Vores kat tisser ved døren ?
Fra : Allan R.

Dato : 19-06-05 22:46

Hej Derude

Vores dejlige mis, Carla er begyndt at tisse ved vores hoveddør, håber i kan
hjælpe med ideer.

Histore.

Carla er internatkat (så hun er steriliseret) lidt over et år gammel, vi har
haft hende i ca. 3 mdr og har først bemærket det fornyligt.

Vi bor i lejlighed, og hun er indekat. Hun har selvfølgelig tidligere været
vant til at være ude, men befinder sig tilsyneladende fint som indekat.

Hun er ellers renlig og vi har til vores viden kun oplevet at hun har tisset
i vores bruser (se tidligere indlæg

Hendes kattebakke er ren og hun får den bedste grus, men vi har godt nok
skiftet mærke fornylig. Hun bruger den stadig til både stort og småt.

Hun startede med at besørge sig på vores kokosmåtte (som lå ved døren) som
ellers var hendes bedste kradse "møbel", vi valgte at fjerne måtten, da vi
troede at det kunne fjerne problemet.

Men ak nej, hun har netop lige sat sig foran døren og lavet en lille tår på
vores trægulv.

Ved nærmere eftertanke, så har hun faktisk gjort det foran mig, flere gange
som om at det var det mest naturlige i verden.

Hvad kan vi gøre ?

Som et lille mente, kan det nævnes at hun snart får selskab af en sød lille
hankilling.

Venlig hilsen

Allan & Anne B.

Fra : Gainsbourg

Dato : 20-06-05 04:26

Hun gør det fordi hun prøver at fortælle jer, at der er noget galt. Enten
har hun ondt eller også mistrives hun - eller begge dele.

Start med en tur til dyrlægen hurtigst muligt for at checke urinveje m.m.
Hvis alle prøver ikke viser noget må I analysere jeres hverdag.

Hvad er det der kan stresse hende? Hvornår på dagen/ugen er det hun gør det?
Er hendes bakke ikke pinligt ren? Eller har I skiftet til et kattegrus hun
ikke bryder sig om? Keder hun sig? Eller kan hun ikke komme af med sin
energi fordi hun ikke kommer ud? Er hun for meget alene hjemme? Aktiverer I
hende for lidt? Er jeres hverdag for rodet - skiftende arbejdstider fx.
Eller kommer der for mange gæster uden at hun har mulighed for at gå for sig
selv? Har I for mange dyr på for lidt plads? Eller en hund hun ikke trives
med? Eller, eller,....?

Find ud af hvad der ligger til grund for problemet, fjern det og start med
at "overskrive" den gamle uheldige adfærd med at indlære en ny (fx ved hjælp
af klikkertræning) hvor hun bliver belønnet for at tisse i bakken - hver
gang. Og tilføj evt. en ekstra ny bakke et nyt sted som hun ikke forbinder
med den gamle adfærd. Og overvej om det ville være en god ide at aktivere
hende dagligt (samme tid, samme sted i lejligheden) i fx ½ time.

Skæld hende ikke ud - det hjælper ikke. Og tag hende til dyrlægen first
thing, da adfærden bliver sværere at fjerne jo længere tid I lader gå og
visse urinvejslidelser ud over at være meget smertefulde også kan være
dødelige hvis de lades ubehandlede.

Og sidst men ikke mindst - det kan stresse en kat enormt meget at få en ny
kat i huset. I kan risikere at det bliver helt galt med en ny killing i
huset, hvis det er stress der ligger til grund for problemet.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-06-05 06:03

> Ved nærmere eftertanke, så har hun faktisk gjort det foran mig, flere
> gange som om at det var det mest naturlige i verden.

Det er den afgørende faktor. Hun har noget hun vil fortælle.
Det første man skal gøre er at få udelukket at det er et urinvejsproblem.
Det er det nemlig ofte. Så en tur til dyrlægen og få hende undersøgt for
det.

Hilsen Nina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-06-05 12:12

In article <42b5e78b$0$31791$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Allan R.
<None@none.dk> wrote:

> Vores dejlige mis, Carla er begyndt at tisse ved vores hoveddør, håber i kan
> hjælpe med ideer.

Hvis det nu viser sig at katten er rask og det skulle være et
adfærdsproblem, tænkte jeg på en ting. At det netop er ved hoveddøren.
Jeg ville nok overveje om der måske foregår noget på den anden side af
den dør. Kommer der f.eks andre katte i opgangen?

Mine indekatte kan godt reagere på at overboens katte færdes i
opgangen, f.eks. - dog heldigvis ikke med strinten. I perioder hvor det
er galt, sprayer jeg dørkarmene og området lige udenfor vores dør med
Feliway for at berolige begge hold katte og forhåbentlig forhindre at
kattene udenfor efterlader duftspor i nærheden af vores dør. Det
hjælper tilsyneladende.

Har I fået fjernet lugten grundigt efter den våde kokosmåtte? Katte har
en bedre lugtesans end os, så selv om menneskenæser ikke kan lugte
noget mere, kan katten måske - og det kan opmuntre til at blive ved at
markere samme sted.

Krydsede fingre herfra for, at I finder ud af hvad der trykker Carla.

--
Knus fra Ann R

Fra : JytteJ

Dato : 20-06-05 22:13

"Allan R." <None@none.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad kan vi gøre ?
>
> Som et lille mente, kan det nævnes at hun snart får selskab af en sød

Husker i at aktivere hende ?Det kan være hun vil ud og lege ? Alene katte
som lever indendørs, kan nemt komme til at kede sig. Så leg med hende. Snore
hvor i holder i den ene ende og trækker den af sted, er godt, så jagter
katten den. Papirkugler som i kaster kan også bruges, men kig ellers på
nettet efter udbud at kattelegetøj.

Venlig hilsen
JytteJ
Der er også andre ting:

Fra : Allan R.

Dato : 21-06-05 12:32

Hej igen

Tak for hjælpen indtil nu

Vi var hos dyredoktor i går, og det lader til at der ikke er noget fysisk
galt med hende, han vil dog gerne have en urinprøve inden han afviser det
helt.

Så vi er jo tilbage ved adfærd.

Til nogle af de spørgsmål der har været, kan jeg nævne, at vi havde faktisk
fjernet kokosmåtten helt og til at starte med havde vi byttet den ud med den
der ligger udenfor vores dør. Men kokos måtte eller ej så skulle der tisses
på gulvet ved døren.

Vi havde jo som sagt også skiftet grus fornylig, men da hun både laver stort
og småt i det, så tror vi ikke at det er problemet. Vi vover igen et skift
til Extreme Classic, som jeg har læst godt om her.

Hun har masser af legetøj og hendes yndlings er netop "mus" på elastiksnor.
Ved ikke om vi aktiverer hende nok, men vi syntes bestemt at vi gør hvad vi
kan for at hygge om hende og lege med hende når tid er der.

Som jeg skrev i første indlæg, så har vi (inden dette problem) valgt at
anskaffe os kat nummer to, da vi syntes at hun skal have en artsfælle at
hygge med (hvis de kan finde ud af det). Så vi skal hente en han killing om
ca. 2 uger. Vi håber selvfølgelig at dette også kan hjælpe på hendes humør.

Vi har envidere købt Felisway til stikkontakt og Serene-UM da hun er en lidt
nervøs kat (ikke bange, men pludselige lyde og bevægelser kan godt få finde
på merkerne).

Vi håber at alt dette hjælper, da vi elsker det lille kræ og hun skal have
det godt.

Går det helt galt, må vi jo flytte til et sted med have (pyha en dyr kat).

Allan & Anne B.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 21-06-05 16:59

> Vi var hos dyredoktor i går, og det lader til at der ikke er noget fysisk
> galt med hende, han vil dog gerne have en urinprøve inden han afviser det
> helt.
Godt

> Så vi er jo tilbage ved adfærd.

Jep !

> Vi har envidere købt Felisway til stikkontakt og Serene-UM da hun er en
> lidt nervøs kat (ikke bange, men pludselige lyde og bevægelser kan godt få
> finde på merkerne).

Her reagerer jeg. Jeg har haft katte der reagerede negativt på Feliway i
stikkontakten og netop blev urenlige.
Min dyrlæge og jeg mener at det kan skyldes at nogle katte får
identitets-problemer (skelne lugte) når den er i.
Så startede det før eller efter at i satte dem op?

Hilsen Nina

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-06-05 17:26

> Vi var hos dyredoktor i går, og det lader til at der ikke er noget fysisk
> galt med hende, han vil dog gerne have en urinprøve inden han afviser det
> helt.

Her ringer lige en alarmklokke hos mig. Hvis ikke dyrlægen har taget en
urinprøve kan vedkommende da slet ikke sige noget som helst om hvorvidt
katten er syg i urinvejene eller ej. Hvis jeg var jer ville jeg måske
overveje en second oppinion eller simpelthen et dyrlægeskift.

> [...]
> faktisk fjernet kokosmåtten helt og til at starte med havde vi byttet den
> ud med den der ligger udenfor vores dør. Men kokos måtte eller ej så

Hvornår på dagen tisser hun der? Mens I sover eller mens I er på arbejde
eller? Og hvilke andre faktorer spiller ind? Har I et gæt på hvad der kunne
være stressudløsere i jeres hverdag?

> Vi havde jo som sagt også skiftet grus fornylig, men da hun både laver
> stort og småt i det, så tror vi ikke at det er problemet. Vi vover igen et
> skift til Extreme Classic, som jeg har læst godt om her.

Man kan nu godt have en kat der bruger kattebakken flittigt men alligevel
viser sin afsky for gruset ved at tisse opsigtsvækkende steder.

> Hun har masser af legetøj og hendes yndlings er netop "mus" på
> elastiksnor. Ved ikke om vi aktiverer hende nok, men vi syntes bestemt at
> vi gør hvad vi kan for at hygge om hende og lege med hende når tid er der.

Jeg er ikke i tvivl om at I leger og kæler med hende ofte. Men det jeg mente
var, at en_fast_ ½ time (eller bare et kvarter) på samme sted og tid af
dagen hjælper katten til at blive mere stabil og mindre stresset. Så ved hun
at fx "efter aftensmaden foran sofaen bliver jeg leget med i lang tid". Det
lyder enkelt, men er faktisk utrolig effektfuldt. Man skal bare være
konsekvent og ikke springe over nogle dage.

> [...]
> hygge med (hvis de kan finde ud af det). Så vi skal hente en han killing
> om ca. 2 uger. Vi håber selvfølgelig at dette også kan hjælpe på hendes

Som nævnt tidligere så kan jeg kun anbefale at I analyserer jeres hverdag.
For at opsummere - hvis der ikke er noget fysisk galt med hende, så er der
noget i hendes hverdag der gør at hun ikke trives og før I laver om på det,
bliver hun nok næppe renlig. De fleste katte bliver ret stressede i starten
når der kommer en ny kat i huset og mit gæt er, at problemet vil blive værre
når killingen kommer og at I ikke skal regne med at det forsvinder samtidig
med killingens ankomst.

> Vi har envidere købt Felisway til stikkontakt og Serene-UM da hun er en
> lidt nervøs kat (ikke bange, men pludselige lyde og bevægelser kan godt få
> finde på merkerne).

Hun lyder som en lidt nervøst anlagt kat, så I skal måske indstille jer på,
at hun behøver lidt mere ro, opmærksomhed og regelmæssighed end den
gennemsnitlige kat gør, for at fungere.

> Vi håber at alt dette hjælper, da vi elsker det lille kræ og hun skal have
> det godt.
>
> Går det helt galt, må vi jo flytte til et sted med have (pyha en dyr kat).

Inden I gør det, så er der altså en masse gode teknikker som med held kan
anvendes, som jeg forklarede i mit forrige indlæg

Held og lykke med det

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 21-06-05 20:35

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in message

> [...]
> katten er syg i urinvejene eller ej. Hvis jeg var jer ville jeg måske
> overveje en second oppinion eller simpelthen et dyrlægeskift.

Kan man sådan bare tage en urinprøve ?
Jeg forstår det som om at de er blevet sendt hjem og skal indsamle næste
gang den tisser ved siden af. Og derefter kan de få endeligt svar.

Nina

Fra : Allan R.

Dato : 22-06-05 14:21

Hej

Som svar på nogle af alle spørgsmålene.

> [...]
> katten er syg i urinvejene eller ej. Hvis jeg var jer ville jeg måske
> overveje en second oppinion eller simpelthen et dyrlægeskift.

Vi fik et sæt med hjem så vi kan tage en urinprøve, det sker ved at tømme
kattebakken og komme en slags plastgrus i som ikke suger, man kan derefter
tage en prøve fra bunden af bakken som inden skal være gjort HELT ren. Så
doktormand er skam god nok Vi har altid følt os meget godt behandlet
derude, og de tager sig virkelig god tid til både kat og os.

> Hvornår på dagen tisser hun der? Mens I sover eller mens I er på arbejde
> eller? Og hvilke andre faktorer spiller ind? Har I et gæt på hvad der
> kunne være stressudløsere i jeres hverdag?

Svært at sige men, flere gange lige omkring at jeg er kommet hjem eller på
vej ud !!!???

> [...]
> blive værre når killingen kommer og at I ikke skal regne med at det
> forsvinder samtidig med killingens ankomst.

Vi har besluttet os for at få killingen og se tiden an, men det skal ikke
være på bekostning af hendes velvære. Det er jo netop for hendes skyld vi
prøver.

Vi syntes faktisk at hun allerede har reageret positivt på disse to midler.
Men det kan jo være vores indbildning.

Vi har ikke opdaget at hun har tisset andre steder en bakken siden søndags,
så vi håber at vi er på rette vej.

Tak for hjælpen til alle.

Allan & Anne B.

Fra : Kate

Dato : 21-06-05 19:49

"Allan R." <None@none.dk> wrote in

> Går det helt galt, må vi jo flytte til et sted med have (pyha en
> dyr kat).

Men en god undskyldning for at købe hus Undskyld jeg ikke kan lade
være med at grine. Desværre har jeg ingen gode råd til jer, men hvor er
missen dog heldig med jer at i ikke "bare" stritter den ud

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.