Aflivning af store fisk
Fra : Ruth Kjær

Dato : 19-06-05 14:39

Forhåbentlig bliver det ikke nødvendigt, men det er bedre at være forberedt,
hvis en af fiskene bliver syge.

Hvad er den bedste måde af aflive fisk på, som er i størrelsesordenen 20-30
cm (balihajer, Oscars, chiclide og plecostomus)?

På forhånd tak for hjælpen.

Ruth

Fra : Mikkel Munk

Dato : 19-06-05 14:48

En skarp køkkenkniv - også af med hovedet!

M.

Fra : Brizz

Dato : 19-06-05 16:29

> Hvad er den bedste måde af aflive fisk på, som er i størrelsesordenen 20-30
> cm (balihajer, Oscars, chiclide og plecostomus)?

Jeg plejer at bruge kogende vand. Op i et kar/balje er passende
størrelse også kogende vand over dem...der går ikke meget mere end 1 sec
så er de væk og det vil jeg mene er humant.

> På forhånd tak for hjælpen.

Any time

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Mikkel Munk

Dato : 19-06-05 15:48

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> størrelse også kogende vand over dem...der går ikke meget mere end 1 sec
> så er de væk og det vil jeg mene er humant.

Nu er det jo svært - efter som fiskene jo gerne dør efter sådan en
behandling - at vide, hvad der er mest humant! Men jeg vil nu mere, at der
skal overordenligt meget kogende vand til, at slå en fisk på 30 cm ihjel på
noget der minder om et sekund! Jeg har selv - da jeg lige var startet med,
at holde akvarium - prøvet 'kogende vand tekniken' og synes absolut ikke, at
den er værd, at anbefale til andre... jeg synes ganske enkelt ikke, at
fiskene dør hurtigt nok!

Jeg synes også, at når man forhører sig om, hvilke teknik folk bruger til,
at slå fisk ihejl, viser det sig, at det næsten altid er nybegynderne der
holder af 'kogende vand tekniken'.

M.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-06-05 16:43

Brizz wrote:
> Jeg plejer at bruge kogende vand. Op i et kar/balje er passende
> størrelse også kogende vand over dem...der går ikke meget mere end 1
> sec så er de væk og det vil jeg mene er humant.

Kogende vand er fint til små fisk - men her, hvor der er tage om fisk på 30
cm, så vil jeg nok anbefale kniven i stedet, da en stor fisk er lidt længe
om at dø i kogende vand.

Men med små fisk er metoden god nok.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Carsten Madsen

Dato : 19-06-05 21:15

Hej

De få gange jeg har haft brug for at aflive fisk, har jeg taget en skål i
passende størrelse - taget vand fra akvariet - og puttet fisken i - derefter
låg på skålen og i fryseren med fisken.

Der går ikke lang tid førend fisken "sover ind" - da kulde bedøver fisk.

Det er den måde min lokale fiskepusher anbefaler at gøre...

Mvh

Carsten

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 19-06-05 22:18

> [...]
> derefter låg på skålen og i fryseren med fisken.
>
> Der går ikke lang tid førend fisken "sover ind" - da kulde bedøver fisk.

Det lyder sgu ikke særligt rart. Ikke bedre end, at proppe den i
micro-ovnen! Hvilken fiskehandler har foreslået det?

Til fisk i den str. er der vel ingen anden udvej, end at skære hovedet af
den... Det kræver dog en del tilvæning at gøre det Personligt plejer jeg
at aflive store fisk ved at give dem en ordenlig én over nakken, og derefter
hælde kogende vand over dem. Det er jo sådan vi gør ved en ørred på 40-60
cm. ude ved åen. (ikke lige med kogende vand Jeg må også indrømme, at
jeg er for stor en kylling til at skære hovedet af dem, selv om det er nok
så humant. Det er i grunden latterligt, eftersom ingen har nogen problemer
med, at man som fisker, giver en stor fisk (hvis man er heldig) et ordenligt
gok i nøden, og derefter lader den ligge og dø! Men fordi akvariefisk
pludselig er "kæledyr" skal det helst være en "god" død. Hvis den findes?

/Jasper

Fra : Michael Larsen

Dato : 27-10-05 12:32

Fisk (store som små) "sover ikke ind!!, de dør af kulde...
Fisk er (generalt) varmblodet dyr, hvorimod metoden egner som
rimmeligt til koldblodet dyr, som de fleste padder.
Det er altså en dårligt og hårdnakkede myte at fisk sover ind, og myter
eksistere der desværre alt for mange af..også hos dyrehandlere...

Mvh
Michael Larsen

Carsten Madsen wrote:
> [...]
>
> Der går ikke lang tid førend fisken "sover ind" - da kulde bedøver fisk.
>
> Det er den måde min lokale fiskepusher anbefaler at gøre...

Regards / Mvh Michael
---
"The important thing is not to stop questioning." - A. E.
http://sae.tech-nic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 20:40

"Michael Larsen" <FAKE_EMAIL@tech-nic.dk> skrev i en meddelelse
> Fisk (store som små) "sover ikke ind!!, de dør af kulde...
> Fisk er (generalt) varmblodet dyr, hvorimod metoden egner som
> rimmeligt til koldblodet dyr, som de fleste padder.

Jeg tror du tager fejl, alle steder jeg har læst om fisk og temperaturer
hedder det sig at fisk er vekselvarme, dvs. fisken har samme krobstemp. som
vandet omkring dem. Fisks stoftskifte skal altså ikke bruges til at varme
kroppen men fodder behov varierer alt efter vandets temperatur.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om fisk "sover ind" når temperaturen falder,
men det er et interessant spørgsmål. Jeg har nu stilet det til nogen der
burde kunne svare på det - kattegatcentret. Når jeg går svar lægger jeg det
ind her.

MvHans

Fra : Thor

Dato : 20-06-05 21:10

> Jeg plejer at bruge kogende vand. Op i et kar/balje er passende størrelse
> også kogende vand over dem...der går ikke meget mere end 1 sec så er de
> væk og det vil jeg mene er humant.

Ikke nogen god ide... Hellere en tur i fryseren eller af med hovedet på
spækbrættet.

mvh Thor

Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-06-05 21:54

Det er også min opfattelse, at kogende vand kun dur til små fisk.

Men fryseren? Det må da tage nogen tid, inden de dør?

Ruth

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 22:00

Ruth Kjær wrote:
> Men fryseren? Det må da tage nogen tid, inden de dør?

Ja - vi andre ville nok også være døde efter et par timer i fryseren - men
det ville nok være en frygtelig oplevelse, at vente på at man døser hen.

Men hvor meget fisken tænker på det ved jeg ikke.......

Det med aflivning er i øvrigt at af de tilbagevendende spørgsmål her i
gruppen, der er oppe at vende med jævne mellemrum - og der bliver vist
aldrig enighed om, hvad der er "bedst".

Og man kan jo ikke spørge fiskene, hvad de foretrækker

Fra : Steen Suder

Dato : 21-06-05 01:47

"Jan Vestergaard" <jan.jve.invalid> wrote:

> [...]
>
> Det med aflivning er i øvrigt at af de tilbagevendende spørgsmål her i
> gruppen, der er oppe at vende med jævne mellemrum - og der bliver vist

Det er så her jeg skal komme med mit sædvanlige sure opkast i debatter
om aflivning af fisk.

Der ér enighed. Dem, der ikke er enige, er dem dem, der ikke har nosser
nok til at tage deres ansvar som dyreejer alvorligt.

* Hårdt slag, enten i pose mod hård overflade eller med en
"præst" (kølle/knippel).

* Hurtigt snit, der adskiller hoved fra krop.

Mere skal der ikke til.

--
Steen Suder

Fra : Mikkel Munk

Dato : 21-06-05 09:11

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Kunne ikke være mere enig, Steen!

Vh
Mikkel

Fra : Pizzabager

Dato : 21-06-05 20:38

> [...]
>
> * Hårdt slag, enten i pose mod hård overflade eller med en
> "præst" (kølle/knippel).
>
> * Hurtigt snit, der adskiller hoved fra krop.

Giver dig helt ret.. kogene vand og fryser.. altså.. man kan vel også tage
den til dyrlægen og få den aflivet.. det er jo en fisk.. et hurtigt snit og
væk med hoved.. Som min gamle dansk/biologi lære altid sagde.. der er ikke
noget der er synd i naturen..

Kasper

Fra : Mikkel Munk

Dato : 21-06-05 20:59

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> væk med hoved.. Som min gamle dansk/biologi lære altid sagde.. der er ikke

Hvis man ikke kan tåle, at aflive en fisk, burde man så have fisk
overhovedet???

vh
Mikkel

Fra : Carsten Madsen

Dato : 22-06-05 21:36

> Hvis man ikke kan tåle, at aflive en fisk, burde man så have fisk
> overhovedet???
>
> vh
> Mikkel

Tjah det er jo et svært spørgsmål... man kan jo også spørge

"hvis man ikke kan tåle, at aflive en hund, burde man så have hund
overhovedet?"

Jeg ved godt at hunde og fisk ikke kan sammenlignes - men det er vel de
færreste der holder fisk med den grund at skulle aflive dem....?

Mvh
Carsten

Fra : Mikkel Munk

Dato : 23-06-05 08:25

"Carsten Madsen" <camadsensnabela@snabelaofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ved godt at hunde og fisk ikke kan sammenlignes - men det er vel de
> færreste der holder fisk med den grund at skulle aflive dem....?

Når du godt ved, at man ikke kan sammeligne fisk og hunde - hvorfor så bruge
det som eksempel?

Mikkel

Fra : BC

Dato : 23-06-05 09:13

> Når du godt ved, at man ikke kan sammeligne fisk og hunde - hvorfor så
> bruge
> det som eksempel?

hvis det generer dig så ignorer det dog

men hvorfor ikke, der findes jo nogle mennesker der holder ligeså meget af
deres fisk
som andre af deres hund, og visse fiskearter kan da osse blive utroligt
tamme.
men ellers vil jeg give CM ret, det er nok de færreste der holder fisk for
at aflive dem,
personligt har jeg det sådan, at når jeg har været på fisketur og fanget et
eller andet,
så får de uden tøven et gok eller et snit, men mht mine akvariefisk kræver
det lige en del
overvindelse, med mindre jeg kan se den lider voldsomt

/Brian

Fra : Mikkel Munk

Dato : 23-06-05 09:57

"BC" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det lige en del
> overvindelse, med mindre jeg kan se den lider voldsomt

Det handler ikke om, at det genere mig, Brian - det handler om
argumentation! Derudover, har jeg heller aldrig sagt, at folk holder fisk
for, at slå dem ihjel! Jeg sagde blot, at hvis man vil holde fisk, skal man
også nogle gange være forberedt på, at skulle foretage en aflivning! ( på
den mest humane måde )

Mikkel

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 20-06-05 07:12

hej...

hold den paa højkant, og 'gog' den i hovedet med en kæp - håndtag fra en
skruetrækker ell lignende....

Hvis det er en meget stor fisk skal den maaske ha 2 - 3 slag ... Du kan
se paa fisken, at den er død ved at den åbner munden.....

/F

Fra : Thomas B

Dato : 20-06-05 15:19

"Finn Bindeballe" <postmaster@127.0.0.1> skrev i en meddelelse
> hej...
>
> hold den paa højkant, og 'gog' den i hovedet med en kæp - håndtag fra en
> skruetrækker ell lignende....

Jeg bruger en pose. Hvor i fisken er i der efter slynger jeg posen hårdt i
jorden det virker fint. Brugte den metode på en Discus for ikke så længe
siden. Den var også død med det samme.

Mvh. Thomas

Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-06-05 21:13

Tak for jeres svar.

Ja, det er ikke nemt, når det er så store fisk.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : J. Jørgensen

Dato : 03-07-05 20:56

> [...]
> jorden det virker fint. Brugte den metode på en Discus for ikke så længe

Hej Thomas
Jeg har en kat, og den vil meget hellere have fisken levende også selvom den
er ret stor.
Det ser også ud til, at fisken kan lide det, den logrer ihvertfald med
halen.

Hilsen
Jørgen

Fra : Brian Slots

Dato : 05-08-05 17:48

On Sun, 3 Jul 2005 21:56:08 +0200, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
wrote:

> [...]
>er ret stor.
>Det ser også ud til, at fisken kan lide det, den logrer ihvertfald med

Hej jørgen for at holde tråden, Katte er kun til glæde for Jægeren og
hans hund.

Hilsen BS