Anskaffelse af kat
Fra : signe strømberg

Dato : 21-06-05 11:26

Hej.
Jeg overvejer at anskaffe mig en kat, og jeg ved en del om katte, men jeg
vil høre, om der er nogle specielle ting man skal vide.
Jeg spekulerer fx over hvordan man opdrager en kat, fx hvordan man kan få
den til at holde sig væk fra ens seng, at den ikke må grave i potteplanterne
osv.

Er der nogen der har nogen fif??
jeg har tænkt mig at gå på biblioteket, og låne nogle bøger, men de siger
ikke alt hvad erfaring kan sige.

Mvh
Signe

Fra : Pernille Pehrsson

Dato : 21-06-05 13:01

"signe strømberg" <signe@stroemberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har nogen fif??
> jeg har tænkt mig at gå på biblioteket, og låne nogle bøger, men de siger

Hej Signe....

Jeg er ikke den mest erfarne, men jeg stod i din situation sidste år og har
derfor nogle ting, jeg ved at kigge i bakspejlet, ville ha gjort anderledes.

Jeg købte Aschechougs kattebog. Efterfølgende købte jeg Politikens da jeg
følte den gav svar på flere af mine spørgsmål.

Jeg hentede en 10 ugers killing fordi jeg ikke havde gjort som dig. Jeg
vidste ikke de skulle være 12 uger før de blev taget fra deres mor. Jeg kan
ikke umiddelbart se nogle ting ved Zimba af det de advarer om kan ske, når
man får dem for tidligt, men det kan vel desværre komme endnu. Hun er bare
ekstremt knyttet til os.... når hun vil... det gælder ikke når det bliver
sengetid om aftenen for os - og hun stadig er i haven

Mange herinde siger, at man skal hente 2 katte med det samme, da de lærer
meget af hinanden og så har det underholdning som de kan give hinanden og
som vi mennesker - 20 legetøjsmus eller ej - ikke kan give dem. Det har for
os resulterede i, at vi allerede nu hvor hun er 13 mdr. har en tråd herinde
fordi vi gerne vil ha en kat mere.

Ellers mht. opdragelse så havde vi en vandspray og når hun gjorde noget hun
ikke måtte fik hun et skud med den..... et lille fif ville være, at anskaffe
jer en lille legetøjsvandpistol som i kan have i hånden uden hun opdager
den. Vores vandspray blev brugt til at vande orkideer med, det resulterede i
at hvergang de skulle have vand løb Zimba alt hvad hun kunne ud af
stuen..... også selv om hun ingenting havde foretaget sig. Men en kat er nu
engang sin egen..... Vi har lært Zimba at hun ikke må være på køkkenbordet
og hun har kun ½ delen af vores lange vindueskarm i stuen..... Det fungerer
også fint - når vi ikke er hjemme... hun sidder gladeligt i køkkenvinduet
når vi kommer hjem og så snart vi sætter nøglen i hoveddøren springer hun
ned og løber ud til kradsetræet og så kommer hun søvndrukken ud i køkkenet
mod os...... Man kan så kun grine af hende, for vi har jo selv lige set
hende....

Men nyd det . De er sq nogle skønne dyr.

Vh
Pernille

Fra : signe strømberg

Dato : 21-06-05 13:11

"Pernille Pehrsson" <humlebien_86@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hende....
>
> Men nyd det . De er sq nogle skønne dyr.

Tak for dit svar, det hjalp meget, dan med vandpistolen havde jeg ikke tænkt
på.
Det lyder som om at I i hvert fald har en sød kat.
Tak for hjælpen.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 21-06-05 12:42

"signe strømberg" <signe@stroemberg.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der har nogen fif??
> jeg har tænkt mig at gå på biblioteket, og låne nogle bøger, men de siger

Hej Signe.

Mht. at holde katten væk fra ens seng, så er der kun en ting at gøre, og det
er at lukke døren til soveværelset så katten ikke kan komme derind.
Du kan holde katten fra at grave i planterne ved at lægge nogle sten i
potten, så katten ikke kan komme til jorden. Det ser pænt ud og du undgår
jord over det hele.
Husk dog lige at tjekke om dine potteplanter er giftige for katte.
Dyrenes Beskyttelse har skrevet lidt om katte og planter, og de har denne
lille liste på deres hjemmeside:

"Der er en lang række stue- og haveplanter, som er giftige for katte.
Det gælder blandt andet:
Påskelilje,
Tobak,
Tomat,
Vintergæk,
Lupiner,
Nerie,
Hyacint,
Blå anemone,
Engblomme,
Guldregn,
Gyvel,
Liljer,
Julestjerne,
Kærlighedstræ (Philodendron),
Elefantøre (Caladium),
Laurbær,
Efeu (Vedbend),
Azalea, Rhododendron,
Sigøjnerblad (Dieffenbachia),
Alpeviol (Cyclamen),
Mistelten,
Kristtjørn,
Hawaiiblomst (Hibiscus),
Ærteblomst,
Ridderspore,
Sømandstrøst (Aglaonema).

Tegn på forgiftning kan være, at katten savler, ofte kaster op eller får
diarré eller kramper.
Hvis din kat opfører sig på denne måde, bør du straks kontakte en dyrlæge.
Den sikreste måde til at undgå forgiftning er naturligvis at undlade at have
planter, der er giftige for katten.
Hvis katten har adgang til kattegræs er der dog mindre risiko for, at katten
forgriber sig på en af de giftige planter."

Og lidt om kattepasning samme sted fra:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/dc64afe41f372817c1256f0300271825

God fornøjelse med læsningen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Birgit Vigsø

Dato : 21-06-05 12:42

hvis den ikke kommer i sengen fra starten af, så kommer den det aldrig. men
du skal være "hård". den er jo blød og dejlig. en lille vandpistol er guld
værd til at "jage" katten væk fra potteplanter og ligende. put evt små sten
eller grus på jorden hvis det er store potter du har. ellers opdrag med få
men bestemte ord og handlinger og !!!!!slå aldrig et dyr. de fortjener det
ikke held og lykke

Fra : JytteJ

Dato : 21-06-05 16:10

> [...]
>
> Er der nogen der har nogen fif??
> jeg har tænkt mig at gå på biblioteket, og låne nogle bøger, men de siger

Følg nogle af trådene her i gruppen i et stykke tid. Det giver en god
fornemmelse for virkeligheden, som man ikke får fra bøger.

VH.
JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-06-05 16:52

> Jeg overvejer at anskaffe mig en kat, og jeg ved en del om katte, men jeg
> vil høre, om der er nogle specielle ting man skal vide.

Ja, men det letteste er nok at låne en masse kattebøger på bibioteket og så
spørge sig frem for resten. Jeg kan anbefale dig at anskaffe 2 killinger. De
trives bedre med selskabet fra en anden kat og hvis du starter med 2 så
slipper du for at skulle sammenføre din kat med en ny senere hvor det tager
lang tid, eller de måske slet ikke kan komme til at enes.

> Jeg spekulerer fx over hvordan man opdrager en kat, fx hvordan man kan få
> den til at holde sig væk fra ens seng, at den ikke må grave i
> potteplanterne osv.

Der kan jeg varmt anbefale "Klikkertræning". Det er en super let
træningsmetode som er lige til at gå til og hvor du når gode resultater med
det samme. Du træner katten med belønning, altså positivt, uden skæld ud.
(Karen Pryor, Klikkertræning for Katte). Det er også en god ide med en
vandpistol som andre anbefaler. Det vigtigste er at være konsekvent - hver
gang! Det kan ikke nytte noget at den må gå på bordet lidt, eller ligge i
sengen nogle gange.

> Er der nogen der har nogen fif??

Hvis jeg skulle give dig eet godt råd, så skulle det være at tænke grundigt
over præcis hvilken slags kat du drømmer om - og hvilken type tilværelse du
kan tilbyde den. Når du så har en liste over krav, ønsker og hverdag så find
den race der passer bedst ind. Jo bedre overensstemmelse mellem kattens
behov og jeres hverdag, jo gladere og mere velafbalanceret kat får du, og jo
gladere bliver du for den.

Hvis du er meget hjemme, har en stor bolig eller have, kan tackle lidt af
hvert og ikke har nogen specielle forventninger kan du fx anskaffe en huskat
som er billig, let at finde, smuk og ikke kræver pelspleje - men hvor du til
gengæld ikke ved noget om hvad type kat det bliver mht temperament,
pladsbehov og aktivitetsniveau. Den kan blive en stille skødekat, men kan
også blive en stædig, pladskrævende energibombe - begge dele kan være lykken
alt efter hvilket temperament man selv har.

Eller du kan vælge en NFO eller en MCO som er selskabelige, energiske,
kærlige katte fulde af løjer (hvor der også skal forventes nogen pelspleje).

Men hvis du omvendt bor i en lillle lejlighed uden mulighed for at komme ud,
vil have en kat der er nem at opdrage og ikke kræver aktivering hver dag for
at komme af med energien, eller hvis du har lange arbejdstider, så skal du
måske overveje en langhåret Perser (hvis du ikke har noget imod pelspleje)
eller en British Shorthar eller en Exotic (hvis du ikke vil bruge tid med
børsten). Briten har også den fordel at den nødigt kravler højt op og man
behøver derfor ikke gulv til loft kradsemiljø, ligesom den oftest ikke kunne
drømme om at springe op på køkkenbordet eller andre ting i den højde.

Hvis du gerne vil have en "snakkende", intelligent kat der vil ligge på
skødet eller have kropskontakt konstant og ikke bryder sig om at være alene
hjemme og som er husets midtpunkt, og som smidigt springer op på reoler og
døre når en flue skal fanges, så skal du måske overveje en abbysiner hvis du
er til korthår, eller en Hellig Birma (som er lidt mere selvstændig og
rolig) hvis pelsen godt må være semilang.

De er alle dejlige - men der er formentlig nogle der passer bedre til dig og
din hverdag end andre.

> jeg har tænkt mig at gå på biblioteket, og låne nogle bøger, men de siger
> ikke alt hvad erfaring kan sige.
>
> Mvh
> Signe

Held og lykke med det

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Nå ja, så skal du også være opmærksom på at vælge en killing som er
præget på mennesker (stueopdræt) er 12 uger, sund og rask (ingen snav i
øjnene, snot i næsen, urenlighed bag i eller udspilet ormemave) og hvor du
har tillid til sælger.

Fra : Elwarth

Dato : 21-06-05 17:13

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

[klip]
> Briten har også den fordel at den nødigt kravler højt op og man behøver
> derfor ikke gulv til loft kradsemiljø,

Heh, fortæl lige vores Briter det. Det er ikke sjældent, at der sidder en
Brite i toppen af hvert træ i løbegården. Ligesom de tit er at finde oven på
bogreolen i stuen...

> ligesom den oftest ikke kunne drømme om at springe op på køkkenbordet
> eller andre ting i den højde.
[klip]

Hm, måske skulle jeg prøve at læse det højt for vores! Gry har det med
at hugge franskbrød i køkkenet!
Men ellers er det rigtigt, at det er katte med et forholdsvis roligt gemyt,
de gør ikke så meget væsen af sig. Jeg tror sagtens at de kan trives i en
lejlighed.

/Morten

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-06-05 17:53

Gainsbourg wrote:

> [...]
> ikke gulv til loft kradsemiljø, ligesom den oftest ikke kunne drømme
> om at springe op på køkkenbordet eller andre ting i den højde.

*Fniz* sjovt, det er der også mange der siger om persere.... men jeg har den
store fornøjelse at være slave for to vidt forskellige af slagsen (som oveni
købet er mor og datter)... den ene er en "typisk" perser.... stille og
rolig, flegmatisk, til tider let rindende øjne, ikke voldsomt støjende, og
holder sig generelt til jord elelr bord højde....
den anden er larmende, fløjtende ligeglad, kravler gerne øverst op på
reolen, op på køkkebordet, ud på den ydre vindueskarm (på 2. sal), og i det
hele taget en bøllespire af rang*G*

man skal passe på med at skære alle racer over en kam, og sige at "normalen"
for racen altid er gældende.... det er den ikke.... derimod skal man primært
vælge en race ud fra ens egne præferancer inden for pelspleje og
udseende.... det lønner sig ALTID at have en god liste klar med krav/ønsker
til katten og så liste dem for os herinde, og lade os komme med bud på
racen....

den type krav/ønsker kan feks også være om den skal være en puttegris der
kan lide at ligge under dynen, eller om der skal være fuld fart over feltet
altid...
alt hvad man forestiller sig, og drømmer om når man tænker på at dele sit
liv og hjem med en kat....
der er ingen garantier for at tempramentet er som man ønsker, men ofte kan
man, ved at finde frem til racen, bagefter finde frem til "katten!" som det
skal være.... ved at kigge på forældrene, linerne og killingen
temprament..... men glem endelig ikke at DU også har en god del indflydelse
på hvordan killingen udvikler sit temprament....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på