Når katten brækker sig, igen og igen?
Fra : Klaus G.

Dato : 28-06-05 19:45

Hej.

Lidt forhistorie:

Vores kat kom ind en morgen, og virkede noget mørbanket. Dens hale var helt
død, og den havde et stort sår helt nede ved roden(hedder det det?). Anyway,
mutti og kærsten køre den til dyrelæge, som siger den ikke er brækket, men
der er et betændt sår på halen. Den får en sprøjte smertestillende, og en
sprøjte medicin. Med hjem får vi også smertestillende, samt
medicin(pencilin), dog i pilleform. Den skulle så have en pille af hver om
morgen, og om aftenen, i en uge. Men her på sidste dag(7.dag) af "kuren", så
er den begyndt at brække sig. Vi troede først det var fordi den forspiste
sig(har den gjort før, så derfor rationeret mad). Så vi gav den lidt mindre
mad, men det hjalp ikke.

Den har nu brækket sig i 2 dage, ca. 2 gange dagligt. Er det pillerne som
gør det, eller er der noget galt med "misser"? Den gør det ikke lige
umildbart efter den har fået pillerne. Og i dag har den ikke fået nogen
piller, men den har lige brækket sig her til aften igen...

--
Klaus G.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 21:11

> [...]

> umildbart efter den har fået pillerne. Og i dag har den ikke fået nogen
> piller, men den har lige brækket sig her til aften igen...

Hvad siger dyrlægen?

Hvordan ser det ud, det der kommer op? Har I prøvet at faste katten (altså
kun vand, ingen foder)? Er afføringen normal? Opfører katten sig ellers som
den plejer? Har den feber? Kaster den op kort tid efter den har spist eller
drukket? Er det meget den kaster op, eller er det små skumklatter?

Tina

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-06-05 23:25

Når nu missen har et sår med betændelse, så arbejder
dens immunforsvar med at bekæmpe den betændelse.
Det betyder, at immunforsvaret ikke virker optimalt på
andre punkter og det er derfor nemmere for missen f.eks.
at blive smittet med en gang maveinfektion.

Så det kan sagtens være det, der er tale om. Jeg synes
også at I skal forsøge at faste den et døgn og så langsom
gå i gang med at fodre med noget skånekost. Hvis det
ikke hjælper med det samme, må I til dyrlægen igen.

--
Helle Andersen
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-06-05 02:55

> Så det kan sagtens være det, der er tale om. Jeg synes
> også at I skal forsøge at faste den et døgn og så langsom
> gå i gang med at fodre med noget skånekost. Hvis det
> ikke hjælper med det samme, må I til dyrlægen igen.

Katte har ikke (i modsætning til fx hunde) godt af at faste og kan få nyre
og leverskader af ganske få dage uden mad. Hvis katten har kastet sin mad op
i flere dage, så er det ikke en god ide at lade den gå endnu et døgn uden
mad.

Jeg synes at I skal kontakte dyrlægen, da det er ret alvorligt at afbryde en
pennecillinkur og katten har brug for at holde føde i sig.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-06-05 07:17

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in message

> [...]
> og leverskader af ganske få dage uden mad. Hvis katten har kastet sin mad
> op i flere dage, så er det ikke en god ide at lade den gå endnu et døgn

Ja, jeg undre mig også over at nogle tør at råde til at faste katten. Jeg
ville ALDRIG faste en kat. Never.

> Jeg synes at I skal kontakte dyrlægen, da det er ret alvorligt at afbryde
> en pennecillinkur og katten har brug for at holde føde i sig.

Enig.
At afbryde kan gøre at det hele springer ud i fuld flor og stor risiko for
at bakterierne efterfølgende er resistente overfor den penicillin. Og så
bliver det for alvor "sjovt"

Ring og spørg dyrlægen. Klart katten ikke skal gå og kaste op. Måske der er
noget sekundært eller måske den ikke kan tåle den type medicin.

Nina

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 08:24

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> "Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in message

> Ja, jeg undre mig også over at nogle tør at råde til at faste katten. Jeg
> ville ALDRIG faste en kat. Never.

Faste hos katte = 5-6 timer uden adgang til mad, for at maven kan falde til
ro, derefter lidt mad for at se, om det hele ryger op igen. Hvis det gør
det, så vent et par timer mere, og prøv igen med en lille smule mad. Hvis
katten efter et halvt døgns tid på denne måde stadig kaster sin mad op, skal
dyrlægen kontaktes. (Kattedyrlægens råd om faste).

Der er ikke tale om at man skal faste katten i hele døgn.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 10:06

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes at I skal kontakte dyrlægen, da det er ret alvorligt at afbryde
en
> pennecillinkur og katten har brug for at holde føde i sig.

Kan det ikke være penicillinkuren, der får katten til at kaste op ?
Penicillilin kan jo tit være skarpt for maven. Måske skal katten have et
andet præperat i stedet.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-06-05 14:46

In article <tbnwe.2$NQ3.0@news.get2net.dk>, Gainsbourg
<isl41688@TORSTENimage.dk> wrote:

> Jeg synes at I skal kontakte dyrlægen, da det er ret alvorligt at afbryde en
> pennecillinkur og katten har brug for at holde føde i sig.

Som jeg forstod det var det startet på den sidste dag med penicillin -
dvs, kuren er slut?
Jeg ville forsøge med skånekost (kogt hvid fisk, kogt kylling) og
zoolac. Mælkesyrebakterierne, fordi penicillin ofte forrykker balancen
i tarmfloraen og derved slår maven i stykker. Det plejer nu godt nok at
være diarre det forårsager, men jeg ville forsøge alligevel.. skade kan
det ikke.
Hjælper det ikke ret hurtigt, indenfor et døgn, ville jeg kontakte
dyrlægen. 4 opkastninger med 12 timers mellemrum ikke så alarmerende,
at jeg nødvendigvis ville hænge i røret omgående, jeg ville godt turde
prøve at se tiden an et døgns tid med skånekost. Det kommer meget an
på, hvordan katten ellers har det?

--
Knus fra Ann R

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-07-05 21:47

> [...]
> og leverskader af ganske få dage uden mad. Hvis katten har kastet sin mad
> op i flere dage, så er det ikke en god ide at lade den gå endnu et døgn

Jeg ved godt, at katte kun kan tåle at faste 24 timer - jeg
er ikke idiot. Men det er til gengæld også det første man
bør prøve ved dårlig mave. Skånekost er fint, men det
hjælper ofte ikke, hvis ikke man har fastet katten og ladet
maven falde til ro og fasten er det vigtigste i forløbet.
Dette er i flg. Raiku Sarvå, der nok ved, hvad hun taler
om.

For øvrigt får katte ikke nyreskader af faste, men de kan
få leverskader, hvis man faster dem mere end et døgn.

--
Helle Andersen
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-06-05 09:59

> [...]
> umildbart efter den har fået pillerne. Og i dag har den ikke fået nogen
> piller, men den har lige brækket sig her til aften igen...

Hej Klaus

Jeg hved ikke om det har noget med pillerne at gøre men jeg havde for et
år siden en han kat der hed paw han havde fået en legetøjs mus som den
havde bit i stykker og der sad noget plastik fast i tammen det gjor at
den gik og brækked sig hele tiden så måske du sku tjekke om den har
spist noget der ku side fast

Med venlig hilsen
Jesper Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Klaus G.

Dato : 29-06-05 20:09

Tak for jeres svar. Den kommer til dyrelæge hvis den ikke har det bedre i
morn...

--
Klaus G.

Fra : Klaus G.

Dato : 03-07-05 00:24

> Tak for jeres svar. Den kommer til dyrelæge hvis den ikke har det bedre i
> morn...

Hov glemte helt at skrive her igen :)

Jeg tror sq katten læser med her, for den blev åbenbart bange da jeg
begyndte at true med dyrelægen. For den har fået det meget bedre. Faktisk
dagen efter min "trusel", dvs. d.30jun. Om morgen da jeg kommer ned, så er
der ingen bræk nogen steder, ej heller da jeg kom hjem fra arbejde. Så det
er bare fjong.

Næste gang den får pencilin, så er det nok en god idé med skånekost :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Denise

Dato : 03-07-05 08:24

Klaus G. wrote:

> [...]
> hjem fra arbejde. Så det er bare fjong.
>
> Næste gang den får pencilin, så er det nok en god idé med skånekost :)

Tak for tilbagemeldingen, dejligt missen har det fint igen
Du kan også bruge Zoolac ifm penicillin.

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-07-05 13:48

In article <42c7928a$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Denise
<reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote:

> Tak for tilbagemeldingen, dejligt missen har det fint igen
> Du kan også bruge Zoolac ifm penicillin.

Også tak herfra
Og god idé - hvis mine bliver sat i antibiotika behandling starter jeg
med zoolac samtidig - helt ligesom jeg selv køber idoformkapsler, hvis
jeg får ordineret penicillin For at forebygge.
Og så er skånekost som regel slet ikke nødvendig, for der sker ikke
noget med maven

--
Knus fra Ann R