Innredning av campingbil
Fra : Helge Opgård

Dato : 23-06-05 08:51

Hei,
Jeg har kjøpt en VW Transporter (1999 T4) lang type. Planlegger å innrede
den som campingbil.

Bilen skal ha plass til 2 personer + 2 windsurfingbrett med seil og diverse
utstyr. Skal være praktisk og enkel, ikke lukseriøs.
Planlegger et kjøleskap på ca 40 liter (gass/el kombo) og 2 gassbluss for
koking. Dobbeltseng bak og vanntett skap for lagring av seil og riggdeler.
Må også ha inn en vanntank eller to, samt en elektrisk pumpe til å drive
dusjen (bruseren) som jeg vil henge i bakluken. Dusjen skal bare ha kaldt
vann for å skylle av seil, våtdrakt etc.

Er det noen som har gode tips til følgende:
1. Isolasjon og kledning av innervegger/tak, må være lett og ikke så tykt.
Ser for meg selvklebende isolasjonsmatter på 8 eller 10 mm. Men hva skal jeg
dekke de med igjen?

2. Bygging av seng og skap. Planlegger å bruke aluprofiler som sengeramme,
men hvilken dimensjon på profilene må jeg ha hvis jeg skal ha en seng på 140
x 190 som ikke skal ha noen støtteben under midten (kanskje det er best å ha
støtteben?)?

Ellesr tar jeg gjerne i mot gode tips og råd.

Mvh Helge
Stavanger, Norge

Fra : Anette

Dato : 23-06-05 23:54

Hej Helge
Helge Opgård wrote:
> 1. Isolasjon og kledning av innervegger/tak,

Vi har haft en "hjemmebygget camper"
Det var en Toyota F, fra 1989 som var født med isoleret "kasse" - der var
kun et meget tyndt lag isolering. Mindre end 5 mm. Vi har overnattet i
camperen vintermånederne, uden problemer- selvom der var is indvendig på
ruderne. Hvis du kan finde plads til en lille Truma gas-varmeovn er det helt
sikkert godt.

> 2. Bygging av seng og skap.
Du vil sikkert ikke have meget plads til skab. I vores bil var sengen bygget
i næsten hele bilens brede (undtagen de ca 40 cm brede i den side hvor
skydedøren var, hvor der var en kasse med en skuffe med to gas-blus, en
lille håndvask, gastank,køleboks , skabe til køkken udstyr, mad,vand,
o.s.v.). Firkantede "sofa-kasser" med låg, på hver sin side af et bord der
kunne lægges ned som en plade i midten, med et støtteben under. Kanter i alu
og plader i krydsfinër.
Der er plads til masser af bagage i de to kasser under sæderne. Windsurferne
er I vist nødt til at tage på taget, i tagbokse?
Tænk dig godt om hvordan du laver hynderne. Det er besværligt hvis der
mangler hynder til rygstøtte når man sidder ved bordet og snakker om
aftenen, men det er også besværligt at have plads til hynder der ikke skal
bruges som madras i sengen.
Bor du i nærheden af en Mercedes forhandler, så tag der hen og se på en
Mercedes Vito Marco Polo camper - den har en vældig god indretning og kan
give dig nogle gode ideer. PB Autocamper bygger også selv campere, måske
kan de give dig nogle ideer.
http://www.pb-autocamper.dk/pages/autocampere/citycamp.htm som f.esk noget
lignende City camp Deluxe, men hvor din seng fylder hele breden?

Håber dette har hjulpet dig en lille bid vej

/ Anette

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-06-05 21:37

"Helge Opgård" <helgeo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> best å ha støtteben?)?
>
> Ellesr tar jeg gjerne i mot gode tips og råd.

Hej Helge

Også vi kørte med surf i 18-19 år og havde et par delvist indrettede
kassevogne til det. Men mine erfaringer er gjort ud fra dansk lov, altså den
der handler om afgifter på biler....ufff !
Derfor blev det 2 kassevogne indregistreret som varevogne - altså UDEN
tilladelse til at have mennesker bag forsæderne - og uden tilladelse til at
have fast indrettet campingvogn bagi....
Det blev til et par store kasser beklædt med liggeunderland (til teltbrug)
og kunstlæder. Der kunne overnattes på week-end ture - og ikke mere.
"Køkkenet" bestod af et lille gasapparat med 2 brændere på et skab med en
vanddunk med hane og en balje som vask.
Og et par gamle stuehøjttalere
Bordet var bare et lille sammenklappeligt campingbord.

Mine erfaringer, som du kan bruge, er at du skal tænke på at lave f.eks. en
kasse med vandtæt bund, stor nok til at rumme jeres våddragte og andet vådt
grej. Sejlene kan bedre rulles og lægges i vandtætte poser og tørres senere.
Husk dog at mange våde ting i bilen giver duggede ruder på en varm
sommerdag...
Isolering forsøgte jeg mig ikke med - var ikke nødvendigt til sommerbrug.
Vi lavede kasser på tværs forrest og på langs i venstre side - det gav god
plads til sejl i den lange kasse men det er svært at lave et fast bord, da
det kommer til at stå op af skydedøren. For jer var det måske bedre at lave
den forreste kasse på tværs samt den bagerste både på tværs og på langs -
altså lave den bagerste kasse i fuld vognebredde og lade den gå så langt
bagud at der er plads til sejl i den. Du kan så lave et ryglæn ovenpå den
bagerste kasse og klappe det ned for at sove på den bagerste kasse - hvis
den er lang nok.
Ellers kan du lave to ens kasse på tværs og hænge en bordplade på vægge
modsat skydedøren. Denne bordplade lave du i samme bredde som afstanden
mellem dine to kasser. Hvis du så sætter en liste lidt under underste
hyndekant på kasserne kan du lægge bordet ned imellem og derved skabe en
stor seng.
Men jeg løber lidt tør for ideer når vi når til køkkenet - hvis det skal
kunne bruges fra sofaerne er det vist ret svært også at få plads til et
ordentligt bord. Hvis i vil bruge køkkenet udefra er det nok bedst at sætte
det helt bag i bilen.

Ellers skulle i tage at besøge en camping-forretning og se lidt på hvordan
campingvogne er indrettet - det kunne nok gi jer mange flere ideer.
Og du kunne selv se hvad jeg mener med at bruge bordet som en del af sengen

Husk dette: Surf's Up !

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Helge Opgård

Dato : 30-06-05 09:29

Takk til Anette og Jesper for gode tips og ideer.
Jeg ha studert Vito Marco Polo nå, ser ut til å være veldig praktisk.Så jeg
kommer nok til å bruke en del derfra.

Ellers fant jeg også en bok: http://www.motolit.com/howtocovobus.html
Den har jeg bestilt fra amazon.com (USD 28,-)

Bilen ankom Norge (fra Tyskland) i dag og jeg henter den på lørdag, så nå
blir det snart prosjektstart

--
Helge