Længste dag altid lige lang?
Fra : Sven

Dato : 24-06-05 22:07

Hej.
jeg lærte for snart mange år siden i skolen, at Jordens rotation om Solen
"rokker" en lille smule således, at årets længste og korteste dag ikke er
lige lange/korte hvert år. Men nu er jeg kommet til at tvivle om det nu også
er sandt? Med de målemetoder vi har opfundet siden da, må man kunne måle om
dette er rigtigt, og hvis ja, hvor meget drejer det sig så om? Jeg ved godt,
at Jordens rotation om sig selv aftager ganske lidt, og at dagene derfor
bliver længere, men det er jo i MEGET små tidsmængder at dette skal måles.
Så, passer det, at vores bane rundt om Solen "rokker" lidt, så årets længste
dag (i år 17 timer 33 minutter i.flg. lokalradioen) varierer fra år til år?

Sven

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 25-06-05 08:38

Sven wrote:

> [...]
> dag (i år 17 timer 33 minutter i.flg. lokalradioen) varierer fra år til år?

Hej Sven

Jeg formoder at hovedårsagen til det er at ét år er ca. 365,24 døgn.

Det betyder at årets længste/korteste dag skrider lidt (0,24 dage) fra
år til år og en gang imellem ca. 1 døgn ved skudår.

Faktisk er et middelår: 365,24219878 døgn:
(Fra http://da.wikipedia.org/wiki/%C5r )

Langsomt skrider dette ca. 0,01 døgn/år (0,25-0,24), hvilket gør at har
det der med, at der ikke skal være skudår en gang imellem "alligevel":
http://da.wikipedia.org/wiki/Skud%E5r

Her er hvad der sker, hvis man altid holder skudår hvert 4. år:
http://da.wikipedia.org/wiki/Gregorianske_kalender
Citat: "...
Årslængden på 365,25 dage gjorde dog, at der i 1500 tallet var kommet en
afvigelse på ca. 10 døgn
I Danmark blev den gregorianske kalender indført den 1. marts 1700 efter
forarbejde af Ole Rømer. Man stoppede med brug af den julianske kalender
den 18. februar, (altså et spring i datoen på 11 dage).
..."

-

Herudover er jordbanen ikke præcis cirkelrund, men det vil nok kun have
en lille effekt i forhold til ca. 0,24 døgn om året.

mvh/Glenn