AT bundkort med ATX afbryder?
Fra : Robert Eriksen

Dato : 28-06-05 13:05

I forbindelse med ombygning af et AT kabinet til ATX stod jeg og
manglede en ny afbryderkontakt.

Sådan en fandt jeg i en IBM IntelliStation Z Pro (noget halvgammelt dual
P Pro).
Efter min bedste overbevisning er et bundkort med langt, todelt stik fra
PSU med én række ben, et AT bundkort.
Og AT PSUer tændes direkte på PSUen.
Altså en kontakt der sidder på PSUen og ikke, som på ATX, på bundkortet.
Men på denne IntelliStation sad altså en afbryder der gik til bundkortet
som på en ATX maskine.
Afbryderen er testet på en ATX maskine (IBM NetVista 6578) og fungerede
upåklageligt.

Så nu undrer jeg mig lidt.
Er det ren fantasi at alle AT maskiner tændes med en afbryder direkte på
strømforsyningen?
Eller er denne IntelliStations ATX-inspirerede afbryder bare en
IBM-kuriositet?

/Robert

Fra : N_B_DK

Dato : 28-06-05 16:13

Robert Eriksen wrote:
> Så nu undrer jeg mig lidt.
> Er det ren fantasi at alle AT maskiner tændes med en afbryder direkte
> på strømforsyningen?

Nej det er ikke ren fantasi

> Eller er denne IntelliStations ATX-inspirerede afbryder bare en
> IBM-kuriositet?

ER ikek sikkert den overholder ATX standarden, selvom den bruger samme slags
stik, ses rimelig ofte på IBM,compaq, osv (på de egen udviklede boards)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : JK

Dato : 28-06-05 18:40

On Tue, 28 Jun 2005 14:04:35 +0200, Robert Eriksen
<roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote:

> [...]
>strømforsyningen?
>Eller er denne IntelliStations ATX-inspirerede afbryder bare en

Ja, det er en IBM specialitet. AT-stik på bundkortet fra PSU, men
alligevel en powerswitch kontakt.

Har du et rigtigt AT-kabinet (ikke IBM) så pil fjederen ud af
afbryderen, lod lidt ledninger på den og tiilslut afbryderen til
power-switch på bundkort (altså nu power supply naturligvis). Så giver
kontakten kun en impuls. Med fjeder giver den 2, og man opnår
ingenting med atx.

mvh

John

Fra : N_B_DK

Dato : 28-06-05 22:07

JK wrote:
> [...]

> power-switch på bundkort (altså nu power supply naturligvis). Så giver
> kontakten kun en impuls. Med fjeder giver den 2, og man opnår

Ikke korrekt, i selve kontakten sidder en lås således at kontakten holdes
inde, den skal fjernes og fjederen monteres igen, ellers virker det ikke.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Robert Eriksen

Dato : 29-06-05 13:08

N_B_DK wrote:

> Ikke korrekt, i selve kontakten sidder en lås således at kontakten holdes
> inde, den skal fjernes og fjederen monteres igen, ellers virker det ikke.

Ja kontakten skal vel bare lave en kortvarig kortslutning af de to ben.
På samme måde som når man tænder en ATX PC med en skruetrækker direkte
på benene.

Men IBM kontakten fungerede fint på en ATX IBM og nu også på mit eget
Asus ATX bundkort i det ombyggede AT kabinet.

Og den oprindelinge AT kontakt er pillet af og gemt langt væk.