Hjælp til nyt hardware (bundkort, CPU og r~
Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 19:36

Hej gruppe.

Jeg har fået solgt mit gamle bundkort, CPU og ram og mangler derfor noget
nyt.
Det nye hardware-kram skal være kompatibel med Linux.
Jeg er ikke den store spiller, hvilket nok også afspejles af mit gamle
GeForce 5200MX ;) Dog så vil jeg gerne have et ok ydende system der kan være
med et godt stykke tid uden at skulle opgradere.
Det må helst ikke gerne støje for meget (feks, en støjende blæser på
bundkort) og et relativt lavt strømforbrug er også at fortrække, men kommer
ikke i første række.

Jeg har kigget på følgende opsætning:

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102308
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=71994
Ram? Jeg synes selv at 512MB er nok, synes ikke min Debian maskine sluger så
mange ram igen, end ikke når jeg spiller et spil feks. Men hvilke jeg skal
vælge aner jeg ikke en dyt om. Alle forslag er velkomne.
Køler: En Zalman 120mm kobber køler

Hvordan er ovenstående setup vurderet i forhold til prisen?
Hvad er forskellen på Socket A og Socket 754 - hvad er bedst?

Ellers nogle forslag? Samlet budget er vel en 2000kr. til bundkort, CPU, ram
og køler. - Alle forslag er velkomne, dog så er jeg inkarneret AMD bruger og
ser helst ikke en Intel processor på bundkortet ;)

Håber på mange gode forslag, det er et godt stykke tid siden jeg har købt
nyt hardware, så jeg er ikke så meget inde i det mere.

På forhånd mange tak.
Er postet i dk.edb.hardware og dk.edb.system.unix.hardware

Fra : Sune Vuorela

Dato : 22-06-05 22:33

On 2005-06-22, news.tele.dk <jojo> wrote:
> Ram? Jeg synes selv at 512MB er nok, synes ikke min Debian maskine sluger så
> mange ram igen, end ikke når jeg spiller et spil feks. Men hvilke jeg skal

Hvis din linux ikke sluger al din ram, har du for meget.
Linux håndterer ram på en anden måde end windows, så kig i stedet på
hvor meget den swapper...

--
Sune

Fra : Hans

Dato : 23-06-05 02:02

news.tele.dk wrote:

> Hvordan er ovenstående setup vurderet i forhold til prisen?
> Hvad er forskellen på Socket A og Socket 754 - hvad er bedst?

Hvorfor satser du ikke på sokkel 939 i stedet for. Sokkel-A og 754 er på vej
til at blive udfaset.

Hans

Fra : JK

Dato : 23-06-05 07:59

On Wed, 22 Jun 2005 20:36:20 +0200, "news.tele.dk" <jojo> wrote:

>Køler: En Zalman 120mm kobber køler

De nye AMD socket 939 cpu'er med 90 nm teknologi varmer meget lidt.
In-a-box køleren er rigelig og den stopper af og til (cool&quiet). Det
er noget med 13 watt idle og 65 watt load (max).

>Hvordan er ovenstående setup vurderet i forhold til prisen?
>Hvad er forskellen på Socket A og Socket 754 - hvad er bedst?

Socket 939 er tidssvarende.

Du kan købe et Nforce3 ultra, hvis du vil beholde dit agp kort. Ellers
er det med Nforce4 et pci express grafikkort.

Køb f.eks. en 3500+ s939 (venice) for ca. 2000. Hertil et Nforce3
ultra chipset bundkort til 1000 kr (MSI eller Gigabyte har det). Samt
2x512 Mbyte pc3200 ram.
Det er ca. 3600,- kr.

Skal det være billigere: så socketA nforce2 bundkort (abit NF7 2.0 til
knap 400,- ) og sempron 3000+ til 750 kr.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 21:58

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Køb f.eks. en 3500+ s939 (venice) for ca. 2000. Hertil et Nforce3
> ultra chipset bundkort til 1000 kr (MSI eller Gigabyte har det). Samt

Hej.
Kan jeg få dig til at linke direkte til produkterne på edbpriser eller
ligende?

Hvad siger du til dette?
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=129061
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116575
+ Ram
?

Det blev da lidt billigere og er vel stadig meget godt med?