Ferietid hvad så...?
Fra : Carsten Madsen

Dato : 27-06-05 22:27

Hej

Jeg er forholdsvis nybegynder i akvariesammenhæng, og nu nærmer sommeren
sig... Hvor lang tid kan et akvarie klare sig uden foder?
Normalt har jeg kun sprunget weekender over, hvor jeg har været væk.. men
kan det holde sig i 1 måske 2 uger? elller skal man finde en der vil komme
og fodre dem?

Jeg ved godt at der er stor forskel på hvor længe; alt efter størelse på
akvariet, typer af fisk mv
jeg har et 190 liters akvarie - mest selskabsfisk i - neon, sugemaller,
smerlinger osv.

Jeg har hørt at man kan få nogle "feriepiller" til akvariet, der langsomt
skulle opløse sig selv, og give næring til fiskene i ferieperioden - er det
en god ide?

MVH

Carsten

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 28-06-05 07:40

hej....

hvis ..... fiskene ellers er sunde, raske og velnærede, saa er en uge
ikke noget problem...... Dog ikke unger...

/F

Fra : BuFFerz

Dato : 28-06-05 10:39

Jeg har lige værret i Ægypten 8 dage

Fiskene i mit 60l. klarede sig fint nok

Havde 20 guppy unger af 2 generationer et i lille 20l.
Der havde kun de ældste unger overlevet - men der var ikke et eneste
sportilbage af yngste unger
Tilgengæld var de 30 dage ældre unger godt fede de havde nok spise de
små, efterhånden som de var døde.

Jeg kan tilføje jeg har haft nogle - på en eller anden måde - syge fisk som
ikke tog føde til sig /over/ 1 månede
- de så ik for kønne ud tilsidst men de døde ikke efter 1-2 uger. (dette er
i ekstremerne og de blev også aflivet )

Mit råd: de kan godt klare sig 1-2 uger uden mand - hvis vandet bare er rent
nok inden du rejser.

--
Bufferz
www.Yoo.dk

Fra : BuFFerz

Dato : 28-06-05 10:51

> Mit råd: de kan godt klare sig 1-2 uger uden mand

... og mad

--
Bufferz
www.Yoo.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-05 21:44

BuFFerz skrev:

> .. og mad

:D

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 22:17

Carsten Madsen wrote:
> jeg har et 190 liters akvarie - mest selskabsfisk i - neon,
> sugemaller, smerlinger osv.

Som andre også er inde på, så er det ikke noget problem for voksne fisk, at
gå i 2-3 uger uden foder - tværimod kan de have godt af det, hvis de til
daglig er lidt overfodrede - og derfor lidt fede.

> Jeg har hørt at man kan få nogle "feriepiller" til akvariet, der
> langsomt skulle opløse sig selv, og give næring til fiskene i
> ferieperioden - er det en god ide?

Hvis du gerne vil give fiskehandleren lidt ekstra penge, så skader det
ikke - men det er normalt komplet overflødigt.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk