Erycin/Dolol sammen
Fra : Brian

Dato : 19-06-05 08:28

Hejsa

Jeg har fået fanget mig en lungehindebetændelse, som jeg har gået med siden
Onsdag. Jeg var ved lægen Fredag, og fik en recept på Erycin. Siden Fredag
har jeg højst sovet 8 timer, jeg kan hverken ligge på siden eller ryggen,
uden jeg har store smerter ved vejrtrækning. Jeg har en pakke Dolol
liggende, fra engang jeg brækkede lårbenet. Skulle der være noget galt for
at nappe sådan en, inden jeg hopper i seng ? Det er alm. smertestillende
piller, bare lidt stærkere.

Jeg trænger seriøst til noget søvn, og jeg har på fornemmelsen at det heller
ikke gør mig rask hurtigere, at jeg ikke kan sove.

Fra : Nielsen

Dato : 19-06-05 11:01

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
heller
> ikke gør mig rask hurtigere, at jeg ikke kan sove.

Ifølge lægemiddelkataloget må Erycin ikke tages sammen med visse andre
lægemidler, idet det øger risikoen for pludselig hjertestop markant.

Dolol er ikke et alm. smertestillende middel men hører til i morfingruppen
(syntetisk). Morfin og morfinlignede stoffer skal man i det hele taget være
forsigtig med når det handler om sygdomme i hals og lungeregioenn idet det
hæmmer vejrtrækningen og samtidig er så smertestillende at en evt.
forværring ikke opdages i tide.

Jeg synes absolut at du bør ringe til vagtlægen og spørge, uanset hvilke
svar du ellers måtte få her i gruppen!

God bedring

Nille

Fra : Brian

Dato : 19-06-05 11:32

Nielsen wrote:

> [...]
> og lungeregioenn idet det hæmmer vejrtrækningen og samtidig er så
> smertestillende at en evt. forværring ikke opdages i tide.

Lyder sgutte rart!
Jeg blev lidt i tvivl, for i indlægget står der at det ikke må tages hvis
man har
vejrtrækningsproblemer. På netdoktor står den lille del ikke.

> Jeg synes absolut at du bør ringe til vagtlægen og spørge, uanset
> hvilke svar du ellers måtte få her i gruppen!

Jeg ringede til apoteket. Hun vidste det ikke uden at slå det op, hvilket
hun
bestemt ikke havde tid til. Så jeg kører det sikkert og nøjes med lidt
Panodil.

> God bedring

Jow tak

/Brian

Fra : Nielsen

Dato : 19-06-05 11:53

> Lyder sgutte rart!
> Jeg blev lidt i tvivl, for i indlægget står der at det ikke må tages hvis
> man har
> vejrtrækningsproblemer. På netdoktor står den lille del ikke.

Netdoktor indeholder ikke så mange informationerom medicin. Her kan du buge
www.lmk.dk stedet for.

Nille

Fra : Ragnar

Dato : 19-06-05 12:32

Nielsen wrote:
> "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message

Jeg ville også anbefale dig, at holde dig fra Dolol ved lungesmerter. De
kan virke respirationshæmmende, selvom Dolol er et forholdsvis svagt opioid.
En ting du dog skal holde dig helt fra er sovemedicin er
benzodiazepin-gruppen, som er den almindelige type sovemedicin.
Ihvertfald ikke uden at konsultere lægen. Der er nemlig en kraftig
interaktion, der forhøjer niveauet af begge i kroppen. De nedbrydes
nemlig af samme enzym i leveren.

Paracetamol eller evt. iboprofen vil være bedre som smertestillende for
dig, men hvis det ikke er nok, så tag en snak med lægen om et
alternativ, for det er naturligvis også vigtigt at få noget søvn.

Mvh Ragnar (farmaceut in spe)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-06-05 17:59

> [...]
> galt for at nappe sådan en, inden jeg hopper i seng ? Det er alm.
> smertestillende piller, bare lidt stærkere.

Det er nok en rigtig dårlig idé, men hvad med at få noget ventoline som
spray? Det vil lette vejrtrækningen, så du bliver hurtigere rask. Ring til
egen læge og bed om en mild version - husk at fortælle hvad det er til, så
du ikke skal bøvle med "myrekryb".

Mvh Maria