Hjææælp, hvad er der galt!!!
Fra : Anja R.

Dato : 19-06-05 20:37

Hej!

Her for en halv times tid siden fik min hund et anfald af en eller anden
art!
Min kæreste kaldte på mig, og da jeg kom, så jeg at hun lå på gulvet og
rystede. Min kæreste prøvede at rejse hende op, men det var som om hun ingen
kontrol havde over hendes bagparti.
Vi sætte os ind i sofaen med hende, og jeg sad og aede hende og talte stille
og roligt til hende. Hun så meget fjern/ stiv ud i blikket, men hun drejede
blikket mod mig når jeg sagde hendes navn.
Vi sad der, helt roligt, ca. 3-4 min. indtil det pludseligt var ovre, og hun
igen løb glad rundt.
Hvad er der mon galt med hende? Er det epilepsi eller noget langt værre???
Hun er en lille Japanes Chin (vejer ca. 2 kg.) på 3 1/2 år.
Det skal lige siges, at jeg selvfølgelig kontakter dyrlægen i morgen.

Venlig hilsen
Anja

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 20:53

"Anja R." <SPAMNEJTAK_A_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der mon galt med hende? Er det epilepsi eller noget langt værre???
> Hun er en lille Japanes Chin (vejer ca. 2 kg.) på 3 1/2 år.
> Det skal lige siges, at jeg selvfølgelig kontakter dyrlægen i morgen.

Det lyder som et epilepsianfald.
Ami og jeg selv har oprettet et par indlæg om emnet, henholsvis den 4 og den
14 / 6.

Det jeres hund har været igennem lyder meget, som det anfald vores Fimbe
havde.
Han startede dog med slingren, fjern i blikket, kramper, og efter
krampeanfaldet, var han helt sig selv igen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Anja R.

Dato : 19-06-05 21:35

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det lyder som et epilepsianfald.
> Ami og jeg selv har oprettet et par indlæg om emnet, henholsvis den 4 og

Ja, kunne huske dit indlæg omkring Fimbe, og tænkte derfor straks på
epilepsi.
Især det med den manglende kontrol over bagpartiet fik mig til at tænke på
dit indlæg.

> Det jeres hund har været igennem lyder meget, som det anfald vores Fimbe
> havde.
> Han startede dog med slingren, fjern i blikket, kramper, og efter
> krampeanfaldet, var han helt sig selv igen.

Kunne i komme i kontakt med ham?
Har altid troet, at man ikke kunne komme i kontakt med hunden under et
epilepsianfald, men min lille Fie kiggede jo på mig.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 22:01

"Anja R." <SPAMNEJTAK_A_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne i komme i kontakt med ham?

Ja, jeg kunne også godt komme i kontakt med Fimbe. Selvfølgelig ikke under
selve krampeanfaldet, men før det kiggede han på mig, når jeg sagde hans
navn, men han var dog ikke nærværende i sit blik, som han plejer at være.
..
> Har altid troet, at man ikke kunne komme i kontakt med hunden under et
> epilepsianfald, men min lille Fie kiggede jo på mig.

Det kommer nok an på, hvor kraftigt anfaldet er. Ved vores gamle hund Buffy,
var der ingen kontakt, på nær en gang. Før Buffy fik et anfald begyndte hun
altid at savle meget. Fimbe savlede ikke før han fik sit anfald.

Der har intet være at mærke på Fimbe siden, så jeg håber at det holder sig
langt væk i fremtiden, men det er selvfølgelig noget man hele tiden er obs
på nu...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Ami Prange

Dato : 20-06-05 00:17

> [...]
> Hun er en lille Japanes Chin (vejer ca. 2 kg.) på 3 1/2 år.
> Det skal lige siges, at jeg selvfølgelig kontakter dyrlægen i morgen.

Hej Anja
ja nu har jeg jo ikke særlig stor erfaring med epilepsi hos hunde ... Wupper
har kun haft det i præcis 4 uger ... og det begyndte netop som du beksriver
med besvær med at styre bagpartiet ... jeg ringede godt nok straks den
søndag aften til dyrlægevagten fordi jeg i første omgang troede der var tale
om forgiftning .. har set en kat med forgiftning vælte rundt på samme måde
.... men da anfaldet var ovre virkede Wupper helt uanfægtet .. bortset fra at
hun var mega træt resten af aftenen og næste formiddag ....

Både vagtdyrlægen og min egen dyrlæge som jeg kontaktede dagen efter ..
satte diagnosen epilepsi og min egen dyrlæge anbefalede mig at begynde på
naturpræpaparatet Epitaur 500 hvilket jeg altså begyndte på og det ser ud
til at være udmærket ..
Hejhils fra Ami .. lad mig høre hvad din dyrlæge siger i morgen

Fra : Anja R.

Dato : 20-06-05 12:30

"Ami Prange" <ami_prange@ribe.ByNet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> til at være udmærket ..
> Hejhils fra Ami .. lad mig høre hvad din dyrlæge siger i morgen

Jeg har nu talt med min dyrlæge, der også mente at det var epilepsi.
Jeg kom til til at tænke på en episode for et par måneder siden, hvor Fie
pludselig blev "lammet" i bagpartiet.
Dengang troede jeg at det var fordi det "sov", ligesom man selv kender fra
et ben der "sover" el. lign.
Hun havde nemlig lige rejst sig op, efter en lille lur.
Dyrlægen sagde at der er forskellige grader af epilepsi, og at hunden
faktisk ikke behøver at have kramper.
Jeg blev rådet til at se tiden an, og kontakte dyreklinikken igen, hvis det
skete oftere, for så skulle vi i gang med medicinering.
Nu må vi bare se tiden an, og håbe at det ikke sker igen...

Venlig hilsen
Anja

Fra : Jørgen

Dato : 20-06-05 16:23

Min gamle hund, en new fik for en menneskealder siden et anfald, hvor
den ravede rund som et fuld menneske. Jeg ringede til dyrlægen , selv om
det var pinse. Han råede mig til at se tiden an, det var ikke sikker den
fik flere anfald. Det var elepsi.

Og hun levede i bedste velgående, ca, 12 år mere, uden nogen som helst
tegn på anfald.
Hun blev 15 år.
Gennemsnit levealderen for en new er godt 7 år

Så held og lykke med hunden

mvh.
Jørgen

Fra : Anja R.

Dato : 20-06-05 21:24

"Jørgen" <js2@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ravede rund som et fuld menneske. Jeg ringede til dyrlægen , selv om det
> var pinse. Han råede mig til at se tiden an, det var ikke sikker den fik

Havde nu bare altid troet at epilepsi var med kramper, men det er nok bare
det man oftest hører om.
Men set i bakspejlet var Fies første anfald nok også epilepsi. Det var bare
mere tydeligt her anden gang, da hun her også fik kramper.

> Og hun levede i bedste velgående, ca, 12 år mere, uden nogen som helst
> tegn på anfald.
> Hun blev 15 år.
> Gennemsnit levealderen for en new er godt 7 år

Det var dejligt at høre... Håber at vi er lige så heldige med vores lille
Fie.

> Så held og lykke med hunden

Tusinde tak.

Venlig hilsen
Anja

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 22:44

Anja R." <SPAMNEJTAK_A_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Havde nu bare altid troet at epilepsi var med kramper, men det er nok bare
> det man oftest hører om.

Epilepsianfald behøves ikke at indeholde kramper. Buffy havde små anfald,
hvor hun bare var desorienteret i nogle sekunder. Hun havde også en episode,
hvor hun bare savlede en masse, indtil dyrlægen havde behandlet hende.

> Men set i bakspejlet var Fies første anfald nok også epilepsi. Det var
bare
> mere tydeligt her anden gang, da hun her også fik kramper.

Ja, det kan jo være svært at opfange signalerne på epilepsi, især hvis man
ikke har set det før hos hunden, så er man jo også mindre obs på det.

De bedste ønsker til, at Fie slipper for det fremover.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Anja R.

Dato : 21-06-05 12:41

> [...]
>
> Ja, det kan jo være svært at opfange signalerne på epilepsi, især hvis man
> ikke har set det før hos hunden, så er man jo også mindre obs på det.

Ja, især fordi det gik så hurtigt over igen. Præcis ligesom når vi mennesker
har et ben eller en arm der "sover".
Har dog lidt dårlig samvittighed over at vi bare slog det hen, men nu er vi
obs. på det i fremtiden...

> De bedste ønsker til, at Fie slipper for det fremover.

Tak. Og held og lykke med Fimbe også...