Flere sprog på site Hvordan?
Fra : Jan Nielsen

Dato : 26-06-05 18:01

Hej

JEg ville gerne have flere sprog på min site, Dk, UK, SE osv

Men hvordan laves det.

Skal man vælge at have en mappe struktur med f.eks. minsite/dk,
minsite/UK osv Hvor så sider ligge med kald til bl.a. database.

Er det en god ide at have en database, med tabeller til de enkelte sprog.

Eller skal man have 1 tabel, hvor så også oversættelse ligge inden. Men
hvordan søren for man så det valgt på siten

Håber i kan følge mig.

Vil meget gerne høre hvordan andre har gjort.

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 26-06-05 18:21

"Jan Nielsen" <janomel@fakse-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> JEg ville gerne have flere sprog på min site, Dk, UK, SE osv
>
> Men hvordan laves det.

Jeg ville have en database der indeholdt sidernes indhold.
databasens struktur skulle være noget i retningen af:

side, indholdDK, indholdUK, indholdSE, osv.

hvis du i en sessionvariabel har gemt det pågældende sprog kan du hente
sidens indhold som

SQL="select * from din_tabel where side='pågældene_side' AND sprog='" &
sesssion("sprog") & "'"

for at sikre dig mod fejl, skal du så også definere et standardsprog.
dvs. hvis din session er tom skal den "defaulte" til f.eks. dansk

if session("sprog")="" then sesssion("sprog")="dansk"

> Skal man vælge at have en mappe struktur med f.eks. minsite/dk, minsite/UK
> osv Hvor så sider ligge med kald til bl.a. database.

en mappestruktur ville også være en løsning, som ville gøre det nemmere for
folk at linke til en side med et givent sprog, men større arbejde for dig,

Håber det hjælper dig

/Kasper

Fra : Jan Nielsen

Dato : 26-06-05 18:40

> [...]
> dvs. hvis din session er tom skal den "defaulte" til f.eks. dansk
>
> if session("sprog")="" then sesssion("sprog")="dansk"

Har du evt et forslag til kode, hvorved man så henter indehold ud?

> en mappestruktur ville også være en løsning, som ville gøre det nemmere for
> folk at linke til en side med et givent sprog, men større arbejde for dig,

Det er svært at vudere hvormeget mere arbejde der er i det.

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 26-06-05 18:59

> Har du evt et forslag til kode, hvorved man så henter indehold ud?

Jeg forstår godt hvorfor du måske bliver forvirret, og jeg undskylder
Min SQL-sætning var forkert bygget op.

nedenstående burde virke

Koden:
<%
'opret forbindelse til database (jeg bruger 'conn' som mit
connection-object)

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.connectiostring= spørg din udbyder
conn.Open

SQL="select * from din_tabel where side='pågældene_side'"

rs.open SQL,conn,3,3

if not rs.eof then
'udskriv indholdet fra databasen
response.write(rs.fields(session("sprog")))
end if

rs.close
set rs=nothing
conn.close
set con=nothing
%>

i session("sprog") er så gemt navnet på den kolone der indeholder sidernes
indhold på det pågældende sprog. f.eks. "indholdDK"

> Det er svært at vudere hvormeget mere arbejde der er i det.

det er rigtigt, men jeg ved bare at hvis man har to mapper der skal
indeholde det samme (næsten) er der en sandsynlighed for at man glemmer en
enkelt fil eller to.
Jeg havde foretrukket det første, men det er op til dig

/Kasper

Fra : Jan Nielsen

Dato : 26-06-05 19:29

> [...]
> connection-object)
>
> Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
> Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

Har du et link en god artikel gerne p dansk der omhandler
ADODB.Recordset og ADODB.Connection Kan godt mærke at jeg skal læse på
det der. Simpel fordi jeg stadigvæk ik forstår dem. Har skrevet dem op
til flere gange uden at forstå betydningen af de 2 kald.

> [...]
>
> i session("sprog") er så gemt navnet på den kolone der indeholder sidernes
> indhold på det pågældende sprog. f.eks. "indholdDK"

takker. Fedt med et eksempel

Nu køre jeg med access database på den site. Men tabellen bliver da
noget uoverskulig, med alle de koloner. Men det er med at have tungen
lige i munden.

Har du evt et tis til hvordan man bevare overskuligheden. allerede nu
har jeg 10 koloner til adr, navn osv. ved godt at nogle af kolonerne
bliver genbrugt på de andre sprog. Men hvordan bygger man tabellen, mest
praktisk op?
Jan

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 26-06-05 21:40

> [...]
> fordi jeg stadigvæk ik forstår dem. Har skrevet dem op til flere gange
> uden at forstå betydningen af de 2 kald.

Jeg har ikke nogen artikel da jeg selv har "hugget" dem fra min
server-udbyders hjemmeside.
jeg vil overlade en forklaring, til nogen der ved hvad de taler om.
jeg ved bare at det virker

html.dk beskæftiger sig lidt med det ADODB.connection
http://www.html.dk/tutorials/asp/

> [...]
> genbrugt på de andre sprog. Men hvordan bygger man tabellen, mest praktisk

Du bruger flere tabeller

du har din nuværende tabel, med det indhold der nu er.

derudover har du en anden tabel med dit sideindhold.

de to tabeller har forskellige navne, og du indsætter navnet, på den tabel
du vil hente oplysninger fra, i din SQL-sætning

/Kasper

Fra : Jan Nielsen

Dato : 28-06-05 16:42

> [...]
>
> de to tabeller har forskellige navne, og du indsætter navnet, på den tabel
> du vil hente oplysninger fra, i din SQL-sætning

På den ene eller andne måde. Er det vel at jeg ligger en "ny sider" oven
på den anden.

Når jeg først er færdig med den danske, så kan jeg ligge de andre oven
på. Og så ved. feks. index.asp bruge din metode til at få f,eks engelsk
på siden?

Jan

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 28-06-05 17:14

> På den ene eller andne måde. Er det vel at jeg ligger en "ny sider" oven
> på den anden.

???
ikke forstået!
den ene eller anden ---> include vs. Database?

> Når jeg først er færdig med den danske, så kan jeg ligge de andre oven på.
> Og så ved. feks. index.asp bruge din metode til at få f,eks engelsk på
> siden?

ja

Du har sikkert også læst Christian Epstein's indlæg
(news:42bfcb58$0$18647$14726298@news.sunsite.dk) hvori han siger at includes
er bedre til store sites.

afhængig af hvor langt du er, så ville det være en god ide at læse om
includes. (http://www.html.dk/tutorials/ssi/)
og derefter selv afgøre hvad du synes der er lettest.

hvad der er bedst/mest effektivt til tør jeg ikke udtale mig om

/Kasper

Fra : Christian Epstein

Dato : 29-06-05 07:57

> hvad der er bedst/mest effektivt til tør jeg ikke udtale mig om
>
> /Kasper

Grunden til jeg sagde includes var "bedre" er, at der er mindre arbejde
i det for serveren ved includes i forhold til hvis den skal hente alt
teksten i databaser.

//Christian E

Fra : Christian Kragh

Dato : 29-06-05 16:32

> Grunden til jeg sagde includes var "bedre" er, at der er mindre arbejde
> i det for serveren ved includes i forhold til hvis den skal hente alt
> teksten i databaser.

Og mere krævende for admin.

Hvis der er 10 som kan oprette tekst på siden skal de alle have ftp adgang
hvis de bruger include.

Hvis der er en database kan man oprette teksten i den online og dermed kan
man brgrænse fejlmulighederne hvis nogen ikke er så ferme til computer
stuff..

Christian K

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Epstein

Dato : 29-06-05 16:41

Christian Kragh wrote:

> Og mere krævende for admin.

Han spurgte om den bedste løsning, ikke den nemmeste.

> [...]
>
> Hvis der er en database kan man oprette teksten i den online og dermed kan
> man brgrænse fejlmulighederne hvis nogen ikke er så ferme til computer

Til gengæld skal man så begrænse de fejl de kan lave i en database, eks.
vis brug af ' i midten af noget tekst osv.

Desuden kan man vel ligesågodt sætte op online så den gemmer i de tekst
filer, (som der desuden er sværre og ødelægge end en database.)

MVH
Christian

Fra : Jan Nielsen

Dato : 01-07-05 07:20

> Til gengæld skal man så begrænse de fejl de kan lave i en database, eks.
> vis brug af ' i midten af noget tekst osv.

Hej Tak for de interssante indlæg...

Men jeg må indrømme at det er mit første forsøg med at få flere sprog.

Men ideen med at have en index.asp side for hver sprog er tiltalende. da
man kan have særligt indenhold til hvert sprog den vej.

Men jeg sider stadigvæk og er i tvivl om hvordan det skal kunne forgå på
andre sider der er ens. Hvor det kun er sproget der er forskelligt.
Dader bl.a. bliver snakket om tekst filer. Vil det sige at alt skal
smides i txt eller hvad.

Eller er det. Når jeg har lavet en dk færdig. så "bare" at kopier den.
Klart jeg vil tage det side for side og så se hvad jeg kan genbruge. MEn
er det fremgangs måden

Fra : Christian Epstein

Dato : 01-07-05 08:27

Jan Nielsen wrote:
> Hej Tak for de interssante indlæg...

Det var så lidt.

[snip]

> [...]
> andre sider der er ens. Hvor det kun er sproget der er forskelligt.
> Dader bl.a. bliver snakket om tekst filer. Vil det sige at alt skal

Min anbefaling er at lave det der skal kunne udskiftes som includes, læs
mere om serverside include her: http://html.dk/tutorials/ssi/lektion3.asp

Og så inkludere eks. indexdk.asp for den danske del af forsiden,
indexuk.asp for den engelske osv.

> Eller er det. Når jeg har lavet en dk færdig. så "bare" at kopier den.
> Klart jeg vil tage det side for side og så se hvad jeg kan genbruge. MEn
> er det fremgangs måden

Jeg ville godt nok lave siderne igen forfra, da man ellers risikere
dårligt oversat eller lign. Igen giver det mere arbejde, men mener jeg
et bedre resultat.

MVH
Christian E

Fra : Christian Epstein

Dato : 27-06-05 10:48

Jan Nielsen wrote:
> Hej
>
> JEg ville gerne have flere sprog på min site, Dk, UK, SE osv
>
> Men hvordan laves det.

Det kan laves på mange måde, de to mest brugte er include sider eller
databaser.

> Skal man vælge at have en mappe struktur med f.eks. minsite/dk,
> minsite/UK osv Hvor så sider ligge med kald til bl.a. database.

Det hurtigste og mest effektive, vil være include filer, databasen til
et stort site vil simpelthen være for stor til at være effektiv.

> Er det en god ide at have en database, med tabeller til de enkelte sprog.

Nej, se ovenstående forklaring.

[SNIP]

> Vil meget gerne høre hvordan andre har gjort.

http://raise.dk er lavet med include filer.

MVH
Christian E

Fra : Jan Nielsen

Dato : 17-07-05 18:40

Hej Igen

Nu har jeg forsøgt mig med den omtalte mulighed, i den 4 tråd, men kan ik
som eksemplet få det til at virke. Så starter mere eller mindre forfra.

Her er mi siuation.

Har en db med flere tabeller, alle er delt op i f.eks. indhold_dk,
undhold_uk osv Men ID felt som unikt.

Det som jeg ikke kan hitte rede i, er hvordan der skiftes mellem DK og UK er
det selvstændige filer der skal inkluderes eller hvordan?

Hvordan får jeg skiftet og lavet det med sprog med følgende kode:
<%
' SQL forespørgsel
strSQL = "Select * from menu"
' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

While Not RS.EOF OR RS.BOF
'udskriv indholdet fra databasen
If RS("Type") < Test Then
Response.Write("Type")

End If

Response.Write("<A HREF=""" & RS("link") & """>" & RS("menu_dk") & "</A>")
Test = RS("Type")
RS.MoveNext
Wend
%>