MS Windows
briani 27239
Datafejl (cyklisk redundanscheck)
Fra : Kajo

Dato : 20-06-05 13:38

Jeg er i øjeblikket ved at kopiere nogle billedfiler fra en cd.
På en del af billederne får jeg følgende meddelelse:
Det er ikke muligt at kopiere xxx xxx.jpg. Datafejl (cyklisk redundanchek).
Hvad betyder lige det, en dårlig cd måske?

--
mvh kajo

Fra : andropov

Dato : 20-06-05 14:08

On Mon, 20 Jun 2005 14:38:00 +0200, "Kajo" <Fiffi@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>Det er ikke muligt at kopiere xxx xxx.jpg. Datafejl (cyklisk redundanchek).
>Hvad betyder lige det, en dårlig cd måske?

Der står noget om det i nedenstående debat:

http://gamesdebat.jubii.dk/showthread.php?t=1401&goto=nextoldest
Der er ridser i din cd, prøv det i et andet drev og se om det hjælper.
Ellers er der jo tandpasta metoden.

Ellers kan det også bare være den er beskidt. Så prøv og puds den med
noget vat, og en smule vand ;)

Du kan stille og rolig pudse CDén med tandpasta. Tandpastaen sliber
CDén/mobilskærmen/hvad man nu ønsker slebet, ned... Det lydder måske
ondsvagt, men det kan faktisk godt hjælpe.

Okay.. Nu har jeg renset cd, fået det installeret, men kan ikke spille
det. Det siger at computeren ikke er i stand til at læse cd'en inden
tiden løber ud. Hvad skal jeg gøre?

Fra : Kajo

Dato : 20-06-05 15:38

"andropov" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Okay.. Nu har jeg renset cd, fået det installeret, men kan ikke spille
> det. Det siger at computeren ikke er i stand til at læse cd'en inden

Det ser ikke ud til at være nogen god metode, når man til sidst risikerer at
intet på cd'en kan læses.
Det er en helt ny cd, men jeg tror det er brændingen det er gået galt med,
jeg har prøvet i tre forskellige drev.
Men desværre sad der en kæmpe fedtfinger på cd'en, så måske skulle jeg prøve
at vaske den med opvaskemiddel.

--
mvh kajo

Fra : andropov

Dato : 20-06-05 18:37

On Mon, 20 Jun 2005 16:37:43 +0200, "Kajo" <Fiffi@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>jeg har prøvet i tre forskellige drev.
>Men desværre sad der en kæmpe fedtfinger på cd'en, så måske skulle jeg prøve

Der er også andre metoder hvis man ikke kan læse cd skiver:

CD-slibemaskine
http://www.dr.dk/reneord/artikler/2002/2904cdslibe.htm

Rene Ord for Pengene bad Jan Nielsen, skribent på musik- og
teknikbladet High Fidelity, om at anmelde Skip Doctor. Han har
afprøvet maskinen for bladet på 8 ødelagte cd'er.

"Maskinen kunne reparere dem alle lige på nær én. Den ene, den ikke
kunne klare, var en cd, der var kasseret fra producentens side. Det
vil sige, at man med vilje havde lavet en stor, fed rids med en
skruetrækker hele vejen ned igennem pladen.

Rene Ord for Pengene har også selv testet Skip Doctor på 10 ødelagte
cd'er. Nogle af dem havde forholdsvis dybe ridser. I vores test kunne
slibemaskinen reparere 8 ud af 10 cd'er. I nogle tilfælde måtte der
dog to behandlinger til før cd'en kunne afspilles uden problemer.

Det tog os ca. fem minutter at køre hver cd igennem Skip Doctor. Vi
sidder dog samtidig tilbage med det indtryk, at maskinen ikke er
særlig robust. Derfor råder vi eventuelle købere til at være
forsigtige, når de bruger cd-slibe-maskinen.

Skip Doctor sælges blandt andet i Kvickly.

Fra : Rado

Dato : 20-06-05 17:26

On Mon, 20 Jun 2005 15:07:54 +0200, andropov <nospam@andropov.dk>
wrote:

>Okay.. Nu har jeg renset cd, fået det installeret, men kan ikke spille
>det. Det siger at computeren ikke er i stand til at læse cd'en inden
>tiden løber ud. Hvad skal jeg gøre?

Så er datalaget nok defekt. Ikke meget at gøre her. Hvis du har adgang
til mere end eet CD/DVD drev så prøv et af de andre. Man kan nogle
gange være heldig at et andet drev kan læse filerne.

For at undgå den slags generelt:

Brænd altid 2 kopier, gerne på forskellige typer medier.
Lav verify efter brænding

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein