hvidløg og hunde
Fra : Ami Prange

Dato : 19-06-05 19:43

Hej

Er der en i gruppen der ved om hvidløg er farligt for hunde ? jeg har i
flere år givet min hund et fed hvidløg et par gange om ugen og giver den
også et kosttilskud der er hvidløg i .. der har aldrig været tegn på at
hunden ikke kan tåle det og det holder hunden dejlig fri for tæger og lopper
hejhils fra Ami

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 20:48

Ami Prange" <ami_prange@ribe.ByNet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også et kosttilskud der er hvidløg i .. der har aldrig været tegn på at
> hunden ikke kan tåle det og det holder hunden dejlig fri for tæger og

Ifølge min lokale, (og godt nok ikke alt for dygtige dyrlæge) er hvidløg
ikke farligt for hunde.
Jeg har dog endnu ikke turde at give det til vores hunde, da jeg mener at
have hørt, at løg kan være giftigt. Løg er i hvert fald giftigt for katte,
men mængden af løg / hvidløg har sikkert også noget at sige...
Tjekkede på et tidspunkt på netdyredoktor, og der står heller intet om, at
hvidløg skulle være giftigt for hunde.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Anette

Dato : 19-06-05 23:04

Buffy wrote:
> Tjekkede på et tidspunkt på netdyredoktor, og der står heller intet
> om, at hvidløg skulle være giftigt for hunde.

Nej, for almindelig løg og hvidløg er ikke farligt for hunde.
Men som der også står på netdyredoktor.dk, -det er til gengæld diverse
blomsterløg, især narcisser , altså påskeliljer, pinseliljer, samt gladiolus
o.s.v

Vores hunde har "altid" fået hvidløg som tæge/loppe forebyggelse, og
almindelige spiseløg i mindre mængder, uden der er sket noget som helst ved
det.
Philana, som vi har nu, har dog valgt at hente løgene i haven selv, og kom
efter kraftigt bekendtskab med gladiolus og påskeliljeløg, også til at lære
dyrlægen at kende rigtig godt. Øj hvor blev hun syg af de blomsterløg. Alle
bede er nu dækket af hønsenet, indtil "fjolset" er blevet så stor at hun
fatter at man ikke må grave de løg op, heller ikke når der ikke er nogen der
kigger.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ami Prange

Dato : 20-06-05 00:04

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men som der også står på netdyredoktor.dk, -det er til gengæld diverse
> blomsterløg, især narcisser , altså påskeliljer, pinseliljer, samt

<> ja at blomsterløg ikke er for hundemaver vidste jeg godt .. og har altså
også altid ment at
hvidløg var det .. . indtil i dag hvor jeg pludselig fik at vide at hunde
ikke kan tåle hverken hvidløg eller alm.
løg ... hmmmm det med at hunde ikke kan tåle alm løg vidste min tidl hund
Sandra ikke .. Wupper er heller ikke klar over det ..

Godt at du har fået dækket blømsterløgene til ... både for Philanas maves
skyld og jeres pengepungs skyld
Tak for dit svar på min mail
hejhils fra Ami

Fra : Ami Prange

Dato : 20-06-05 00:08

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men mængden af løg / hvidløg har sikkert også noget at sige...
> Tjekkede på et tidspunkt på netdyredoktor, og der står heller intet om, at

Hej Buffy
Tak endnu en gang for et svar fra dig .. jeg må vist lige ind at se på den
der liste på netdyredoktor .. ... jeg har også hørt at hunde ikke kan tåle
alm løg .. men mine hunde har åbenbart ikke læst listen på netdyredoktor for
hverken Wupper jeg har nu eller Sandra er/var klar over at løg ikke var for
hundemaver ...
hejhils fra Ami

Fra : fam. Ager

Dato : 19-06-05 21:01

> [...]
> også et kosttilskud der er hvidløg i .. der har aldrig været tegn på at
> hunden ikke kan tåle det og det holder hunden dejlig fri for tæger og

hej ami

jeg har igennem en del år efterhånden, givet mine hvidløg. enten færdig købt
frisk knust hvidløg eller hjemmelavet i olie. en halv teske daglig til ca.
30 kg hund. og ja, det holder dem fri for krybet. og jeg har aldrig oplevet
nogen negative reaktioner på hundene.
men som med alt, så skal det ikke gives i store mængder. katte tåler ikke
løg.

mvh. marie

Fra : Ami Prange

Dato : 19-06-05 23:58

> [...]
> aldrig oplevet nogen negative reaktioner på hundene.
> men som med alt, så skal det ikke gives i store mængder. katte tåler ikke

Hej Marie ...
Dejligt at læse at du også giver dine hunde hvidløg .. jeg tror forresten
det var herinde i gruppen
jeg lærte det med hvidløg til at holde divserse tæger, lopper mv fra døren
og har siden brugt det
og heller aldrig haft dårlige erfaringer ... det eneste skulle da være at
min tidl. hund Sandra blev helt
og aldeles vild med hvidløg og nærmest betragtede disse som godbidder ...
men altså hun måtte pænt nøjes
med et fed hver anden dag .. eller et halvt fed hver dag ..
Tak for dit svar
hejhils fra Ami

Fra : Sanne

Dato : 20-06-05 06:13

> [...]
> også et kosttilskud der er hvidløg i .. der har aldrig været tegn på at
> hunden ikke kan tåle det og det holder hunden dejlig fri for tæger og

Hej Ami.

Jeg har en lille artikel i et engelsk hundeblad ( DOGFANCY) der omhandler
farligheden af hvidløg.
Jeg orker ikke skrive stykket ind, da jeg er på vej på ferie idag...men jeg
vil da gerne scanne det ind og sende det til dig iform af et billede, hvis
det var noget ???
Og så kunne du måske videresende til dem der måtte vise interesse...elller
oversætte stykke og læg på nyhedsgruppen, eller.....

mvh
Sanne

Fra : Ami Prange

Dato : 20-06-05 13:41

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og så kunne du måske videresende til dem der måtte vise interesse...elller
> oversætte stykke og læg på nyhedsgruppen, eller.....

Hej Sanne
Lyder som en rigtig god ide .. jeg får det nok først oversat og lagt ud i
gruppen i næste uge for jeg tager på knallerttur nogle dage .. er tidligst
hjemme fredag senest søndag ...

men send det til min privatadresse .. woopie@mail1.stofanet.dk
Hejhils fra Ami

Fra : Sanne

Dato : 20-06-05 14:38

> [...]

> gruppen i næste uge for jeg tager på knallerttur nogle dage .. er tidligst

Hej Ami.

Så skulle den være at finde i din mailbox.

Mvh
Sanne

Fra : Ami Prange

Dato : 20-06-05 15:22

> Hej Ami.
>
> Så skulle den være at finde i din mailbox.
>
> Mvh
> Sanne

Hej Sanne
Ja tak har lige set den er kommet .. glæder mig til at læse den i aften ..
eller i nat ... nu skal jeg lige have lidt socialt samvær med Wupper inden
min kusines mand kommer og henter os så tøsen kan komme på ferie ude i sin
super pension ..
Hejhils fra Ami

Fra : Lene

Dato : 20-06-05 21:39

> Lyder som en rigtig god ide .. jeg får det nok først oversat og lagt ud i
> gruppen i næste uge for jeg tager på knallerttur nogle dage .. er tidligst
> hjemme fredag senest søndag ...

Hej.
Det vil jeg blive meget glad for at læse, da jeg har givet min hund hvidløg,
for at undgå flåter.

Kærlig hilsen Lene