Gode råd om behandling af lus ønskes *S*
Fra : Dicte

Dato : 24-11-00 22:44

Hejsa alle

Vi har et kæmpe problem her hjemme ... vores datter på 8 har haft lus
temmelig længe .. det bliver behandlet jævnligt ... men hvergang der er
kommet bund i det .. går der ikke lang tid før hun har det igen ;-(( ....

Vi har prøvet med matas lusechampoo ... med the three oil ca 1 gang om ugen
.... men nu har jeg mere eller mindre mistet lysten til at fortsætte ...

Er der nogen der har nogen andre måder ?? ... som måske hjælper mere ?? ...
jeg syntes det er for opslidende ... og synd for hende ... håber nogen kan
hjælpe os *SS*

På forhånd tak

Dicte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-11-00 23:04

"Dicte" <dicte@dictes.dk> wrote in message
> Hejsa alle

hej dicte..

> [...]
ugen
> ... men nu har jeg mere eller mindre mistet lysten til at fortsætte

der er mange nye produkter på markedet... lus er jo som andre parasitter
og virusser... de bliver immune......
har du forsøgt at gå til en lokal frisør og se om de ikke har en
luseshampoo??
vi har en der hvor jeg arbejder og jeg kan ikke tro andet end at andre
steder også har det.....
ellers er der jo apotekets......

der findes ihvertfald to jeg kender navnet på.... Nix og Prioderm....
spørg efter dem på apoteket....

> [...]
?? ...
> jeg syntes det er for opslidende ... og synd for hende ... håber nogen

det er opslidende.... og der er ikke meget andet end at klø på.....

lige en sidebemærkning...... er hun langhåret???
har hun en jakke med pelskrave?? bruger hun hue og ligger de i en
bunke??

disse ting hjælper lusene med at springe fra en til en anden.... for
nogle piger er der intet andet valg end at lade håret klippe...... en
god ide ved hue kunne være at have to og fryse den hun ikke bruger....
og skifte dem hver dag.....

jeg VED det ikke er skidesjovt... ( heldigvis ikke af personlig
erfaring... min søn er trimmet kort*G*)
klø på.... sug til dig af gode råd ogsøg oplysninger..... der er sikkert
mange der ved en masse om det.....

--
knus sabina

did you ever wake up after a one night stand, and realize
that the person next to you is so ugly, that you'd rater
chew off your arm than risk waking this person....
thats coyote ugly!!

Fra : Tomas O.

Dato : 25-11-00 01:03

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev:

Alt det med pelskrave og hende bamser og hendes dyne- hovedpudebetræk og
alt hved der kan tænkes at indeholde luseæg kan man stikke i sin fryser.
18 minusgrader slår de små æg ihjel.

Så når hun er i behandling er det en god ide at tage alt hvad hun har
med mulighed for æg i og fryse skidtet...

Hilsen
Tomas O.

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 09:30

Fra : Dicte

Dato : 28-11-00 09:30

Takker ... men alt det er gjort ... sågar haft hende til at sove 2 nætter
uden for hendes seng ... altså på vores "gæsteseng" og på en luftmaddres
..... har haft bund i det mange gange .. men det kommer igen ... og jeg ved
det kommer enten fra skolen eller fra SFO'en ...

det var mere så de ikke kom igen ... for det jeg er mest ked af er ... at
jeg knokler for at holde dem væk ... men de kommer netop igen fra de
ovennævnte steder ;-(( ....

Men jeg vil da prøve det med hvidløget også ...

Hilsen Dicte

Fra : Toves01@nybro.dk

Dato : 25-11-00 10:49

Dicte wrote:

> [...]
> ... men nu har jeg mere eller mindre mistet lysten til at fortsætte ...

I følge "Rene Ord for Pengene" virker Matases luseshampoo IKKE.
Det giftige stads fra apoteket, Prioderm (med Malathion), har virket de
gange jeg har brugt det, men jeg er gået over til naturmetoden.
Grundig gennemgang af de inderste 5-6 cm af håret, med tættekam og
negle, for at få de forbandede æg af, med et par dages mellemrum -
indtil I ikke finder flere æg. Derefter regelmæssige (14 dage?), tjeck
om der skulle være kommet nye æg(De lægges et par mm fra hovedbunden),
dette kan camufleres som frisørleg.
Denne fremgangsmåde giver ikke resistente lus, ikke eksem og skader ikke
vandmilijøet, desuden anbefales den af min børnehave. Jeg har ikke haft
brug for mere end 2 gange for at komme i bund, men jeg har også
korthårede drenge

mVh
Tove O.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-11-00 11:21

> [...]
>vandmilijøet, desuden anbefales den af min børnehave. Jeg har ikke haft
>brug for mere end 2 gange for at komme i bund, men jeg har også

Ja, jeg mener det var de metode min Mormor og Morfar brugte når de havde
lus på børnehjemmene i sin tid. Den var ret efektiv. Jeg har desuden hørt
rygter om at lus _ikke_ kommer pga. uhygiejne, men netop _kan_ komme pga.
ekstrem renlighed.

Jeg tror jeg ville kombinere den metode Tove nævnte, med nogen
natur-midler. Spørg evt. din Frisør om ikke de har nogen naturmidler... Jeg
ved min frisør har, så mon ikke også der er en i dit område der har?!

Rinnie Ilsøe

Fra : Tomas O.

Dato : 25-11-00 11:52

"Rinnie Ilsøe" <cherryIM-REPORTING-SPAM-NO-MATTER-WHAT!!@paradis.dk> SNIP
> [...]
> havde lus på børnehjemmene i sin tid. Den var ret efektiv. Jeg har
> desuden hørt rygter om at lus _ikke_ kommer pga. uhygiejne, men netop

Det er faktisk korrekt at de kan komme ved ekstrem renlighed også.. men
de går også efter visse personer og ikke andre. Min søn har gået i en
yderst luseplaget børnehave i sin tid, men han havde aldrig lus selv.

Man skal for eksempel undgå shampoo med balsam eller balsam effekt! Det
giver nemlig lusene noget at lægge deres æg i!

Hilsen
Tomas O.

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 25-11-00 12:05

"
> ... med the three oil ca 1 gang om ugen

PAS PÅ MED THE THREE OIL!!!!!!!

Det er fra sundhedsmyndighederne frarådet at bruge specielt til børn og
svage, da det går ind i blodet og kan fremkalde meget stærke reaktioner med
åndedrætsbesvær og udslæt.
Dette optræder ved hyppigt brug og kan skade resten af livet.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : zar

Dato : 25-11-00 14:49

Jeg ved altså ikke om den virker, men ovre i børnehaven har de hængt en
seddel op, om en elektrisk lusekam, som skulle virke helt uden brug af
shampo. Den koster Kr. 299 Der står et telefonnummer 39625055 og e-mail
friedland@frieland.dk Jeg har selv valgt ikke at prøve den før andre kan
sige god for det for at være ærlig.

Jeg har også hørt, at man skal putte luseshampo i helt knastørt hår, altså
inden man overhovedet kommer vand i håret. Så bliver shampoen ikke så
koncentreret og det virkede sidst vi havde lus i familien.

Jeg personligt, tror ikke på den med udelukkende at bruge lusekam der skal
nok mere til, med mindre det med den elektriske kam dur.

Fra : Toves01@nybro.dk

Dato : 26-11-00 07:39

zar wrote:
> Jeg personligt, tror ikke på den med udelukkende at bruge lusekam der skal
> nok mere til, med mindre det med den elektriske kam dur.

Hvis man får fjernet alle æggene kan kolonien ikke holde sig selv ved
lige, men ok. de er nok lettere at se i mørkt hår end i lyst. En
almindelig lusekam fanger sjældent alle æggene, så de sidste må tages
med neglene.

Hvordan virker den elektriske kam? Varme, elektrisk spændig eller...
Tove O.

Fra : N/A

Dato : 26-11-00 16:45

Fra : Familie Jensen

Dato : 26-11-00 16:45

Hæld masser af balsam i håret, lad det sidde et par minutter. Det der nu
sker at lusene bliver ukampdygtige. Brug tættekammen, og vær omhyggelig med
at komme i alt håret. Herved fjernes alle levende lus mens eventuelle æg
bliver tilbage. Gentag "behandlingen" hver 3. dag i ialt 12 dage.

Denne metode blev for nogle år siden anbefalet af Københavns kommune i en
artikel i et blad som blev tilsendt til vores børnehave. Man anbefalede
denne alternative metode for at undgå brug af de kendte og til tider ikke
bruglige medikamenter.

Personligt tror jeg på at ikke alle er modtaglige for lus. Fra vores
fritidsordning får vi mindst en gang hver 14. dag seddel med hjem om lus og
mine unger har aldrig (endnu) været angrebet. Det er måske som med myg, der
er jo også nogen der er mere udsatte end andre.

Med venlig hilsen

Birgitte.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-11-00 18:13

"Familie Jensen" <familie.jensen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
æg
> bliver tilbage. Gentag "behandlingen" hver 3. dag i ialt 12 dage.

apotekerne i danmark anbefaler følgende: gør håret vådt... balsam i..red
håret igennem.....
red igennem med tættekam fra bund til spids... hver tag bankes af på et
hvidt underlag for at se om der er lus med...
dette gøres hver anden dag i mindst 14 dage....
efter dette skulle barnet være fri for lus.....

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-11-00 16:38

> Jeg personligt, tror ikke på den med udelukkende at bruge lusekam der skal
> nok mere til, med mindre det med den elektriske kam dur.

Altså, det virkede fint for mine bedsteforældre, men det krævede
naturligvis lidt af en indsats når de fleste af ungerne på børnehjemmet
havde lus. Det har nok noget med tiden at gøre... Med arbejde, handlen,
madlavning osv. har vi nu ikke mange timer til overs til at hygge med vores
unger, så et par timer til at kæmme dem 100% med hånden er meget. Mine
bedsteforældre gjore det jo ifb. med arbejde... Jeg tror dog på, at en
kobination af det og et naturmiddel er go'.

Rinnie Ilsøe (Der 7-9-13 aldrig har haft lus.)

Fra : Sott

Dato : 27-11-00 09:56

Hej der :0)

> Jeg personligt, tror ikke på den med udelukkende at bruge lusekam der skal
> nok mere til, med mindre det med den elektriske kam dur.

*SS*
Og jeg har erfaring for, at et angreb af lus ikke kan afværges med de kendte
medikamenter fra apoteket....
Forrige gang min datter havde lus, prøvede vi begge slags luseshampoo,
problemet er at man kan være uheldig at rende ind i resistente lus.....

Min datter har langt hår, rigtig langt hår - og det er et sandt helvede at
skulle rede de hersens lus med ca. 2 dages mellemrum - og skulle fryse alt
hendes hårpynt, vaske til den store guldmedalje osv. osv....

Men det virker....

Der skal altså ikke mere til end en lusekam!

Og det 'sjove' er, at ingen andre i familien bliver ramt af de her
irriterende lus, heldigvis *ånder lettet op*
Så måske er der bare nogen, der er mere uheldige end andre.... som det også
er blevet nævnt andetsteds....

Tusinde hilsner
Søs

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 09:29

Fra : Tine Andersen

Dato : 29-11-00 09:29

"Gunner Carstens" <g.c@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Prøv "Bug Buster" Det er beskrivelse af hvordan man får bugt med lusene
> uden medikamenter ved brug af specialkamme. Købes på apoteket (80dkr,-)
> mvh gunner

Bug buster har også en anden form på kammene - de er mere effektive end de
almindelige fra apoteket.

Min datter har næsten hår til knæene (hun er 130 cm høj), så det er også
langt (og dobbelt så tykt som mit). Vi brugte bug buster og ca 3 uger med
kæmning hver 3-4 dag. (man behøver bare at være sikker på at tage dem, før
de kan lægge æg - så kan bestanden ikke overleve).

De er væk nu, men det er ikke altid institutionen, der smitter - hvis bare
en af hver slags overlever giften (og det gør de som oftest) laver de en ny
koloni..

Når de er i behandling med bug buster kammene smitter de heller ikke - det
er kun helt voksne lus, der flytter sig fra hoved til hoved.

Bed om lusebrochuren på apoteket - den er hammergod. Og så trøst jer - det
plejer at tage af her over vinteren.

Tine

Fra : Tine Andersen

Dato : 28-11-00 09:10

Kære Dicte

Der er ingen vej udenom - du må rede dem ud. Køb det sæt der hedder Bug
Buster og følg vejledningen slavisk. Min 8-årige har 85 cm hår (ja!) og det
tog det. Hun var hårdt angrebet

Tine

Fra : Hess

Dato : 21-12-00 13:03

Hej Dicte
Vi har haft det samme problem hjemme og er nu
kommet det helt til livs ved brug af Australian Tea
Tree Oil fra Matas ell. apoteket ( grå flaske ).
Vi bruger nu alle disse produkter ( shampoo + balsam )
hver gang vi vasker hår...
Håber det hjælper hos dig.
Susanne

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 19-01-01 00:22

Hej

Og forbruger styrelsen FRARÅDER på det kraftigste at bruge Australian Tea
Tree Oil , da det er bevist at den kan fremkalde bla allergi, etc, bemærk at
de på det kraftigste frarådede det til børn !

Mvh

brian

Fra : GhitaCecilie

Dato : 20-01-01 09:40

"Brian Kristiansen" <briank@"nospam"superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> de på det kraftigste frarådede det til børn !

Jeg kan kun anbefale bug buster fra apoteket. Det er en pakke med 5
forskellige lusekamme, der er meget effektive; For første gang i et år
har vi nu været lusefri i en pæn periode. 7 - 9 - 13 for at det holder ved.
Vi har også været turen med tea tree oil igennem før det blev frarådet,
og endte med eksem i hovedbunden og en kløe værre end den lus kan
frembringe.
GhitaCecilie

Fra : Tine Andersen

Dato : 21-01-01 22:35

GhitaCecilie <get2ghitacecilie@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Vi har også været turen med tea tree oil igennem før det blev frarådet,
> og endte med eksem i hovedbunden og en kløe værre end den lus kan

HØR HØR - bug buster virker. Jeg har en datter med *tykt*, *langt* hår (og
jeg mener langt - næsten til knæene), der fik et kraftigt angreb i
efteråret. Det tager megen tid, men det er det eneste, der virker. Og hun
har aldrig haft så lækkert hår før, for hun skulle sidde med balsam i i de 6
kvarter det tog mig at rede det igennem to gange om ugen *smil*. Efter tre
uger var alt væk, men hendes hår er altså også langt værre end de flestes.

Tine