Sommerfuglcichlider på æg
Fra : peptid

Dato : 19-06-05 19:36

Efter at ha justeret pH, og brugt tørveudtræk og andre heksekunstner har
mine 2 sommerfugle nu lagt æg, som der konstant bliver viftet frisk vand
over. Hunnen har der travlt med at holde en anden hun der også befinder
sig i akvariet på sikker afstand (laangt væk).Ville gerne have hende op
men er bange for at lave for meget postyr.
Hvis heldet er med mig vil der snart være larver og hvad så?. Når de er
fritsvømmende skal de jo ha noget meget småt at spise. Hvad er
bedst,mest effektivt og gerne ikke for besværligt. Hvad har du gode
erfaringer med?

/Pep

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 19-06-05 22:10

Hvad med afskallet artemia? Jeg aner ikke hvad "sommerfugle" æder, men til
cichlider er det alle tider. Det koster ca. 40,- for en pose med 100g. Det
lyder ikke af meget, men der er altså foder til en del kuld unger.

Du kan evt. finde det hér:

http://www.malawicarsten.dk/start/default.asp?sPage=MalawiFoder

Jeg mener at han gerne sender?

Held & lykke

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 23:30

> [...]
> fritsvømmende skal de jo ha noget meget småt at spise. Hvad er
> bedst,mest effektivt og gerne ikke for besværligt. Hvad har du gode

Tillykke med familieforøgelsen!

Prøv at se denne artikel: http://akva-net.hjem.myinternet.dk/infusorier.htm

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre om hvordan du har lavet det der bløde
vand med tørveudtræk. Jeg har tidligere spurgt i gruppen efter erfaringer
med spaghnum men det kom ikke et respons....

MvHans

Fra : Peptid

Dato : 21-06-05 20:27

"PyroStorm_DK" <yeager_dk2003(a)yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:42b74407$0$78287> Jeg er lidt nysgerrig efter at høre om hvordan du har
lavet det der bløde
> vand med tørveudtræk. Jeg har tidligere spurgt i gruppen efter erfaringer
> med spaghnum men det kom ikke et respons....
>
> MvHans

Jeg har indrettet et lille 54 l. til formålet: en rod, et par flade sten,
groft grus og planter, så der er gemmesteder.
vandet var ganske alm. modnet akvarievand hvoraf noget var taget fra mit
større akvarie.
pH ca 7.
Satte så mine tre sommerfuglcichlider over i det og skiftede ca. 20 % vand
dagligt med "surt" vand til jeg havde en pH på ca. 6 og så gik de ellers
igang allerede på anden dagen.
min opskrift har været:

12 l. postevand
6 kapselfulde pH sænker
(fremstillet af Rebæk Akvarium øst), består af fosforsyre,salpetersyre og
tørvekoncentrat ifølge dekl.
1 kapsel Aquadel vandforbedringsmiddel (er nok ligemeget!?)
1 kapselfuld TetraAqua "ToruMin" som er et naturligt koncentreret
udtræk(tyktflydende) af tørv/spagnum. Gør vandet en del mørkere lugter meget
af mose og fiskene er meget glade for det.
Rør lidt rundt og lad spanden stå til næste dag , lav din vandudskiftning
uden at bruge evt.bundfald i spanden.
pH'en i en sådan spand er ca. 6
Kan garanteret laves med andre produktmærker

Har tidligere forsøgt med spagnum i pumpen men det gav ikke rigtig noget.
Der kommer dog som "bivirkning " en hinde på vandoverfladen så lidt
bevægelse i vandoverfladen er ønskeligt.

Og mens hunne jagtede den anden hun igår, begyndte hannen stille og roligt
at guffe sit afkom ØV.
Den ene hun holder flyttedag i dag.
De andre får et par chancer mere. Kunne også tænke mig at prøve med nogle
tetraer.

/Pep

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 21:45

"Peptid" <peptider2001@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den ene hun holder flyttedag i dag.
> De andre får et par chancer mere. Kunne også tænke mig at prøve med nogle

Surt show, hvorfor dælen er fisk så gode til at spise "sig selv"....
Det var ellers noget af en opskrift - tak for den. Jeg havde en eller anden
naiv forestilling om at kunne gøre det helt simpelt med noget ugødet
spaghnum i et kar plus vand og lade det trække et døgnstid hvorefter man
efter en filtrering kunne hælde det i akvariet.... lidt naivt kan jeg godt
se.
Held og lykke med de små, hvis der er nogle tilbage.

MvHans <9)))><

Fra : Peptid

Dato : 22-06-05 17:19

> [...]
> spaghnum i et kar plus vand og lade det trække et døgnstid hvorefter man
> efter en filtrering kunne hælde det i akvariet....

Altså Hans 7 hættefulde i en spand vand, hvor let kan det blive.
Spring bare vandbehandlingsmidlet over så behøver du kun 2 ingredienser (+
vand). Det kan gøres på 3 min.!

Har forsøgt mig med spagnum i pumpe og som bundlag, det var et værre griseri
og gav ikke den ønskede pH sænkning.
Det vigtige er at vandet bliver lavet helt ens fra gang til gang så pH og
konc.af de indholdsstoffer der er i tørv/spagnum altid er ens.
Vandet er meget klart og der er ingen alger.
Nå jeg fik ikke nogen fisk ud af det, men det skal nok komme
sommerfuglcichliderne har i hvert fald den flotteste farvepragt jeg har set
til dato.

/Pep