Harddisk Opfriskning
Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 20-06-05 19:43

Hejsa

Jeg overvejer at smide nogle 400GB ATA100 HDere på en gammel PC med ATA
33/66 ONboard HDcontroler og sene måske flere på en promice controler...
Der skal instaleres RedHat Linux på den

Boardet kan da godt håndtere disse diske ikk?? selvfølgelig ikke med fuld
hastighed....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-06-05 20:06

On Mon, 20 Jun 2005 20:43:13 +0200, Jabbe(4k) <jabbe@get2net.dk> wrote:

> [...]
> Der skal instaleres RedHat Linux på den
>
> Boardet kan da godt håndtere disse diske ikk?? selvfølgelig ikke med fuld

Måske, kik på producentens hjemmeside. Måske kan det klare det med en bios
upgrade.
En anden mulighed er at bruge et disk manager program. Det kan downloades
fra HD producentens hjemmeside. Det kan åbne op for hele disken selvom
biosen/onboard controleren ikke understøtter det. Maxtor's hedder
MaxBlast. Samsung har et program de kalder DM-Creator.
Sidste udvej er at du køber et addon harddisk controler kort. F.eks.
Du kan sikkert også finde et billigt controlerkort brugt.

/Thomas

Fra : Madsen

Dato : 20-06-05 20:05

wrote:

>Boardet kan da godt håndtere disse diske ikk??

Det tror jeg ikke du skal regne med. Max 137 GB
uden 48 bit LBA understøttelse og det har så gammelt
et bundkort næppe.
http://www.48bitlba.com/

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-06-05 20:26

Madsen wrote:

> Det tror jeg ikke du skal regne med. Max 137 GB
> uden 48 bit LBA understøttelse og det har så gammelt
> et bundkort næppe.

Det gælder måske for Windows, men Linux er ret ligeglad - hvis man kan
få kernen til at boote fra disken, så kan man også udnytte den fulde
kapacitet.

I sjældne tilfælde låser Bios'en, når den prøver at detektere diskene
i opstarten - så kan man sætte diskene til "None", boote fra cd, og så
er der ikke noget problem alligevel.

Hvor der er vilje, er der vej..