Hvor længe holder en motor!
Fra : Per

Dato : 28-06-05 13:38

Hej NG!

Hvor længe kan man regne med at en moderne 4-takter holder?

Ex. en 40 hk.

Kan man sige noget om det overhovedet. Jeg mener at en moderne bil kan
sagtens køre 200.000 km og mere hvis den bliver vedligeholdt.

Gælder det samme for en bådmotor blot omregnet til timer.

Er der iøvrigt stor forskel på om man køber en Mercury, Mariner Suzuki eller
andet mærke i kvalitet. Hvilket mærke er bedst?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Herman Persson

Dato : 28-06-05 13:52

> [...]
> sagtens køre 200.000 km og mere hvis den bliver vedligeholdt.
>
> Gælder det samme for en bådmotor blot omregnet til timer.

Ja, det tror jeg faktisk. Læste om test af Evinrude / Johnson - den nye
to-takter. De pillede en tilfældig motor af samlebåndet og lod den køre i
15.000 timer.

> Er der iøvrigt stor forskel på om man køber en Mercury, Mariner Suzuki
eller
> andet mærke i kvalitet. Hvilket mærke er bedst?

Mercury og Mariner er det samme. Om der er den store forskel, ved jeg ikke -
ville selv gå efter en Mercury / Mariner Verado, hvis jeg skulle ha' noget i
den klasse.

Herman.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-06-05 20:49

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

> Ja, det tror jeg faktisk. Læste om test af Evinrude / Johnson - den nye
> to-takter. De pillede en tilfældig motor af samlebåndet og lod den køre i
> 15.000 timer.

Hvilket på ingen måde kan bruges til at sige noget særligt relevant om
levetiden...

Det er jo endog meget langt fra den måde en gennemsnitlig sejler bruger sin
motor. Navnlig koldstarter og den slags slider gevaldigt, så at lade en
motor kører så længe giver ikke et ærligt og retvisende billede af, hvor
længe den holder.

F.eks. er kondens i motoren også en betydelig slidfaktor, og på en motor som
kører mange timer hvar eneste dag, der får man et helt andet billede..

Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 30-06-05 07:23

> "Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

> Hvilket på ingen måde kan bruges til at sige noget særligt relevant om
> levetiden...

Så sig dog noget relevant, som Per kan bruge!! I stedet for bare at imødegå
mine oplysninger / meninger.

I øvrigt mener jeg, at man kan udlede noget om levetid ud fra 15.000 timers
kontinuerligt brug - formel 1 motorer holder et eller to løb. Begynder du at
kunne se mønsteret?

> [...]
som
> kører mange timer hvar eneste dag, der får man et helt andet billede..

Og der ventes spændt på 'billedet' af holdbarheden for en motor, der bruges
'normalt'.

Herman.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-06-05 08:37

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

> Så sig dog noget relevant, som Per kan bruge!! I stedet for bare at
imødegå
> mine oplysninger / meninger.

Det er sak også det, jeg gør. Men jeg skal da gene gentage, at man som
almindelig sejler ikke kan burge disse oplysninger til noget som helst, det
tegner ikke et retvisende billede af motoren, medmindre man starte den og så
først stopper den igen når man har være en tur til Sidney og tilbage igen!

> [...]
timers
> kontinuerligt brug - formel 1 motorer holder et eller to løb. Begynder du

Nej, jeg har desværre eller måske heldigvis aldrig haft en båd med formel 1
motor.....

> Og der ventes spændt på 'billedet' af holdbarheden for en motor, der
bruges
> 'normalt'.

Det er nok noget længere end 24 timer...

Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 30-06-05 09:08

> "Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

> imødegå
>

> Det er sak også det, jeg gør.

Vel gør du ej - du gør ikke andet end at imødegå / latterliggøre det, jeg
skriver.
Du har ikke skrevet så meget som et bogstav, der kan give Per en fornemmelse
af, hvor længe, du mener, at en motor kan holde.

Eksempel:

> Det er nok noget længere end 24 timer...

Kære Per. Du skal ikke tage dig så meget af Claus Tersgov. Han ved en masse
om både, men problemet er....ja, som du selv kan læse.... har han det lidt
svært ind i mellem, når andre også har meninger / viden

Normalt er vi / de fleste af os meget hjælpsomme.

Herman.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-07-05 10:24

> [...]

fornemmelse
> af, hvor længe, du mener, at en motor kan holde.

Der er ingen, som sagligt kan give nogen fornemmelser af, hvor længe en
motor holder. Det er noget værret pjat. Man kan kommme med *konkrete*
eksempler, men alt andet vil være gætterier. Især med alle de nyere motorer,
som der ikke er så mange erfaringer med.

Der er *SÅ* mange faktorer, der er afgørende, så det er umuligt at
generalisere.

> [...]
> svært ind i mellem, når andre også har meninger / viden
> Normalt er vi / de fleste af os meget hjælpsomme.

Det eksempel, du kommer med, er det rene vrøvl og har absolut intet med
"viden" at gøre. Set for en sejler, så er det dybest set oplysninger, der er
ubrugelige! Man kan ikke bruge dit eksempel til noget som helst
fornuftigt...

Du kan jo ikke engang selv svare på dine egne udsagn...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-06-05 08:43

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

> Så sig dog noget relevant, som Per kan bruge!! I stedet for bare at
imødegå
> mine oplysninger / meninger.

Det er skam også det, jeg gør. Men jeg skal da gene gentage, at man som
almindelig sejler ikke kan bruge disse oplysninger til noget som helst, det
tegner ikke et retvisende billede af motoren, medmindre man starter den og

først stopper den igen når man har været en tur til Sidney og tilbage igen!

> [...]
> kunne se mønsteret?

Nej, jeg har desværre eller måske heldigvis aldrig haft en båd med formel 1

Hvad kan man i øvrigt som sejler udlede af, at en motor har kørt
kontinuerligt i 15.000 timer i en prøvebænk?

Du kan ikke udlede noget som helst sagligt, du kan kun gætte en masse, fordi
det er så fjernt fra det miljø og de normale betingelser, en bådmotor
normalt befinder sig i.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-06-05 20:44

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> Kan man sige noget om det overhovedet. Jeg mener at en moderne bil kan
> sagtens køre 200.000 km og mere hvis den bliver vedligeholdt.
> Gælder det samme for en bådmotor blot omregnet til timer.

Det afhænger jo gevaldigt, hvordan motoren vedligeholdes, bruges og navnlig
hvordan den er kølet.

> Er der iøvrigt stor forskel på om man køber en Mercury, Mariner Suzuki
eller
> andet mærke i kvalitet. Hvilket mærke er bedst?

Påhængsmotormarkedet er et stor sammensurrium, hvor de bytter teknologi,
licenserer patenter og deler underleverandører, så man kan ikke være sikker
på noget som helst, når det gælder påhængsmotorer. Mit bud er, at når det
gælder alle de store mærker, så er det marginale forskelle, og det er
antageligvis ligegyldig hvad du køber. Chancen for, at de er fuldstændig ens
under kassen er endog ret stor.

Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 30-06-05 07:19

> [...]
> gælder alle de store mærker, så er det marginale forskelle, og det er
> antageligvis ligegyldig hvad du køber. Chancen for, at de er fuldstændig

Det er kun delvis rigtigt. Evinrude / Johnson har vistnok udviklet deres
E-tec serie alene, og Mercury har helt sikkert udviklet deres Verado-serie
alene.

Herman.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-06-05 08:38

> [...]

> E-tec serie alene, og Mercury har helt sikkert udviklet deres Verado-serie

Du var måske med på kontorene og værkstedshallerne da det skete?

Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 30-06-05 09:10

> "Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

Verado-serie

> Du var måske med på kontorene og værkstedshallerne da det skete?

Den var godt nok lav - selv for dig.

Det ligger nok uden for din kapacitet, men ellers kan du jo henvise til
oplysninger om, at E-tec- og Verado-tekonologi deles af andre fabrikanter.

Herman.