Ny gratis BIOS? (American Megatrends)
Fra : Nielsen

Dato : 25-06-05 12:13

Hej NG

Min ven har købt nogle 512 ram og de virker ikke.
Sælgeren siger at vi skal opdatere hans BIOS på hans bundkort.
Hvordan gør jeg dette og hvor finder jeg sådan en bios? (direkt link)

Data på bundkort
American Megatrends version 1.21.12
Bios date: 09-05-02
Bios ID: 62-0905-001131-00101111-040201-VIA_P6-P4VMM2
Chipset: VIA 82C3148rev 0

Er det noget i kan hjælpe mig med?
Vh Nielsen

Fra : StoneWare

Dato : 25-06-05 12:35

"Nielsen" <thefuturefreak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> American Megatrends version 1.21.12
> Bios date: 09-05-02
> Bios ID: 62-0905-001131-00101111-040201-VIA_P6-P4VMM2

Hent den her :
http://www.ami.com/

Fra : Nielsen

Dato : 25-06-05 13:16

"StoneWare" <HejMedDig@NoSpam.Net> skrev i en meddelelse
> Hent den her :
> http://www.ami.com/

Vil gerne bede om et direkt link

Fra : StoneWare

Dato : 25-06-05 12:41

> [...]
> American Megatrends version 1.21.12
> Bios date: 09-05-02
> Bios ID: 62-0905-001131-00101111-040201-VIA_P6-P4VMM2

Hvis du ved hvilket mærke dit motherboard er så er det bedst at bruge deres
hjemmeside til at hente ny bios............. den side jeg skrev var til
American Megatrends...........der kan du hente flash utilities hvis ikke du
kan hente det hos din mb. leverandør.................HUSK AT FØLGE
anvisninger MEGET præcist når du flasher din bios

Fra : Thomas Hansen

Dato : 25-06-05 16:56

On Sat, 25 Jun 2005 13:13:02 +0200, Nielsen <thefuturefreak@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> American Megatrends version 1.21.12
> Bios date: 09-05-02
> Bios ID: 62-0905-001131-00101111-040201-VIA_P6-P4VMM2

Hej
Hvilket mærke og model er kortet?

/Thomas

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-06-05 22:24

Thomas Hansen skrev

Det er langtfra sikkert at det løser problemet, men det kan man læse sig til
inden man flasher.

> Hvilket mærke og model er kortet?

Formentligt [1] et ECS P4VMM2, men det findes i forskellige udgaver, så det
er ret kritisk at vide hvilken revision.

Dette util kan måske afsløre det hele:
http://www.cpuid.org/cpuz.php#download

[1] Man flasher ikke noget man formenligt er sikker på.. man er HELT sikker
inden man gør noget.

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Nielsen

Dato : 26-06-05 10:28

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse

> Dette util kan måske afsløre det hele:
> http://www.cpuid.org/cpuz.php#download

Hej Sune
Tak for linket - jeg inst. og vender tilbage.
Vh

Fra : Nielsen

Dato : 26-06-05 13:01

> [...]

> Dette util kan måske afsløre det hele:
> http://www.cpuid.org/cpuz.php#download
>
> [1] Man flasher ikke noget man formenligt er sikker på.. man er HELT

Her er nogle data:

Number of CPUs 1
Name Intel Celeron
Code Name Willamette
Specification Intel(R) Celeron(R) CPU 1.70GHz
Family / Model / Stepping F 1 3
Extended Family / Model 0 0
Brand ID 10
Package mPGA-478
Core Stepping E0
Technology 0.18 µ
Supported Instructions Sets MMX, SSE, SSE2
CPU Clock Speed 1700.3 MHz
Clock multiplier x 17.0
Front Side Bus Frequency 100.0 MHz
Bus Speed 400.1 MHz
L1 Data Cache 8 KBytes, 4-way set associative, 64 Bytes line size
L1 Trace Cache 12 Kµops, 8-way set associative
L2 Cache 128 KBytes, 4-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Speed 1700.3 MHz (Full)
L2 Location On Chip
L2 Data Prefetch Logic yes
L2 Bus Width 256 bits
Mainboard and chipset
Motherboard manufacturer ECS
Motherboard model P4VMM2, 1.0
BIOS vendor American Megatrends Inc.
BIOS revision 07.00T
BIOS release date 04/02/01
Chipset VIA P4M266 (VT8751) rev. 00
Southbridge VIA VT8235 rev. 00
Sensor chip IT 0
Memory
DRAM Type SDRAM
DRAM Size 384 MBytes
DRAM Frequency 100.0 MHz
FSB:DRAM 1:1
DRAM Interleave none
CAS# Latency 3.0 clocks
RAS# to CAS# 2 clocks
RAS# Precharge 2 clocks
Cycle Time (TRAS) 5 clocks
# of memory modules 2
Module 0 Apacer Technology SDRAM PC133 - 256 MBytes
Module 1 Apacer Technology SDRAM PC142 - 128 MBytes
Software
Windows version Microsoft Windows XP Professional Service Pack 2 (Build
2600)
DirectX version 9.0c

Vh Nielsen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-06-05 15:40

[posted and mailed]

"Nielsen" <thefuturefreak@hotmail.com> wrote in

> Mainboard and chipset
> Motherboard manufacturer ECS
> Motherboard model P4VMM2, 1.0

Der findes ikke noget P4VMM2 PCB version 1.0 (i hvert fald ikke som man kan
hente en bios til), så bundkortet indeholder sikkert ikke denne information
og CPUz fylder så bare 1.0 i.

Du er nødt til at kigge på selve bundkortet og så skrive hvilken version
det er. Du kan se her hvordan du finder PCB versionsnummeret:
http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Support/KnowHow.aspx#ver_mb

Når du så har fundet PCB versionsnummeret kan du gå ind på:

http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Downloads/Category_Download.aspx?Categoryid=1

I Product vælger du Socket 478 og i boksen under den finder du
P4VMM2("Indsæt det PCB versionsnummer der står på bundkortet her") og
klikker på Search.
Derefter får du en liste med downloads til bundkortet og der skal du så
bare vælge BIOS og tage den nyeste.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-06-05 15:43

"Nielsen" <thefuturefreak@hotmail.com> wrote in

> Motherboard manufacturer ECS
> Motherboard model P4VMM2, 1.0

Der er noget galt, på ECS eget site listes kun disse PCB versioner for
P4VMM2:

P4VMM2 (1.1A)
P4VMM2 (1.3)
P4VMM2 (3.1)
P4VMM2 (3.2A)
P4VMM2 (5.0A)
P4VMM2 (7.1)
P4VMM2 (7.3)

Du må kigge på bundkortet - altså fysisk kigge, og finde et PCB
versionsnummer der matcher et af ovenstående tal i parantes - og så hente
en bios til den rette version.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Nielsen

Dato : 26-06-05 10:28

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.ssxnvixauxvtjp@sprinteren...
> Hej
> Hvilket mærke og model er kortet?
> /Thomas

Det vil jeg finde ud af
Vh Nielsen

Fra : Nielsen

Dato : 26-06-05 13:01

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.ssxnvixauxvtjp@sprinteren...
> Hej
> Hvilket mærke og model er kortet?
> /Thomas

Hej Thomas

Fra : Thomas Hansen

Dato : 26-06-05 18:42

On Sun, 26 Jun 2005 14:01:02 +0200, Nielsen <thefuturefreak@hotmail.com>
wrote:

> Motherboard manufacturer ECS
> Motherboard model P4VMM2, 1.0

Hej
Som du kan se er det et kort lavet af ECS modellen er P4VMM2.
Du bliver nød til at kikke på boardet hvilken revision det er. Du kan se
her hvordan du gør
http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Support/KnowHow.aspx#ver_mb
Der er kun bios update til version 1.1A så du må håbe det er den version
du har.
Du kan finde bios update filerne her
http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Downloads/ProductsDetail_Download.aspx?DetailID=46&DetailName=BIOS&DetailDesc=P4VMM2(1.1A)&MenuID=35&LanID=0
Eller den korte version.
http://makeashorterlink.com/?Q1DC4545B
Når du har downloadet bin filen og flash programmet førlger du
henvisningen her
http://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/amiflash.htm

/Thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 28-06-05 09:39

Nielsen wrote:
> Hej NG
>
> Min ven har købt nogle 512 ram og de virker ikke.
> Sælgeren siger at vi skal opdatere hans BIOS på hans bundkort.
> Hvordan gør jeg dette og hvor finder jeg sådan en bios? (direkt link)

Det hjælper ikke med en opdatering af BIOS det er nemlig ikke bios som
bestemmer hvor meget ram det kan styre men chipsættet. (men en opdatering
kan gøre at man kan benytte hurtigere ram, mend et er dog langt fra sikkert)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 28-06-05 11:54

N_B_DK wrote:
> [...]
> kan gøre at man kan benytte hurtigere ram, mend et er dog langt fra sikkert)

Det er i modstrid med tidligere diskussioner her i gruppen - både
chipsæt _og_ Bios skal understøtte kapaciteten af de enkelte
ram-moduler man sætter i bundkortet, for at de detekteres med den
korrekte kapacitet.

Det er dog muligt, at dette ikke gælder for nyere AMD-processorer,
hvor memory-controlleren sidder integreret i processoren istedet for i
chipsættet.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-06-05 16:15

Jens C. Hansen wrote:
> [...]
> chipsæt _og_ Bios skal understøtte kapaciteten af de enkelte
> ram-moduler man sætter i bundkortet, for at de detekteres med den

Har endnu aldrig set at en BIOS opdatering har kunne gøre at en maskine har
kunen styre mere ram, så henvis gerne til et eksempel ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 28-06-05 21:26

N_B_DK wrote:

> Har endnu aldrig set at en BIOS opdatering har kunne gøre at en maskine har
> kunen styre mere ram,

Det skyldes sikkert, at bundkort-producenten i de fleste tilfælde
giver Bios'en understøttelse for alle de moduler chipsættet kan klare
fra starten af.

http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/BIOS/BIOS_GA-6BXD.htm

Fra : N_B_DK

Dato : 28-06-05 22:04

Jens C. Hansen wrote:

> http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/BIOS/BIOS_GA-6BXD.htm

Ja detekt error, det er IKKE det samme som at det er BIOS der bestemmer hvor
meget RAM der kan håndteres (så det eksempel er ikke gyldigt, da det nok
nærmere skyldes fejl i timing mellem blokkene)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 29-06-05 13:41

N_B_DK wrote:

> Ja detekt error, det er IKKE det samme som at det er BIOS der bestemmer hvor
> meget RAM der kan håndteres

Hvis der detekteres for lidt RAM, i forhold til hvor meget der er sat
i, er det så ikke rimeligt afgørende for, hvor meget der kan bruges af
det? - Hvis der ikke var lavet en nyere Bios med den rettelse, kunne
man ikke have brugt 1 GB RAM i det..

> (så det eksempel er ikke gyldigt, da det nok
> nærmere skyldes fejl i timing mellem blokkene)

Dvs. du erklærer et eksempel for ugyldigt på grundlag af en antagelse?

Så stopper tråden her for mit vedkommende - mod ****** kæmper man
forgæves.

Fra : N_B_DK

Dato : 30-06-05 18:06

Jens C. Hansen wrote:
> Dvs. du erklærer et eksempel for ugyldigt på grundlag af en antagelse?

Nej det skyldes ganske enkelt jeg ved hvordan en standard computer er
opbygget, og er i stand til selv at bygge en på komponent niveau

> Så stopper tråden her for mit vedkommende - mod ****** kæmper man
> forgæves.

ordsproget lyder nu, mon idioter kæmper selv guderne forgæves, men det er da
ok du ikke kan argumentere mod din fejlagtige opfattelse af en standard
opbygget computer.

--
MVH.
N_B_DK