lagring af info i cookies
Fra : thagemann89

Dato : 27-06-05 21:26

hey,

jeg har et lille problem med lagring af info i cookies - jeg
prøver på at lagre info fra en form og derefter hente info fra
cookien på en anden side.

Fejl:
Microsoft VBScript compilation error '800a0401'
Expected end of statement
/asp/home.asp, line 18
Response.Cookies("HTMLtest")("navn") = " & Request.Form("login")
& "

Kode:
<%
Response.Cookies("HTMLtest")("navn") = " & Request.Form("login")
& "
Response.Cookies("HTMLtest")("interesse") = " &
Request.Form("interesse") & "
Response.Cookies("HTMLtest").expires = Date+365
%>

Mvh
Thomas Hagemann

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-06-05 21:54

thagemann89 skrev:

> Response.Cookies("HTMLtest")("navn") = " & Request.Form("login")
> & "

Du har rod i dine anførselstegn. Hvis du vil have anførselstegn før
og efter din formværdi, skal du lave en streng der indeholder et
anførselstegn. Sådan en ser således ud: """" - altså fire
anførselstegn i rap.

Det første og det sidste er normale asp-anførselstegn - de markerer
starten og slutningen af strengen. Tilbage er de to anførselstegn i
midten - de bliver til en når du udskriver din variabel.

Man skal escape anførselstegn inde i en tekst for at få asp-
parseren til at behandle dem som normal tekst i stedet for som
tekstafgrænsere. Tricket er at man dublerer tegnet - skal man
udskrive ét anførselstegn skriver man derfor to.

Prøv evt. selv at lege med det:

Response.write "Her kommer et ""-tegn<br>"
Response.write "Her kommer der to: """"<br>"
Response.write """Denne gang starter vi med et ""-tegn<br>"
Response.write "-og vi kan jo også slutte med et""" & "<br>"
Response.write """" & "2" & """,""3"""

Det kan være en stor hjælp med en editor der kan farvemarkere asp-
kode korrekt. Her vil tekststrenge typisk være i én farve, mens
almindelige asp-kode er i en anden. Laver man en anførselstegn -
sætter et for meget eller et for lidt - vil farvemarkeringen ofte
afsløre det med det samme.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : thagemann89

Dato : 27-06-05 22:17

så koden kommer til at se således ud:
<%
Response.Cookies("HTMLtest")("navn") = " & Request.Form(""login"") &
"

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-05 08:32

thagemann89 skrev:

> så koden kommer til at se således ud:
> <%
> Response.Cookies("HTMLtest")("navn") = " & Request.Form(""login"") &
> "

Nej. Ovenstående er syntaktisk korrekt, men det giver ikke mening. Du
gemmer teksten » & Request.Form("login") & « i din cookie - uanset hvad
indholdet af formen er.

Jeg går ud fra at du gerne vil gemme den værdi der er indtastet i
login-feltet på formen. Det kan du gøre uden ekstra anførselstegn
således:

Response.Cookies("HTMLtest")("navn") = Request.Form("login")

Hvis der er indtastet »benny« (uden anførselstegn) i feltet, gemmes
værdien »benny« (uden anførselstegn) i din cookie.

Hvis du vil have anførselstegn med i din cookie - altså gemme værdien

Fra : thagemann89

Dato : 28-06-05 11:56

ahh ok, tusinde tak - den side virker nu :)

Men nu har jeg bare et andet problem, og det er at få siden til
at hente det der står i cookien.

Min kode ser således ud:
<%

strNavn = Request.Cookies("HTMLTest")("navn")
strInteresse = Request.Cookies("HTMLTest")("interesse")

Response.Write "<p>Hej " & strnavn
Response.Write "<p>Din interesse er " & strinteresse
%>

Er det så samme fejl jeg har lavet?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-05 12:06

thagemann89 skrev:

> ahh ok, tusinde tak - den side virker nu :)

Godt.

> Men nu har jeg bare et andet problem, og det er at få siden til
> at hente det der står i cookien.

Din kode ser umiddelbart fin ud. Har du et link til din side? Det er
lettere at tjekke der.

NB: Det er lettere at følge tråden hvis du angiver hvem du svarer
("Peter Poulsen skrev: ", øverst) og hvad du svarer på (små blokke med
citater - fx som i dette indlæg). Se evt. linket i min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : thagemann89

Dato : 28-06-05 12:10

> Din kode ser umiddelbart fin ud. Har du et link til din side? Det er
> lettere at tjekke der.

http://www.intelligent-design.dk/asp/home.asp
login: thomas
kode: asp

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-05 14:08

thagemann89 skrev:

> http://www.intelligent-design.dk/asp/home.asp
> login: thomas
> kode: asp

O.k. - der bliver gemt en cookie, men der kommer ikke rigtig noget i
den.

Der må være noget galt i den kode der gemmer dine cookies. Prøv lige at
vise den i sin nuværende form (bare de linjer der sætter cookien).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : thagemann89

Dato : 28-06-05 19:21

Ahh har lige fundet problemet. Jeg havde sat koden som gemte dataen i
cookien på en forkert side... :/ - Men det virker nu!

Så tusinde tak for hjælpen!

Fra : thagemann89

Dato : 28-06-05 21:23

Dog har jeg lige et andet spørgsmål/problem, det har dog ikke noget med
cookies at gøre. Mit problem er at på en side vil jeg gerne kunne skifte
baggrund på en anden side - det virker godt nok, men så snart jeg
forlader siden og så går ind på den igen er ændringen der ikke længere.
Så, hvordan får jeg ændringen til at blive?

Kode:

<%
Select Case Request.Form("baggrundsfarve")
Case "rød"
   strBaggrundsfarve = "rgb(255,0,0)"
Case "grøn"
   strBaggrundsfarve = "rgb(0,255,0)"
Case "blå"
   strBaggrundsfarve = "rgb(0,0,255)"

End Select
%>

og

Fra : Tomasz Otap

Dato : 28-06-05 23:34

thagemann89 proclaimed as follows:
> det virker godt nok, men så snart jeg
> forlader siden og så går ind på den igen er ændringen der ikke længere.
> Så, hvordan får jeg ændringen til at blive?

Hvad mener du med "går ind på den igen"? Hvis du blot indtaster sidens
adresse i browseren, vil din kode ikke fungere, da den spørger efter en
variabel "baggrundsfarve", der skal sendes med en POST-form fra en anden
side. Findes der ingen variabel af den slags, vil der ikke blive valgt
nogen cases i din select sætning.

Du kan evt. gemme den sidst valgte farve i en session-variabel el. lign.
og på den måde bevare den, hvis der ikke findes en form-variabel til at
bestemme baggrundsfarven.

Aequitas sequitur funera

Fra : thagemann89

Dato : 29-06-05 10:58

Tomasz Otap wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]

> variabel "baggrundsfarve", der skal sendes med en POST-form fra en anden
> side. Findes der ingen variabel af den slags, vil der ikke blive valgt

Jeg har en post-form på en anden side, og jeg mener f.eks. hvis du går ind
på siden laver baggrundsfarven om, og bladrer videre gennem siderne men så
når du kommer til siden igen hvor du ændrede baggrundsfarven, så er den der
ikke mere :) <-- dårlig forklaret? :P

> Du kan evt. gemme den sidst valgte farve i en session-variabel el. lign.
> og på den måde bevare den, hvis der ikke findes en form-variabel til at
> bestemme baggrundsfarven.
Jamen det vil jeg så prøve... :) tak for hjælpen

Fra : thagemann89

Dato : 29-06-05 11:16

Ok, jeg har prøvet lidt osv osv, men i må lige bære over med mig da jeg lige
er begyndt på asp. Men jeg har prøvet mig lidt frem, og ville hører om jeg er
på sporet eller fuldstændig forkert på den.

<%
Response.session("login") = Request.Form("baggrundsfarve")
%>

Fra : Christian Epstein

Dato : 29-06-05 11:19

thagemann89 wrote:
> [...]
> på sporet eller fuldstændig forkert på den.
>
> <%
> Response.session("login") = Request.Form("baggrundsfarve")

Hvis det du vil er at gemme baggrundsfarve værdien i session login skal
du bruge følgende

<%
Session("login") = Request.Form("baggrundsfarve")
%>

MVH
Christian E

Fra : Tomasz Otap

Dato : 29-06-05 11:27

> [...]
> på sporet eller fuldstændig forkert på den.
>
> <%
> Response.session("login") = Request.Form("baggrundsfarve")

Ja, stort set. Du kan tilgå sessions med den korte udgave, f.eks.:

<%
Session("baggrundsfarve") = Request.Form("baggrundsfarve")
%>

Du kan efterfølgende teste for, om enten form variabel eller session
variabel er sat, når du skal sætte farven, f.eks.:

<%
dim farve
'** check for form variabel
farve = Request.Form("baggrundsfarve")
'** check for session variabel, hvis ingen form variabel
if farve = "" then farve = Session("baggrundsfarve")

Select Case farve
Case "rød"
   strBaggrundsfarve = "rgb(255,0,0)"
Case "grøn"
   strBaggrundsfarve = "rgb(0,255,0)"
Case "blå"
   strBaggrundsfarve = "rgb(0,0,255)"
Case else
   '** default baggrundsfarve for siden kan sættes her
   '** (i tilfælde at man linker direkte til siden udenom systemet)
End Select
%>

Aequitas sequitur funera

Fra : thagemann89

Dato : 29-06-05 20:06

> Du kan efterfølgende teste for, om enten form variabel eller session
> variabel er sat, når du skal sætte farven, f.eks.:
>
> <%
&gt; dim farve
&gt; '** check for form variabel
&gt; farve = Request.Form("baggrundsfarve")
&gt; '** check for session variabel, hvis ingen form variabel
&gt; if farve = "" then farve = Session("baggrundsfarve")
&gt;
&gt; Select Case farve
&gt; Case "rød"
&gt;    strBaggrundsfarve = "rgb(255,0,0)"
&gt; Case "grøn"
&gt;    strBaggrundsfarve = "rgb(0,255,0)"
&gt; Case "blå"
&gt;    strBaggrundsfarve = "rgb(0,0,255)"
&gt; Case else
&gt;    '** default baggrundsfarve for siden kan sættes her
&gt;    '** (i tilfælde at man linker direkte til siden udenom systemet)
&gt; End Select
&gt; %>

Det virker ikke helt endnu. kan lige prøve at give dig et link her:
http://www.intelligent-design.dk/asp/baggrund.asp -> der sætter du
baggrundsfarven på document.asp -> men hvis du så prøver at bruge linket på
siden, og fra der så gå tilbage til document.asp siden, er siden hvid igen...

Fra : Tomasz Otap

Dato : 30-06-05 07:59

> [...]
> siden, og fra der så gå tilbage til document.asp siden, er siden hvid igen...

Hmm.. jeg har prøvet, men hos mig bliver farven bevaret uanset brug af
tilbage (og frem) knappen - medmindre jeg kopierer linket ind direkte i
adressebjælken (http://www.intelligent-design.dk/asp/document.asp).

Det lyder temmeligt underligt, hvis farven skifter, når du bruger
tilbage-knappen - hvis browseren henter siden fra cachen, så har den jo
den rette farve, og hvis den re-poster data for at få siden frem fra
serveren, så bliver farven atter sat...

Aequitas sequitur funera

Fra : thagemann89

Dato : 30-06-05 12:16

> [...]
> tilbage-knappen - hvis browseren henter siden fra cachen, så har den jo
> den rette farve, og hvis den re-poster data for at få siden frem fra

- Jeg bruger ikke tilbage knappen, jeg bruger linket til baggrundssiden igen, og
derfra linket tilbage til document.asp, og det er der den ikke virker. Det virker
fint med tilbage-frem knapperne, men det burde det jo også meget gerne :)

Fra : Tomasz Otap

Dato : 30-06-05 20:14

> [...]
> fint med tilbage-frem knapperne, men det burde det jo også meget gerne :)

Hov, der mangler jo lidt kode til at lagre farven i sessionen. Ellers
vil det jo kun virke ved formular-post. :)

<%
dim farve
'** check for form variabel

'** farven lægges i sessionen
Session("baggrundsfarve") = farve
%>

Aequitas sequitur funera

Fra : thagemann89

Dato : 01-07-05 17:28

ahh selvfølgelig, tusinde tak for alt hjælp :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-07-05 19:16

thagemann89 skrev:

> ahh selvfølgelig, tusinde tak for alt hjælp :)

Hvem svarer du og hvad svarer du på? Det er svært at se når du ikke
citerer noget. Læs gerne <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>
eller linket i min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen