netværk med 2 gateways
Fra : bamboo

Dato : 24-06-05 09:23

Hej

jeg sider og er gået lidt i stå med opsætningen af et netværk.
for at forklare mit problem kort:

jeg har 2 routere med hver deres internet forbindelse (forskellige
hastigheder)

så har jeg en Firewall

derefter har jeg 2 grupper (servere & klienter) som hver skal have fat i
deres internet forbindelse

se prøvet illustreret

^^^^^^^^^^^
( INTERNET )
-----------
| |
(R1) (R2)
\ /
------------
| Firewall |
------------
/ \
Servere Klienter

det jeg så gør er at sætte R2 som default gateway i min firewall og så
virker det for alle klienterne som kommer ud af den rigtige forbindelse

serverne burde også virke når de bliver besøgt udefra internettet via Router
1 da jeg bruger statefull filtering hvilket efter hvad jeg har forstået vil
svare tilbage via samme gateway

men når de selv sender data ud. f.eks. mail osv. skal de ikke bruge default
gateway med den anden gateway.

det er så her jeg går i stå, for hvordan får jeg min OpenBSD firewall til at
gøre det?

jeg ved ikke rigtig om det er her eller i en unix gruppe jeg skulle poste,
så jeg prøver bare her og håber der også er nogle unix gutter med på en
kikker.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
på forhånd tak

Fra : ///M

Dato : 24-06-05 19:35

"bamboo" <bamboo.has@no.mail> wrote in message

> derefter har jeg 2 grupper (servere & klienter) som hver skal have fat i
> [...]
D C
> ------------
> | Firewall |
> ------------
A B
> [...]
> virker det for alle klienterne som kommer ud af den rigtige forbindelse
>
> men når de selv sender data ud. f.eks. mail osv. skal de ikke bruge

Sådan umiddelbart ville jeg smide to ekstra netkort i firewall'en (kan
forstå det er en pc, så det bliver vist ikke noget problem) og sørge for at
netkorte D's og C's gateway peger på R1 og R2. Så sørger du for at dine
servere bruger netkort A som gateway, og klienterne netkort B. Der skal kun
routes mellem B og C, og A og D.

Jeg har ikke afprøvet dette :)

--
///M

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-06-05 21:20

On Fri, 24 Jun 2005 10:22:45 +0200, bamboo <bamboo.has@no.mail> wrote:

> det er så her jeg går i stå, for hvordan får jeg min OpenBSD firewall
> til at gøre det?

Prøv at søge på policy-based routing, for det kalder man det du
ønsker. Hvordan man gør det på OpenBSD aner jeg ikke, men det vil
overraske mig, hvis man slet ikke kan det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-05 21:26

"bamboo"
> derefter har jeg 2 grupper (servere & klienter) som hver skal have fat i
> deres internet forbindelse

Har du mulighed for at lave sourcebased routning?

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?