Markering af aktivt link med vbscript
Fra : Niels Nielsen

Dato : 24-06-05 07:51

Hej

Jeg har en række websider, som hver er forsynet med et unikt body ID.
I venstre side indsættes med INCLUDE en navigationsmenu mellem siderne.
De forskellige link i navigationsmenuen er forsynet med et ID, som matcher
den tilhørende side.

Når første side loades i browseren klikkes der ikke på linkene i
navigationsmenuen.
Når første side loades vil jeg gerne have det tilhørende link i
navigationsmenuen markeret AKTIVT.

På nettet har jeg fundet at det kan lade sig gøre med et vbScript, som laver
en sammenligning mellem
body ID og link ID. Når disse matcher hinanden markeres linket som aktivt.

Forklaringen har jeg som sagt fundet, men har ingen steder kunnet finde
scriptet, som løser opgaven.
Da jeg ikke selv har nogen erfaring med vbScript, vil hjælp fra gruppen være
meget velkommen.
Andre forslag til løsning af problemet modtages også gerne.

Med venlig hilsen
Niels Nielsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-06-05 09:31

Niels Nielsen skrev:

> [...]
> De forskellige link i navigationsmenuen er forsynet med et ID, som matcher

Har du et link til din side?

> På nettet har jeg fundet at det kan lade sig gøre med et vbScript, som laver
> en sammenligning mellem body ID og link ID.

Har du et link til forklaringen?

NB: vbscript virker kun i IE - til almindelige websider bør man anvende
javascript, der virker i alle almindelige browsere.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tomasz Otap

Dato : 24-06-05 09:55

Niels Nielsen <niels_n proclaimed as follows:
> [...]
> en sammenligning mellem
> body ID og link ID. Når disse matcher hinanden markeres linket som aktivt.

Hvis du sender dit link ID med, er det meget nemt at få markeret de
rette links i ASP. Lad os sige at de aktive links skal markeres med css
class="aktiv" og almindelige med css class="link", og at dine menulinks
ser ud på den her måde:

--------
--------

Siden skal så indeholde noget kode til at genkende id og markere links
efterfølgende. Simpel eksempel:

--------
<%
' ** vi finder vores id ud fra querystring
' ** sendes ID ikke (f.eks. ved første load), bliver ID sat til 0
dim id
id = request.querystring("id")+0

' ** simpel funktion til at sammenligne id-værdier
' ** og returnere klassenavn, hvis id'er matcher hinanden
function check(byVal mitId)
if mitId = id then
check = " class=""aktiv"""
else
check = " class=""link"""
end function
%>

<!-- vi indsætter check-funktionen i hvert link -->
--------

Aequitas sequitur funera

Fra : Niels Nielsen

Dato : 24-06-05 14:23

Tak for de hurtige svar.

Til Jens:
Et link til siderne kan jeg desværre ikke give, da de først er under
konstruktion.
Forklaringen hvordan det gøres (men uden kode) fandt jeg her:
http://www.456bereastreet.com/archive/200503/setting_the_current_menu_state_
with_css/

Til Tomasz:
Jeg vil kigge nærmere på det og afprøve din kode.
Hvis jeg ikke kan få det til at virke vender jeg tilbage.

Mvh Niels