MS Windows
briani 27239
Diskfragmentering
Fra : SørenFisker

Dato : 21-06-05 08:35

Hej Gruppe

Jeg kender en edb-mand, som skulle være ret velorienteret om dette emne.

Han siger, at jeg absolut skal holde mig fra at fragmentere min PC. Jeg
forstår ikke helt hvorfor. Selv i Windows XP er der jo et frag.-program.
Hvad skulle det skade at prøve?

Hilsen Søren

Fra : andropov

Dato : 21-06-05 08:45

On Tue, 21 Jun 2005 09:34:53 +0200, "SørenFisker" <vejlo@esenet.dk>
wrote:

>Jeg kender en edb-mand, som skulle være ret velorienteret om dette emne.
>
>Han siger, at jeg absolut skal holde mig fra at fragmentere min PC.

Ja, fragmentere den er noget skidt. Men defragmentere skulle der vel
ikke ske noget ved :)

> Jeg
>forstår ikke helt hvorfor. Selv i Windows XP er der jo et frag.-program.
>Hvad skulle det skade at prøve?

Har aldrig hørt om det skulle give problemer...

Fra : Ricko.

Dato : 21-06-05 08:46

"SørenFisker" <vejlo@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Han siger, at jeg absolut skal holde mig fra at fragmentere min PC. Jeg
> forstår ikke helt hvorfor. Selv i Windows XP er der jo et frag.-program.

Overhovedet ingenting, andet end at din pc vil komme til at køre bedre , så
bare klø på.

Fra : Ricko.

Dato : 21-06-05 08:54

> Overhovedet ingenting, andet end at din pc vil komme til at køre bedre ,
> så bare klø på.
Vil da lige nævne at jeg selv bruger dette fantastiske program til det ,
http://www.diskeeper.com/defrag/defrag.asp

Fra : John T.

Dato : 21-06-05 09:31

> Vil da lige nævne at jeg selv bruger dette fantastiske program til det ,
> http://www.diskeeper.com/defrag/defrag.asp

Defragtmentering betyder at filer der ligger forskellige steder på disken,
bliver samlet, som perler på snor.
Du kan sammenligne med en LP plade, forestil dig at du skulle flytte
pick-uppen rundt forskellige steder på pladen for at høre en bestemt melodi,
det kører altså bedst når tonerne (filerne) kommer i rækkefølge.
Bruger selv O&O Defrag.
Hilsen John

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 09:52

On Tue, 21 Jun 2005 10:31:07 +0200, "John T." <kispus@despammed.com>
wrote:

> [...]
>pick-uppen rundt forskellige steder på pladen for at høre en bestemt melodi,
>det kører altså bedst når tonerne (filerne) kommer i rækkefølge.

også jeg bruger O&O Defrag Pro,- aldeles fortræffeligt -
defragmentering er helt essentiel for din PC's funktion.

hilsen,
Vagn

Fra : John T.

Dato : 21-06-05 13:16

> [...]
> melodi,
> det kører altså bedst når tonerne (filerne) kommer i rækkefølge.

Her ser du så O&O Defrag der snupper 3 diske på én gang !
Hilsen John

Fra : kenzo

Dato : 22-06-05 12:20

Agående O&O Defrag V8 professional edition har jeg nogle spørgsmål.
hvad er stealth
complete/name
complete/modified
complete/accecs

hvad er de funktioner ggodt får bruger

Fra : John T.

Dato : 22-06-05 13:16

"kenzo" <kenzo21 FJERN @sol.dk> skrev i en meddelelse

> Agående O&O Defrag V8 professional edition har jeg nogle spørgsmål.
> [...]

Bliver dig svar skyldig, har ikke fundet ud af det, men det er nok fordi
mit teknisk engelsk ikke er godt nok, men den ene siger
at du kan lægge filerne "by name"
men en oversættelse ville være dejligt !
John

Fra : emj

Dato : 21-06-05 10:23

Ricko. skrev:

>Vil da lige nævne at jeg selv bruger dette fantastiske program til det ,
>http://www.diskeeper.com/defrag/defrag.asp

Det program bruger du vist ikke til at "fragmentere" med og det var
det, der stor i spørgsmålet.

Hilsen emj

Fra : Ricko.

Dato : 21-06-05 10:50

> Det program bruger du vist ikke til at "fragmentere" med og det var
> det, der stor i spørgsmålet.
>
> Hilsen emj
Det gør jeg da så sandelig, og her ser du forskellen på de to programmer jeg
har på min pc , begge med nyeste opdate, så kan du se hvorfor jeg fortrækker
den jeg gør.
link. news:cf8ff$42b7e1d4$3e3d87b8$2691@news.arrownet.dk

Fra : John T.

Dato : 21-06-05 11:07

"Ricko." <>> Det program bruger du vist ikke til at "fragmentere" med og det
var

> Det gør jeg da så sandelig, og her ser du forskellen på de to programmer
> jeg har på min pc , begge med nyeste opdate, så kan du se hvorfor jeg
> [...]

Hold nu lige fragmentering og DEfragmentering hver for sig
Pc,en fragtmenterer sig af sig selv, mens DEfragtmentering
lægger filerne som "perler på snor"
Hilsen John

Fra : Ricko.

Dato : 21-06-05 11:21

"John T." <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse

> "Ricko." <>> Det program bruger du vist ikke til at "fragmentere" med og
> det var

Som Søren skriver som indlæg til spørgsmålet , Diskfragmentering , må svaret
jo være det helt rigtige at der så i indlægget bliver skrevet fragmentere er
vel bare en forkortelse af det han mener .

Fra : Pedersen

Dato : 21-06-05 11:24

"Ricko." <ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse

> Det gør jeg da så sandelig, og her ser du forskellen på de to programmer
> jeg har på min pc , begge med nyeste opdate, så kan du se hvorfor jeg
> [...]

Hvorfor kan man ikke bare bruge det der er i Windows XP,
det er ikke for at gøre mig klog det er bare af ren og sker nysgerrighed.
Hvad er forskellen og er det bedre det du har??

Hilsen

Fra : Ricko.

Dato : 21-06-05 11:33

> Hvorfor kan man ikke bare bruge det der er i Windows XP,
> det er ikke for at gøre mig klog det er bare af ren og sker nysgerrighed.
> Hvad er forskellen og er det bedre det du har??

ja det er betydeligt bedre end det der er med i xp til at lægge filerne
ordentligt . Der er skrevet meget omkring dette igennem tiderne , men prøv
selv med den i xp og så prøv en trail ver. så vil du hurtigt kunne se
forskel på hvad der sker med filerne.

Fra : Ricko.

Dato : 21-06-05 11:36

> [...]
> ordentligt . Der er skrevet meget omkring dette igennem tiderne , men prøv
> selv med den i xp og så prøv en trail ver. så vil du hurtigt kunne se

Og nu går vi ud og nyder sommer solen , vender tilbage senere.

Fra : Ricko.

Dato : 21-06-05 18:20

> Hvorfor kan man ikke bare bruge det der er i Windows XP,
> det er ikke for at gøre mig klog det er bare af ren og sker nysgerrighed.
> Hvad er forskellen og er det bedre det du har??
Jeg foreslog du prøvede at hente en trail af et af de programmer der er
blevet nævnt her , har du prøvet.?

Fra : Lars

Dato : 21-06-05 10:13

In article <42b7c2fa$0$63635$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, vejlo@esenet.dk says...
> Han siger, at jeg absolut skal holde mig fra at fragmentere min PC.

Fragmentering sker automatisk, hvilket ikke er optimalt. Hvis du aldrig har defragmenteret din
pc, vil der være meget unødig disk-arbejde, hvilket sløver PC'en og i yderste instans kan gøre
den mindre stabil.

Det er derfor en god ide, jævnligt at defragmentere din pc.

Inden du gør dette, er det en god ide at rydde op, dvs slette temp-filer, recycle-bin,
temporary internet files etc.

Herefter bør du chekke via OS prompt at din harddisk er ok

menu:
Start - Run - cmd
For C-drev kør da:
chkntfs c:
chkdsk c:

Hvis disse viser at alt er ok, kan du starte defragmentering, enten den indbyggede eller
diskeeper:
http://www.diskeeper.com/

--
Best regards

Lars

Fra : Jack

Dato : 21-06-05 22:24

"Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse

> menu:
> Start - Run - cmd
> For C-drev kør da:
> chkntfs c:
> chkdsk c:

Hvorfor lige det først ??

Fra : Lars

Dato : 21-06-05 23:00

In article <42b88574$0$662$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, gopot****@hotmail.com says...
> "Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor lige det først ??

Defragmentering af en disc med bad sectors, kan give seriøse problemer, i et omfang der kræver
re-installation af OS

--
Best regards

Lars

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 22-06-05 17:12

> For C-drev kør da:
> chkntfs c:
> chkdsk c:

Jeg har lige prøvet at køre dem og at køre dem med "/?", og det virker til,
at det er chkntfs, der med jævne mellemrum (ca. hver femte opstart) mener at
mit C-drev er "dirty" og derfor kører en check af mit C-drev.

Hvad betyder det, at drevet er "dirty"?

Kan man arrangere det sådan, at WinXP Pro under opstarten ikke venter på, at
man evt. trykker på en knap for at springe diskcheck over?

- Mickel

Fra : Bertel Brander

Dato : 21-06-05 19:22

SørenFisker wrote:
> [...]
>
> Han siger, at jeg absolut skal holde mig fra at fragmentere min PC. Jeg
> forstår ikke helt hvorfor. Selv i Windows XP er der jo et frag.-program.

Hvis man bruger NTFS, og disken ikke er mere end 90% fuld ser jeg
ingen grund til at spilde tid på at defragmentere og køre chkdsk.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : emj

Dato : 21-06-05 20:44

Bertel Brander skrev:

>Hvis man bruger NTFS, og disken ikke er mere end 90% fuld ser jeg
>ingen grund til at spilde tid på at defragmentere og køre chkdsk.

Hvis du hører tiul dem, der kun sidder og piller lidt i Word og surfer
lidt på nettet afbrudt af et slag Napoleon, så er det næppe særlig
nødvendigt at du defragtmentere din HD, men vi er nogle stykker, som
faktisk bruger vores PC til alt muligt mellem himmel og jord og så
bliver det en tung og træls affære, hvis vi ikke gider defragtmentere
jævnligt.

Hilsen emj

Fra : Bertel Brander

Dato : 21-06-05 20:58

emj wrote:

> [...]
> faktisk bruger vores PC til alt muligt mellem himmel og jord og så
> bliver det en tung og træls affære, hvis vi ikke gider defragtmentere

Jeg har ikke instaleret Word og jeg spiller ikke napoleon.

Jeg bruger mest min PC til at udvikle programmer (en C++ kompiler
kan godt loade manskinen 100% i halve timer).

Jeg har prøvet at defragmentere, man har ikke bemærket nogen
forbedring.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-06-05 21:43

Bertel Brander skrev:

> Jeg har prøvet at defragmentere, man har ikke bemærket nogen
> forbedring.

Sidste gang vi havde en længere diskussion om defragmentering i
denne gruppe, gik der en snak om, om det mon i det hele taget er
klogt at bruge andre defragmenteringsværktøjer end det der er
indbygget i WinXP, og som standard kører i baggrunden, når PC'en
ikke bliver brugt.

Jeg kan heller ikke mærke den store forskel uanset om mine diske
lige er defragmenterede eller ej, men jeg har bemærket at diverse
defragmenteringsprogrammer typisk vil have indholdet på disken
placeret stik modsat af hvad defragmenteringsværktøjet i WinXP
vil. Defrag-funktionen i WinXP arbejder så vidt jeg ved tæt sammen
med prefectch-funktionen og spørgsmålet er, om diverse tredjeparts-
programmer til defragmentering gør det samme. Jeg har min tvivl.

Fakta er i hvert tilfælde, at jeg pt. har droppet alt hvad der
hedder tredjeparts defragmenteringsprogrammer. Jeg lader WinXP
selv styre det løb og indtil videre, har det fungeret fint.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-06-05 21:51

Hej!

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> klogt at bruge andre defragmenteringsværktøjer end det der er
> indbygget i WinXP, og som standard kører i baggrunden, når PC'en

Hvor slåes det til/fra det der baggrundshalløj? Jeg tror da ikke min XP'er
opfører sig sådan, men den er 99% lydløs, så det er jo ikke sikkert jeg lægger
mærke til det...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Peter Binderup

Dato : 22-06-05 11:33

Thomas G. Madsen wrote:

> Fakta er i hvert tilfælde, at jeg pt. har droppet alt hvad der
> hedder tredjeparts defragmenteringsprogrammer. Jeg lader WinXP
> selv styre det løb og indtil videre, har det fungeret fint.

Jeg mener faktisk at det defragmenteringsprogram der er med i Windows XP
faktisk er udviklet af de personer der også laver diskeeper
(www.diskeeper.com) - der var en masse snak om det i sin tid da Win XP
skulle sendes på gaden i Tyskland, da en eller flere ledende
medarbejdere i diskeeper firmaet var medlemmer af Scientology, som
tyskerne ikke er så vilde med, hvorfor der en periode var tvivl om at XP
ville få lov til at komme på gaden i Tyskland.

Jeg har selv brugt Diskeeper i flere år efterhånden, og jeg kan sige at
jeg heller ikke kan mærke den store forskel, men det skyldes jo nok at
jeg installerer programmet som noget af det første efter en evt. reinstall.

Grunden til at jeg foretrækker at bruge programmer som Diskeeper er, at
jeg kan sætte det til at køre i baggrunden uden at jeg selv skal ind for
at starte det. Jeg har sat det op sådan at det arbejder mens der er
screensaver, og den stopper automatisk så snart at jeg skal benytte mig
af maskinen igen.

/Peter

Fra : SørenFisker

Dato : 22-06-05 14:15

Hej Gruppe!

Takker for alle svarene vedr. defragmentering.
Fortsat godt sommervejr!

Hilsen Søren

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-06-05 22:21

Kim Voss Schrader skrev:

> Hvor slåes det til/fra det der baggrundshalløj?

Med TweakUI under punktet General, hvor man så fjerner fluebenet i
'Optimize hard disk when idle' eller gå i registreringsdatabasen
under [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\
OptimalLayout] og opret DWORD-værdien EnableAutoLayout, som stilles
til 0.

> Jeg tror da ikke min XP'er opfører sig sådan, men den er 99%
> lydløs, så det er jo ikke sikkert jeg lægger mærke til det...

Det er heller ikke noget, som man normalt burde mærke noget til.
Interesserede kan hente et doc-dokument hos MS, som fortæller
hvordan prefetch og defrag-funktionen arbejder sammen i WinXP på
følgende adresse:
<http://www.microsoft.com/whdc/system/sysperf/fastboot/fastboot-winxp.mspx>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-06-05 23:17

Hej!

Thomas G. Madsen wrote:
> Det er heller ikke noget, som man normalt burde mærke noget til.

Jeg har ihvertfald ikke.

> Interesserede kan hente et doc-dokument hos MS, som fortæller
> hvordan prefetch og defrag-funktionen arbejder sammen i WinXP på
> følgende adresse:

Jamen, der kan man jo bare se. Tak for hjælpen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-06-05 23:18

Kim Voss Schrader skrev:

> Tak for hjælpen :)

Velbekomme. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-06-05 20:50

Peter Binderup skrev:

> Jeg mener faktisk at det defragmenteringsprogram der er med i
> Windows XP faktisk er udviklet af de personer der også laver
> diskeeper (www.diskeeper.com)

Det er det vist også.

> Grunden til at jeg foretrækker at bruge programmer som Diskeeper
> er, at jeg kan sætte det til at køre i baggrunden uden at jeg
> selv skal ind for at starte det.

Og det er vel også det, som den indbyggede defragmenterigsfunktion
i WinXP automatisk gør, så vidt jeg har forstået.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jack

Dato : 22-06-05 23:41

> Og det er vel også det, som den indbyggede defragmenterigsfunktion
> i WinXP automatisk gør, så vidt jeg har forstået.

Det forstår jeg ikke, er det noget det skal sættes op til, og hvor... De
maskiner jeg "leger" med, de er temmelig frakterede hvis ikke jeg har sat
defragmentationen igang selv... ????

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-06-05 18:44

Peter Binderup skrev:

> Jeg mener ikke at XP defragmenterer automatisk - det er en
> proces man skal starte manuelt.

Ikke en fuld defragmentering nej, men som jeg har forstået det,
så er det en automatisk defragmentering af de filer, som Prefetch-
funktionen har lavet en henvisning til i Layout.ini og det er
boot-filerne plus de programmer, som man bruger mest.

> Men jeg mener at have læst andre steder at XP er langt bedre til
> at håndtere fragmentering end tidligere versioner, hvorfor det
> ikke længere er så kritisk at have defragmenteringsprogrammer
> (jeg er dog ikke sikker på denne påstand).

Det er i hvert tilfælde meget sjældent at min WinXP påstår, at
min systemdisk trænger til en defragmentering og hvis den endelig
gør, så kan jeg ikke mærke forskel overhovedet, når den er færdig
med at defragmentere, så det er ikke noget jeg gider at spilde ret
meget tid på, må jeg indrømme. Der kan gå måneder imellem at det
bliver gjort.

Jeg har brugt mange forskellige defragmenteringsprogrammer gennem
tiden, men når de ikke giver nogen mærkbar ydelsesforbedring, så
gider jeg ikke at bruge harddiskplads og ressourcer på at have dem
installeret.

> Men alligevel er det vel anbefalelsesværdigt at råde brugere til
> at defragmentere af og til.

Absolut.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Binderup

Dato : 23-06-05 10:18

Jeg mener ikke at XP defragmenterer automatisk - det er en proces man
skal starte manuelt. Men jeg mener at have læst andre steder at XP er