Batterier i Topcom
Fra : Brian

Dato : 18-06-05 18:40

Hejsa

Min Mormor har en trådløs Topcom telefon - en model fra Harald Nyborg. Der
sidder 3 seperate genopladelige AAA batterier i, de døde for hende og hun
satte bare 3 alkaline batterier i. Det holder selvfølgelig ikke, og vi skal
have fundet nogle andre batterier til telefonen. Problemet er bare at hun
har smidt/forlagt de gamle batterier, så typen er ukendt.
Mon nogen tør skyde på typen ?

Fra : cr

Dato : 18-06-05 22:49

Brian wrote:
> [...]
> have fundet nogle andre batterier til telefonen. Problemet er bare at hun
> har smidt/forlagt de gamle batterier, så typen er ukendt.

Et bud kunne vel være 3 stk AAA genopladelig NI-MH
som der hænger flest af i de forskellige supermarkeder

cr

Fra : Brian

Dato : 19-06-05 08:07

cr wrote:

> Et bud kunne vel være 3 stk AAA genopladelig NI-MH
> som der hænger flest af i de forskellige supermarkeder

Takker - jeg var i tvivl om det var NI-MH eller NI-CD batterier.

/Brian

Fra : Erling

Dato : 19-06-05 08:18

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Takker - jeg var i tvivl om det var NI-MH eller NI-CD batterier.
>
> /Brian

Det kan næsten være ligegyldigt, Brian, spændingen er den samme på begge
typer, og det er nok det, der er afgørende.

Erling

Fra : Brian

Dato : 19-06-05 10:02

Erling wrote:

> Det kan næsten være ligegyldigt, Brian, spændingen er den samme på
> begge typer, og det er nok det, der er afgørende.

Jo, men jeg kan huske fra dengang jeg selv legede med at bygge min egen
batterilader, at der var en forskel på hvordan de skulle lades - og af gode
grunde ved jeg jo ikke, hvad Topcom har tænkt sig.

/Brian

Fra : Erling

Dato : 19-06-05 15:11

> [...]
> gode
> grunde ved jeg jo ikke, hvad Topcom har tænkt sig.

Du har da ret, men det jeg mente var, at hvis du køber en størrelse, der
passer i (AAA), er det mest vigtigt, at spændingen passer, så er resten
(amp/h og type) mindre vigtigt.

Erling

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-05 04:51

Brian skrev:

> [...]
> have fundet nogle andre batterier til telefonen. Problemet er bare at hun
> har smidt/forlagt de gamle batterier, så typen er ukendt.

Hvad mener du med type? AAA er en type (som kan være både
gammeldags, alkaline eller genopladelig). Almindelige batterier
har en spænding på 1,5 V. Hvis det kan ødelægge apparatet, så er
skaden allerede sket. Genopladelige batterier har en spænding på
1,2 V. Det er ens for dem alle (hvis de ikke er sammensat af
flere elementer som f.eks. et 9-volts batteri).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Brian

Dato : 19-06-05 08:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad mener du med type?

Ni-Mh/Ni-CD - ampere

Men det lader til, at de bruger metalhydrid....

/Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-05 09:06

Brian skrev:

> Ni-Mh/Ni-CD - ampere

Ni-Mh/Ni-CD er et spørgsmål om brugs- og miljøvenlighed. Der er
ingen grund til at købe Ni-Cd.

(Milli)amperetimer skal man bare have så mange af som muligt. Det
er et spørgsmål om pris. Jo flere amperetimer, jo længere går der
mellem hver opladning.

Ingen af delene er noget apparatet kan -mærke'.

Fra : Brian

Dato : 19-06-05 10:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ingen af delene er noget apparatet kan -mærke'.

Det er jeg med på, mine tanker gik også på laderen.

/Brian

Fra : JMo.

Dato : 20-06-05 18:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ni-Mh/Ni-CD er et spørgsmål om brugs- og miljøvenlighed. Der er
> ingen grund til at købe Ni-Cd.

En oplader der kan klare NiMH kan svjv. altid klare NiCd. Men en oplader
til NiCd kan ikke nødvendigvis klare NiMH.

NiMH celler er mere "følsomme" mod over-opladning end NiCd. En gammeldags
timer-styret oplader kan derfor godt ødelægge et NiMH batteri. Heldigvis er
det dog efterhånden ret sjældent at man støder ind i den type opladere.