Opgradering af PC - er der noget jeg skal ~
Fra : Snifty

Dato : 02-06-01 18:06

Davs!

Jeg overvejer at købe ny cpu mm til min computer (eller rettere, det er jo
næsten en ny computer jeg får ud af det - men hva...)

Min ønskeliste ser sådan ud:

Bundkort: Asus A7v 133a 200/266 Raid
Cpu: Amd Thunderbird 1300 Mhz
Køler: Silent Systems Sokkel A 3 pin High Speed termostatstyret
Kabinet: Aashima miditower Atx 300W 219A LowNoise blå
Ram: PQI 512 MB PC-133 SD

Derudover har jeg allerede:

Lydkort: Sound Blaster Live! Player 5.1
Grafikkort: 3dfx Voodoo5 5500 Agp
Modem: Lucent k56-flex/v.90
Netkort: Edimax 10/100Mbps pci fast ethernet
Harddisk: IBM DTLA-307045 45 Gb Ide ATA/100
CD-drev: Teac 32x speed
Brænder: Sandberg CDR/RW 4x-4x-32x speed
Skærm: LG Flatron 795FT 17''
System: Win ME (eller Win98 - har snart tabt tålmodigheden med ME)

Er der noget, jeg burde genoverveje - noget jeg skal tage hensyn til?

Hvad mener I om cpu-køleren - er den god nok?
Hvad med kabinettet - er det ok, eller er det en raslende blikspand ?

Fra : raven

Dato : 02-06-01 19:18

On Sat, 2 Jun 2001 19:06:23 +0200, "Snifty" <snifty@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der noget, jeg burde genoverveje - noget jeg skal tage hensyn til?
>
>Hvad mener I om cpu-køleren - er den god nok?

hmm, kender den ikke. Anbefaler taisol 760.

>Hvad med kabinettet - er det ok, eller er det en raslende blikspand ?

Heller ikke, anbefaler codegen og en kabinetblæser på bagsiden ud for
cpu.

Hvad med windows 2000 ? Hvilke spil kører ikke under det ? næsten
ingen.

Lydkortet kan give problemer. Creative er en god via killer !

Asus a7v 133 er et meget avanceret bundkort, som kan beskæftige dig
godt og længe med at finde rundt i den kaotiske bios og rode med de 2
harddisk controllere, som kan/skal boote. Jeg ved det, da jeg har a7v.
Samt asus' bios opdateringer er jo altid en hovsa joke !! man skal
behandle med stor langsommelighed.

Hvorfor ikke købe et bundkort, der er født med en ata100 kontroller ?
f.eks. epox 8kta3.
Evt. + hvis du vil have raid.

hilsen

John

hilsen

John

Fra : Snifty

Dato : 03-06-01 00:31

"raven" <johnknuhtsen@mailme.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Hvorfor ikke købe et bundkort, der er født med en ata100 kontroller ?
> f.eks. epox 8kta3.
> Evt. + hvis du vil have raid.

Egentligt er det vel mest fordi jeg pt har et ASUS kort (P2b-f) som jeg er
kanon tilfreds med. Har slet ikke hørt noget (hverken godt el. skidt) om
Epox - andre der har erfaringer med dette kort?

[snip]

> Lydkortet kan give problemer. Creative er en god via killer !

Hmmm - jeg har snart en fornemmelse af at Creativ er en "allarount-killer"
Utroligt at man ikke kan lave et lydkort der bare er rimeligt let at
have med at gøre... Noget specielt jeg skal være opmærksom på, når jeg
sætter maskinen op?

Ellers mange tak for dit input!

Vh snifty

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 03-06-01 12:40

> [...]
> behandle med stor langsommelighed.
>
> Hvorfor ikke købe et bundkort, der er født med en ata100 kontroller ?

Asus a7v133 er født med uldma 100 controller. Den har bare en extra
controllere som kan køre raid eller uldma 100. så der er to ultradma 100
controller eller 1 uldma med 1 raid. Kanon bundkort har det selv. Det
enenste minus et at chipset køleren kan begynde at larme efter et stykke
tid.

Live kortet skal du putte i en ledig pci slot som ikke deler irq med noget
andet så skulle det bare kører.

Mvh
Thomas

Fra : Frazk

Dato : 05-06-01 21:15

> [...]
> Brænder: Sandberg CDR/RW 4x-4x-32x speed
> Skærm: LG Flatron 795FT 17''
> System: Win ME (eller Win98 - har snart tabt tålmodigheden med ME)

Hmm ., der er et par ting jeg ville ændre .,
for det første hvorfor ikke købe en 1330 Mhz Athlon., så du kunne bruge din
133 Mhz Bus til noget ., og så vil jeg sige ., hvis du vil have ordenlig
køling af din processor ., og den ikke skal larme som en støvsuger ., så køb
en Silverrado fra Noise Control ., jeg er selv ejer af en Taisol CGK køler
med en stor blæser ., og det skal siges at det larmer MEGET ., og sidst men
ikke mindst ., du skal købe apacer ram ., for det er det eneste du kan være
sikker på at der kører i maskinen .,
ellers bortset fra lidt start problemer med asus bundkortet ., så kører det
hele nu ( og mit Live kort deler IRQ med 5 andre ting ., ) .,

Frazk .,

Fra : Snifty

Dato : 08-06-01 00:11

"Frazk" <frazk@NOTmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm ., der er et par ting jeg ville ændre .,
> for det første hvorfor ikke købe en 1330 Mhz Athlon., så du kunne bruge
din
> 133 Mhz Bus til noget .,

Sjovt - det kom jeg også selv til at tænke på - Så det gjorde jeg skam også

Nu har jeg købt hele herligheden, altså:

Bundkort: Asus A7v 133a 200/266 Raid
Cpu: Amd Thunderbird 1330 Mhz
Køler: Silent Systems Sokkel A 3 pin High Speed termostatstyret
Kabinet: Aashima miditower Atx 300W 219A LowNoise blå
Ram: PQI 512 MB PC-133 SD

Med et par enkelte begyndervanskeligheder køre det bare derudaf!!!

Køler og kabinet kan jeg dog ikke rigtig anbefale 100%. Køleren er ganske
vist støjsvag (ca. 30 db) men den køler heller ikke bedre end som så - jeg
ligger permanent på mellem 60 og 67 grader - og det må kunne gøres bedre!

Kabinettet er desværre en ganske pæn raslende blikkasse, uden nogen
lydisolering overhovedet. Man kan ganske vist fjerne siderne, men kun ved at
fjerne fronten først, og så er man jo nærmest lige vidt... Til gengæld er
den hamrende let at indstalere ting i - rigtig god plads til det hele, og
stort set alle drev kan indstaleres uden brug af skruer! Kun harddisken skal
skrues på, men det er på en ramme som sidder på et par skinner, så man kan
tage den af - Rigtig smart!

Mange tak for jeres input, det var ganske lærerigt!

Mange hilsner, Snifty