Delphi 2005 Personal og kommerciel brug
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-06-05 07:08

Jeg sidder og roder med et freewareprogram i Delphi 6 Personal Edition.
Licensen til Personal Edition 6 siger at det program jeg udvikler ikke
må bruges kommercielt, hvilket jeg finder fair nok.

Nå... Det er nu 2005 og Borland har smidt en ny version af Delphi på
banen. Jeg googlede lidt for at se om de også var så flinke at stille
en Personal Edition til rådighed her og faldt over...

http://www.delphipraxis.net/topic39064.html

Hvis jeg ikke tager fejl, betyder den nye licens at man, hvis man
bruger Delphi 2005 PE som enkeltperson, har lov til at udvikle
programmer og sælge dem til andre.

Er der nogen der kan bekræfte dette?

Her er nævnt et par blade, der sender D2005PE med på deres DVD:
http://blogs.slcdug.org/rhordijk/archive/2005/02/12/1114.aspx

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-06-05 07:24

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> Er der nogen der kan bekræfte dette?

Der har lige været en længere diskussion på Borlands newsserver "May I sell
Delphi 2005 Personal Applications" fra den 14-6 og konklusionen var nok, at
det må enkeltpersoner, men ikke firmaer.

Og hvornår er man en person eller et firma? Nogle mente at det relaterede
sig til, om man optræder under firmanavn eller sælger varerne i eget navn.
Andre, at det afhang af om man opkræver moms. Læser man licensteksten meget
stringent, så er et firma er en selvstændig juridisk enhed. I så fald kan
enkeltmandsfirmaer altså godt anvende og sælge software udviklet med
D2005PE.

Men ingen fra Borland kom med nogen kommentarer til diskussionen, så svaret
blæser stadig lidt i vinden.

hilsen
Uffe