Navn på smerling??
Fra : Ivan S.

Dato : 27-06-05 20:31

Hej,

Jeg har to smerlinger der spiser snegle. De er lysebrune og har en tynd sort
stribe på ryggen samt et sort bånd før halefinnen.

Er der nogen der kan hjælpe mig med navnet på fiskene?

Den ene af dem er temmelig tyk på maven, og har været det i et par måneder.
Den er aktiv og spiser så den ser ikke ud til at være syg.

Kan den være med rogn?

m.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 21:31

Ivan S. wrote:
> Jeg har to smerlinger der spiser snegle. De er lysebrune og har en
> tynd sort stribe på ryggen samt et sort bånd før halefinnen.

Pragtsmerling måske - de er gode til snegle - eneste ulempe er at de kan
blive lidt store.

Netsmerling ligner meget - men bliver ikke helt så stor - men er også god
til snegle.

> Kan den være med rogn?

Ikke utænkeligt - men jeg har ingen erfaring med at få dem til at yngle.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 22:01

"Jan Vestergaard" <jan.jve.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> til snegle.

> Ikke utænkeligt - men jeg har ingen erfaring med at få dem til at yngle.

På Loaches Online kan man læse at det ikke er almindeligt at Pragtsmerling /
Clown Loach yngler i fangenskab.

Du kan event. kigge videre på den udemærkede side med alt om smerlinger:
http://www.loaches.com/species_pages/botia_macracanthus.html

Jeg er selv blevet lidt glad for Botia Sidthimunki / Dværg Smerling - da
denne art jo ikke bliver så stor:
http://www.loaches.com/species_pages/botia_sidthimunki.html

MvHans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-05 21:55

Ivan S. skrev:

> Jeg har to smerlinger der spiser snegle. De er lysebrune og har
> en tynd sort stribe på ryggen samt et sort bånd før halefinnen.

Det lyder som Botia Morleti.
<http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/botia_morleti.htm>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 22:10

> Det lyder som Botia Morleti.
> <http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/botia_morleti.htm>
>
> --

Kan ikke lade være med lige at supplere:
M.h.t. yngel: "the species has not yet been bred in captivity." siger de på
Loaches Online.
Side ref: http://www.loaches.com/species_pages/botia_morleti.html

Over and out.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-05 00:37

PyroStorm_DK skrev:

> M.h.t. yngel: "the species has not yet been bred in captivity."
> siger de på Loaches Online.

Jeg mener egentlig ikke, at ret mange smerlinge yngler i fangenskab,
men er ikke sikker.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ivan S.

Dato : 28-06-05 14:45

Mange tak for svarene.

Der er ingen tvivl, navnet på fiskene er botia morleti.

Hvis den ikke er med rogn, hvad kan der så være galt med den?

Hvis den er syg er det bedste vel at fange den og aflive den, da jeg ikke
har mulighed for at sætte den i karantæne. Men at fange en så livlig fisk i
et 530 l. akvarium kan vel sætte grå hår i hovedet på enhver. Er der en
snedig metode, som gør det nemt at fange en sådan krabat?

m.v.h.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-05 17:44

Ivan S. skrev:

> Hvis den ikke er med rogn, hvad kan der så være galt med den?

Der behøver vel ikke nødvendigvis at være noget galt med den.
Hvis den både er livlig og spiser, så ville jeg lade den passe
sig selv. Prøv evt. at skære lidt ned på fodermængden i en
periode. Hvis den både kværner snegle og tørfoder, så kan den
jo hurtigt blive fed. :)

> Men at fange en så livlig fisk i et 530 l. akvarium kan vel
> sætte grå hår i hovedet på enhver. Er der en snedig metode, som
> gør det nemt at fange en sådan krabat?

Da jeg på et tidspunkt havde 5 pragtsmerlinge (Botia Macracanthus)
i et 530 ltr., havde jeg et plastrør på omkring 30 cm. i længden
og ca. 6 cm. i diameter og de flygtede altid ind i det rør, når
man rodede i akvariet, så det eneste man behøvede at gøre for at
fange dem, var at holde fat om begge ender af røret og løfte det
op. Jeg ved dog ikke om Botia Morleti er lige så glad for rør som
pragtsmerlingen er, men det vil jeg næsten tro.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Aardvark

Dato : 28-06-05 21:30

"Ivan S." <ivan@virker-ikke.dk> wrote in

> [...]
>
> Den ene af dem er temmelig tyk på maven, og har været det i et par
> måneder. Den er aktiv og spiser så den ser ikke ud til at være syg.

Den lysebrune, hedder på Dansk, Muse Smerling, Botia Morleti

/Aardvark