Udregne alder...
Fra : Rander

Dato : 21-06-05 23:38

Jeg hiver et datofelt ud af en sql-database. Datoen er en fødselsdato, og
jeg skal så beregne personens alder.

Lige umiddelbart synes time jo at være indlysende til det, så jeg var nødt
til at bruge mktime for at få fødselsdatoen konverteret til et timestamp.
Jeg slog den op på php.net for at finde ud af syntaksen, og ser så
sætningen:

Windows: Negative timestamps are not supported under any known version of
Windows. Therefore the range of valid years includes only 1970 through
2038.

Riiight... Nu er problemet bare at de fleste er over 40 år, og når siden
det ligger på bliver sat i produktion kommer det til at ligge på en Windows
server. Jeg bilder mig selv ind, at når en fødselsdag ligger før 1970 vil
det resultere i et negativt timestamp - true or false?

Hvad gør jeg så? Jeg har forsøgt mig frem med noget i stil med $Alder =
date("Ymd") - $Birthdate, men den tager jo ikke helt højde for om personen
har haft fødselsdag i år eller ej...

http://rander.dk (temporarily down!)

Kun de viseste vise og de tåbeligste tåber forandrer sig aldrig. (Konfucius)

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 22-06-05 07:06

Rander wrote:
> [...]
> date("Ymd") - $Birthdate, men den tager jo ikke helt højde for om personen

Hejsa.

Jeg plejer at bruge en lidt upræcis måde, men den virker.

SELECT (TO_DAYS( now( ) ) - TO_DAYS( birthday )) /365 AS years from
SOME_TABLE

Laves dagsdato og fødselsdatoen om til dage, og trække dem fra hinanden
og dividere med antallet af dage på et år (365).

Den tager ikke højde for skudår og alt muligt andet, men den virker
sådan rimeligt.

/Ruben

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 30-06-05 10:49

Hej

> [...]
> og dividere med antallet af dage på et år (365).
>
> Den tager ikke højde for skudår og alt muligt andet, men den virker

Tjahh - det er en god approksimation, men skyder den ikke nogle dage ved
siden af - og flere og flere jo ældre personen er?

Mvh Tommy

Fra : Geert Lund

Dato : 22-06-05 08:29

Rander wrote:

> Hvad gør jeg så? Jeg har forsøgt mig frem med noget i stil med $Alder =
> date("Ymd") - $Birthdate, men den tager jo ikke helt højde for om personen
> har haft fødselsdag i år eller ej...

Hvis du udtrækker fødselsdagen fra et databasesystem - vil jeg da
foreslå du lader datdabasen beregne alderen i stedet for?

--
Mvh. Geert Lund

Fra : Rander

Dato : 22-06-05 09:06

Wed, 22 Jun 2005 09:28:49 +0200 brugte Geert Lund 12 linier på at fortælle
dette til dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Hvis du udtrækker fødselsdagen fra et databasesystem - vil jeg da
>foreslå du lader datdabasen beregne alderen i stedet for?

Øhm... Og hvordan gør jeg så det?

http://rander.dk (temporarily down!)

Mange mænd drikker kun for at glemme deres kone.
Og så kommer de hjem og ser hende dobbelt. (Arthur Schopenhauer)

Fra : Geert Lund

Dato : 22-06-05 09:19

Rander wrote:

> Øhm... Og hvordan gør jeg så det?

Hvilken database kører du med?

Fra : Geert Lund

Dato : 22-06-05 09:45

Rander wrote:

> Øhm... Og hvordan gør jeg så det?

I MySQL kunne det se således ud:

CREATE TABLE `t_Test` (
`ID` int(11) NOT NULL auto_increment,
`Dato` date NOT NULL default '0000-00-00',
PRIMARY KEY (`ID`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=4 ;

INSERT INTO `t_Test` VALUES (1, '1925-05-20');
INSERT INTO `t_Test` VALUES (2, '1950-12-31');
INSERT INTO `t_Test` VALUES (3, '1976-08-31');

SELECT IFNULL( CAST( ( TO_DAYS( NOW() ) - TO_DAYS( Dato ) ) / 365.25 AS
SIGNED) ,0) AS Alder from t_Test

Hvilket gerne skulle returnere følgende rækker:

80
54
28

Der skulle også være taget højde for skudår :)

Geert Lund

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 22-06-05 19:14

On Wed, 22 Jun 2005 10:44:30 +0200, Geert Lund
<glund-news@post.tele.dk> wrote:

> SELECT IFNULL( CAST( ( TO_DAYS( NOW() ) - TO_DAYS( Dato ) ) / 365.25 AS
> SIGNED) ,0) AS Alder from t_Test

Division bør efter min mening ikke være en del af aldersberegning. Jeg
vil i stedet foreslå dette:

SELECT
SUBSTRING(CURRENT_DATE(), 1, 4) -
SUBSTRING(Tabel.Foedselsdato, 1, 4) -
(
SUBSTRING(CURRENT_DATE(), 6, 5) <
SUBSTRING(Tabel.Foedselsdato, 6, 5)
)
AS Alder

Venligst
Thomas

Fra : Geert Lund

Dato : 22-06-05 20:29

Thomas Finnerup wrote:

> Division bør efter min mening ikke være en del af aldersberegning. Jeg
> vil i stedet foreslå dette:

Jeg kan fint sætte mig ind i at din funktion formentlig er bedre i det
givne tilfælde. Fordelen ved en af mig givne - er vist blot at den ikke
er afhængig af felttype. Men pyt være med det - jeg er mere interesseret
i hvad der skulle være problemet i at bruge division?

(læs: det er altid rart at lære lidt) :)

Geert Lund

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 22-06-05 21:02

On Wed, 22 Jun 2005 21:29:10 +0200, Geert Lund
<glund-news@post.tele.dk> wrote:

> Men pyt være med det - jeg er mere interesseret i hvad der
> skulle være problemet i at bruge division?

Jeg tror bare ikke at division er pålideligt nok. Ikke at jeg har
gidet at teste, men jeg ser ingen grund til at blande et kommatal ind
i noget, der skal resultere i et heltal.

Venligst
Thomas

Fra : Rander

Dato : 23-06-05 01:45

Wed, 22 Jun 2005 20:13:36 +0200 brugte Thomas Finnerup 22 linier på at
fortælle dette til dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Division bør efter min mening ikke være en del af aldersberegning. Jeg
> [...]

Hmmm... Og efter lidt tilpasning fik jeg den til at virke - det var godt
nok ikek noget jeg selv var kommet på...

http://rander.dk (temporarily down!)

Det er ikke forureningen, som ødelægger miljøet. Det er
urenhederne i vores luft og vand, som gør det. (Dan Quayle)