Mailserver på TDC webspeed...
Fra : Martin

Dato : 22-06-05 21:56

Hejsa!

Da en kammerat skal flytte og hans internet ryger i ca fire uger er vi
nød til at finde et andet sted til vores fælles mail server...
Her vil jeg så lige høre ad om der er noget problem med at den står hos
mig, hvor der er webspeed... Er der nogen porte eller noget som er
lukket eller lign. hos tdc webspeed??

Mvh.
Martin

Fra : jamen

Dato : 22-06-05 22:08

Martin wrote:
> Er der nogen porte eller noget som er
> lukket eller lign. hos tdc webspeed??

Port 25 er spærret i modemet. Jeg har dog hørt en fugl synge om, at der
kan åbnes ved henvendelse til kundeservice.

Fra : Hans

Dato : 22-06-05 22:39

jamen wrote:

> Port 25 er spærret i modemet. Jeg har dog hørt en fugl synge om, at
> der kan åbnes ved henvendelse til kundeservice.

Det er jeg helt overbevist om ikke kan lade sig gøre, hvis vi taler om port
25 indgående. Der er hermetisk lukket for privatkunder og det er ikke
modemet som er spærret, men derimod i TDC's net. TDC har dog en mx-backup
til at sørge for indgående post, men det skal sættes op hos vedkommendes
dns-provider.

Det er muligt at man kan få TDC til at åbne for port 25 udgående, men det er
ellers et krav at kunden skal have fast ip. Hvis ikke, skal mailserveren
sættes op til at køre valideret smtp, hvilket bør være muligt med de fleste
mailservere.

En Webspeedforbindelse er nok ikke lige det mest idéelle til serverbrug, men
det kan lade sig gøre hvis man får løst forholdende omkring brugen af TDC's
asmtp-service og dynamisk ip.

Hans

Fra : jamen

Dato : 22-06-05 22:56

Hans wrote:

> [...]
> til at sørge for indgående post, men det skal sættes op hos vedkommendes

Ved webspeed er der åbent helt ind til kunden. Når modemet går online
bliver det pålagt et filter fra TDC.

Fra : Hans

Dato : 22-06-05 23:08

jamen wrote:

> Ved webspeed er der åbent helt ind til kunden. Når modemet går online
> bliver det pålagt et filter fra TDC.

Okay, men det ændrer ikke på at der ikke bliver åbnet uanset hvad.

Hans

Fra : jamen

Dato : 22-06-05 23:12

Hans wrote:

> Okay, men det ændrer ikke på at der ikke bliver åbnet uanset hvad.

http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=P74003

Du kan få lukket (eller åbnet) port 25 ved henvendelse til
Kundeservice på 80 80 40 10.

Fra : Hans

Dato : 22-06-05 23:14

jamen wrote:

> http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=P74003
>
> Du kan få lukket (eller åbnet) port 25 ved henvendelse til
> Kundeservice på 80 80 40 10.

Jeg taler om port 25 indgående - Ikke udgående.

Hans

Fra : jamen

Dato : 22-06-05 23:20

Hans wrote:

> Jeg taler om port 25 indgående - Ikke udgående.

http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&CMSnyheder_1_actionOverride=%2Fportlets%2Fcms%2Fnyhed%2Fshow_nyhed&CMSnyheder_1id=15+sikring+mod+spam&_windowLabel=CMSnyheder_1&_pageLabel=kndsrvc_nyhedsoversigt

Egen mailserver

Hvis du har opsat din egen mailserver på din forbindelse, skal du være
opmærksom på, at ændringen har betydning for dig.

[...]

Du har mulighed for at få åbnet for port 25 ved at ringe til
kundeservice på 80 80 40 10.

Fra : Hans

Dato : 22-06-05 23:22

jamen wrote:

> [...]
>
> [...]
>
> Du har mulighed for at få åbnet for port 25 ved at ringe til

Og det er stadigvæk kun port 25 ud det handler om - Ikke ind. Prøv nu og læs
det du linker til.

Hans

Fra : jamen

Dato : 22-06-05 23:25

Hans wrote:
> Og det er stadigvæk kun port 25 ud det handler om - Ikke ind. Prøv nu og læs
> det du linker til.

Læs: Egen mailserver

Tror du så selv det kun gælder udgående?

Fra : jamen

Dato : 22-06-05 23:30

jamen wrote:
> [...]

Systemet er sågar ikke lukket mere, end man selv kan åbne for porten i
modemet

Fra : Hans

Dato : 22-06-05 23:35

jamen wrote:

> Læs: Egen mailserver
>
> Tror du så selv det kun gælder udgående?

Ja - Det handler udelukkende om brugen af smarthost på udgående
smtp-sessions. Det er ikke noget nyt. Tele2 lukkede også definitivt for alle
kunder her d. 1.3. i år, og lukker nu også for erhvervskunder uden mulighed
for åbning, hvilket de ganske givet mister en del kunder for, når de finder
ud af at deres post bliver hængende i en overbelastet smarthost.

TDC har aldrig haft åben for port 25 indgående på privatabbonnementer, og nu
har de også lukket for erhvervskunder med mindre man bestiller en variant
med alle porte åbne.

Hans

Fra : jamen

Dato : 23-06-05 00:10

Hans wrote:

> Ja - Det handler udelukkende om brugen af smarthost på udgående
> smtp-sessions.

Nu har jeg sendt en mail til dem. Så må vi se hvad de svarer.

Og igen, hvis man ønsker porten åben, kan man (som det er nu) selv åbne
porten i modemet. Så er der fri adgang direkte ind.

> TDC har aldrig haft åben for port 25 indgående på privatabbonnementer

De første 3 år jeg havde webspeed, var der ingen former for filter
(andet end på NetBIOS). Det var først omkring november 2004 der kom
filter på port 25.

Fra : Hans

Dato : 23-06-05 00:43

jamen wrote:

> Nu har jeg sendt en mail til dem. Så må vi se hvad de svarer.

Bare du har gjort opmærksom på at det handler om port 25 indgående, ikke
udgående, for ellers ved jeg godt hvad svaret bliver.

> Og igen, hvis man ønsker porten åben, kan man (som det er nu) selv
> åbne porten i modemet. Så er der fri adgang direkte ind.

Nej den er ikke. Der er heller ikke noget som svarer på din port 25.

> De første 3 år jeg havde webspeed, var der ingen former for filter
> (andet end på NetBIOS). Det var først omkring november 2004 der kom
> filter på port 25.

Ja - Udgående port 25 - Helt korrekt. TDC indførte tvungen brug af
smtp.mail.dk i netop den periode, men indgående på port 25 har der altid
været lukket.

Hans

Fra : jamen

Dato : 23-06-05 00:51

Hans wrote:

> Bare du har gjort opmærksom på at det handler om port 25 indgående, ikke
> udgående, for ellers ved jeg godt hvad svaret bliver.

Selvfølgelig

> Nej den er ikke. Der er heller ikke noget som svarer på din port 25.

Du er da godt nok påståelig.

Jeg sidder selv på webspeed. Efter åbning af porten, kan alle og enhver
ude fra den store verden lave en telnet ind til mig på port 25. Det er
et faktum!

Det er ikke til diskussion.

Fra : jamen

Dato : 23-06-05 00:52

Hans wrote:
> men indgående på port 25 har der altid
> været lukket.

Jeg vil snart vove at påstå, at hvis du ikke ved hvad du snakker om, så
lad være. Før indføring af filter var der åbent på både INDGÅENDE OG
UDGÅENDE

Fra : Hans

Dato : 23-06-05 00:59

jamen wrote:

> Jeg vil snart vove at påstå, at hvis du ikke ved hvad du snakker om,
> så lad være. Før indføring af filter var der åbent på både INDGÅENDE
> OG UDGÅENDE

Glem det.

Hans

Fra : jamen

Dato : 23-06-05 01:05

Hans wrote:

> Glem det.

Det gør jeg så. Men du lever stadig videre i troen om, at det jeg siger
er forkert?

Fra : Hans

Dato : 23-06-05 01:15

jamen wrote:

> Det gør jeg så. Men du lever stadig videre i troen om, at det jeg
> siger er forkert?

Ja. Hvis du har noget kørende på port 25 så svarer det i hvertfald ikke, men
hvis du kan bevise at jeg kan sende en mail, eller få en aktiv telnetsession
direkte til din port 25, så tager jeg naturligvis mine ord i mig igen.

Det er muligt at port 25 har været åben på jeres webspeed segment, så i
indbyrdes har kunnet bruge den, da det også var sådan Tele2 kunder imellem,
men udenfor Webspeed's område er det definitivt lukket, så det kan ikke
bruges til almen serverbrug med mindre at mx-backup anvendes.

Hans

Fra : jamen

Dato : 23-06-05 01:20

Hans wrote:
> Ja.

En lille test fra Shields UP
https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Min sniffer: EtherPeek NX [Capture 1]

Packet   Source         Destination      Protocol
1   4.79.142.201:46890   195.215.114.20:25   SMTP
2   195.215.114.20:25   4.79.142.201:46890   SMTP

Som det ses meget tydeligt, så kommer shields up fint igennem til mig.

Shields UP siger:

Port   Status   Protocol and Application
25   Closed   smtp Simple Mail Transfer Protocol

Før åbning af port var den shielded

Men hvis din port 25 udgående er spærret, er det jo lidt svært for dig
at teste..

Fra : Hans

Dato : 23-06-05 01:54

jamen wrote:

> [...]
>
> Shields UP siger:
>
> Port Status Protocol and Application
> 25 Closed smtp Simple Mail Transfer Protocol

Det ser unægteligt sådan ud, men er ikke helt i overensstemmelse med
produktbeskrivelsen af Webspeed. Jeg har læst lidt i diverse fora omkring
Webspeed og port 25, og kan se at bølgerne til tider går lidt højt omkring
emnet, så noget kunne tyde på at TDC ikke helt har styr på hvad de siger og
gør i praksis, eller også har de bare ikke styr på det, hvilket ikke undrer
mig. Det bliver ret interessant at høre hvad de svarer dig, da du har en
såkaldt "udokumenteret" linie, med mindre at den er tilvejebragt ved lidt
kreativ modemopsætning.

> Men hvis din port 25 udgående er spærret, er det jo lidt svært for dig
> at teste..

Jeg er CC kunde, så ingen porte er lukkede her.

Hans

Fra : jamen

Dato : 23-06-05 02:02

Hans wrote:
> Jeg er CC kunde, så ingen porte er lukkede her.

Jamen, så telnet alt du har lyst til på min port 25

Fra : Hans

Dato : 23-06-05 02:06

jamen wrote:

> Jamen, så telnet alt du har lyst til på min port 25

Tjoh... Gad vide om TDC ved det, men i såfald ved de det nu.

Jeg vil se frem til det officielle svar fra dem, da det jo åbner muligheder
for andre i samme situation.

Hans

Fra : jamen

Dato : 23-06-05 02:10

Hans wrote:

> Tjoh... Gad vide om TDC ved det, men i såfald ved de det nu.
>
> Jeg vil se frem til det officielle svar fra dem, da det jo åbner muligheder
> for andre i samme situation.

Kender man lidt til SNMP er det ikke så svært at fjerne filteret.

Jeg laver en copy/paste når jeg får svar

Fra : Hans

Dato : 23-06-05 02:18

jamen wrote:

> Kender man lidt til SNMP er det ikke så svært at fjerne filteret.

Det er jo så en helt anden snak. Hvis filteret bliver indlæst i selve
modemet er det jo ikke noget problem at fjerne det, men jeg havde ikke troet
at TDC valgte en så usikker løsning, som så let kan omgås. På ADSL sker det
centralt på netværket, så her er der ingen vej udenom.

> Jeg laver en copy/paste når jeg får svar

Det vil jeg se frem til.

Hans

Fra : jamen

Dato : 24-06-05 11:38

jamen wrote:
> Jeg laver en copy/paste når jeg får svar

Hmm. Det er sgu da umuligt at få nogle kvalificerede svar. Jeg prøver
igen senere, på en anden adresse, og krydser fingre for jeg får fat i en
med mere indsigt.

Min oprindelige mail til kundeservice:

>Jeg har lige været indbladet i en mindre diskussion. I
>skriver på jeres hjemmeside, at man ved henvendelse til
>kundeservice kan få åbnet for port 25. Gælder dette både for
>udgående og indgående trafik, således man helt kan undgå at
>relay´e gennem jeres SMTP server? Og gælder det for alle
>abonnement typer?

Første svar fra kundeservice:

>Der kan åbnes for port 25 på udgående side, normalt bruger
>man ikke port 25 på den indgående.

Okay, jeg prøver igen, og laver derfor en reply:

>Jeg tænker specifikt på, når man sætter en mail server op.
>Så jeg har brug for en direkte linie ind..

Andet svar fra kundeservice:

>Normalt sendes mails via. port 25 -
>denne skal derfor åbnes hos kundeservice.
>Port 110 som bruges til indgående er åben som standard.

[Jeg finde det pt håbløst at lave endnu en reply)

Fra : Hans

Dato : 24-06-05 18:01

jamen wrote:

> Andet svar fra kundeservice:

> [Jeg finde det pt håbløst at lave endnu en reply)

Enig - Vedkommende har ikke den basale viden og har ikke gidet undersøge
sagen. Du skal nok overveje at slå på tråden til dem, men som jeg tidligere
har skrevet kender jeg svaret på forhånd. Hvis man skal bruge et produkt med
alle porte åbne, så er det kun muligt med Bredbånd Pro hos TDC, og så skal
man ovenikøbet bestille det som en option.

Noget andet er det med port 25 udgående. Her er TDC mere fleksible da man
ved henvendelse kan få den åbnet, noget man kunne lære en del af hos Tele2,
hvor de bare har drejet hanen om for alle, og blæser på konsekvenserne.
Konsekvenserne er at flere oplever deres post bliver forsinket i en helt
urimelig grad, noget jeg selv erfarede og derfor blev valget at skifte ISP.

Hans

Fra : jamen

Dato : 28-06-05 15:37

Hans wrote:

> [...]
> alle porte åbne, så er det kun muligt med Bredbånd Pro hos TDC, og så skal
> man ovenikøbet bestille det som en option.

Sagen synes opklaret. Jeg skrev til kundservice og bad dem åbne for
porten. Det gælder trafik *begge* veje.

Nu bliver mit modem ikke længere pålagt et filter ved genstart

PS. Den mail jeg sendte tidligere var ikke til kundeservice, men til
support.

Fra : Hauge

Dato : 23-06-05 08:10

Hej
jamen wrote:
> Det gør jeg så. Men du lever stadig videre i troen om, at det jeg
> siger er forkert?

Så må det være Webspeed specifikt, for på alm Bredbånd med fast ip og DHCP
er der 100% åben inadgående på port 25, jeg bruger det dagligt, og intet af
det post min mailserver modtager ryger igennem TDCs MX-backup.

/Hauge

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 27-06-05 12:51

> TDC har aldrig haft åben for port 25 indgående på privatabbonnementer, og nu
> har de også lukket for erhvervskunder med mindre man bestiller en variant
> med alle porte åbne.

Du bør måske revidere din information gennem et opkald til TDCs
kundeservice.

Ved fast IP får du åbnet op for ind/ud port 25. Det gælder TDCs
forbindelser hvor der ikke anvendes pppoe men bridge.

Derudover har TDC altid haft åbnet for alle porte, begge veje, men er
begyndt at spærrre dem som en del af deres kamp mod spam. Vælger du
derimod en fast-ip har de valgt at fjerne spærringen.

Så vidt jeg ved, skyldes en af årsagerne at kunder med dynamisk IP
ellers ofte vil opleve at en tidligere "ejer" af ipnummeret har anvendt
ip adressen til at spamme, og er blevet spærret i diverse RBL lister.
Spærringen i RBL-listerne giver problemer for TDC og deres kunder.

Problemet er selvsagt mindre på faste ip-adresser fordi det er den samme
person som står med problemet bagefter.

/mikkel

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 27-06-05 18:12

Mikkel Bundgaard <mikkel@notfound.invalid> wrote:

>Ved fast IP får du åbnet op for ind/ud port 25. Det gælder TDCs
>forbindelser hvor der ikke anvendes pppoe men bridge.

Ud, ja. Men port 25 ind har været lukket (bortset fra forbindelser fra
backup-mx) i årevis også ved fast ip-adresse, så medmindre der er sket
noget meget nyt så er den det nok stadig. Det er det man har backup-mx
til at omgå på kontrolleret vis.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jamen

Dato : 27-06-05 19:03

Jesper Dybdal wrote:

> Men port 25 ind har været lukket (bortset fra forbindelser fra
> backup-mx) i årevis også ved fast ip-adresse

Folk bliver ved at snakke om port 25 har været lukke i årevis. Dette
gælder altså ikke TDCs webspeed produkt. Ved webspeed kom der først
filter på port 25 (både for ind- og udgående trafik) i oktober 2004 :)

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 27-06-05 21:39

jamen <jamen@invalid> wrote:

>Folk bliver ved at snakke om port 25 har været lukke i årevis. Dette
>gælder altså ikke TDCs webspeed produkt. Ved webspeed kom der først
>filter på port 25 (både for ind- og udgående trafik) i oktober 2004 :)

Det har du da fuldstændig ret i. Jeg glemte vist lige et øjeblik at
tråden handlede om webspeed. Måske fordi det indlæg jeg svarede på
bl.a. handlede om forbindelser med fast ip-adresse, hvilket jeg egentlig
troede man ikke kunne få med webspeed; kan man det?
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : ShutEye

Dato : 28-06-05 10:12

<snip>
> [...]
> bl.a. handlede om forbindelser med fast ip-adresse, hvilket jeg egentlig
> troede man ikke kunne få med webspeed; kan man det?

Man kan godt få fast ip på webspeed, men det koster vist 49,- per måned :\

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-06-05 10:29

> [...]
> backup-mx) i årevis også ved fast ip-adresse, så medmindre der er sket
> noget meget nyt så er den det nok stadig. Det er det man har backup-mx

Den er åben både ind og ud.

prøv selv: telnet mail.rypevej.dk 25

Prøv selv at tage kontakt til TDC. Der er åbent for både ind/ud hvis
hvis du tilkøber fast IP hos TDC.

Hilsen Mikkel

Fra : Martin

Dato : 22-06-05 23:10

Hans wrote:

> [...]
> til at sørge for indgående post, men det skal sættes op hos vedkommendes

Nu skal jeg lige finde rundt i det.. (er ikke så god til mailservere...)

Vi bruger alle sammen (dem der bruger mail serveren) vores udbyders
(cybercity, tdc osv..) smtp servere når vi sender post, vi henter kun
post fra den private server..

Er det så stadig et problem med port 25 eller bruger mailserveren den?

Til domænerne bruger vi gratisdns til opsætning så ændring af disse er
ikke noget problem..

Martin

Fra : Hans

Dato : 22-06-05 23:28

Martin wrote:

> [...]
> post fra den private server..
>
> Er det så stadig et problem med port 25 eller bruger mailserveren den?

Mailserveren bruger port 25 indgående til at modtage post til domænet, men
det kan omgås ved at bruge TDC's mx-backup service som sekundær MX i
domænet. Noget som skal sættes op i jeres gratisdns.

> Til domænerne bruger vi gratisdns til opsætning så ændring af disse er
> ikke noget problem..

Hvis du sørger for at holde din router og modem tændt hele tiden, bør du
ikke få en anden IP-adresse end den du har nu, da det ellers vil være et
problem, da domænet er bundet til ip-adressen. Skifter ip-adressen, kan der
ikke længere modtages mail til domænet, med mindre det bliver rettet hos
gratisdns, så det er ikke så smart med dynamisk ip sammen med servere.

Hvis i ikke bruger serveren til at sende post, kan i se bort fra
problematikken omkring port 25 udgående.

Hans

Fra : Martin

Dato : 22-06-05 23:44

Hans wrote:

> [...]

> Hvis i ikke bruger serveren til at sende post, kan i se bort fra
> problematikken omkring port 25 udgående.

Ok, Så det "eneste" vi faktisk skal gøre er at smide mx-backup'en på og
ellers rette ip adressen, hvis jeg har forstået det korrekt?..

> [...]
> ikke længere modtages mail til domænet, med mindre det bliver rettet hos
> gratisdns, så det er ikke så smart med dynamisk ip sammen med servere.

Nej, det ved jeg godt, derfor at det hele (webserver, ftp, mail osv.)
ligger hos kammeraten (han har CC..) og ikke hos mig.. Men jeg har i
flere måneder haft den samme ip så med mindre et eller andet kvaj graver
et kabel over kan vi nok godt lige klare os i små fire uger med denne
løsning.. Et andet problem er så at jeg (lige som min ven) også flytter
i weekenden og tdc har lovet at de rykker webspeed'et over på mandag, så
nu får vi at se om det passer... men det er en helt anden sag...

Fra : Hans

Dato : 22-06-05 23:51

Martin wrote:

> Ok, Så det "eneste" vi faktisk skal gøre er at smide mx-backup'en på
> og ellers rette ip adressen, hvis jeg har forstået det korrekt?..

Jeps.

> [...]
> også flytter i weekenden og tdc har lovet at de rykker webspeed'et
> over på mandag, så nu får vi at se om det passer... men det er en

Det har du nok desværre ingen kontrol over, men man har jo lov til at håbe.

Hans

Fra : Martin

Dato : 25-06-05 10:51

Hans wrote:

> Jeps.

Ok, det er så gjort nu, men lige lidt sker der...
skal mx backup'en indsættes nogle steder i mailserveren?

Martin

Fra : Hans

Dato : 25-06-05 11:12

Martin wrote:

> Ok, det er så gjort nu, men lige lidt sker der...
> skal mx backup'en indsættes nogle steder i mailserveren?

Nej, den skal defineres på gratisdns som sekundær MX.

MX 10 jeresdomæne.dk
MX 20 backup-mx.post.tele.dk

I kan forøvrigt ikke regne med, at det virker fra det ene øjeblik til det
andet, da mange dns-servere på nettet har flere timers opdateringsinterval.

Hans

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-06-05 12:21

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote:

> [...]
>MX 20 backup-mx.post.tele.dk
>
>I kan forøvrigt ikke regne med, at det virker fra det ene øjeblik til det

Rigtigt.

>da mange dns-servere på nettet har flere timers opdateringsinterval.

Det er strengt taget ikke serverne der har et opdateringsinterval. Det
er den enkelte zone (domæne) der selv definerer hvor længe ("time to
live", TTL) en server må gemme data om netop den zone før den tjekker om
der er en opdatering.

Og hvis Martin røber domænenavnet, så bliver det muligt for os andre at
se om det er defineret rigtigt.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin

Dato : 25-06-05 13:32

Jesper Dybdal wrote:
> [...]

Nej, regnede jeg heller ikke med... det ene domæne blev flyttet i går
for at teste... men pga gratisdns var nede tog det rimelig lang tid før
vores a record for den ændrede sig..

> [...]
> der er en opdatering.
>
> Og hvis Martin røber domænenavnet, så bliver det muligt for os andre at

det drejer sig om flere, defective.dk, eatfish.dk, spears.dk er de
vigtigste...

Martin

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-06-05 15:36

Martin <filer@fjernmigeatfish.dk> wrote:

>det drejer sig om flere, defective.dk, eatfish.dk, spears.dk er de
>vigtigste...

Jeg kiggede som eksempel på defective.dk. Der er ikke noget galt med
dens MX-poster:

>defective.dk. 43200 IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.
>defective.dk. 43200 IN MX 10 defective.dk.

Bemærk tallet 43200: det er de posters "time-to-live" i sekunder, og
betyder at ændringer af de poster kan forventes at være slået igennem
allevegne på et halvt døgn.

Og defective.dk har samme IP-adresse som du poster fra, så det er nok
ok.

Jeg har ikke forstand på blokeringerne på webspeed, men hvis ellers TDC
tillader backup-mx.post.tele.dk at sende til port 25 på din
webspeed-forbindelse, så burde post til defective.dk blive leveret til
en smtp-server på din maskine.

Så hvis det ikke virker er der to muligheder:
* Enten er antagelsen om at backup-mx kan bruges med webspeed, forkert;
* Eller også har du ikke en fungerende smtp-server der tager imod post
til domænet.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-06-05 15:40

Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote:

>Jeg kiggede som eksempel på defective.dk. Der er ikke noget galt med
>dens MX-poster:

Og den tidligere udgave, som pt. er cachet i ns3.tele.dk, burde i øvrigt
også virke:

>defective.dk. 17747 IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.
>defective.dk. 17747 IN MX 10 www.defective.dk.

>www.defective.dk. 17747 IN A 80.167.112.242

(Her de 17747 den tid i sekunder der er tilbage før ns3.tele.dk vil
tjekke om der findes nyere udgaver af de poster.)
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin

Dato : 25-06-05 16:50

Jesper Dybdal wrote:
> [...]

Det mente jeg også, de andre domæner (der er flere end jeg skrev før) de
peger alle sammen på spears.dk som så peger på min ip...

Men jeg tror jeg har fundet fejlen, der er et eller andet som blokere
ihvertfald port 110 (og sikkert også 25 samt andre) på server maskinen,
selv om der ikke burde være det.. kan end ikke få forbindelse til mail
serveren lokalt, altså med den interne ip.. så skal lige have fundet ud
af hvad der sker der..

Martin.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-06-05 17:38

> [...]

>selv om der ikke burde være det.. kan end ikke få forbindelse til mail
>serveren lokalt, altså med den interne ip.. så skal lige have fundet ud

Du har ikke simpelthen en eller anden personlig firewall (fx WinXP's
indbyggede) der blokerer, vel? Eller en ruter som ikke har port 25
åbnet?
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin

Dato : 25-06-05 18:03

Jesper Dybdal wrote:

> Du har ikke simpelthen en eller anden personlig firewall (fx WinXP's
> indbyggede) der blokerer, vel? Eller en ruter som ikke har port 25
> åbnet?

Ingen firewall, portene er åbne til direkte til maskinen...
Routeren er ikke problemet da det heller ikke virker internt, andre
porte virker fint (vnc, ftp osv..)

fatter ikke noget...

Fra : Martin

Dato : 28-06-05 09:33

Martin wrote:
> Ingen firewall, portene er åbne til direkte til maskinen...
> Routeren er ikke problemet da det heller ikke virker internt, andre
> porte virker fint (vnc, ftp osv..)
>
> fatter ikke noget...

Nå, men efter jeg selv er flyttet og kommet på nettet virker serveren,
alle porte er åbne og de forskellige domæner peger på min nye ip...

MEN der kommer INGEN mails ind på serveren...
Har checket med:
http://www.checkdns.net/quickcheck.aspx?domain=spears.dk&detailed=1

og der kommer denne her:
CheckDNS.NET tests mail-servers
Domain spears.dk has 2 mail-servers.

Checking mail server (PRI=10) spears.dk [80.167.98.60]

Error connecting to mail server spears.dk [80.167.98.60] port 25 :
timed out waiting for connection

Checking mail server (PRI=20) backup-mx.post.tele.dk [195.41.53.68]
Mail server backup-mx.post.tele.dk[195.41.53.68] answers on port 25

<<< 220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
<<< 250 fupA.post.tele.dk
<<< 250 Ok
<<< 250 Ok
>>> QUIT

Mail server backup-mx.post.tele.dk [195.41.53.68] accepts mail for
spears.dk

Some of your MX do not work properly

Men somsagt kommer der ikke nogen mails ind udefra...

Martin

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 28-06-05 16:26

> [...]

>MEN der kommer INGEN mails ind på serveren...

> Error connecting to mail server spears.dk [80.167.98.60] port 25 :

Du havde nok ikke nogen server lyttende på port 25 på det tidspunkt.

Men nu ser det ud til at der er hul igennem:

jesper@nuser$ telnet 80.167.98.60 smtp
Trying 80.167.98.60...
Connected to 80.167.98.60.
Escape character is '^]'.
220 spears.dk ESMTP Merak 5.4.2; Tue, 28 Jun 2005 17:24:54 +0200

- så jeg formoder dit problem er gået over.

Og din forbindelse er tydeligvis åben for port 25 indad, ikke kun fra
backup-mx.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin

Dato : 28-06-05 23:04

Jesper Dybdal wrote:

> Du havde nok ikke nogen server lyttende på port 25 på det tidspunkt.

Jo, den kørte fint...

> Men nu ser det ud til at der er hul igennem:

Ja, opgav at rode mere med mx backup og ringede til tdc kundeservice og
bedte dem om at åbne port 25... fem minutter efter virkede det.. HURRA!

Så nu virker det hele igen.. dejligt, mange tak for hjælpen!

Martin

Fra : Rander

Dato : 23-06-05 00:00

Thu, 23 Jun 2005 00:09:36 +0200 brugte Martin 22 linier på at fortælle
dette til dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
>Vi bruger alle sammen (dem der bruger mail serveren) vores udbyders
>(cybercity, tdc osv..) smtp servere når vi sender post, vi henter kun

Næh, jeg bruger den da også til udgående post...

>Er det så stadig et problem med port 25 eller bruger mailserveren den?

Ja, mail-serveren åbner jo forbindelse til port 25 udgående når man sender
igennem den, og lytter på port 25 indgående når den modtager.

>Til domænerne bruger vi gratisdns til opsætning så ændring af disse er
>ikke noget problem..

Korrekt.

http://rander.dk (temporarily down!)

En fanatiker er en, der ikke kan skifte mening og ikke vil skifte emne. (Winston Churchill)

Fra : Hans

Dato : 23-06-05 00:27

Rander wrote:

> Næh, jeg bruger den da også til udgående post...

Er det nødvendigt? Du har jo ikke den hurtige transport mellem klient og
server i den periode hvor serveren står hos Martin, da du ikke længere er på
lansiden. Hvis du derimod arkiverer dine udgående mails på serveren er det
en helt anden sag, men gør du ikke det, så kan du lige så godt bruge din
ISP's smtp-service.

Hans

Fra : Hans

Dato : 23-06-05 00:36

Hans wrote:

> [...]
> på serveren er det en helt anden sag, men gør du ikke det, så kan du
> lige så godt bruge din ISP's smtp-service.

Glem ovenstående. Du kan slet ikke bruge den til udgående post da port 25
indgående er spærret. Det kan kun lade sig gøre hvis du er på det lokale
netværk.

Hans

Fra : Rander

Dato : 23-06-05 09:34

Thu, 23 Jun 2005 01:27:07 +0200 brugte Hans 13 linier på at fortælle dette
> [...]

>en helt anden sag, men gør du ikke det, så kan du lige så godt bruge din

Nu var det heller ikke Martins server jeg bruger, men min egen der står her
på MIN LAN-side...

http://rander.dk (temporarily down!)

Landevejsrøveren kræver pengene eller livet. Kvinden tager begge dele. (Nicholas Murray Butler)