Erstatning af querystring
Fra : Sune

Dato : 19-06-05 18:44

Hej,

Jeg synes oftere og oftere at jeg støder på sider der dropper den traditionelle
querystring og i stedet for f.eks. www.domain.com/nyheder.asp?id=1 bruger
www.domain.com/nyheder/1 hvor webserveren så tolker det efterfølgende som
man har konfigureret den til.
Er der nogen der kender nogle artikler omhandlende, eller har erfaring med,
ovenstående?

Så vidt jeg har fundet frem til indtil videre skal jeg ud og finde et komponent/ISAPI
filter til formålet? Jeg benytter en windows 2003 baseret server (IIS6).
På forhånd tak.
Sune

Fra : Tomasz Otap

Dato : 19-06-05 19:51

Sune proclaimed as follows:
> Er der nogen der kender nogle artikler omhandlende, eller har erfaring med,
> ovenstående?

Hej Sune

Det kaldes for URL rewriting og er, så vidt jeg ved, en intern del af
Apache server (mod_rewrite), men desværre ikke af Microsoft IIS. Der
findes et par komponenter til rewriting under IIS; bl.a. kan du bruge
Lite udgaven af ISAPI Rewrite gratis: http://www.isapirewrite.com/ - med
visse begrænsninger. Hvis du er til asp.net, kan du google url rewriting
asp.net og få tips til at bygge en modul til formålet.

Du kan også lave yderst simpel URL rewriting under IIS ved at oprette en
virtuel mappe på din webserver og sætte den til "A redirection to a
URL". Du kan derefter benytte de indbyggede servervariabler til at
forwarde brugeren til en script med den angivne mappestruktur som en del
af querystring. Eksempel:

Virtuel mappe: artikler
Redirect to: /scripts/index.asp?dir=$S

Brugeren, der forsøger at komme ind på:
www.site.dk/artikler/2005/april/28/
bliver sendt videre til:
www.site.dk/scripts/index.asp?dir=/2005/april/28/

Desværre bliver man blot forwardet videre til den rigtige adresse: dvs.
adressen skifter fra den læsevenlige til den snorklede querystring.
Desuden er det en redirection, så browseren foretager i realiteten to
requests til serveren. Men det kan bruges i en snæver vending.

Aequitas sequitur funera

Fra : Sune

Dato : 19-06-05 21:23

> [...]
> med visse begrænsninger. Hvis du er til asp.net, kan du google url
> rewriting asp.net og få tips til at bygge en modul til formålet.
Hej Tomasz,

Tak for det hurtige svar.
Jeg har googlet en del og testet ISAPI Rewrite, dog er det nærmest jeg kan
nå frem til at få f.eks. www.domain.com/fil.asp/navn/værdi/. Jeg har forsøgt
at undgå at få fil.asp med men så tror den fortsat det er en mappe (selvom
det er opsat som standarddokument i IIS), og ligeledes kunne jeg godt tænke
mig at man ligesom med mod_rewrite kunne nøjes med f.eks. www.domain.com/profil
hvis der var tale om en side der ikke krævede f.eks. et specifikt id.

Nogen idéer?
Sune

Fra : Sune

Dato : 19-06-05 21:31

> [...]
> forsøgt
> at undgå at få fil.asp med men så tror den fortsat det er en mappe
Hov, nu skal jeg ikke være for hurtig på aftrækkeren :)
Jeg kan formulere det ned til www.domain.com/?profil og f.eks. www.domain.com/?profil/3/,
og så får jeg det hele returneret som en streng som f.eks. /?profil/01/ som
jeg vel så kan behandle via instr/array eller lignende.
Jeg ville foretrække også at vinke farvel til spørgsmålstegnet, men prøver
lige at lege sådan her med det indtil videre :)

Tusind tak.
Sune

Fra : Tomasz Otap

Dato : 19-06-05 21:41

Sune proclaimed as follows:
> [...]
> og så får jeg det hele returneret som en streng som f.eks. /?profil/01/ som
> jeg vel så kan behandle via instr/array eller lignende.

Ganske smart. Så ungår du at rode med alle former for rewriting og kan
nøjes med alm. IIS opsætning. Kudos!

Aequitas sequitur funera