ASRock K7VT6 og beep kode
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 25-06-05 00:23

Her til aften fik jeg problemer med min PC.

Sad bare og læste i NG (havde som altid BOINC kørende i baggrunden) og lige
pludseligt kom der ligesom en tynd, kort, vistnok 2-delt, rød horisontal
linie fra spidsen af musepointeren og så gik maskinen ned.
Da jeg så prøvede at genstarte PC'en, så kom den med først 2 meget hurtige,
korte beep, der ligesom "snublede" over hinanden, som en enkelt synkoperet
tone (hvis dette giver nogen mening ) efterfulgt af 8 korte, rytmiske
beep, hvorefter maskinen prøver at genstarte med samme resultat.
Ind i mellem har den så også gjort det, efter de første 2+8 beep, at der så,
i stedet for at PC'en genstarter, kommer yderligere 1 kort + 2 korte
(tydeligt adskilte, så derfor vil jeg ikke sige der er tale om 3 korte beep)
og så sker der ikke mere, men jeg kan høre at PC'en stadigvæk er tændt.

Jeg har prøvet at checke http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml, men
er alligevel lidt i tvivl om hvordan jeg skal tolke ovenstående beep koder.
Det nærmeste jeg kan komme det er, at det muligvis er mit grafikkortkort
(Palit Daytona GeForce 4 8x AGP) den er gal med, men jeg er slet ikke
sikker.

Nogen der kan hjælpe mig med at komme nærmere ind på problemet?

Jan

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 26-06-05 13:34

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> Det nærmeste jeg kan komme det er, at det muligvis er mit grafikkortkort
> (Palit Daytona GeForce 4 8x AGP) den er gal med, men jeg er slet ikke

Okay, er måske kommet en smule nærmere løsningen på mit problem - Tror jeg.
Har konstateret at fan'en på grafikkortets blæser ikke kører rundt -
Skal sådan en fan ikke kunne køre meget let rundt? F.eks. hvis man
puster på kraftigt nok på den? For det gør den ikke.
Og da jeg kiggede nærmere efter da jeg igen prøvede ar tænde PC'en, så
kørte fan'en slet ikke rundt kunne jeg konstatere.
Kan mit grafikkort så være "brændt sammen"?
Ellr kan det være at det "bare" er køleren der er i stykker, så resten
af kortet fungerer?
Eller kan det være AGP porten der lige pludseligt, af en eller anden
mystisk årsag, kke kan levere den nødvendige strøm?

Tvivler selv meget stærkt på at det skulle have noget med AGP porten at
gøre, og har hæftet mig ved den kendsgerning at fan'en sidder fast og
slet ikke kan løbe rundt.

Da dette for mig i hvert fald, tydeligvis har at gøre med et grafikkort
problem, poster jeg også dette til den relevante gruppe, med opfølgning
dertil.

Jan

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 26-06-05 14:06

"Jan Allan Andersen" <akkerdk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikker.
>
> Nogen der kan hjælpe mig med at komme nærmere ind på problemet?

Tror nok det er dit grafikkort der er brændt af.
Har selv haft 2 Geforce Ti4200 hvor blæseren pludseligt stoppede.
Det første brændte af - ved det næste opdagede jeg blæser-stoppet
i tide - og det kører stadig fint med en Zalman køler.
I begge tilfælde var blæseren meget besværlig at få til at køre rundt med
fingrene.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 26-06-05 14:38

Karl Erik Nielsen skrev:

> [...]
> i tide - og det kører stadig fint med en Zalman køler.
> I begge tilfælde var blæseren meget besværlig at få til at køre rundt med

Det er jo nok også det jeg selv har konstateret, bl.a. fordi jeg ikke
kan få kølerens fan til at køre rundt uden videre - Har dog ikke prøvet
at tvinge den rundt.

Er der en måde jeg kan finde ud af om selve kortet stadigvæk fungerer?

Jan