøre det
> samme..... det var stort set enstemigt....

Altså blev Pokemon forbudt før det overhovedet havde skabt problemer?
Er det ikke det samme som at skabe præcedens for, at den til en hver tid
gældende modedille skal forbydes?

> SFO
>
> nej du drog nogle konklutioner..... og børn uden for S>FO er et vidt
> begreb når den kun går til 3 klasse.....

Jeg mister tåden. Blev Pokemon forbud før det overhovedet havde været brugt
eller hvad?

Hvis man ved, at det var børn uden for SFO-ordningen, der skabte problmerne,
hvofor vidste man så ike hvem det var?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-12-00 11:47

> Hvis det er rigtigt, at pensummet er det samme i en skoledag på fire
timer
> som en på seks, je så bliver der mere tid til leg og hyge i løbet af
> skoledagen på seks timer.

det er skam rigtigt..... hvorfor skulle jeg ellers sige det???

> [...]
igen
> påbegyndes. Eller hvis man skal lave en perleplade, spille en

så du mener dine børn har rig mulighed for at lege i de frikvarterer der
er... og har ikke behov for mere?

nej jeg har ikke glemt at legen udvikler sig.... men det indtryk jeg har
af min søns skole er besemt ikke at ungerne ikke har muliehed for at
lege et stykke tid..... ofte får de endda lov at lade tingene ligge så
de kan genoptage legen når der er mlighed for det igen.....
fordelen her er at hvis børnene ( noki særdeleshed drengene) har større
råderum..... der er større mulighed for at lade ungerne brænde noget
energi af..... hvorfor er det du _vil_ se noget dårligt i det?

> Den side af sagen klare vi let ved den kommunikation, vi kan have med
læren
> når vi følger vores børn om morgenen, lærens ugentlig brev o.s.v.

ja men det er vel ikke alle forældre der har den mulighed eller hvad???

> [...]
vi det
> i hvert fald ikke i min datters klasse med deres 4 timers daglg

det har jeg aldrig sagt... jeg har blot sagt at en 6 timers skoledag
giver en mere afslappet undervisning.... det er jeg ikke ene om at
mene.....

> Hvad laver børne så efter de 6 timer?

så bliver de jo hentet eller går ned i SFO'en som ligger i samme bygning
som klasserne.....

> Altså blev Pokemon forbudt før det overhovedet havde skabt problemer?
> Er det ikke det samme som at skabe præcedens for, at den til en hver
tid
> gældende modedille skal forbydes?

nej det mener jeg ikke det er..... dette var noget forældrene blev stort
set enige om for at hjælpe med at skabe et harmonisk skoleår for vores
børn.....

> Jeg mister tåden. Blev Pokemon forbud før det overhovedet havde været
brugt
> eller hvad?

pokemon er jo intet nyt fænomen..... de har været bredt ud over
børnehaven længe før vores børn kom i skolen.... derfor nappede vi
forældre den i halen og forsøgte at undgå de problemer vi har set
udvikle sig i børnehaven.....

> Hvis man ved, at det var børn uden for SFO-ordningen, der skabte
problmerne,
> hvofor vidste man så ike hvem det var?

det må vu virkelig ikke spørge mig om.... det er et spørgsmål der er
rettet mod skolen ikke mig som forælder....

> Øh, hvilket tiltag har man sat ind over for disse børn og deres
forældre?

igen... snak med skolen om det...... ikke mit område....

> Ja børn er snu. Bl.a. derfor er det vigtigt, at de lærer hvad der er
rigtigt
> og forkert selv om vi (heldigvis) ikke har personale nok til at
overvåge
> hvert eneste barn hele tiden i diverse institutioner. det eneste man
ville
> lære på den måde er vel, at det er i orden at stjæle en bil eller
andet bare
> ingen ser det.

du antyder at hverken pædagogerne eller forældrene her i byen kan finde
ud af noget som helst..... min søn ved ks

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-12-00 08:58

"Kurt Winding" <sonja@email.dk> wrote in message
> [...]
lige
> fra sjov leg/underholdning til mobning, gruppepres, tyveri, vold og

hejsa...

jeg er også en af de "heldige" forældre hvis barn ( i dette tilfælde en
dreng på 6 år) samler på pokemon.....
heldigvis for mig har jeg så fået et barn der ikke kræver og kræver
(mere).... han har pt. fået ca 7-8 pakker af de små pakker med
pokemonkort samt en stor æske med... er det 60 eller 100 kort?
han har t-shirts (købt ved en koncert for 60 kr for tre) han har
strømber og han har gameboy med to spil til..... oven i dette har vi
optaget nogle af de udsendelser med pokemon som kommer i tv.....

hans skole har valgt ( i samråd med forældrene) at sige at pokemon er
bandlyst i skolen.. undtagen på legetøjsdage.....
dette tiltag passer mig glimrende... selvom det har givet nogle enkelte
forsøg på at snige hans kort med har han i bund og grund accepteret at
de ikke må komme med... og når det kommer til legetøjsdag er der andre
ting der er mere interessante den dag....
så nu er hans samledille reduceret.. dels fordi jeg ikke har
understøttet den synderligt.... og dels fordi det jo ikke er nær så
sjovt når man ikke må have det med i skole....

han kan nu spille på hans gameboy herhjemme samt lege med kortene når
han leger med legekammerarter der samler på det samme....
naturligvis bliver han glad for at få noget med pokemon på... ( idag i
pakkekalenderen var det et par sokker med pokemon på) men efterhånden
har han ikke lyst til at "kræve" at få ting med pokemon.... og han
bliver så meget desto mere glad når det så endelig sker....

dette tror jeg skyldes opdragelsen.... jeg synes desværre jeg ser en
tendens til at "min unge skal sku ikke savne noget".... og naturligvis
er vi alle påvirket til dels af denne mentalitet... men alt med
måde..... jeg reducerer bevidst hans kontakt med dette fænomen men på
den anden side prøver jeg ikke på at udelukke ham fra det fællesskab
det giver med klassekammerarterne....
dermed sagt, han får ikke alt hvad han peger på..... heller ikke selvom
det måske er en pokemon-bamse til 20 kr han gerne vil have...... men han
har al mulighed for at sætte sig til at se tegnefilmen hvis det er det
han ønsker herhjemme..... eller spille på hans gameboy... eller tage
sine kort med hen til en legekammerart.....

hans lommepenge er stadig relativt små... ( fordi vi mener de bør komme
i takt med opgaver i hjemmet men det er en anden diskution) derfor er
der andre (billigere) ting han bruger sine penge på..... som i går hvor
han købte en vandpistol til 10 kr*G*

Fra : Bess

Dato : 01-12-00 09:30

> [...]

> strømber og han har gameboy med to spil til..... oven i dette har vi
> optaget nogle af de udsendelser med pokemon som kommer i tv.....

Hej Sabina

Ja, godt at der findes plagiatprodukter . Vi købte også billige Pokémon
t-shirts ved en koncert og drengen er da fuldstændig ligeglad om de er
originale.

Hej Bess

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 15:26

Fra : zar

Dato : 02-12-00 15:26

Ja, det er lige netop hvad jeg mener også, den kloge narre den mindre kloge,
desværre.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-12-00 15:31

"zar" <nilodk@yahoo.dk> wrote in message
> Ja, det er lige netop hvad jeg mener også, den kloge narre den mindre
kloge,
> desværre.

du har lige hægtet mig af..... hvad mener du? er det ok eller er det
ikke ok?

Fra : Martin Hansen

Dato : 08-12-00 16:22

On Thu, 30 Nov 2000 12:35:08 +0100, "Kurt Winding" <sonja@email.dk> wrote:

>Jeg er blevet pålagt (af min kone) at skrive til newsgroup for at høre jeres
>mening om Pokémon.
Min datter er ganske vist kun fire år. Men pokemon er også fremme i børnehaven. Når hun fortæller om
pokemon, siger jeg konsekvent "pokemon er grimme","pokemon er dumme".
Lyder lidt plat, men hvis jeg ikke siger det, for hun kun det input at pokemon er nøglen succes og
rigdom (læs: markedsføring).

Hvis et barn fra alle sider i sin hverdag altid for at vide at negere er dumme. Er det meget
usandsynligt at barnets mening om negere vil blive positiv, ligesåvel modsat.
For barnet at vide at negere er flinke fra en kilde og negere er dumme fra anden kilde, tvinges
barnet til at vudere sine kilder og danne egen mening.

Så når vi gyser over markedsføringen mod vores unger. Er der et at gøre, danne modpol.

--
MVH. Martin
Sønderborg

Fra : N/A

Dato : 16-12-00 07:25

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-12-00 07:25

"JØRGEN ANDERSEN" <j.and@get2net.dk> wrote in message
> Med fare for at blive overfaldet *GG*

ikke af mig da*S*

> [...]
dem i
> tasken i timen. De stjal fra hinanden, dette tog også meget tid, pga
at
> lærerene/pædagogerne selvfølgelig gerne ville hjælpe de ulykkelige
børn, med
> at få kortene tilbage. Dette lykkes desværre meget sjældent. Alt i alt
tog
> de meget tid, som gik ud over både undervisning og hygge. Hvor sjovt
er det
> at de voksne fare rundt og leder efter kort eller andet, når man gerne

just my point......

> Jeg synes pokemon er udemærket, der er mange timers underholdning i
det
> bytte og spille. Børnene snakker om dem og prøver at tegne dem osv.
Men når
> det er sagt, må jeg også give skolen ret til at forbyde dem, når det
> pludselig tager overhånd. Det kan jo ikke passe, at det første kvarter
går
> med at få langt kort osv ned i tasken. Det kan heller ikke være
meningen, at
> pædagogerne i SFO skal bruge timevis på, at lede, skælde ud og hjælpe
over
> forsvundene kort.

nej vel??
jeg er nødt til at applaudere dig..... du fik sagt det jeg ikke kunne på
trods af ihærdige forsøg... samt at du kom med skolens synspunkt.....
tak!

> Pokemon hører, efter min mening, til uden for skole og instutionen.

jeg giver dig fuldstændig ret*S*

> Conny med en søn på 2, der ikke aner hvad pokemon er *S* (heldigvis)

puuuh.. heldige dig*S*

--
knus sabina

behind every good woman, lies