Skildpadde og egg
Fra : Per W.

Dato : 22-06-05 20:41

Hei, har en rødøret skildpadde som nå har lagt ett egg, hun prøvde først å
legge i sandkassen i noen uker, men det kom i vannet. Har nå lagt det i
sandkassen, hvor lang tid tar det? Når hun prøvde å legge det i sanden
oppdaget jeg noe rart, hun tar jo å tømmer vann i sanden, hun klarer faktisk
å tømme 3,5 liter vann fra akvariet og over i sandkassen i løpet av 3 dager
(tømte den for vann da den ble oversvømt, og etter 3 dager var det nye 3,5
liter i sanden), måten dette blir gjort på er at hun drikker mye vann og så
tisser det ut igjen med en gang, hvorfor det? og hvordan er det mulig for en
så liten kropp å skille ut over 1 liter vann i døgnet, er det en egen
funksjon de har?

/Per W.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 22-06-05 23:34

Per W. wrote:
> [...]
> gang, hvorfor det? og hvordan er det mulig for en så liten
> kropp å skille ut over 1 liter vann i døgnet, er det en egen

De suger vandet ind gennem kloaken og tømmer det ud på land. De gør det helt
'bevidst' for at væde sandet, men det lyder voldsomt at der ligefrem blev
oversvømmelse. Det kan være hun skal have en større og dybere kasse med
sand, de graver temmelig dybt, gerne 12-15 cm ned. Der skulle også gerne
komme mere end ét æg, der plejer at komme en 6-10 stykker. Sandet skal være
lunt, omkring 27-30 grader, for at hun vil synes det er godt at lægge i.
Udrugningstiden er ca. 10-11 uger.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Per W.

Dato : 23-06-05 12:54

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i melding

> [...]
> være
> lunt, omkring 27-30 grader, for at hun vil synes det er godt at lægge i.

Kassen er ca 20 cm dyp og på 10-15 liter, det er vanlig sand med litt
koralsand oppi, det er ikke problemer med å grave ett hull slik at veggene
står, men det er jo ikke mulig når den er full av vann. Temperaturen har jeg
ikke målt, men den ligger jo beskyttet og over er det lysstoffrør, og under
kassen er det ett 60Watt varmeelement som står på om dagen, det kom flere
egg noen uker i forveien, men disse bla også lagt i vann og ble så spist opp
da de ble lagt når jeg ikke var hjemme, så totalt er det vel ca 4 egg som er
lagt.

/Per W.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-06-05 16:47

Per W. wrote:

> [...]
> flere egg noen uker i forveien, men disse bla også lagt i vann
> og ble så spist opp da de ble lagt når jeg ikke var hjemme, så

Er du sikker på de var befrugtet? Jeg tror hunnen er mere tilbøjelig til at
smide dem i vandet hvis de er ubefrugtede. Men jeg havde dog en hun som
trofast gravede dem pænt ned hver gang, et par gange om året, selvom de var
ubefrugtede. Heldigvis, for det er et værre svineri med alt det ægge-indmad
i vandet.

Men det er en udmærket ide at der er et varmelegeme under kassen. Èn gang
havde en af mine hunner lagt befrugtede æg i min kasse, uden jeg opdagede
det, og det kom der faktisk en unge ud af. Jeg havde også et
varmelegeme liggende i vandet under kassen, så sandet var dejlig lunt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Per W.

Dato : 23-06-05 18:47

> Er du sikker på de var befrugtet? Jeg tror hunnen er mere tilbøjelig til
> at
> smide dem i vandet hvis de er ubefrugtede.

Tja, med alt det arbeidet hun har holdt på med i sandkassen skulle det nå
vært mye bortkastet slit hvis det ikke var det , men man får vente å se,
kan man gjennomlyse dem for å se noe?

/Per W.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-06-05 22:04

Per W. wrote:
> Tja, med alt det arbeidet hun har holdt på med i sandkassen
> skulle det nå vært mye bortkastet slit hvis det ikke var det
> , men man får vente å se, kan man gjennomlyse dem for å se
> noe?

Ja, det kan man vist godt. Men jeg kan ikke huske hvad det er man skal kigge
efter. Vist noget med nogle blodårer eller sådan noget. Husk at de skal
vende som da de blev lagt, hvis man tager dem op.

Men det kunne tyde på hun er utilfreds med forholdene i kassen, siden hun
opgiver at lægge i den, og vælger at lægge i vandet. Min den ene hun var
godt nok også meget uvillig til at lægge i kassen de første år, hun prøvede
ihærdigt at forlade akvariet. Men til sidst affandt hun sig med det, og det
var faktisk hende der senere lagde de æg jeg ikke opdagede.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Per W.

Dato : 24-06-05 06:33

> [...]
> det
> var faktisk hende der senere lagde de æg jeg ikke opdagede.

Da er det vel bare å vente å se, Det hadde i hvertfall vært artig med noen
små

/Per W.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-06-05 15:51

Per W. wrote:

> Da er det vel bare å vente å se, Det hadde i hvertfall vært
> artig med noen små

Ja, de er så uimodståelig nuttede! Held og lykke med dem!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark