TDC ændrer vilkår for TDC Samtale
Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-06-05 16:09

I lang tid har man gratis kunnet kalde op til internettet ved brug af TDC
Samtale, et analogt modem og et internet-abonnement der tillader, at man kan
kalde op ved brug af et almindeligt 8-cifret fastnetnummer. De
internet-abonnementer der kræver udbyderens 4-cifrede forvalgskode foran
nummeret, har altså ikke kunnet bruges. Jeg brugte personligt et
77xxxxxx-opkaldsnummer hos Get2Net til mine internetopkald med TDC Samtale. Man
skulle så huske at afbryde forbindelsen mindst én gang i timen.

Som man ser nedenfor vil TDC fra 1. august fjerne muligheden for ovenstående
mulighed. Det jeg tænker over i den forbindelse er, hvordan kan de egentligt
rent teknisk gøre det? Jeg ser selv umiddelbart to muligheder:

1. TDC kan liste alle de numre der bruges til internetopkald, og derefter
unddrage dem fra samtalerabattens gratis samtaler. Det bliver et stort arbejde
for TDC, og hvordan vil TDC forhindre at jeg evt. ringer til en anden person via
fastnettet og bliver tilsluttet hans ADSL-forbindelse via et analogt
modemopkald?

2. Man kan også "lytte med på linjen" og rent teknisk fastsætte om der er tale
om "almindelig snak" eller "modem-lyde". Hvis sidstnævnte er tilfældet, så
bliver den pågældende "samtale" ikke gratis. Der er muligvis et juridisk problem
problem i at "aflytte" kundernes samtaler, også selv om det kun gøres
"maskinelt/detektorisk", uden egentlig optagelse af selve samtalen.

Her nedenfor forefindes den tekst der fulgte med min seneste telefonregning fra
TDC.

TDC ændrer vilkår for TDC Samtale

Pr. 1. august 2005 ændrer TDC Totalløsninger A/S vilkår for TDC's
telefonitjeneste og TDC's ISDN-tjeneste.

Ændringen vedrører TDC Samtale. I dag får man TDC Samtalerabat ved opkald fra
fastnettelefon til fastnettelefon samt ved opkald til internettet med en analog
modemopkobling (ekskl. numre der begynder med 1). Pr. 1. august 2005 bortfalder
rabatten på opkald til internettet.

Kunder, der som følge af denne ændring ønsker at opsige deres abonnementsaftale
med TDC, kan henvende sig til TDC senest 15. juli 2005.

For yderligere information kontakt TDC på 80 80 80 10, eller klik ind på tdc.dk

TDC Marketing Privat 3409, vers. 0511

Fra : Søren Blom

Dato : 19-06-05 16:30

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev
> [...]
> problem i at "aflytte" kundernes samtaler, også selv om det kun gøres
> "maskinelt/detektorisk", uden egentlig optagelse af selve samtalen.

Det kan laves rimeligt simpelt ved hjælp fra en database hvor alle nummerere
til modempuljer er "sortlistede" så når en bruger med TDC samtale fortaget
modem kald til et af de kaldte nummeret, jamen så er det bare til alm.
takst.
På samme måde, kan man blokere adgang for et bestemt nummer til at fortage
opkald uden for landets grænser osv. mulighederne er mange, det er bare om
at have en database der kan håndtere det.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : hg

Dato : 20-06-05 12:27

> [...]
> med TDC, kan henvende sig til TDC senest 15. juli 2005.
>
> For yderligere information kontakt TDC på 80 80 80 10, eller klik ind på

Hej Claus, som jeg læser ovenstående, er det for TDC's egen modempulje der
ikke kan fåes rabat på længere, da de typisk er 5 cifret og startende med 1.
Men det er muligt at jeg tager fejl.

Mvh
Hg

Fra : Claus E Beyer

Dato : 20-06-05 14:08

"hg" <grooss@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Claus, som jeg læser ovenstående, er det for TDC's egen modempulje der
> ikke kan fåes rabat på længere, da de typisk er 5 cifret og startende med 1.
> Men det er muligt at jeg tager fejl.

De 5-cifrede opkaldsnumre har hele tiden været undtaget, mens man ved analoge
modemopkald til 8-cifrede fastnetnumre får gratis "samtale". ISDN-opkald til
8-cifrede fastnetnumre har også hele tiden kostet normal "samtaletakst".

Claus