relation med kommasepareret streng
Fra : N9

Dato : 23-06-05 13:06

hej
Alle håber at min subject siger jer noget, eller er det volapyk??

Min problem står i at jeg har følgende data struktur:,

Land:
1 Denmark
2 Sverige
3 Norge

Person:
navn
adresse
arbejdsland

arbejdsland indholder kommasepareret, streng som f.eks. *1*2*

hvilket ville sige at den pågældende person arbejder i Denmark og sverige.
Men kan jeg på en smart måde lave en split af arbejdsland og der efter lave
en join til land tabellen???
Ved godt at det er uhensigtmæssig design, men det er en arvning fra oldtid
og hvis jeg laver den om, skal jeg bygge hele strukturen om.

Håber at i forstår hvad jeg mener og kan hjælpe

Tak på forhånd

N9

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-06-05 14:19

N9 skrev:

> arbejdsland indholder kommasepareret, streng som f.eks. *1*2*

Flerværdifelter er en dårlig ide - specielt når man skal relatere til
andre tabeller.

Lav en mellemtabel - fx Arbejder_i eller person2land - og brug den til
at relatere personer til lande. Tabellen skal indeholde primærnøglerne
fra de to andre tabeller - personID og landID.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : N9

Dato : 23-06-05 14:44

> Flerværdifelter er en dårlig ide - specielt når man skal relatere til
> andre tabeller.

Jeg kan ikke være mere enig, men desværre er struktur sådan nu.

> Lav en mellemtabel - fx Arbejder_i eller person2land - og brug den til
> at relatere personer til lande. Tabellen skal indeholde primærnøglerne
> fra de to andre tabeller - personID og landID.

ja, men kan man lave en "virtuel" tabel, istedetfor at man skal en tabel som
skal opdateres ved hver forspørgsel??

Takker
N9

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-06-05 21:42

"N9" wrote

> ja, men kan man lave en "virtuel" tabel, istedetfor at man skal en tabel
> som
> skal opdateres ved hver forspørgsel??

Databaser er bygget omkring mængder
Problemet med din databasestruktur kan kun afhjælpes vha en sekventiel
søgning - fx vha en cursor
Eller i din frontend

Er det en større database du har gang i, så vær beredt på at investere det
tredobbelte i hardware og stadig have elendig performance

- Peter