history?
Fra : John Kjoller

Dato : 20-06-05 11:40

Hvordan er det nu, burde dette ikke fungere:

Hvis man gerne vil kunne gå tilbage til forrige side?

Det fungerer ret dårligt i FF, men tilsyneladende fint i IE.

Eller er der en bedre måde at gøre det på?

KH
john

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-05 12:04

John Kjoller skrev:

Du bør ikke bruge javascript-(pseudo)-protokollen i hændelseskoder
(onclick, onfocus, etc.). Det vil altid være javascript her.

Men metoden plejer dog at virke alligevel. Se evt. siden her:
<http://gyros.dk/usenet/html/tilbage.shtml> (som skal åbnes fra en anden
side - fx <http://gyros.dk/usenet/html/> - for at virke).

Jeg har lige afprøvet i FF hvor alle fire virker fint.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 20-06-05 21:18

> John Kjoller skrev:

jeg vil ikke nægte at ovenstående virker, men hvorfor ikke bare:

(.go kan sikkert også bruges)

> Du bør ikke bruge javascript-(pseudo)-protokollen i hændelseskoder
> (onclick, onfocus, etc.). Det vil altid være javascript her.

Nej, ikke altid.

sidens "standard" script -sprog, angives af den første script type/language
erklæring der mødes.

f.eks. vil funktionen void(0) opfattes som vbscript, hvis indlejret i
nedenstående

<head>
<title> titel </title>
<script type="text/vbscript">
</script>
</head>

vbscript kender ikke funktionen "void(0)" og der kommer en fejl.

til gengæld vil fejlen ikke komme hvis der i stedet for vbscript stod
javascript

/Kasper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-05 21:56

Kasper Lindberg skrev:

Back tager ikke noget argument. Enten history.back() eller også
history.go(-1)

> Nej, ikke altid.

Det er korrekt at script-kode uden en script-protokol tolkes i
sidens standardscript - og at det i princippet ikke behøver at være
javascript.

Men da javascript er det eneste bredt understøttede scriptsprog
(vbscript understøttes kun af IE + kloner), er clientsidescripts i
min verden altid skrevet i javascript.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-06-05 23:25

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Det er korrekt at script-kode uden en script-protokol tolkes i
> sidens standardscript - og at det i princippet ikke behøver at være
> javascript.

Hvis man skal overholde HTML-standarden præcist, så vil kode
i "intrinsic event handlers" (hvordan det så oversættes) altid
være i sidens valgte script-sprog. Dette vælges fx ved at have
i head (eller send det som del af HTTP-responsen). Hvis man har
event-handlere, så skal man huske at angive denne (selvom browsere
er tilgivende og antager at du mente Javascript :).

Microsoft har dog tilføjet en mulighed for at angive hvilket sprog
en enkelt handler skal fortolkes som. Hvis IE ser at handleren
starter med fx "javascript:" eller "vbscript:", så fortolker den
resten af handleren som dette. Dette er *ikke* standard HTML, og
virker ikke i andre browsere. De fortolker blot det foranstillede
"javascript:" som en label der ikke bliver brugt.
(Det kan ses af dette eksempel:

TEST</span>

som giver en fejl i IE ("label not found") og virker i fx Mozilla og
Opera)

Bemærk at dette *ikke* er det samme som en javascript-URI, altså en
URI der begynder med protokollen "javascript:". Sådan en skal bruges i
stedet for et link, altså i href'en for et a-element (eller mere
præcist: kan bruges, bør ikke! Se: <URL:http://jibbering.com/faq/#FAQ4_24>)

> Men da javascript er det eneste bredt understøttede scriptsprog
> (vbscript understøttes kun af IE + kloner), er clientsidescripts i
> min verden altid skrevet i javascript.

Hvis målet er internettet, så er det det eneste der giver mening.
Og så er det endda stadig svært at lave kode der virker i både
standard-overholdende browsere og IE.

/L

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-06-05 20:21

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis målet er internettet, så er det det eneste der giver mening.
> Og så er det endda stadig svært at lave kode der virker i både

Jeg kan godt lide ideen med brugen af metatags til den slags definitioner.

Nogen der kender nogle gode sider med specifikationer på alment gyldige
metatags, Dublin Core dur ikke i den form for sammenhæng.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg