Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad kan jeg låne?
Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 27-06-05 09:03

Hej.

Kender nogen til et eller andet sted, hvor det er muligt at beregne den
maksimale sum man kan låne i forbindelse med et boliglån... altså et eller
andet med årsindkomst og samlet gæld mm.

/Jasper

Fra : Anita

Dato : 27-06-05 09:15

Jasper Ahrensbach wrote:
> Kender nogen til et eller andet sted, hvor det er muligt at beregne
> den maksimale sum man kan låne i forbindelse med et boliglån... altså
> et eller andet med årsindkomst og samlet gæld mm.

På kreditforeningernes hjemmesider.

Men disse skal tages med forbehold, da kun banken kan give den mere
personlige og præcise vurdering.

Venligst Anita

Fra : D.Hansen

Dato : 13-07-05 12:13

Den vejledende sats hos kreditforeningernes hjemmeside er somregel 3 gang
din årsindtægt.

Det vil sige at tjener du 200.000 kr. om året kan du låne 600.000 kr. Det er
vigtigt at huske at du "nemt" kan låne mere hvis du taler med dem
personligt, men det er en god vejledning at havde inden man kigger på hus
eller lejlighed.

D.Hansen

Fra : Anita

Dato : 13-07-05 13:39

D.Hansen wrote:
> [...]
> Det er vigtigt at huske at du "nemt" kan låne mere hvis du taler med
> dem personligt, men det er en god vejledning at havde inden man

Det er nu ikke min opfattelse at pengeinstitutterne udregner det på den
måde.

De er mere interesseret i kundens rådighedsbeløb. Dvs. sidder man man med
mange faste udgifter, kan man låne mindre, mens få faste udgifter giver et
højere rådighedsbeløb.

Dog vil jeg sige, at det jo ikke kun handler om at få lov at låne så meget
som muligt. Det handler om at låne et beløb man har råd til at betale og
samtidig leve et behageligt liv. Det er i hvart fald sådan jeg ser på det.

Venligst Anita

Fra : D.Hansen

Dato : 14-07-05 08:39

Helt enig, det er vigtig at man sætter sig ned og laver et budget over sin
privat økonomi for det er klart det bedste inden man taler med sit
realkreditinstitut. Mine bemærkninger var mere omkring hvilken
beregningsmetode realkreditinstitutterne benytter på deres hjemmeside, og en
grov beregning der kan give nogle indikationer om hvor meget man kan låne.