EMail og HTML
Fra : Peter Nielsen

Dato : 21-06-05 20:27

Hej NG

Tænkte på hvor godt det der email med html er. Skal skrive en kvittering til
en mail, og det ville jo være klart lettest i html så det ik bare blive i
tekstform, men hvor godt er det? Tænkte på om det er alle der kan se det, og
er der andre ting man sådan skal tage højde for?

Håber i forstår mit spørgsmål. Har aldrig brugt det, så ved bare ikke lige
hvor godt det er?!

MVH
Peter Nielsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-05 10:17

Peter Nielsen skrev:

> Tænkte på hvor godt det der email med html er. Skal skrive en kvittering til
> en mail, og det ville jo være klart lettest i html

Har du brug for at formattere din mail? Er der mange eller få
informationer i den mail du vil sende?

Der er både ulemper og fordele ved at bruge html-mails.

Ulemper:
Ikke alle kan læse html-mails. HTML-mails kan være svære at besvare (det
er svært at citere dem fornuftigt). HTML-mails fylder langt mere end
tekst-mails.

Fordele:
Mange er vant til at læse mails med formatering (html-mails) i dag.
Langt de fleste mailprogrammer kan godt håndtere dem. Det er muligt at
lave tabelopstillinger (fx som i en faktura).

Min holdning er at man kun skal anvende html-mails hvis man virkelig har
gavn af at kunne lave en formateret mail. Hvis din kvittering bare skal
være "vi har modtaget din bestilling/henvendelse/forespørgsel", er det
formentlig rigeligt med en tekstmail. Men hvis kvitteringen skal
indeholde en liste over bestilte produkter, deres priser og en total,
vil html-mailen være en fornuftig løsning, fordi den gør det muligt at
stille listen pænt op. Man kan i princippet også godt lave en rimelig
pæn opstilling i ren tekst, men problemet er at det kun virker hvis
mailen læses i en fastbreddeskrift - og det har man ingen sikkerhed for
(snarere tværtimod).

--
Jens Gyldenkærne Clausen