Firewall til internt proaccess net
Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 21-06-05 14:11

Hej,

Har en proaccess adsl forbindelse med pt. et enkelt internt net med både
klienter og servere samlet. Jeg vil gerne have foretaget en opdeling af
det interne net i en "trusted" (arbejdsmaskiner og servere der skal
snakke sammen internt, men ikke kontaktes udefra) og "ikke-trusted" zone
(gæster, der skal kunne gå på nettet, men ikke se de trusted maskiner)
samt en DMZ zone til en webserver. Der skal ikke være kontakte mellem
zonerne, men være muligt med forskellige grader af kontakt til
omverdenen for de tre zoner.

Har kigget lidt på ZyWall 5 og CISCO Pix 501 - men er i tvivl om de kan
håndtere opgaven, dvs. om der er mulighed for flere interne net. Nogen
anbefaliner?

Har overvejet en dedikeret BSD server med en flok netkort, men synes
umiddelbart det er overkill - og håber derfor der findes en alt. løsning.

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 16:00

"Jakob Kirkegaard"
> [...]
>
> Har kigget lidt på ZyWall 5 og CISCO Pix 501 - men er i tvivl om de kan
> håndtere opgaven, dvs. om der er mulighed for flere interne net. Nogen

Forslag 1)
Lidt knaldet, men kunne være den billigste løsning afhængig af dine krav.
Få nogle ekstra public-adresser, hvis du ikke allerede har flere af dem, og
køb så 3 billige firewalls. 1 til hver gruppe.

Forslag 2)
Du kunne vælge en Juniper 5GT wireless model
http://www.juniper.net/products/integrated/dsheet/110034.pdf
Opdel som home-work, så har du 2 kablede forskellige zoner, plus op til 4
forskellige trådløse net.
Fx gæster på ét trådløst net, og mulighed for at give de administrative
brugere trådløs adgang på et andet..
(Afhænger selvfølgelig af størrelsen af lokationen, om du kan nøjes med det
ene AP)

Forslag 3)
En firewall med 4 ben eller mere. Fx PIX 515 eller en Juniper 25/50
http://www.juniper.net/products/integrated/dsheet/110003.pdf
Så har du et ben til hver funktion, plus muligheden for at køre imellem dem
nemt.

Forslag rigtig mange....
..... Er der sikkert også andre som har...

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 21-06-05 16:22

Hej,

Niels Stoltze wrote:
> [...]
> http://www.juniper.net/products/integrated/dsheet/110003.pdf
> Så har du et ben til hver funktion, plus muligheden for at køre imellem dem

Tak for dine forslag.

Eneste realistiske option er nok 3). Er ikke pt. mulighed for flere
globale ip'er - og derudover så ønsker vi ikke at benytte wlan. Dog
synes jeg prislejet er noget uden for det realistiske (skulle måske lige
nævne at der er tale om omkring 15 klienter og 2 servere, hvor der ikke
er behov for noget fancy trafik analyse, men blot en rimelig simpel
adskillelse.

Fandt en fin tegning der beskriver behovet:
http://www.hn.edu.cn/book/NetWork/NetworkingBookshelf_2ndEd/fire/figs/fire2.0614.gif

Formålet er, at sker der en kompromitering i enten den untrustede zone
(Internal Network B) eller på Bastion Hosten, så skal Internal Network A
være beskyttet.

Forslag til alternative måder at gøre tingene modtages gerne!

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 22-06-05 11:17

Jakob Kirkegaard wrote:
> [...]
> nævne at der er tale om omkring 15 klienter og 2 servere, hvor der ikke
> er behov for noget fancy trafik analyse, men blot en rimelig simpel

Snakkede med TDC erhverv og de mente at en Cisco 831 ville kunne løse
mine krav til en intern router - kan dog ikke gennemskue igennem alt
marketingsgejlet på ciscos hjemmeside om der er mere en et LAN interface.

--
mvh Jakob

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-06-05 06:51

On Wed, 22 Jun 2005 12:16:57 +0200, Jakob Kirkegaard
<jkir00@cvmt.aau.dk> wrote:

> Snakkede med TDC erhverv og de mente at en Cisco 831 ville kunne løse
> mine krav til en intern router - kan dog ikke gennemskue igennem alt
> marketingsgejlet på ciscos hjemmeside om der er mere en et LAN interface.

Der er en indbygget 4-ports managed switch, der kan opdeles i 4 VLAN.

-A