Talrække
Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 20-06-05 22:02

I en artikel om intelligensprøver i forbindelse med session på dr.dk:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=260213

er der link til en test med opgaver af samme typer som på sessionen.
En af opgaverne er en talrække, som jeg ikke kan gennemskue. Man får oplyst
følgende:

572937 - 84632 - 4657 - 624 - 38 -

Svaret står nedenfor spoilerspace, men hvad er sammenhængen?

Jeg fik forøvrigt 14 rigtige ud af 16, da jeg tog testen

SPOILERSPACE

SPOILERSPACE

Svaret er 1
--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-06-05 22:22

Lars Kyndi Laursen wrote:
> [...]
> følgende:
>
> 572937 - 84632 - 4657 - 624 - 38 -
>
> Svaret står nedenfor spoilerspace, men hvad er sammenhængen?

Gnyyrarf fhz snyqre zrq gv, ra, gv, ra bt gvy fvqfg gv vtra.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 20-06-05 22:30

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> enriched usenet with:

> Gnyyrarf fhz snyqre zrq gv, ra, gv, ra bt gvy fvqfg gv vtra.

Jeg takker. Jeg havde slet ikke overvejet den sammenhæng

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-06-05 22:34

Lars Kyndi Laursen wrote:
> Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> enriched usenet with:

> Jeg takker. Jeg havde slet ikke overvejet den sammenhæng

Det udelukker dog ikke, at der findes en simplere

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-06-05 23:37

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> writes:

> Det udelukker dog ikke, at der findes en simplere

Raqryvt giæefhz *bt* nagny pvser snyqre zrq ra?

Ikke at jeg havde haft et clue uden dit første hint :)
/L

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-06-05 23:47

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> writes:

> Raqryvt giæefhz *bt* nagny pvser snyqre zrq ra?

Ahh. Uha det er længe siden, jeg har set den brugt.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Michael Villekjær

Dato : 20-06-05 23:29

Lars Kyndi Laursen wrote:
> [...]
>
> Svaret står nedenfor spoilerspace, men hvad er sammenhængen?
>
> Jeg fik forøvrigt 14 rigtige ud af 16, da jeg tog testen

Det er vel bare tværsummen og så det at tallene bliver en faktor 10
mindre i talrækken...

6 5 4 3 2 1

:D

/Michael

Fra : Michael Villekjær

Dato : 20-06-05 23:32

Michael Villekjær wrote:

> Det er vel bare tværsummen og så det at tallene bliver en faktor 10
> mindre i talrækken...
>
> 6 5 4 3 2 1
>
> :D
>
> /Michael

edit: for at være helt korrekt er det tværsummen af tværsummen da
tværsummen kun giver:

33 23 22 12 11

Og så synes jeg godt man kan se et mønster så man kan gætte på 1 som det
sidste tal i rækken, eller tage tværsummen af de ovenstående tal.

bugga... tror ikke jeg har brugt tværsummen til noget siden underlige
opgaver i folkeskolen :)

/Michael

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 21-06-05 08:39

Lars Kyndi Laursen wrote:
> [...]
>
> Svaret står nedenfor spoilerspace, men hvad er sammenhængen?
>
> Jeg fik forøvrigt 14 rigtige ud af 16, da jeg tog testen

første tal 572937, tværsum 33, tværsum af tværsum 6 (=antallet af
cifre i det første tal)

andet tal 84632, tværsum 23, tværsum 5 (=antal cifre)

sidste tal: kun tallet 1 giver tværsum 1 (=antal cifre=1)

Venlig hilsen
Mogens Michaelsen
http://mogmich2.blogspot.com/

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 21-06-05 09:50

Mogens Michaelsen <momi@stofanet.dk> wrote in

> sidste tal: kun tallet 1 giver tværsum 1 (=antal cifre=1)

Man kan slutte sig til det fra de andre ja, men der er
uendelig mange tal der giver tallet 1 som endelig
tværsum: 10, 64, 802 etc.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 21-06-05 21:32

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> [...]
>

> Man kan slutte sig til det fra de andre ja, men der er
> uendelig mange tal der giver tallet 1 som endelig

Den indvending forstår jeg ikke - de tal du nævner indgår jo ikke
i opgaven! At slutte sig til det fra de andre tal er da netop det
testen går ud på.

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 21-06-05 21:44

> [...]

Den indvending forstår jeg ikke - de tal du nævner indgår
jo ikke i opgaven! At slutte sig til det fra de andre tal

(ups! ny browser her)

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 22-06-05 06:41

Mogens Michaelsen <momi@stofanet.dk> wrote in news:42b87bf4$0$31810
$ba624c82@nntp06.dk.telia.net:

> Den indvending forstår jeg ikke - de tal du nævner indgår
> jo ikke i opgaven! At slutte sig til det fra de andre tal
> er da netop det testen går ud på.

Ok - så har jeg nok misforstået dig - du skrev at
"kun tallet 1 giver tværsum 1 (=antal cifre=1)"
og jeg troede du mente at det var den eneste måde
man kunne få tallet 1 som tværsum. - altså at
tværsummen var direkte afhængig af antallet af
cifre i tallet. Jeg kan jo godt se på din regning
ovenfor (33,6) at det ikke er tilfældet ;)

/hilsner

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 21-06-05 11:50

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> writes:

> [...]
>
> er der link til en test med opgaver af samme typer som på sessionen.
> En af opgaverne er en talrække, som jeg ikke kan gennemskue. Man får oplyst

Da jeg var til session for efterhånden mange år siden (1979) var der
en opgave med præcis samme pointe. Jeg kan dog ikke huske, om tallene
var de samme. Og jo, det er antal cifre og (endelig/itereret)
tværsum, der falder med 1 i hvert skridt.

Talrækker som denne er dog ikke idelle til en intelligenstest, da de
kræver kendskab til tværsum, hvilket er et spørgsmål om uddannelse og
ikke kun intelligens. De geometriske opgaver er mere
uddannelsesneutrale, men man skal dog trods alt kunne forstå
opgaveteksten. Ordopgaverne kræver ligeledes sprogligt kendskab,
omend ret trivielt.

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-05 12:06

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> Talrækker som denne er dog ikke idelle til en intelligenstest, da de
> kræver kendskab til tværsum, hvilket er et spørgsmål om uddannelse og
> ikke kun intelligens.

Tjo, men det undervises der i i de små klasser.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 21-06-05 12:57

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Tjo, men det undervises der i i de små klasser.

Men det har flertallet nok glemt alt om, når de når sessionsalderen.

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-05 15:34

> Men det har flertallet nok glemt alt om, når de når sessionsalderen.

Ikke mine tidligere elever!

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 21-06-05 17:14

torbenm@app-4.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) wrote in

> Men det har flertallet nok glemt alt om, når de når sessionsalderen.

Så testen er egentlig meget god - man ser om folk har
hørt efter når de lærer noget - og om de så rent
faktisk husker det - og kan bruge det senere hen :)

/hilsner

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-06-05 17:31

> Så testen er egentlig meget god - man ser om folk har hørt efter når
> de lærer noget - og om de så rent faktisk husker det - og kan bruge
> det senere hen :)

Kan bruge det ... Til hvad, egentligt? Altså udover for at teste om man
har lærte det og kan bruge det ...

--
PeKaJe

My other computer is your XP box.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 21-06-05 17:51

Peter Jensen wrote:

> Kan bruge det ... Til hvad, egentligt? Altså udover for at teste om man
> har lærte det og kan bruge det ...

Til at se om man har regnet rigtigt.

1234 * 5678 = 7006652

tværsum(1234) * tværsum(5678) = tværsum(7006652)

1 * 8 = 8

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 21-06-05 20:18

Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in news:42b840b3$0$178
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Kan bruge det ... Til hvad, egentligt? Altså udover for at teste om man
> har lærte det og kan bruge det ...

Bruge det man har lært - i bred betydning :)

Det er en god ting at kunne.

Men jo - jeg er selv matematiklærer - og tværsum er da
en ting jeg jævnligt gør brug af - som kontrol af ens
hovedregning og andre småting.

/hilsner

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 21-06-05 22:16

Peter Jensen wrote:

> Kan bruge det ... Til hvad, egentligt? Altså udover for at teste om man
> har lærte det og kan bruge det ...

Der er vel en pointe i, at testmaterialet netop ikke nævner, at
man skal bruge tværsummen. Det er altså ikke *nok* at kunne huske
hvad en tværsum er.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmich2.blogspot.com/

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 21-06-05 14:45

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Talrækker som denne er dog ikke idelle til en intelligenstest, da de
> kræver kendskab til tværsum, hvilket er et spørgsmål om uddannelse og
> ikke kun intelligens.

Jeg er sikkert for længst blevet miljøskadet, men jeg mener ikke,
at ideen med at lægge cifrene sammen kræver, at man har set det
før. I samme øjeblik man får ideen, at selve cifrene ikke er
betydende begynder man at lede efter måder at kombinere cifrene -
den simpleste kombination er at tage summen.

Bemærk, at man i opgaven ikke behøver at bruge den gentagne
tværsum for at løse opgaven.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 22-06-05 07:41

Jens Axel Søgaard wrote:

> [...]
> den simpleste kombination er at tage summen.
>
> Bemærk, at man i opgaven ikke behøver at bruge den gentagne

Egentlig kan man vel påstå, at en person der netop *ikke* har
lært noget om beregning af tværsumme i skolen, men selv finder
ud af at løse opgaven ved at lægge cifre sammen - er *mere*
intelligent end ellers?

--
Mogens Michaelsen
http://mogmich2.blogspot.com/

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 22-06-05 09:17

Mogens Michaelsen wrote:

> [...]
> lært noget om beregning af tværsumme i skolen, men selv finder
> ud af at løse opgaven ved at lægge cifre sammen - er *mere*

Enig - for så vidt.

Folk er så gamle ved sessionen, at det vil være underligt,
hvis de ikke allerede havde moret sig med at lægge cifre
sammen. Man må vel forvente, at det er ikke er første gang,
de ser en find-det-næste-tal-opgave.

Hvad er det næste bogstav i denne følge: H, E, D, N, B, I, D?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-05 10:12

Jens Axel Søgaard skrev:

> Hvad er det næste bogstav i denne følge: H, E, D, N, B, I, D?

Det egner sig ikke til ROT, så jeg laver tom plads. Se længere
nede:

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-06-05 10:44

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det egner sig ikke til ROT, så jeg laver tom plads. Se længere
> nede:

I [de fleste?] traditionelle newsreadere kan man skjule en spoiler
ved at indsætte et FORMFEED (^L, ASCII 12) foran spoileren:

Osse i utraditionelle?

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 22-06-05 11:09

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> I [de fleste?] traditionelle newsreadere kan man skjule en spoiler
> ved at indsætte et FORMFEED (^L, ASCII 12) foran spoileren:
>

> Osse i utraditionelle?

I Mozilla Thunderbird 1.0.2 på Mac OS X 10.3.9 ser det ud som
ovenstående når man viser kilden. I normal visning er den eneste forskel
at ovenstående specialtegn (som vel er FORMFEED?) ikke er vist,
teksten er den samme. Så der er ikke noget skjult.

/Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-05 11:24

Andreas Kleist Svendsen skrev:

> I Mozilla Thunderbird 1.0.2 på Mac OS X 10.3.9 ser det ud som
> ovenstående når man viser kilden.

Virkelig? Der står altså 7 røde linjer med to tomme imellem?

Det er farligt at snakke om hvordan noget ser ud når folk sidder
med forskellige programmer på forskellige systemer. Dialog dækker
teksten med en rød bjælke når den indledes med FormFeed - selv
signaturen.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 22-06-05 11:32

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> med forskellige programmer på forskellige systemer. Dialog dækker
> teksten med en rød bjælke når den indledes med FormFeed - selv

Det kan du have ret i.

Det jeg ser er to liniers tekst (som beskriver fænomenet), to blanke
linier, og en linie med teksten "Osse i utraditionelle?".

Vis jeg viser kilde er der på linien før "Osse i utraditionelle?" en
firkant (som svjv betyder ukendt tegn).

/Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-05 11:54

Andreas Kleist Svendsen skrev:

> Vis jeg viser kilde er der på linien før "Osse i utraditionelle?" en
> firkant (som svjv betyder ukendt tegn).

Ja, Dialog viser også en firkant når man slår de røde bjælker
fra.

Eftersom fidusen kræver at modtagerprogrammet kan håndtere den,
er den ikke velegnet. ROT13 bearbejder teksten inden den sendes
af sted, så den er med garanti skjult. Der er det mere et
spørgsmål om om modtageren kan læse det, men mig bekendt kan
'alle' håndtere ROT13.

Nu venter jeg bare på at min danske version (ROT15) skal blive
standard ...

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 22-06-05 12:36

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> af sted, så den er med garanti skjult. Der er det mere et
> spørgsmål om om modtageren kan læse det, men mig bekendt kan

Tjah, Mozilla Thunderbird skal SVJV have et plugin for at det virker.

/Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-05 11:17

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> I [de fleste?] traditionelle newsreadere kan man skjule en spoiler
> ved at indsætte et FORMFEED (^L, ASCII 12) foran spoileren:

Det fænomen hørte jeg ikke om før jeg gik over til Dialog. Agent
har ikke den feature, men den er jo også snart ved at samle støv.

Tak for demoen.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 22-06-05 13:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det egner sig ikke til ROT, så jeg laver tom plads. Se længere
> nede:

Mjah - hverken med eller uden ROT13 passer det ikke.
(Når det er gættet er jeg spændt på at høre forklaringen)

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-05 13:33

Jens Axel Søgaard skrev:

> [...]

Uinq Re Qrg Aæfgr Obtfgni V Qraar *E*æxxr.

> Mjah - hverken med eller uden ROT13 passer det ikke.

Jeg vil nu hævde at det passer udmærket og bør give fuld score -
uanset om du havde tænkt på en anden løsning.

Nåh ja, nu kan jeg se det, menalligevel ...

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 22-06-05 14:52

Mogens Michaelsen <momi@stofanet.dk> writes:

> [...]
> lært noget om beregning af tværsumme i skolen, men selv finder
> ud af at løse opgaven ved at lægge cifre sammen - er *mere*

Netop: Det kræver en højere intelligens, hvis man ikke har
baggrundsviden, derfor er det ikke en ren intelligenstest.

Torben

Fra : Aage Andersen

Dato : 21-06-05 15:57

> Talrækker som denne er dog ikke idelle til en intelligenstest, da de
> kræver kendskab til tværsum, hvilket er et spørgsmål om uddannelse og
> ikke kun intelligens.

Jeg løste opgaven uden at skænke begrebet tværsum en tanke.
Det er klart at tallet der mangler er eencifret. Desuden mangler der
cifrene 1 og 0 for at alle talcifre skal forekomme. Jeg gættede saa paa 1,
idet 0 ikke er et naturligt tal som de andre i rækken.

Aage

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 22-06-05 13:02

Jens Axel Søgaard wrote:
> Folk er så gamle ved sessionen, at det vil være underligt,
> hvis de ikke allerede havde moret sig med at lægge cifre
> sammen. Man må vel forvente, at det er ikke er første gang,
> de ser en find-det-næste-tal-opgave.

Underligt at du antager at de fleste er som dig selv. De fleste
mennesker jeg kender, ville aldrig for egen forføjelses skyld finde
på at beskæftige sig med talrækker.

Folks evne til at finde næste tal i en talrække siger meget mere om
den opvækst de har haft end om deres intelligens. Problemet er, at
tests laves af folk der tror, at alle da er opdraget som de selv er. Og
det er måske i virkeligheden det der siger mest om DERES intelligens.

Tjah, sørgeligt.

J.O.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 22-06-05 13:32

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Underligt at du antager at de fleste er som dig selv. De fleste
> mennesker jeg kender, ville aldrig for egen forføjelses skyld finde
> på at beskæftige sig med talrækker.

Underligt - de fleste tror da andre som dem selv

Anyways, det kan godt være de ikke har moret sig, men det
er svært at komme i gennem den danske folkeskole uden at
have arbejdet med tal.

> Folks evne til at finde næste tal i en talrække siger meget mere om
> den opvækst de har haft end om deres intelligens. Problemet er, at
> tests laves af folk der tror, at alle da er opdraget som de selv er.

Det er måske nok muligt at argumentere for tal-tests ikke er ideele -
men (sammen med de andre sessionsvarianter) udgør de efter min mening
det bedste onde.

Testene på session skal netop kunne laves af folk uden forudsætninger.
De sproglige forudsætninger er i prøverne også minimale - men det
er der dog i følge aviserne delte meninger om.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-05 17:50

Jens Axel Søgaard skrev:

> Det er måske nok muligt at argumentere for tal-tests ikke er ideele -
> men (sammen med de andre sessionsvarianter) udgør de efter min mening
> det bedste onde.

Det er f.eks. nok en fordel at en menig kan kende forskel på 0,22
og 0,358.

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-06-05 18:46

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Det er f.eks. nok en fordel at en menig kan kende forskel på 0,22
> og 0,358.

Er Danmark begynt med intelegent krigføring?

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-06-05 19:04

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse news:42b9a3cb$1@news.wineasy.se...

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Er Danmark begynt med intelegent krigføring?

Ja da. I 1814 overlod vi nordmændene til sig selv.

Mvh
Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-05 19:08

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Ja da. I 1814 overlod vi nordmændene til sig selv.

Nøh, de blev da overladt til svenskerne, og alt det bare fordi
svenskerne holdt med dem der tævede Napoleon.

http://www.smb.nu/svenskakrig/1814.asp

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-06-05 13:31

Lars Kyndi Laursen wrote:
> I en artikel om intelligensprøver i forbindelse med session på dr.dk:
> http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=260213

Politiken har en opfølgning:

<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=384520>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 25-06-05 13:50

>Politiken har en opfølgning:
<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=384520>

Ja, det er lidt fjollet at de ser så stort et problem i den opgave. Jeg og
sidemanden løste også begge opgaven på under et minut. Når man så senere ser
en avis (omend bagsenden af den) gøre et så stort nummer ud af opgavens
sværhedsgrad, så undrer man sig lidt. Er man enormt god til at løse den
slags opgaver, eller er der en står mængde mennesker her i landet som er
elendige til det? Det lyder dog som om denne gruppes skribenter generelt
også syntes den var nem.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-06-05 14:32

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> slags opgaver, eller er der en står mængde mennesker her i landet som er
> elendige til det? Det lyder dog som om denne gruppes skribenter generelt

Mon ikke det er fordi det er en "enten-eller" opgave. Hvis man
får ideen med at kigge på cifrenes sum er den nem - ellers
er den umulig.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Aage Andersen

Dato : 25-06-05 16:05

"Jens Axel Søgaard"
>Mon ikke det er fordi det er en "enten-eller" opgave. Hvis man
>får ideen med at kigge på cifrenes sum er den nem - ellers
>er den umulig.

Saa har jeg gjort det umulige.

Aage

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 25-06-05 16:51

>Mon ikke det er fordi det er en "enten-eller" opgave. Hvis man
>får ideen med at kigge på cifrenes sum er den nem - ellers
>er den umulig.

Den argumentation gør jo prøven helt ligegyldig. Enten kan man løse
opgaverne, eller man kan ikke.
meningen er vel at gøre ens evne til at gætte på en sammenhæng mellem
tallenes sum til mål for intelligens. Det er et ret naivt mål, da man efter
mange af den slags opgaver er vandt til at se efter visse standardmønstre.

Jeg tror at jeg må give opgaven videre til mine bekendte og se om den er så
svær, som avisen antydede. Det er måske naturligt nok at folk i denne gruppe
ser opgaven som nem, mens man måske ser den som noget sværere i
dk.fritid.bil, hvor Brian og Dennis snakker om alu-fælge og spoilere. Er det
så fordi folk med interesse for videnskab er mere intelligente, eller er det
fordi de er vandt til at skulle opdage sammenhæng og mønstre? Jeg hælder til
at forklaringen er lidt af begge.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-05 10:37

Jakob Nielsen skrev:

> Den argumentation gør jo prøven helt ligegyldig. Enten kan man løse
> opgaverne, eller man kan ikke.

Den er da ikke ligegyldig. Den evne der testes, er uvurderlig i
en krigssituation - såvel som i en vilkårlig anden situation i
øvrigt: At kunne finde et mønster i en tilsyneladende kaotisk
sammenhæng.

Jeg tror f.eks. at efterretningstjenester gerne går efter folk
der scorer højt på den slags opgaver.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 26-06-05 12:15

> [...]
> en krigssituation - såvel som i en vilkårlig anden situation i
> øvrigt: At kunne finde et mønster i en tilsyneladende kaotisk

Jeg siger at ifølge Jens' argumentation så er prøven ligegyldig. Ved at
stille det sådan op, så tester man reelt intet. Jeg siger ikke at jeg mener
den er ligegyldig.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-06-05 13:14

Jakob Nielsen wrote:

> Jeg siger at ifølge Jens' argumentation så er prøven ligegyldig.

Hov - det er ikke min argumentation, men din fortolkning
af den, der giver, at prøven er ligegyldig.

Hvis man kun får en talrække giver det ikke noget billede.
Hvis man får tyve af variende sværhedsgrad, så er sagen en anden.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 26-06-05 16:30

>Hov - det er ikke min argumentation, men din fortolkning
>af den, der giver, at prøven er ligegyldig.

Heh Ja, den fortolkning må jeg jo nok give dig ret i.

>Hvis man kun får en talrække giver det ikke noget billede.
>Hvis man får tyve af variende sværhedsgrad, så er sagen en anden.

Et billede vil jeg mene at det giver. Jeg tror at hvis du tager testen og
viser den til børn, så løser de den ikke. Viser du den til
gennemsnitsdanskeren, så løser han den nok heller ikke. Viser du den inde på
et naturvidenskabligt fakultet, så løser de fleste den nok.
Det vil sige at een test faktisk kan sige noget. Vel kan den kun løses eller
ikke løses, men sansynligheden for en løsning er afhængig af personen.

Personligt synes jeg dog sel slags teste er fjollede fordi man begynder at
kende dem. Man ser på en simpel rækkefølge. Så ser man efter mere komplekse
følger, ser efter summen, ser på blandede sekvenser etc etc. Dermed måler
den efterhånden mere hvor mange ligende test man har prøvet før.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-05 17:04

Jakob Nielsen skrev:

> [...]
> følger, ser efter summen, ser på blandede sekvenser etc etc. Dermed måler
> den efterhånden mere hvor mange ligende test man har prøvet før.

Man kan ikke designe en test der fungerer principielt anderledes.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 26-06-05 20:52

> Man kan ikke designe en test der fungerer principielt anderledes.

Jo, det kan man, og det gør man. De bygger bare ikke på talrækker.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-06-05 23:44

Jakob Nielsen wrote:

> Jo, det kan man, og det gør man. De bygger bare ikke på talrækker.

Kan du afsløre mere?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 27-06-05 09:03

>Kan du afsløre mere?

Måske alligevel ikke. Jeg tænkte på associationer og geometriske mønstre som
naturligvis er forskellige fra talrækker, men i dem er der jo også
grundtemaer, så om de bygger på et andet pincip eller ej, ved jeg snart
ikke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-05 09:41

Jakob Nielsen skrev:

> grundtemaer, så om de bygger på et andet pincip eller ej, ved jeg snart
> ikke.

Med princip tænkte jeg på det forhold at hvis man har øvet sig på
den slags elementer som testen er baseret på, så vil man score
bedre end andre der ikke har. Den effekt kan aldrig udelukkes fra
en intelligenstest.

Om det så er en fejl eller en vigtig feature ved en
intelligenstest, kan man jo diskutere til dommedag.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-06-05 10:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> den slags elementer som testen er baseret på, så vil man score
> bedre end andre der ikke har. Den effekt kan aldrig udelukkes fra

Præcis - ved ordassociationer har man en for eksempel en fordel, hvis
sproget er ens modermål.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-06-05 11:04

Jakob Nielsen wrote:

> Den argumentation gør jo prøven helt ligegyldig. Enten kan man løse
> opgaverne, eller man kan ikke.

Det er jo derfor der er mere end en opgave til sessionen

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-05 13:55

Jakob Nielsen skrev:

> Den argumentation gør jo prøven helt ligegyldig. Enten kan man løse
> opgaverne, eller man kan ikke.

Jeg kunne have tilføjet at det matematiksystem jeg underviste
efter, jævnligt havde opgaver af den type som man enten kunne
eller ikke kunne løse (eller også skulle man bruge urimeligt lang
tid på at prøve alle muligheder af). Jeg mener ikke at de er
ligegyldige som opgaver. Jeg mener at de træner eleverne i at få
gode ideer til at knække nødder.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-06-05 00:41

Jens Axel Søgaard wrote: