Hvad er der galt her?
Fra : Monty

Dato : 19-06-05 09:48

Jeg har 2 computer der er forbundet med hinanden i et netværk.

Den ene maskine kører win xp pro og den anden win 98. Begge er forbundet med
en hub og en router til at gå på nettet.

Det har virket før jeg skiftede hubben og roteren ud men nu virker det ikke.
De kan ikke se hinanden men de kan begge gå på nettet.

Jeg har oprettet netværket fra xp og lavet en diskette ect.

Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

Monty

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-06-05 10:02

"Monty" <team6011@mail.adsl.dk> crashed Echelon writing

> Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

Hvad har du skiftet ud til?

--
Bjarke Andersen

Fra : Monty

Dato : 19-06-05 19:42

> "Monty" <team6011@mail.adsl.dk> crashed Echelon writing

> Hvad har du skiftet ud til?

Jeg havde før et bredbåndsmodem fra TDC og en router der fordelte signalet
ud til computerene. Nu har jeg fået en router/modem fra Cybercity så jeg har
valgt at skifte den anden router ud så jeg ikke havde 2 router på linjen så
nu har jeg routeren fra CC og en hub.
Som sagt begge maskine kan godt gå på nettet uden problemer.

Monty

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-05 19:57

"Monty" <team6011@mail.adsl.dk> wrote:

> [...]
>nu har jeg routeren fra CC og en hub.
>Som sagt begge maskine kan godt gå på nettet uden problemer.

Prøv at køre IPCONFIG /ALL på alle maskiner, og kom tilbage hertil med
reultatet.

- - -

Tip: Hvis du kører IPCONFIG /ALL >C:\DUMMY.TXT ligger output i
tekstfilen dummy.txt. Det gør det lettere at få det ind i news readeren.

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Monty

Dato : 19-06-05 22:37

Den maskine med win98:
Windows 98 IP-konfiguration

Værtsnavn . . . . . . . . . : JANE.LocalDomain
DNS-servere . . . . . . . . : 212.242.40.3
212.242.40.51
Nodetype . . . . . . : Broadcast -
NetBIOS scope-id. . . . . . :
IP-routing slået til. . . . : Nej
WINS Proxy slået til . . . : Nej
NetBIOS-navnefortolkning bruger DNS : Nej

Ethernet - netværkskort :

Beskrivelse . . . . . . . . : PPP Adapter.
Fysisk adresse. . . . . . . : 00-00-00-00-00-00
DHCP slået til. . . . . . . : Ja
IP-adresse. . . . . . . . . : 0.0.0.0
Undernetmaske . . . . . . . : 0.0.0.0
Standardgateway . . . . . . :
DHCP-server . . . . . . . . : 255.255.255.255
Primær WINS-server . . . . :
Sekundær WINS-server . . . :
Rettigheden opnået. . . . . :
Rettigheden udløber . . . . :

Ethernet - netværkskort :

Beskrivelse . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810X Family NIC
Fysisk adresse. . . . . . . : 00-00-00-00-00-00
DHCP slået til. . . . . . . : Ja
IP-adresse. . . . . . . . . : 10.0.0.3
Undernetmaske . . . . . . . : 255.0.0.0
Standardgateway . . . . . . : 10.0.0.1
DHCP-server . . . . . . . . : 10.0.0.1
Primær WINS-server . . . . :
Sekundær WINS-server . . . :
Rettigheden opnået. . . . . : 18 06 05 22:31:06
Rettigheden udløber . . . . : 19 06 05 00:31:06

Den med xp:

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : server
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : LocalDomain

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:
Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : LocalDomain
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : SiS 900-baseret PCI
Fast Ethernet-netværkskort
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 212.242.40.3
212.242.40.51
Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 19. juni 2005 21:24:46
Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 19. juni 2005 23:24:46

(jeg har sat den fysiske adresse til 00 på begge maskiner da jeg smed den
op. Kald mig bare paronid)

Nogen der har et bud på hvad der kunne være galt?

Monty

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-06-05 23:15

> (jeg har sat den fysiske adresse til 00 på begge maskiner da jeg smed
> den op. Kald mig bare paronid)

Og her ligger fejlen. MAC adresse konflikt hvilket skal anvendes i ARP
tabellen (IP-adresse oversættes til MAC).

Venligst ret dette til 2 forskellige MAC adresser, eller det nemmeste kør
med default fra leverandøren, da nummeret er unikt for netkortene
(disclaimer: grundet knaphed i MAC adresser kan der være flere netkort i
verdenen med samme MAC adressen, men chancen er vidst i milliard klassen.)

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-05 23:46

"Monty" <team6011@mail.adsl.dk> wrote:

...cut udskrift fra IPCONFIG /ALL fra to maskiner...

>(jeg har sat den fysiske adresse til 00 på begge maskiner da jeg smed den
>op. Kald mig bare paronid)

Du er paranoid

Vi kan ikke bruge dine fysiske (MAC) adresser til en dyt - De bruge kun
internt i dit lokalnet.

>Nogen der har et bud på hvad der kunne være galt?

Nope...

Opsætningen ser faktisk helt fornuftig ud. Begge maskiner får
ip-adresser mv fra routeren på 10.0.0.1.

Og begge maskiner er i samme arbejdsgruppe: LocalDomain.

Så dit netværk burde fungere....

Foreslår at du checker netværket med ping fra begge maskiner.

ping <anden maskines ip-adresse>
ping <navn>

Kan du ping'e ip-adressen betyder det at kabling, router, etc fungerer.
Kan du ping'e på navnet fungerer netbios fortolkningen også ok.

Hvis det hele fungerer, ligger dit problem ikke i netværket men i
windows opsætningen...

Husk at du skal have samme brugernavn / password på begge maskiner...

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-06-05 10:13

Michael Rasmussen <mic@No_Spamdou.dk> crashed Echelon writing

> Vi kan ikke bruge dine fysiske (MAC) adresser til en dyt - De bruge kun
> internt i dit lokalnet.

Hvilket er det som giver problemet. Computeren slår MAC adressen op i ARP
tabellen opdager at IP på computer 2 har samme MAC som sig selv, og hov det
er jo mig selv og sender dataene til sig selv.

--
Bjarke Andersen

Fra : Monty

Dato : 20-06-05 13:02

> [...]
>
> Så dit netværk burde fungere....
>
> Foreslår at du checker netværket med ping fra begge maskiner.

Når jeg pinger 10.0.0.3 får jeg en timeout
Når jeg pinger på navnet får jeg at vide at den ikke kan finde navnet men
jeg har endnu engang prøvet at installere netværket igen. Både fra xp og med
disketten.

Monty

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-06-05 13:20

> [...]
> Når jeg pinger på navnet får jeg at vide at den ikke kan finde navnet
> men jeg har endnu engang prøvet at installere netværket igen. Både fra

Læs det jeg har skrevet til dig! Du anvender samme MAC adresse på begge
computere, dette konflikter. Enten lave 2 forskellige MAC adresser på hver
maskine eller sæt det tilbage til default.

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-06-05 14:42

Bjarke Andersen skrev:

> Læs det jeg har skrevet til dig! Du anvender samme MAC adresse på
> begge computere, dette konflikter. Enten lave 2 forskellige MAC
> adresser på hver maskine eller sæt det tilbage til default.

Det var kun i hans indlæg hér, at navnet var det samme...

Peter Schrøder

Fra : Monty

Dato : 20-06-05 15:06

> Læs det jeg har skrevet til dig! Du anvender samme MAC adresse på begge
> computere, dette konflikter. Enten lave 2 forskellige MAC adresser på hver
> maskine eller sæt det tilbage til default.

Grunden til at jeg ændrerede mine MAC adresse inden jeg smed dem ud på
nettet var at hvis jeg kørte/køre med et trådløst netværk og bruger den
unikke MAC adresse som krypteringen/adgangskoden ville enhver af dem som
kender mig kunne gå ind og læse mine ting. Det var derfor jeg skrev at jeg
måske var paronid men hvorfor investere i et trådløs netværk hvis man bor i
fx et lejlighedskompleks for derefter at lægge ens MAC adresse til frit
skue.

Men for at vende tilbage til mit spørgsmål. Begge mine maskiner kører med
deres helt egen MAC adresse. Jeg ændrede dem inden jeg smed dem op

Monty

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-05 15:21

> [...]

>fx et lejlighedskompleks for derefter at lægge ens MAC adresse til frit

Adgangsbegrænsning via filtrering på MAC-adressen er intet værd - Med
software som Kismet eller Network Stumbler er det en smal sag at se
hvilke MAC-adresser du anvender, og herefter ligger dit trådløse netværk
helt åbent.

Og WEP er ikke meget bedre.

Hvis du kører med trådløst netværk, vil jeg anbefale du umiddelbart
skifter til WPA....

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-05 15:31

"Monty" <team6011@mail.adsl.dk> wrote:

>Når jeg pinger 10.0.0.3 får jeg en timeout

Ok, nu lyder det som et hardware problem, dvs router - kabler - netkort

Check lige ip-adresserne med IPCONFIG /ALL igen - bare så maskinerne
ikke har skiftet ip-adresse i mellemtiden...

Og så 'leger' du lidt med ping på begge maskiner:

ping 127.0.0.1
ping <egen ip-adresse>
ping <routers ip-adresse>
ping <anden computers ip-adresse>

samtidig med at du bytter rundt på kabler, indgange i routeren og måske
netkort indtil du får lokaliseret præcis hvor der går ged i
kommunikationen

<mlr>

Fra : Monty

Dato : 20-06-05 16:12

Det er gjort men uden resultat. Lige meget hvordan jeg gør så får jeg en
timeout. Jeg kan sagtens pinge 10.0.0.1 (router) og min egen 10.0.0.2 men
den anden på 10.0.0.3 kan den ikke få snakket med men den kan fint gå på
nettet

Monty

Fra : 15kw

Dato : 20-06-05 18:04

"Monty" <team6011@mail.adsl.dk> skrev i
> [...]
> den anden på 10.0.0.3 kan den ikke få snakket med men den kan fint gå på

Prøv at rette din netmaske til 255.255.255.0 i stedet for 255.0.0.0. jeg har
flere gange set at win98 ikke bryder sig om så store net.

PS Det skal sikkert rettes i routerens DHCP setup.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Monty

Dato : 20-06-05 18:58

> Prøv at rette din netmaske til 255.255.255.0 i stedet for 255.0.0.0. jeg
> har
> flere gange set at win98 ikke bryder sig om så store net.
>
> PS Det skal sikkert rettes i routerens DHCP setup.

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde den mulighed nogen steder under DHCP i
min router (Aethra Starvoice 1020)

Fra : 15kw

Dato : 20-06-05 21:25

> Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde den mulighed nogen steder under DHCP i
> min router (Aethra Starvoice 1020)

Så prøv at finde det sted hvor du tildeler routeren sin egen lokale IP
"hedder muligvis noget med lan0 eller lan1" lige under routerens lan ip er
der sikkert en netmaske.