Kan ikke se computer gennem Zyxel?
Fra : sls\(2770\)

Dato : 19-06-05 11:19

Hej NG

Jeg har ComX beboernernet herhjemme, og har fået 3 IP adresser, men skulle
have 4 computere på.
Jeg har sat 2 computere i en switch, og har så købt en Zyxel Zywall 2, som
jeg også har sat i switchen.
Det virker også fint, og alle computere kan gå på nettet, men de 2 computere
som sidder i switchen kan ikke se de 2 som sidder i Zywallen?
De computere som sidder i Switchen har IP 81.161.168.XX, og dem som sidder
i Zywallen har 192.168.1.XX og begge har undermaske 255.255.248.0.
Jeg har også deaktiveret Firewallen i Zywallen, man de kan stadig ikke se
hinanden?

Hjælp....

Mvh Sid

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 19-06-05 11:42

sls(2770) wrote:
> [...]
> i Zywallen har 192.168.1.XX og begge har undermaske 255.255.248.0.
> Jeg har også deaktiveret Firewallen i Zywallen, man de kan stadig ikke se

Dem der er bag zywall kommer på nettet via nat, derfor kan du ikke se
dem "udefra", hvis du vil tilgå dem skal du forwarde porte i zywallen
til de interne ip'er.

Fra : sls\(2770\)

Dato : 19-06-05 12:03

"Lasse B. Jensen" <devnull@gymer.dk> skrev i en meddelelse
> Dem der er bag zywall kommer på nettet via nat, derfor kan du ikke se dem
> "udefra", hvis du vil tilgå dem skal du forwarde porte i zywallen til de
> interne ip'er.

Kan de ikke komme til at se hinanden uden om internettet?
Zywallen sidder jo i samme switch som de 2 andre computere.

Mvh Sid

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 16:08

sls(2770) wrote:
> "Lasse B. Jensen" <devnull@gymer.dk> skrev i en meddelelse

> Kan de ikke komme til at se hinanden uden om internettet?
> Zywallen sidder jo i samme switch som de 2 andre computere.
>
> Mvh Sid

Put alle maskinerne på Zywall'en så vil det virke for dig. dog vil du.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : sls\(2770\)

Dato : 19-06-05 17:53

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Put alle maskinerne på Zywall'en så vil det virke for dig. dog vil du.

Ja, men kan de 2 af computerene så beholde deres faste IP, og de 2 sidste
computere dele den sidse IP?

Mvh Sid

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 18:02

sls(2770) wrote:
> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men kan de 2 af computerene så beholde deres faste IP, og de 2 sidste
> computere dele den sidse IP?
>
> Mvh Sid

ikke uden yderligere koniguration, jeg huske desvære ikke om ZW2'eren
kan dette, prøv at tjekke op på alias/passthrough.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 18:47

sls(2770) wrote:
> [...]
> i Zywallen har 192.168.1.XX og begge har undermaske 255.255.248.0.
> Jeg har også deaktiveret Firewallen i Zywallen, man de kan stadig ikke se

tjek side 127 i manualen, foroven. du kan køre fuld NAT på den, så du
smider bare alle dine maskiner på Zywall'en og gør brug af det.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Hans

Dato : 19-06-05 19:45

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> tjek side 127 i manualen, foroven. du kan køre fuld NAT på den, så du
> smider bare alle dine maskiner på Zywall'en og gør brug af det.

Hvordan vil du håndtere ip-adresserne på wan-siden? ComX bruger DHCP med
låsning på MAC-adressen, så Zywall'en kan kun få tildelt 1 wan-adresse.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 20:04

Hans wrote:

> Hvordan vil du håndtere ip-adresserne på wan-siden? ComX bruger DHCP med
> låsning på MAC-adressen, så Zywall'en kan kun få tildelt 1 wan-adresse.

Jeg kan ikke huske hvad xywall 2 boxen er i stand til, det må jeg tjekke
op på imorgen eller tirsdag.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Hans

Dato : 19-06-05 20:16

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Jeg kan ikke huske hvad xywall 2 boxen er i stand til, det må jeg
> tjekke op på imorgen eller tirsdag.

Den kan godt håndtere flere wan-adresser, men det kræver at de er tilstede,
enten som et range, eller en bridged løsning. Det vil ikke fungere når vi
taler om en dhcp-baseret klientopkobling. Løsningen er at samle alle
maskinerne bagved zywall'en og køre over en enkelt wan-adresse.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 19-06-05 20:45

> [...]
> taler om en dhcp-baseret klientopkobling. Løsningen er at samle alle
> maskinerne bagved zywall'en og køre over en enkelt wan-adresse.

Ok, takker for hjælpen..

Mvh Sid

Fra : sls\(2770\)

Dato : 19-06-05 20:43

> tjek side 127 i manualen, foroven. du kan køre fuld NAT på den, så du
> smider bare alle dine maskiner på Zywall'en og gør brug af det.

Den eneste manual jeg har fået med er et hæfte på 9 sider.

Mvh Sid

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 22:32

sls(2770) wrote:
> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Den eneste manual jeg har fået med er et hæfte på 9 sider.
>
> Mvh Sid

der er en 600 (?) siders manual i PDF format på CD'en så vidt jeg
husker, hvis ikke kan den ses på www.zyxel.dk

den er ganske udførlig.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : sls\(2770\)

Dato : 19-06-05 22:43

> der er en 600 (?) siders manual i PDF format på CD'en så vidt jeg husker,
> hvis ikke kan den ses på www.zyxel.dk
>
> den er ganske udførlig.

Ok, den tjekker jeg lige..

Mvh Sid