Netværkdele billigst til 11 lejligheder
Fra : magosa[FJERN]@hotmai~

Dato : 19-06-05 18:32

Hej!

Jeg står i den situation at jeg skal have kablet den ejendom som jeg
bor i. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

1) Billigste sted at købe: kabler, stik osv.?

2) Hvilke mærker bør jeg vælge?

3) Skal jeg vælge CAT6 kabler?

3) Nogen som har et godt link til hvordan man montere stik/kabler?

4) Ellers nogen ting som jeg skal være opmærksom på - har aldrig selv
"lavet"kabler.

5) Valg af switch - vi skal dele en adsl forbindelse på 4Mbit.

På forhånd tak!

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 19:05

magosa[FJERN]@hotmail.com wrote:
> [...]
> "lavet"kabler.
>
> 5) Valg af switch - vi skal dele en adsl forbindelse på 4Mbit.

pruha... hop over i netvaerk.stort og spørg ad, men jeg tror lige så
godt du kan få et samlet tilbud hos en elektriker og få det lavet
ordentligt fra start. Det lyder ikke umiddelbart som om du har den store
erfaring, hvorfor det måske ville være en bedre idé at betale sig ud af
sagen.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-06-05 23:04

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message

> pruha... hop over i netvaerk.stort og spørg ad,

Hvorfor det? 11 lejligheder er et meget lille netværk

Prøv at se http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.netvaerk.stort

Der står med minimum 25brugere kan man skrive i *.stort gruppen

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 19:23

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>
> Prøv at se http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.netvaerk.stort
>
> Der står med minimum 25brugere kan man skrive i *.stort gruppen

fordi de folk derovre har mere erfaring med sådan nogle ting?

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 20-06-05 19:38

>fordi de folk derovre har mere erfaring med sådan nogle ting?

Derfor skal reglerne vel stadig overholdes?... Mon ikke også de fleste
læser begge steder.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 17:33

Andreas Pedersen wrote:

> Derfor skal reglerne vel stadig overholdes?... Mon ikke også de fleste
> læser begge steder.

jo hvis der er nogen ovre i den gruppe der får ondt i røven over at han
spørger så ja, ellers er det vidst en regel der kan overses.. og når han
lige frem selv spørge efter kabling osv. så er vi vidst ude ovre
'hvordan virker min router' klassen af spørgsmål.

Jeg synes jeg ser flest af de erfarne net-folk ovre i den gruppe, så jeg
synes min henvisning holder vand.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-05 19:34

> [...]

>bor i. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.
>
>1) Billigste sted at købe: kabler, stik osv.?

Få et samlet tilbud på kabler, stik, krydsfelt, etc hos den lokale
installatør - Og du kan gerne indhente flere tilbud...

>3) Skal jeg vælge CAT6 kabler?

Hvis lokalnettet skal fremtidssikres så er det CAT6

>3) Nogen som har et godt link til hvordan man montere stik/kabler?

Prøv at søge på 'kabling' - der er en række sider der beskæftiger sig
med det emne.

>4) Ellers nogen ting som jeg skal være opmærksom på - har aldrig selv
>"lavet"kabler.

Der er utallige faldgruber - Det kan gøres af fingernemme amatører, men
netværk i den størrelsesorden bør principielt laves af profesionelle -
Få et tilbud fra installatøren...

>5) Valg af switch - vi skal dele en adsl forbindelse på 4Mbit.

Du bør nok kigge efter en switch med båndbreddestyring - Ellers risikere
I at være uden netværk hver gang ham den unge fyr oppe på kvisten
spiller

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Ole

Dato : 19-06-05 20:53

""magosa?????????????" <"magosa????????????? skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg står i den situation at jeg skal have kablet den ejendom som jeg
> bor i. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.
>
> 1) Billigste sted at købe: kabler, stik osv.?

Prøv evt edbpriser.dk

> 2) Hvilke mærker bør jeg vælge?

Jeg har selv haft gode erfaringer med Linksys routere.

> 3) Skal jeg vælge CAT6 kabler?

Nok en god idé.

> 3) Nogen som har et godt link til hvordan man montere stik/kabler?

Desværre ikke. Har du prøvet en google søgning ?

> 4) Ellers nogen ting som jeg skal være opmærksom på - har aldrig selv
> "lavet"kabler.

Det vil nok være svært at finde et internetabonnement med 11+ IP adresser.
Derfor bør du nok i stedet starte med en router og evt et par switches
bagved. En 4 mbit til 11 lejligheder kan i nogle tilfælde være lidt
eksempelvis hvis en onlinegamer meget eller downloader meget. Det er
garanteret ikke alle inetabn, at forbindelsen deles med andre lejligheder.

> 5) Valg af switch - vi skal dele en adsl forbindelse på 4Mbit.

Jeg ville ikke "nøjes" en switch til opgaven. Du skal bruge en swicth eller
to til at koble til router. En Linksys router, eksepelvis model BEFSR41 dog
ikke mulighed for båndbreddestring. Hvis dette skal være en mulighed, så
model WRT54GS med den alternative firmware Sveasoft.

Fra : magosa[FJERN]@hotmai~

Dato : 19-06-05 21:11

On Sun, 19 Jun 2005 21:53:25 +0200, "Ole" <websurfer@erbhiker.invalid>
wrote:

> [...]
>ikke mulighed for båndbreddestring. Hvis dette skal være en mulighed, så
>model WRT54GS med den alternative firmware Sveasoft.

Tak alle sammen for de hurtige svar.

På trods af jeres indlæg har jeg dog stadig tænkt mig at klare
kablingen selv. Da det kan gøres for 1/4 af de tilbud som jeg har
indhentet.
Jeg kan umiddelbart ikke se at det skulle være det helt store problem,
hvis blot jeg får fat i de rigtige "tegninger" over samling af stik
osv.
Jeg er selvfølgelig klar over at der kan opstå problemer når man selv
trækker kablerne, men på den anden side der kan laves mange "om"
installationer for de penge en installatør skal have...

Med hensyn til HW havde jeg tænkt mig en HP Procurve2524.

-Jonas

Fra : Sune Storgaard

Dato : 19-06-05 21:56

> [...]

> Jeg kan umiddelbart ikke se at det skulle være det helt store problem,
> hvis blot jeg får fat i de rigtige "tegninger" over samling af stik

Her står der et par gode fif om at lave netværkskabler:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

Angående switchen, så tror jeg godt du kan finde noget lidt billigere, som
stadigvæk kan klare opgaven. Jeg ville naturligvis holde mig fra "aldi
switche" (og lignende billige switche), selvom jeg selv bruger en på mit
eget lan uden problemer med max througput.

Men skal der være gilde så lad der være gilde, i er trods alt 11 om at dele
udgiften.

Fra : Ole

Dato : 20-06-05 00:15

> On Sun, 19 Jun 2005 21:53:25 +0200, "Ole" <websurfer@erbhiker.invalid>
> wrote:
[SNIP]
> Med hensyn til HW havde jeg tænkt mig en HP Procurve2524.
>
> -Jonas

Sandsynligvis en god switch, men HUSK, at du skal have en offentlig IP
adresse til alle PC'ere, der skal på. Det kommer til at koste, hvis du
overhovedet kan finde en udbyder, der kan/vil levere det antal. DU/I skal
nok indse, at I skal have en router. Desuden kan der være noget med
kundevilkårende, der gør, at man ikke må dele forbindelsen mellem flere
folkeregisteradresser.

Ole

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-07-05 15:28

Ole skrev:

> ""magosa?????????????" <"magosa????????????? skrev i en meddelelse
> [SNIP]

> Sandsynligvis en god switch, men HUSK, at du skal have en offentlig IP
> adresse til alle PC'ere, der skal på.

Det er vel ikke nødvendigt.

> Det kommer til at koste, hvis du
> overhovedet kan finde en udbyder, der kan/vil levere det antal.

Webpartner kan levere 16 IP-adresser til rimelige penge. Ellers kan man selv
søge om dem.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-07-05 16:49

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Det er vel ikke nødvendigt.

Det kommer vel an på brugernes forventninger.

> Webpartner kan levere 16 IP-adresser til rimelige penge.

Jeg formoder de tre af dem går til netværksadresse,
broadcastadresse og gateway. Så er der tretten
tilbage, det burde så alligevel være nok til 11
lejligheder. De sidste to kan sælges til højstbydende
(der er sikkert nogen, der vil betale for en ekstra).

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 20-06-05 10:24

magosa[FJERN]@hotmail.com wrote:
> Med hensyn til HW havde jeg tænkt mig en HP Procurve2524.

Er der nogen særlig grund til at vælge den fremfor en HP Procurve 2626?

Mvh. Martin

Fra : Pita

Dato : 20-06-05 21:20

> [...]
> installationer for de penge en installatør skal have...
>
> Med hensyn til HW havde jeg tænkt mig en HP Procurve2524.

Husk at, hvis du laver Cat 6, skal alt være Cat 6 250Mhz, også er der også
en masse der skal overholdes, ved montering af stik.

Hvis du f.eks. vælger LexCom, må du næsten ikke opsno parene, for at
overholde Cat 6. stadard.
http://www.lk.dk/public/download/Håndbog/LK%20LexCom%20håndbog.pdf kan du
læse lidt mere.

Men for at få >godkendt< Cat 6. skal der jo LexCom aut. til.

--
Pita

Fra : Arne Keller

Dato : 20-06-05 21:44

Pita wrote:
> ""magosa?????????????" <"magosa????????????? skrev i en meddelelse

snip

> Husk at, hvis du laver Cat 6, skal alt være Cat 6 250Mhz, også er der også
> en masse der skal overholdes, ved montering af stik.

Der er mange ting der skal overholdes omkring hver eneste lille ting i
installationen. Den mest hyppige fejl jeg ser er skader på kabler i
forbindelse med trækning/installation.

ClassE/Cat6 er specificeret til 250Mhz, langtfra alle produkter som er
mærket med Cat6 klarer kravene når de er færdiginstalleret.

> [...]
> læse lidt mere.
>
> Men for at få >godkendt< Cat 6. skal der jo LexCom aut. til.

Næ, hvis channel kravene er overholdt har du ClassE/Cat6 det skal der
ingen LexCom autorisation til.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Pita

Dato : 21-06-05 21:35

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> mærket med Cat6 klarer kravene når de er færdiginstalleret.

> Næ, hvis channel kravene er overholdt har du ClassE/Cat6 det skal der

Næhh, men hvis, han selv uden erfaring vil etablere Cat 6 uden at få papirer
på at det er i orden, hvad vil han så bruge det til? Hvorfor så ikke spare
de immervæk temmlig mange penge, at lave Cat 5E? De skal jo kun dele en 4
MBit Internet forbindelse. Skal det bruges til ret meget andet, senere hen,
skal det alligevel laves om, sikkert også hvis det er Cat 6.
Ellers så skal han jo trække lysleder - Hvis det nu er i Midt og
Vestjylland, var det måske en god idé det var jo aldrig inden fibernettet
kommer...

Forskellen på Cat 5(E) og Cat 6 mht. til kablingen, er vel kun kablet?
Ellers hedder det vel stadig fabrikantens anvisninger...

--
Pita

Fra : Arne Keller

Dato : 22-06-05 00:37

Pita wrote:
> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

snip

> Næhh, men hvis, han selv uden erfaring vil etablere Cat 6 uden at få papirer
> på at det er i orden, hvad vil han så bruge det til?

Applikationerne er ligeglade med papirer, dem får han alligevel ikke
hvis han laver det selv. Derfor skrev jeg tidligere at det var vigtigt
at bruge lidt ekstra penge på at få kvalitetsprodukter som så sikkert
kan laves så de overholder ClassE/Cat6 selv uden megen erfaring.
Her bruges den ekstra ydelse i komponenterne til at opveje de mangle
kundskaber omkring installation og terminering.

> Hvorfor så ikke spare
> de immervæk temmlig mange penge, at lave Cat 5E?

Fordi det er mere end 10 år gammel teknik, som man ikke installerer hvis
man vil have en rimelig levetid på sin installation.

> De skal jo kun dele en 4
> MBit Internet forbindelse. Skal det bruges til ret meget andet, senere hen,
> skal det alligevel laves om, sikkert også hvis det er Cat 6.

Næ det er netop det jeg prøver at sige, ingen ønsker at skifte kablingen
igen on 3-5 år, den skal leve 10 år eller længere.

> Ellers så skal han jo trække lysleder - Hvis det nu er i Midt og
> Vestjylland, var det måske en god idé det var jo aldrig inden fibernettet
> kommer...

Fordi man får FTTH er der ingen grund til at installere fiber i hjemmet,
det vil bare give problemer og udgifter.

> Forskellen på Cat 5(E) og Cat 6 mht. til kablingen, er vel kun kablet?
> Ellers hedder det vel stadig fabrikantens anvisninger...

Næ, det er kabel, udtag, paneler, patchkabler sammensat i et komplet
system som overholder ClassE/Cat6

Fra : Pita

Dato : 23-06-05 18:03

> Fordi det er mere end 10 år gammel teknik, som man ikke installerer hvis
> man vil have en rimelig levetid på sin installation.

Hvor mange netværksinstallationer holder 10 år.
Der er da sket noget nyt til den tid om 10 år.

Han skriver "Netværksdele billigst til 11 lejligheder"

Han får det sku ikke billigst, ved at lave en overkill installation. Efter
en ny standard, uden at vide en skid om det han laver er godt eller skidt

> Næ det er netop det jeg prøver at sige, ingen ønsker at skifte kablingen
> igen on 3-5 år, den skal leve 10 år eller længere.

Hvis Cat 5E, er for langsom og dårlig er Cat 6 også.

Cat 6, er alligevel ikke tiltrækkelig til at trække hele multimediapakken -
Alt kommer jo digitalt inden så længe

> Fordi man får FTTH er der ingen grund til at installere fiber i hjemmet,
> det vil bare give problemer og udgifter.

Hvilke problemer? Selv er det dyere at ligge lysleder? Men hvor er
problemerne?

Der misforstod du mig, du skrev:
"Den mest hyppige fejl jeg ser er skader på kabler i forbindelse med
trækning/installation"

Hvortil jeg så prøvede at skrive, at der mht. f.eks. bøjningsradius, under
og efter installation, jo er den samme på henholdsvis Cat 6 og Cat 5E kabel.
Respektafstanden er jo også den samme.
Og for begge typer gælder fabrikantens anvisninger.

Selvfølgelig skal alt materiel, ligefra pachkabler til Switch være mærket
ClassE, for at det er et Class E netværk, men for manden der står og hiver i
kablet er der ingen forskel, udover at han skal hive i det rigtige kabel.

--
Pita

Fra : Arne Keller

Dato : 23-06-05 21:04

Pita wrote:
> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Hvor mange netværksinstallationer holder 10 år.

Efter min erfaring rigtig mange.

> Der er da sket noget nyt til den tid om 10 år.

Jeps, derfor installerer man det bedste man kan få idag, så lever det længe.

> Han skriver "Netværksdele billigst til 11 lejligheder"
>
> Han får det sku ikke billigst, ved at lave en overkill installation. Efter
> en ny standard, uden at vide en skid om det han laver er godt eller skidt

Jeg har efter min bedste overbevisning ikke anbefalet overkill, men det
mindste som man kan anbefale. Det er der for ævrigt mange andre end mig
som er enige i.

> Hvis Cat 5E, er for langsom og dårlig er Cat 6 også.

Hvordan ved du det ?

> Cat 6, er alligevel ikke tiltrækkelig til at trække hele multimediapakken -
> Alt kommer jo digitalt inden så længe

Jo 1-10Gbps pr PC må forventes at være nok de næste 10 år.

> Hvilke problemer? Selv er det dyere at ligge lysleder? Men hvor er
> problemerne?

F.eks findes dr ingen normale forbrugere som er i stand til at anvende
et fiberpatchkabel uden at ødelægge både patchkabel og den faste
installation.

> [...]
> kablet er der ingen forskel, udover at han skal hive i det rigtige kabel.

ClassE/Cat6 har højere preformance og dermed også skrappere elektriske
krav, derfor påvirkes Cat6 produkter ofte mere ved forkert installation.

Fra : Pita

Dato : 24-06-05 15:48

> Efter min erfaring rigtig mange.

Ja, det er det. De sidste holdte 10 år, men de fremtidige holder ikke.

Du har vel ingen erfaring 10 år ud i fremtiden - for så kan du et par tricks
jeg gerne vil lære.

> Jeps, derfor installerer man det bedste man kan få idag, så lever det
> længe.

Åhh, så man installerer noget der kan holde i 7 år fremfor 6 år.

> Jeg har efter min bedste overbevisning ikke anbefalet overkill, men det
> mindste som man kan anbefale. Det er der for ævrigt mange andre end mig
> som er enige i.

Måske, men jeg er ikke

Men det er jo heller ikke os der skal bestemme...'
Vi har givet råd og så må han gøre det som han finder bedst.

> Jo 1-10Gbps pr PC må forventes at være nok de næste 10 år.

Regner man med det?

> F.eks findes dr ingen normale forbrugere som er i stand til at anvende et
> fiberpatchkabel uden at ødelægge både patchkabel og den faste
> installation.

Okay, jeg har ingen erfaring med fiber til privateforbrugere, så det kan da
godt være de er nogle fumlefingre, der lige skal og vuptivapti

> ClassE/Cat6 har højere preformance og dermed også skrappere elektriske
> krav, derfor påvirkes Cat6 produkter ofte mere ved forkert installation.

Ja, rigtigt, men kravene til kabelføring er den samme som Cat 5E

Det vil sige, det er ikke mere besværligt at trække 6 end 5E, men hvis man
er en klumregøj, er chancen for at man var heldig større ved 5e

--
Pita

Fra : Robert Piil

Dato : 24-06-05 16:38

On Fri, 24 Jun 2005 16:48:19 +0200, "Pita" <hjardemaal@email.dk>
wrote:

>Du har vel ingen erfaring 10 år ud i fremtiden - for så kan du et par tricks
>jeg gerne vil lære.

Det er ikke fordi jeg har meget fagligt at bidrage med her, men prøv
lige at forklare mig hvorfor din krystalkugle er så meget bedre end
Arnes?

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Pita

Dato : 25-06-05 13:15

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke fordi jeg har meget fagligt at bidrage med her, men prøv
> lige at forklare mig hvorfor din krystalkugle er så meget bedre end
> Arnes?

Hmm, vi prøver vel at finde ud hvis der er bedst.
Hvorfor er Arnes, bedst - Bare fordi der har været sådan altid, er det ikke
sikkert det bliver ved sådan.

--
Pita

Fra : Robert Piil

Dato : 25-06-05 23:53

On Sat, 25 Jun 2005 14:14:53 +0200, "Pita" <hjardemaal@email.dk>
wrote:

>Hmm, vi prøver vel at finde ud hvis der er bedst.
>Hvorfor er Arnes, bedst - Bare fordi der har været sådan altid, er det ikke
>sikkert det bliver ved sådan.

Det er også fair nok, men på mig lød det som om du kritiserede at Arne
tillod sig at mene noget om, hvordan fremtiden kommer til at se ud,
hvorefter du selv kom med dit bud på den. Det kunne jeg ikke helt få
til at hænge sammen.

Fra : Arne Keller

Dato : 24-06-05 20:46

Pita wrote:
> [...]

Hvordan ved du det ?

> Du har vel ingen erfaring 10 år ud i fremtiden - for så kan du et par tricks

Nej jeg har ikke erfaring om fremtiden.

Men jeg har 20 års erfaring i denne branche og jeg sidder faktisk og
arbejder med en del af dem som har opfundet alt det du idag kender som
kabling.

De har haft ret de sidste 20 år når de spåede om fremtiden, jeg tror at
chancen for at de har ret når de spår om de næste 10 år er større end
når du spår.

> Åhh, så man installerer noget der kan holde i 7 år fremfor 6 år.

Det er din opfattelse, ikke min.

Prøv at læs det jeg skriver:
Hvis du vil installere selv så vælg kvalitets produkter hvor du kan få
fornuftige instruktioner, så er muligheden for at få en velfngerende
installation større.

> Måske, men jeg er ikke

Det kan jeg leve med.

> Men det er jo heller ikke os der skal bestemme...'
> Vi har givet råd og så må han gøre det som han finder bedst.

> Regner man med det?

Ja, der har frem til idag været en udvikling af LAN hastigheden på ca.
10 gange pr 5 år.
2005=100Mbps
2010=1Gbps
2015=10Gbps

> Okay, jeg har ingen erfaring med fiber til privateforbrugere, så det kan da
> godt være de er nogle fumlefingre, der lige skal og vuptivapti

Der findes stort set heller ingen professionelle udenfor serviceprovider
kredse som anvender fiberpatchkabler rigtigt.

snip

> Ja, rigtigt, men kravene til kabelføring er den samme som Cat 5E
>
> Det vil sige, det er ikke mere besværligt at trække 6 end 5E, men hvis man
> er en klumregøj, er chancen for at man var heldig større ved 5e

Næ, hvis man installerer forkert forringen ydeevnen af kablingen, uanset
type. Hvis man anvender produkter som har bedre ydeevne end standarden,
kan man tillade sig at lave en lidt dårligere installation og stadigvæk
klare standardens krav.
Hvis man køber dårlige/billige materialer får man ikke installationen
til at klare kravene, uanset hvor perfekt man installerer.

Fra : Pita

Dato : 26-06-05 14:55

> Hvordan ved du det ?

Tror jeg, da installationerne vi demonterer og udskifter bliver yngre og
yngre.

Så synes jeg heller ikke at de nutigdige standarder er tidssvarende. Synes
man stadig bygger videre på gammel viden og et gammelt system. men vi kan da
kun håbe at det bliver bedre med båndbreden når man engang skifter Ip'erne
ud til Version 2...

> De har haft ret de sidste 20 år når de spåede om fremtiden, jeg tror at
> chancen for at de har ret når de spår om de næste 10 år er større end når
> du spår.

Ja det får vi se om 10 år. Jeg vil gerne give en øl. hvis du har ret...
eller jeg vil sku gerne give en øl, også hvis jeg har ret.

> Prøv at læs det jeg skriver:
> Hvis du vil installere selv så vælg kvalitets produkter hvor du kan få
> fornuftige instruktioner, så er muligheden for at få en velfngerende
> installation større.

Det har jeg da aldrig sagt det ikke var. Jeg har kun ævlet om installationen
af kablerne.

> Det kan jeg leve med.

Det er da altid noget, ellers vi jeg da have det noget skidt - og overveje
at skifte mening

Vi er vist lige stædige...

> Der findes stort set heller ingen professionelle udenfor serviceprovider
> kredse som anvender fiberpatchkabler rigtigt.

Nej, men, de piller da sjældene ved det. Så længe det virker. Private skal
sikkert lige kigge og ændre noget osv.

> [...]
> Hvis man køber dårlige/billige materialer får man ikke installationen til
> at klare kravene, uanset hvor perfekt man installerer.

Helt rigtigt.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-06-05 19:49

On Sun, 26 Jun 2005 15:54:34 +0200, "Pita" <hjardemaal@email.dk>
wrote:

> Tror jeg, da installationerne vi demonterer og udskifter bliver yngre og
> yngre.

Var de så tidssvarende eller billige, da de blev installeret?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Pita

Dato : 27-06-05 18:00

> Var de så tidssvarende eller billige, da de blev installeret?

Tidsvarende, med det bedste til prisen - Eller kun det allerbedste er
godtnok-tidssvarende

--
Pita

Fra : Arne Keller

Dato : 28-06-05 21:15

Pita wrote:
> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

> Tidsvarende,

Det eneste som er tidsvarende når man taler kabling er det bedste som
man kan få fat i på tidspunktet hvor man projekterer/installerer.

> med det bedste til prisen

Det er du nød til at forklare lidt bedre.

Jeg har installeret Cat5E systemer siden 95/96 de har nu levet i 10 år.

Jeg har installeret Cat6 systmer siden 97 de har nu levet i 8 år, tror
du ikke de klarer 2 år til ?

Jeg arbejder med kunder som installerer Cat6A idag som garanterer dem
10G Ethernet, tror du de behøver at opgradere inden 2015 fordi 10G
Ethernet til arbejdspladsen er for lidt til dem ?

Ser det ikke ud som om det giver kunderne mere end 10 års levetid ?

Hvis man har installerer noget som er dårligere end jeg skriver herover
har man ikke installeret det bedste som eksisterede på det pågældende
tidspunkt.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-06-05 21:30

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

>Jeg har installeret Cat6 systmer siden 97 de har nu levet i 8 år, tror
>du ikke de klarer 2 år til ?

Var Cat6 standardiseret i 97?

Jeg mente først det skete omkring 2000/2001 - omend der et stykke tid
inden havde været nogle præ-standarder - altså nogle produkter som man
forventede ville leve op til standardens specifikationer.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 28-06-05 21:42

Lars Kim Lund wrote:

> Var Cat6 standardiseret i 97?

Nej, men der var virksomheder som solgte systemer som var garanteret at
klare ClassE/Cat6.

> Jeg mente først det skete omkring 2000/2001 -

Efteråret 2002

> omend der et stykke tid
> inden havde været nogle præ-standarder - altså nogle produkter som man
> forventede ville leve op til standardens specifikationer.

Præcis.

Præcis det samme gælder dagens systemer som overholder kravene til New
ClassE/Cat6A som må anses at være teknisk stabile i standard grupperne.
Den endelige standard forventes ikke før tidligst 2007, de fleste
producenter har ikke udvilket disse komponenter endnu og derfor kommer
standarden ikke lige med det første.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-06-05 22:22

Arne Keller wrote:

> Nej, men der var virksomheder som solgte systemer som var garanteret at
> klare ClassE/Cat6.

Hvordan kunne de det?

(Ikke at der er noget galt i at lave kabler som er
bedre end den nuværende standard og forventes at
leve op til den næste. Men man kan vel ikke give
nogen garantier, før man kender standarden.)

Fra : Arne Keller

Dato : 28-06-05 22:27

Kasper Dupont wrote:

> Hvordan kunne de det?

Det var den korte version jeg gav

Lad mig formulere det på en anden måde.

De kunder som købte systemerne i 97 har idag en skriftlig garnti på at
deres kabelsystem kan supportere alle Cat6 applikationer.

> (Ikke at der er noget galt i at lave kabler som er
> bedre end den nuværende standard og forventes at
> leve op til den næste. Men man kan vel ikke give
> nogen garantier, før man kender standarden.)

De kan man jo godt, bare man er villig til at betale en udskiftning hvis
standarden bliver ændret teknisk til noget som kræver mere end man har
leveret.

Fra : Pita

Dato : 29-06-05 21:13

> Det eneste som er tidsvarende når man taler kabling er det bedste som man
> kan få fat i på tidspunktet hvor man projekterer/installerer.

Hvad er det bedste nu?

> Det er du nød til at forklare lidt bedre.

Hvis du nu skal ud og købe whiskey. De har en til 50 kr. den smager af
gylle. De har en til 150 kr. som smager meget godt. Så har de en til 900 kr.
som smager lidt bedre end den til 150, men ikke ret meget, så du køber den
til 150 for den var bedst til prisen.

Skal du nu kun sende beskeder, 2 gange om året til 3 på netværket, laver du
vil ikke lysledernetværk? Som jo er det bedste nu om dage.

--
Pita

Fra : Arne Keller

Dato : 30-06-05 06:50

Pita wrote:
> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

snip

> Hvad er det bedste nu?

Komplette systemer som overholder alle krav i ISO/IEC "New ClassE" som
giver mulighed for mindst 10G Ethernet.

> Skal du nu kun sende beskeder, 2 gange om året til 3 på netværket,
laver du
> vil ikke lysledernetværk?

Helt rigtigt men hvorfor skulle man så skifte sit gamle Cat3 net ud som
kan køre 10Mbps, så kan det jo bare leve videre.

> Som jo er det bedste nu om dage.

SingleMode LWP systemer giver idag den højest tilgængelige båndbredde og
fremtidssikring mellem bygninger.
Internt i bygninger findes der efter min mening ikke bedre og mere
universelt medie end kobber.

Fra : Pita

Dato : 30-06-05 18:02

> Helt rigtigt men hvorfor skulle man så skifte sit gamle Cat3 net ud som
> kan køre 10Mbps, så kan det jo bare leve videre.

Hans forbrug bliver jo også mere krævende. Nu er hans Cat 3 netværk for
langsomt. Hvis han så dengang, havde ofret mere, og installeret Cat 4. Havde
de jo også været for langsomt i dag.

> SingleMode LWP systemer giver idag den højest tilgængelige båndbredde og
> fremtidssikring mellem bygninger.
> Internt i bygninger findes der efter min mening ikke bedre og mere
> universelt medie end kobber.

Kobber, har bare den ulempe at det ikke er støjimumt, og er nemmere at
aflytte.

God ferie alle sammen
--
Pita

Fra : Arne Keller

Dato : 01-07-05 16:02

Pita wrote:
> [...]
> langsomt. Hvis han så dengang, havde ofret mere, og installeret Cat 4. Havde

Du skrev at han kun skulle "sende beskeder, 2 gange om året til 3 på
netværket" så bliver det ikke mere krævende og det vil være spild af
penge at opgradere.

Der var vist aldrig ret mange som troede på Cat4.

Det har f.eks aldrig eksisteret udenfor USA.

> Kobber, har bare den ulempe at det ikke er støjimumt,

UTP kabelsystemer kan installeres i områder som er specificeret op til
10V pr meter som er den skrappeste EMC klasse som findes (svær
industri). Derfor mener jeg at det er forkert at sige at kobber ikke er
støjimunt, fiber derimod påvirkes overhovedet ikke at elektriske

> og er nemmere at aflytte.

Nemmere end hvad ?

Har du hørt at det er sket ?

Jeg vil påstå at du ikke kan aflytte en datakommunikation i et UTP kabel
i en virkelig installation. Jeg vil meget gerne vide hvis nogen kan gøre
det.

Men hvis du kan komme ind i bygningen og indenfor den 1-2 cm afstand som
kræves for overhovedet at måle et elektrisk felt, medbringende tungt
måleudstyr tror jeg det er lettere at bryde ind i nettet på anden vis.

Det er muligt at "aflytte" en PC monitor på 1 km afstand med billigt udstyr.

Det er sikkert også grunden til at militær, politi og
efterretningsvæsner over hele jorden anveder kobberkabler til følsom
kommunikation. Men deres udstyr kan være skærmet efter ganske skrappe
regler for ikke at udstråle information.

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 01-07-05 18:44

On Fri, 01 Jul 2005 17:01:37 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:
> [...]
>kommunikation. Men deres udstyr kan være skærmet efter ganske skrappe
>regler for ikke at udstråle information.

Vås..!? Hvilken efterretningstjeneste med bare en lille smule respekt
for sig selv (og sikkerhed) har du set anvende kobber til
klassificerede systemer..? (udover langt under jorden osv..)

AND

Fra : Arne Keller

Dato : 01-07-05 19:20

Andreas Pedersen wrote:

> Vås..!? Hvilken efterretningstjeneste med bare en lille smule respekt
> for sig selv (og sikkerhed) har du set anvende kobber til
> klassificerede systemer..? (udover langt under jorden osv..)

Det kan jeg naturligvis ikke udtale mig om

Men hvis du søger lidt på TEMPEST finder du ud af at der er helt andre
ting som gør sikkerhedsfolk urolige når det gælder aflytning.

Se f.eks:
https://134.11.61.26/CD8/Publications/USAREUR/USAREUR%20Pam/USAREUR%20Pam%2025-1%2020000711.pdf

2-10.1. Classified LANs.
The minimum-security requirements for classified LANs are outlined in AR
380-19, chapters 2 and 4. The physical
protection of facilities and equipment is addressed in AR 380-5. TEMPEST
installation guidance can be found in National
Security Telecommunications and Information Systems Security Advisory
Memorandum TEMPEST/2-95. The proper
construction of a protected distribution system (PDS) is available in
NSTISSI 7003. Minimum-security configuration
standards are available at http://www.rcerte.5sigcmd.army.mil. The
references identified above are available at
http://www.tnoc.5sigcmd.army.mil/SNCC/docs/sec-refs.htm.

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 01-07-05 20:46

On Fri, 01 Jul 2005 20:19:57 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

>Det kan jeg naturligvis ikke udtale mig om

Nej bevares.. Det kan jeg heller ikke men fiber er da helt klart det
foretrukne. Et løst slag på tasken er måske 95% af klassificeret
kabling.... og jeg tror ikke at fiber er valgt pga af prisen

Dermed ikke sagt at de nævnte firmaer ikke har store kobber netværk,
men til alt hvad der nærmer sig højere klassifikationer anvendes dette
medie sjældent. (..vil jeg tro.....

>Men hvis du søger lidt på TEMPEST finder du ud af at der er helt andre
>ting som gør sikkerhedsfolk urolige når det gælder aflytning.

Kender udemærket til Tempest og hvad der til følger.

Syntes ikke man kan sige at kobber bruges til sådanne installationer.

AND

Fra : Arne Keller

Dato : 01-07-05 21:21

Andreas Pedersen wrote:

> Nej bevares.. Det kan jeg heller ikke men fiber er da helt klart det
> foretrukne. Et løst slag på tasken er måske 95% af klassificeret
> kabling.... og jeg tror ikke at fiber er valgt pga af prisen

OK, overdrivelse fremmer forståelsen
Den specifike type installation er måske ikke dominerende som kobber her
i landet. Det jeg prøvede at sige er at man faktisk kan lave
installationer som overholder kravene til TEMPEST med UTP kabler, at det
ikke sker så ofte heromkring har du sikkert helt ret i.

Jeg hører ganske ofte at nogle tror at man bare kan aflytte kobber
kabler, det kan man efter min overbevisning ikke i virkelige installationer.
Man kan også aflytte fiberkabler, men det er heller ikke så let i
virkeligheden selvom teorien er ganske nem at forklare.

Derfor er sikkerhed som altid et spørgsmål om at se et større billede,
der er ingen grund til at forsegle nøglehullet hvis man har glemt at
lukke døren.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-07-05 21:44

After serious thinking Arne Keller wrote :
> Man kan også aflytte fiberkabler, men det er heller ikke så let i
> virkeligheden selvom teorien er ganske nem at forklare.

Hvordan vil du gøre det uden at klippe dem over ?

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 01-07-05 21:56

On Fri, 01 Jul 2005 22:44:26 +0200, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:
>Hvordan vil du gøre det uden at klippe dem over ?

Ved at bøje den
Det er ret kompliceret, men det kan lade sig gøre... men det er ikke
bare noget almindelige mennesker gør.

AND

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-07-05 22:12

Andreas Pedersen submitted this idea :

> Ved at bøje den
> Det er ret kompliceret, men det kan lade sig gøre... men det er ikke
> bare noget almindelige mennesker gør.

Ja det lyder pænt kompliceret, kræver vel også en del fiflen med
kablerne, er vel ikke engang altid det kan lade sig gøre at bøje dem
nok til at man kan aflytte ?

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 02-07-05 11:40

On Fri, 01 Jul 2005 23:12:12 +0200, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:
>Ja det lyder pænt kompliceret, kræver vel også en del fiflen med
>kablerne, er vel ikke engang altid det kan lade sig gøre at bøje dem
>nok til at man kan aflytte ?

Det er ikke noget du og jeg lige laver men for nogen er det en
trussel nok at det kan lade sig gøre...

Fra : Arne Keller

Dato : 01-07-05 22:25

Andreas Pedersen wrote:

> Ved at bøje den
> Det er ret kompliceret, men det kan lade sig gøre... men det er ikke
> bare noget almindelige mennesker gør.

De fleste fusion splejsere udfører faktisk dæmpningsmåling gennem
splejsningen ved at bøje fibren få begge sider og lave en dæmpningsmåling.

Men det er rigtigt, at aflytte trafik i en fiber uden at afbryde
kommunikationen er ikke så enkelt, men i det mindste i teorien muligt.

Fra : Cubus

Dato : 02-07-05 09:31

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev

> Hvordan vil du gøre det uden at klippe dem over ?

Når man angiveligt kan måle traffik i en fiber, samt hvilken retning
trafikken har, med et apparat som dette, hvor fiberen blot udsættes
for en lettere bøjning:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/div/fiber_traffic_0507.php

.... så virker det ikke uoverkommeligt at udvide funktionaliteten til
også at "læse" hvad der kommer igennem.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-06-05 22:13

On Thu, 23 Jun 2005 19:02:45 +0200, "Pita" <hjardemaal@email.dk>
wrote:

> Hvor mange netværksinstallationer holder 10 år.

Kabler? Det er der rigtig mange af dem der gør.

> Der er da sket noget nyt til den tid om 10 år.
>
> Han skriver "Netværksdele billigst til 11 lejligheder"

Selvfølgelig kan man også installere kabler som den foregående
standard og så skifte den måske to gange over samme periode, men det
bliver totaløkonomien ikke bedre af.

> Hvis Cat 5E, er for langsom og dårlig er Cat 6 også.

Hva' mener du?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Pita

Dato : 24-06-05 15:36

> Kabler? Det er der rigtig mange af dem der gør.

Ja, dem der blev installeret for 10 år siden, holdte 10 år. Vi skal vist
gange med en potens. Udviklingen går meget hurtigere i dag. Og
båndbreddekravet, er meget hurtigere voksende. Derfor tror jeg ikke man skal
regne med så lang en levetid på installationen, som man gjorde førhen.

> Selvfølgelig kan man også installere kabler som den foregående
> standard og så skifte den måske to gange over samme periode, men det
> bliver totaløkonomien ikke bedre af.

Det kommer an på hvor meget Cat 6 falder i pris, inden for den periode.

Når han selv skal lave det, kunne det være han kunne spare penge.

> Hva' mener du?

Jeg mener at til den tid, man ikke kan "nøjes" med at dele en
internetforbindelse via Cat5E, så tror jeg ikke det vil være nok med cat 6.

--
Pita

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-06-05 00:00

Pita wrote:

> Hvor mange netværksinstallationer holder 10 år.

De fleste kabler holder forhåbentligt mere end 10 år.

> Der er da sket noget nyt til den tid om 10 år.

Ja, netop derfor skal man vælge kabler af en bedre
kvalitet end man har brug for i dag. Merudgiften
til kabler burde så rigeligt tjene sig hjem første
gang du slipper for at lave ny kabling til nyindkøbt
udstyr.

Jeg tror ikke det bliver væsentligt dyrere at
installere kablerne bare fordi de er af en bedre
kvalitet.

Fra : Pita

Dato : 24-06-05 15:39

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke det bliver væsentligt dyrere at
> installere kablerne bare fordi de er af en bedre
> kvalitet.

Det er jo det jeg siger, det er de samme krav der er til at installere Cat5E
som Cat 6, når det kun er kablet vi kigger på.

Ganske vist er kablet mere følsomt, >HVIS< Man skulle komme til at et knæk.
Men man regner jo ikke priser ud efter at man laver fejl.

Forskellen er Materialerne og termineringen

--
Pita

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-07-05 16:17

Pita skrev:

> Hvor mange netværksinstallationer holder 10 år.

De fleste holder vel 10-15 år. Men netop i boligforeninger, kan man regne
med længere levetid fordi, det typisk er den eksterne forbindelse, der er
flaskehalsen. Hvis man fx er 11 lejligheder og laver et internt 1 Gigabit
netværk, kan det vel holde indtil man får råd til en ca 5 Gigabit
internetforbindelse. Og det varer jo nok nogle år. Og måske kan man køre 10
Gigabit på de samme kabler og så holder det til man får en 50 Gigabit
forbindelse.

> Der er da sket noget nyt til den tid om 10 år.

Bare fordi, der sker noget nyt, betyder det ikke at det gamle holder op med
at virke. Hvis man havde installeret et bolignetværk for 10 år siden havde
det nok været et 10 MBit netværk. Det kan sagtens bruges i dag, med en
4Mbit ADSL-forbindelse. Man kunne måske endda køre 100Mbit på de samme
kabler og så kan de holde længe endnu.

Da mine telefonkabler af stofomviklede tråde i blykappe blev gravet ned
engang før 2. verdenskrig, var de ikke specificeret til 10MBit ADSL+, men
det holder stadig.

> Han skriver "Netværksdele billigst til 11 lejligheder"
>
> Han får det sku ikke billigst, ved at lave en overkill installation.. Efter
> en ny standard, uden at vide en skid om det han laver er godt eller skidt

Han skal bare købe noget kabel og sætte nogle stik på. Det er der ikke noget
overkill ved.

> Hvis Cat 5E, er for langsom og dårlig er Cat 6 også.
>
> Cat 6, er alligevel ikke tiltrækkelig til at trække hele multimediapakken
> - Alt kommer jo digitalt inden så længe

Cat 6 burde være rigeligt. Selv er jeg ret ligeglad med multimediapakker.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-07-05 15:56

Pita skrev:

> Næhh, men hvis, han selv uden erfaring vil etablere Cat 6 uden at få
> papirer på at det er i orden, hvad vil han så bruge det til?

Så svært er det vel heller ikke.

> Hvorfor så
> ikke spare de immervæk temmlig mange penge, at lave Cat 5E?

Der er da næsten ingen penge at spare.

> De skal jo kun
> dele en 4 MBit Internet forbindelse.

Det kan da godt være, at de også vil have et internt gigabitnetværk.

> Skal det bruges til ret meget andet,
> senere hen, skal det alligevel laves om, sikkert også hvis det er Cat 6.

Men Kat 6. burde kunne holde længere.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Pita

Dato : 04-07-05 16:52

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@agol.dk> skrev i en meddelelse
Pita skrev:

> [...]

> Hvorfor så
> ikke spare de immervæk temmlig mange penge, at lave Cat 5E?

Nå!

Bare connectorne er dobbelt så dyre.

Og jeg beder så lige om at læse overskriften igen.

--
Pita

--
Pita

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-07-05 20:00

Pita skrev:

> Der er da næsten ingen penge at spare.
>
> Nå!
>
> Bare connectorne er dobbelt så dyre.
>
> Og jeg beder så lige om at læse overskriften igen.

Han kan nok finde 20 kr ekstra til dem.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Arne Keller

Dato : 19-06-05 22:29

magosa[FJERN]@hotmail.com wrote:
> Hej!
>
> Jeg står i den situation at jeg skal have kablet den ejendom som jeg
> bor i. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

Du skal vide at du kan få problemer hvis du følger den rute du har vis
herunder med at få fat i de billigste produkter og så lave arbejdet selv.

Det er ikke uden grund at selv erfarne montører bliver uddannet en eller
flere dage på nye kabelsystemer, det er virkelig de små detaljer, som
ikke nødvendigvis kan læses i brugsanvisningen, som afgør om et system
fungerer optimalt.
Det betyder efter min overbevisning at selvom du er meget omhyggelig,
kan du ikke installere et kabelsystem optimalt, du vil lave fejl og få
dårligere ydelse end kabelsystemet optimalt kan give.

Hvis du vil være sikker på at få det til at fungere fornuftigt så sørg
for at købe alle produkter fra samme producent, helst en som garanterer
at det komplette system har bedre ydelse end kabling standarderne.
Den marginal du får i produkterne kan så sikkert opveje din manglende
erfaring i installation og i den sidste ende give dig et fungerende system.
Det du skal betale ekstra for produkterne er garanteret givet godt ud i
den ydelse du får efter installationen.

Med ovenstående som baggrund skal jeg prøve at svare på dine spørgsmål.

> 1) Billigste sted at købe: kabler, stik osv.?

Kvalitets produkter købes normalt gennem kabling distributører som
Anixter eller Solar. Hvilket sikkert betyder at du skal købe gennem en
elinstallatør.

> 2) Hvilke mærker bør jeg vælge?

Et fabrikat som selv producerer alle komponenter og garanterer deres
funktion sammen, normalt altid en af de store internationelle producenter.

> 3) Skal jeg vælge CAT6 kabler?

Ja, Helt klart, men vi taler ikke bare kabler men et komplet system
bestående af udtag, kabler, paneler og patchkabler.

> 3) Nogen som har et godt link til hvordan man montere stik/kabler?

Producenten har design og installationsvejledninger som du kan få, hvis
du ikke kan få det så vælg et bedre fabrikat. Det meste på nettet er
generelle vejledninger og kan slet ikke bruges hvis du skal have
fornuftig ydeevne.

> 4) Ellers nogen ting som jeg skal være opmærksom på - har aldrig selv
> "lavet"kabler.

Ja tænk på at du laver en investering som skal holde i 10 år, spar ikke
på produkterne til kablingen, det er den absolut sværeste del at
udskifte siden.

> 5) Valg af switch - vi skal dele en adsl forbindelse på 4Mbit.

Er der andre som kan give bedre svar på

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-07-05 16:47

Arne Keller skrev:

> Du skal vide at du kan få problemer hvis du følger den rute du har vis
> herunder med at få fat i de billigste produkter og så lave arbejdet selv.

Ja, men nu er det jo ikke den ny TV-by, han skal kable.

Jeg ville bruge Kat. 6 kabler og gode stik. Det er så besværligt at lave om.
En hæderlig 16-port switch er ikke dyr.

Som ruter kan man starte med en gammel Linux-maskine. Jeg har gode
erfaringer med http://www.adsl-optimizer.dk/.

Ellers kan man altid opgradere switche og købe en hardwareruter.

> [...]

> kan du ikke installere et kabelsystem optimalt, du vil lave fejl og få
> dårligere ydelse end kabelsystemet optimalt kan give.

Det har jeg nu præsteret at gøre uden nogen montøruddannelse.

> Er der andre som kan give bedre svar på

Min erfaring med et lignende bolignet, er at billigt materiel fra
edbpriser.dk virker perfekt. Jeg kan have været heldig, men har trods alt
prøvet en del.

Derimod er det afgørende, at man i lejlighederne sørger for at kabler er
fastgjort ordentligt og at udtag er skruet meget solidt fast i væggen, ikke
noget med klæbepuder eller små skruer. De skal holde til at børn flår i dem
og folk banker støvsugere ind i dem.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-07-05 19:44

On Sun, 03 Jul 2005 17:46:55 +0200, Niels Elgaard Larsen
<elgaard@agol.dk> wrote:

> Ja, men nu er det jo ikke den ny TV-by, han skal kable.

DR "DR-Byen" F.

HTH,
-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 04-07-05 00:10

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Det har jeg nu præsteret at gøre uden nogen montøruddannelse.

Montøruddannelse er ikke vigtig - men det er deltagelsen i
undervisningen af et givent hi-quality kablings-produkt, for at sikre en
optimal/korrekt terminering....samt mulighed for en eventuel certificering.

--
Mvh Henrik.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-06-05 16:10

"magosa[FJERN]"@hotmail.com wrote:

> 3) Skal jeg vælge CAT6 kabler?

Jeg synes det ville være dumt at spare på kablerne.
Selvom I sikkert ikke har brug for CAT6 lige nu, så
får I forhåbentligt brug for det på et senere
tidspunkt.

> 5) Valg af switch - vi skal dele en adsl forbindelse på 4Mbit.

Man skal vist være svært uheldig for at finde en
switch, der ikke kan følge med til det. Så hvad
angår performance kan det nok være ligegyldigt.
Stabilitet er en anden sag. Jeg har et lokalnet med
billige 100mbit/s switche, og det har aldrig været
swichene, der har været flaskehals. Men det hænder,
at jeg er nødt til at genstarte en switch. Det kan
være lidt upraktisk hvis switchen nede i kælderen
skal genstartes for tit.

En anden ting, du i det mindste bør overveje er, i
hvilket omfang i er interesseret i at flytte
væsentlige datamængder over lokalnettet. Det vil
da sikkert til tider være praktisk, hvis man kan
flytte 100mbit/s mellem to computere på lokalnettet
og det ikke kommer til at gå ud over resten af
maskinernes adgang til det eksterne net.

Du skal også tage stilling til routning. Skal I alle
have offentlige IP adresser, eller skal der foretages
masquerading. Hvis der foretages masquerading,
hvordan vil I så håndtere de portforwardings, som
der utvivlsomt vil være nogen, der har brug for.

I har brug for styring af båndbreddeforbruget. Sørg
for at der mellem switch og ADSL forbindelse sidder
en router, der kan gøre det fornuftigt. Styring af
kapacitet efter protokoller vil være en fejl. Den
bør fordeles ligeligt på de enkelte lejligheder -
selvfølgeligt sådan at den kapacitet man ikke selv
bruger i øjeblikket fordeles ligeligt mellem dem,
der kan bruge det.

Jeg ved ikke, om der findes switche, der kan styre
det fornuftigt, men hvis der gør, så vil det have
den fordel, at man ikke så nemt kan snyde den.
Ellers vil båndbreddestyring i routeren og en switch,
der kan forhindre spoofing være en fornuftig løsning.

Fra : magosa[FJERN]@hotmai~

Dato : 21-06-05 20:48

On Tue, 21 Jun 2005 17:09:54 +0200, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>Ellers vil båndbreddestyring i routeren og en switch,
>der kan forhindre spoofing være en fornuftig løsning.

Tak for et svaret. Kunne du evt. linke til et par produkter som
opfylder de krav som du selv har opstillet.

Vi har jo routeren fra TDC, men vi får som du selv skriver det nok
brug for endnu en router og en switch. Vi kommer kun til at have en
offentlig IP-adresse.

-Jonas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-06-05 07:03

"magosa[FJERN]"@hotmail.com wrote:

> Tak for et svaret. Kunne du evt. linke til et par produkter som
> opfylder de krav som du selv har opstillet.

Desværre ikke. Jeg har ikke selv prøvet at bygge
sådan et netværk. Specielt hvad angår switches er
jeg ikke hvor avancerede konfigurationsmuligheder
de har. Men jeg har hørt, at man kan låse en
switchport til en udvalgte MAC adresser. Det er
vist nok til at routeren kan lave en QoS som ikke
uden videre kan snydes.

> Vi har jo routeren fra TDC, men vi får som du selv skriver det nok
> brug for endnu en router og en switch.

To routere lyder for mig som en opskrift på
problemer. Hvilken router leverer TDC? Kan du selv
konfigurere den? Alternativt kan I lade være med at
bruge den TDC leverer og så kun bruge en, I selv
har indkøbt.

> Vi kommer kun til at have en
> offentlig IP-adresse.

Så bør du overveje hvordan I vil håndtere
portforwarding. Hvilke forventninger har brugerne?

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-07-05 16:53

Kasper Dupont skrev:

> Man skal vist være svært uheldig for at finde en
> switch, der ikke kan følge med til det. Så hvad
> angår performance kan det nok være ligegyldigt.

Ja.

> [...]
> at jeg er nødt til at genstarte en switch. Det kan
> være lidt upraktisk hvis switchen nede i kælderen

Vi har en NetGear switch som har kørt i over tre uden nogen problemer og
uden at blive genstartet (bortset fra strømafbrydelser) og en lille switch
fra Aldi til 119 kr som har kørt i 1.5 år uden problemer.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 23-06-05 22:23

Jeg har selv opbygget et kablet hjemmenetværk med 6huse tilkoblet, på en
villavej.

Kablerne er en kombination af cat5e og cat5. Omtrent de billigeste som
kunne opdrives på edbpriser dengang. :)

Hustandende er forbundet i en 16ports switch og videre til en linux router.

Vi valgte dengang at købe kabler i ruller på 300meter. Kabler som ligger
udsatte stedet, fx under vejen, er blevet lagt i rør for nemmere at
kunne trække, men ellers ligger de godt begravet i jorden.

Nettet har eksisteret i ca. 3½ år indtil videre. Der har aldrig været
problemer med kablingen ved 100mbit.

Jeg vil anbefale du evt bruger penge på lidt bedre stik. Billige stik
har en tendens til ikke at klikke i switche, og derved sidde ordenlig fast.

Der hvor jeg umiddelbart vil smide flest penge er på en router. Routeren
skal indeholde QoS og bandwidth control, og gerne kunne identificere
kaza,donkey, osv trafik.

Selv anvender jeg en 16ports SMC switch og det fungerer uden problemer.

Held og lykke med projektet.

Hilsen Mikkel

Fra : magosa[FJERN]@hotmai~

Dato : 27-06-05 22:06

On Thu, 23 Jun 2005 23:23:08 +0200, Mikkel Bundgaard
<mikkel@notfound.invalid> wrote:

> [...]
>kaza,donkey, osv trafik.
>
>Selv anvender jeg en 16ports SMC switch og det fungerer uden problemer.

Nogen der har en idé til en router som indeholder QoS og bandwidth
control, og gerne kunne identificere kaza,donkey, osv trafik? Helst i
den billigere ende

-Magosa

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-06-05 05:43

"magosa[FJERN]"@hotmail.com wrote:

> Nogen der har en idé til en router som indeholder QoS og bandwidth
> control,

Jeg tror nok at Linksys wireless routere kan hvis
man installerer den rigtige firmware. Men du må
ikke hænge mig op på det, for jeg har ikke selv
erfaringer med sådan nogen.

> og gerne kunne identificere kaza,donkey, osv trafik?

Hvad formål skulle det tjene?

> Helst i den billigere ende

Er en Linksys billig nok?

Fra : Henning Wangerin

Dato : 02-07-05 09:44

En mulighed er m0n0wall (http://m0n0.ch/wall/)

> og gerne kunne identificere kaza,donkey, osv trafik?

Jeg er ikke helt klar over hvor meet den seæv kan identificerer, men der
er ihvertfald nogle guides til at sætte shaperen op med.

> Helst i den
> billigere ende

Den koster kun den hardware du vil bruge. Som ren (NAT) router vil en
hvilken som helt gammel pentium med 64+Mb RAM kun ha travl med at lave
ingenting, så hardwaren kan fåes meget billigt - hvis ikke gratis

/Henning