Interessant program om "Strenge teorien" -~
Fra : Per Madsen

Dato : 22-06-05 15:38

Beklager hvis det er en genganger....Tænkte det måske kunne interessere
nogen herinde.

The Elegant Universe" et 3-timers tv-program, der går bag om "strenge
teorien". Nobelprismodtagere, MIT forskere og andet godtfolk forklarer
teorien, så man rent faktisk forstår hvad det omhandler.

En mere udførlig gennemgang af programmet kan ses her:

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/about.html

....Og selve den 3 timer lange udsendelse kan ses her:

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

Det er ganske enkelt en ufatteligt god udsendelse!!!

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Nybro

Dato : 22-06-05 21:20

Det eneste jeg kan sige er at det er fascinerende!!!!
Er nød til at se det igen...
-Mariusz

Fra : Per Madsen

Dato : 22-06-05 21:47

Nybro <Mariusz@nybro.dk> wrote:

> Det eneste jeg kan sige er at det er fascinerende!!!!
> Er nød til at se det igen...
> -Mariusz

Ja ikk'?! Tror næsten det er de 3 bedste timer jeg har brugt på nettet i
år.....

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : LR

Dato : 23-06-05 12:14

> The Elegant Universe" et 3-timers tv-program, der går bag om "strenge
> teorien". Nobelprismodtagere, MIT forskere og andet godtfolk forklarer
> teorien, så man rent faktisk forstår hvad det omhandler.

En af de medvirkende er også forelæser i elektrodynamik, og samtlige af hans
forelæsninger i kurset kan ses online på
http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Physics/8-02Electricity-and-MagnetismSpring2002/VideoLectures/index.htm

> Det er ganske enkelt en ufatteligt god udsendelse!!!

Lidt mere spændende end bogen "Bo Warmings Samlede Værker 1995-2005"

Mvh,

Lasse

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-06-05 17:42

LR wrote:

> [...]
>

> Lidt mere spændende end bogen "Bo Warmings Samlede Værker 1995-2005"

Haha... Det var faktisk ret sjovt... Hørte lige 2 minutter af ham
guttens intro-tale... Sådan frit fra hukommelsen:

"Your heart would not beat without electricity. You could not think
without electricity... And even with electricity, some of you still
cannot think"

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Per Madsen

Dato : 27-06-05 12:43

LR <sda@dasda.dsd> wrote:

> En af de medvirkende er også forelæser i elektrodynamik, og samtlige af
> hans forelæsninger i kurset kan ses online på
> [...]

Supert!...tak for linket...er gået i gang med dem

Fra : Per Madsen

Dato : 27-06-05 12:58

LR <sda@dasda.dsd> wrote:

> En af de medvirkende er også forelæser i elektrodynamik, og samtlige af
> hans forelæsninger i kurset kan ses online på
> [...]

Hold op han er en herlig forelæser!!!! Han slæber bl.a. en studerende op
og....citat: "Simon...I will now beat you with cat fur"

Fra : Frustrado

Dato : 23-06-05 21:14

Nej og hans "Afførring i syltetøjsglads 1+2+3+4+5+6+7+8+9" var heller
ikke ret gode...

Fra : Lars

Dato : 25-06-05 00:06

In article <1gykg7u.67hwrlg0wlkwN%permandREMOVETHIS@cool.dk>, permandREMOVETHIS@cool.dk says...
> [...]
> teorien, så man rent faktisk forstår hvad det omhandler.

> Det er ganske enkelt en ufatteligt god udsendelse!!!

Det har du absolut ret i, jeg er startet

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-06-05 00:27

"Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse news:MPG.1d26b048d8075c94989b27@news.inet.tele.dk...
> In article <1gykg7u.67hwrlg0wlkwN%permandREMOVETHIS@cool.dk>, permandREMOVETHIS@cool.dk says...

> Det har du absolut ret i, jeg er startet

Hvorledes kan du vide det, hvis du lige er startet?

Mvh
Martin

Fra : Per Madsen

Dato : 25-06-05 00:32

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Hvorledes kan du vide det, hvis du lige er startet?
>
> Mvh
> Martin

Intuitions min ven...intuition
--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Lars

Dato : 26-06-05 08:57

> [...]
> teorien". Nobelprismodtagere, MIT forskere og andet godtfolk forklarer
> teorien, så man rent faktisk forstår hvad det omhandler.

Hej, jeg har set programmet igennem, hvor jeg må bekræfte at det er virkelig godt.
Jeg bemærkede, at der er en version af programmet, hvor der er anvendt en højere opløsning =
bedre kvalitet:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program_d.html

Desuden, ventede jeg spændt på om man i programmet gik videre til næste step "M-Theory", som
der er en del hype om i forsker-kredse, hvilket der gør, og så blev det ekstra interessant.

Jeg har ved nogle lejligheder skrevet lidt om M-Theory her i gruppen, idet emnet interesserer
mig.

Her er et par links om M-Theory:

http://en.wikipedia.org/wiki/M-theory
http://www.superstringtheory.fanspace.com/index.html