stregkoder - hvordan knyttes dette til dat~
Fra : Otto Leholt

Dato : 19-06-05 08:53

Hej
Jeg har lavet lidt asp og databser m access i nogle år.
Jeg har bla en bogdatabase i access som jeg jeg skal forsøge at opdatere på
to måder:

1) Da antallet af poster kommer op på 20-30.000 - og db skal være
tilgængelig via www er det mit indtryk at jeg skal anvende SQL database
...eller er det MySQL ..? Er det rigtigt forstået .. og kender I evt en
tutorial hvor jeg kan læse hvordan jeg rent praktisk udskifter min access db
med SQL...?

2) Vi ønsker at anvende en stregkodelæser til registrering af bogudlån. -
Kan ikke rigtig finde noget vejledning hertil på nettet - er der en af jer
der bare har den mindste ide om hvordan det gøres i praksis .. eller hvor
jeg skal starte ..:-|

Jeg håber at indlægget her accepteres i NG'en ....
og på forhånd tak for evt respons

venlig hilsen Otto Leholt

Fra : terje

Dato : 19-06-05 10:08

Otto Leholt wrote:
> [...]
> tutorial hvor jeg kan læse hvordan jeg rent praktisk udskifter min access db

http://www.aspfaq.com/show.asp?id=2182
Google: upsize access mssql
Google: upsize access mysql

> [...]
> der bare har den mindste ide om hvordan det gøres i praksis .. eller hvor

Google: asp bar codes

terje

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-06-05 11:22

Otto Leholt wrote:

> [...]
> tutorial hvor jeg kan læse hvordan jeg rent praktisk udskifter min access db

Acess kan godt brugesd til en hjemmeside, men det er langt fra optimalt,
specielt hvis der skrives meget til databasen. Du kan med fordel skifte til
MySQL eller MS SQL server, begge fungerer glimrende som backend til hjemmesider.

Med SQL Server følger der et import/export redskab med. Du vælger blot din
access database som kilde og din SQL server som target og på få minutter har
du din database i SQL server. Dog med visse forbehold - f.eks mistes
autonummerering, således at du skal genoprette autonummerering tabel for tabel
i SQL server. Husk også at SQL kommandoer varierer fra database til database.
f.eks svarer access funktionen now() til MS SQL server funktionen getDate() så
du skal sikkert omskrive noget SQL.

På samme måder finder der redskaber der kan importerer og eksportere data
imellem MySQL og access, og ligeledes er der lidt forskel på SQL imellem
Access og MySQL.

Med venlig hilen
Lars Hoffmann

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 14:55

On Sun, 19 Jun 2005 09:53:19 +0200, "Otto Leholt"
<leholt@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>der bare har den mindste ide om hvordan det gøres i praksis .. eller hvor

Stregkoden er vel bare ISBN koden på bogen? Den gemmes som en
tekststreng i din database, da en stregkodelæser som f.eks. bare
sættes mellem PC og tastaturet, kun oversætter stregkoden til
tekst/tal og skriver dette på skærmen.

Mvh. Brian

Fra : Otto Leholt

Dato : 21-06-05 05:58

<Brian B. Christensen> wrote in message

> [...]
> tekststreng i din database, da en stregkodelæser som f.eks. bare
> sættes mellem PC og tastaturet, kun oversætter stregkoden til

Tak for jeres respons ..
vedr stregkoder - Ja måske er det ISBD ... men jeg ved det ikke.
Stregkoderne skal i dette tilfælde anvedes til registrering af udlån .
Stregkodemaskinen skal jo også udskrive labels ....
men er der ikke én af jer der har praktiske erfaringer med hvordan det
integreres med en
database ?

hilsen otto

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 21:03

On Tue, 21 Jun 2005 06:57:55 +0200, "Otto Leholt"
> [...]

>Stregkodemaskinen skal jo også udskrive labels ....
>men er der ikke én af jer der har praktiske erfaringer med hvordan det

Jo, jeg har lavet - enddog meget store løsninger - som baserer sig på
stregkoder. Bla. container/gods registrering.

Og der er ikke så meget "rocket science" i det. Specielt ikke på et
bibliotek hvor der ikke er beskidt og stregkoden er inden for
rækkevidde.

Du køber en stregkodelæser som ps2 stik, mini DIN eller hvad det
hedder og sætter imellem tastatur og computeren (der er han/hun stik i
stregkodelæseren).

Når du så "skyder" en stregkode på bogen, oversættes denne automatisk
til tal/bogstaver og sættes ind i det felt hvor cursoren står på
skærmen. Og så gemmer du det i databasen som noget der var tastet ind
med fingrene. Det giver jo også den fordel at hvis stregkoden er i
stykker eller ikke kan læses af en eller anden grund, kan den i stedet
tastes ind manuelt, da man normalt skriver indholdet af stregkoden
nedenunder selve stregkoden.

Så der er ikke så meget ASP i det og det er faktisk ret simpelt.

Mvh. Brian

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 22-06-05 09:02

"Otto Leholt" <leholt@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Stregkoderne skal i dette tilfælde anvedes til registrering af udlån .
> Stregkodemaskinen skal jo også udskrive labels ....

Bare en note ISBN numre kan ikke bruges _alene_ som nøgler, de er ganske
vist unikke for hver eneste bog, men hvis der er købt 5 eksemplarer af en
given bog så kan den samme bog udlånes / indleveres flere gange. Hver enkelt
bog må derfor udstyres med en nøgle der identificere den ellers kan bogen
ikke placeres hos en enkelt låner. Eventuel kan man bruge lånerens ID sammen
med ISBN som en kombineret nøgle.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Otto Leholt

Dato : 22-06-05 10:25

Kære Brian og Johnny
Tak for jeres indlæg vedr stregkoden .. jeg er straks blevet beroliget ..
Det ser ud til at være noget der kan lde sig gøre .. mine evner taget i
betragtning
tak for respons

hilsen otto