QoS på Cisco 827
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 18-06-05 13:42

Kære gruppe!

Jeg er interesseret i at få QoS eller en anden slags traffic shaping
til at køre på min Cisco 827 ifm. overgang til ip-telefoni.

Jeg har i ip-telefoni-gruppen fået anbefalet følgende link:
http://www.voip-info.org/tiki-index.php?page=QoS+Cisco
samt denne gruppe, hvis jeg havde bøvl med ovenstående.

Jeg er slet ikke nok inde i Ciscos systemer til at kunne oversætte
ovenstående til mine egne forhold.

Jeg er nået frem til, at portene 16384-16482 (RTP) skal have
førsteprioritet, men hvordan gør jeg det?

Bare fortæl, hvad I har brug for at vide, så skal jeg se, om jeg kan
finde informationerne.

På forhånd mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Kasper Bergholt H. Kristiansen

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 24-06-05 21:11

On Sat, 18 Jun 2005 14:42:00 +0200, Kasper Bergholt
<menage@tiscali.dk> wrote:

>Jeg er nået frem til, at portene 16384-16482 (RTP) skal have
>førsteprioritet, men hvordan gør jeg det?

Kan det virkelig passe, at der ikke er nogen her i gruppen, der er
godt nok inde i IOS, til at kunne fortællle, hvordan man gør
ovenstående?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-06-05 22:12

On Fri, 24 Jun 2005 22:11:22 +0200, Kasper Bergholt
<menage@tiscali.dk> wrote:

> Kan det virkelig passe, at der ikke er nogen her i gruppen, der er
> godt nok inde i IOS, til at kunne fortællle, hvordan man gør
> ovenstående?

Jeg mener faktisk, at det står forklaret i det link, du henviste til.
Hvad har du forsøgt, og hvad er det, du ikke forstår eller ikke kan få
til at virke?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 25-06-05 10:13

On Fri, 24 Jun 2005 23:12:17 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Jeg mener faktisk, at det står forklaret i det link, du henviste til.
>Hvad har du forsøgt, og hvad er det, du ikke forstår eller ikke kan få
>til at virke?

Intet virkede! Men det skyldes (måske) ikke manglende evner eller
opsætningsguiden - routeren var defekt. Venter pt. på aktivering af en
ny. Tiscali er ved at blive lagt sammen med Tele2, og derfor kan nye
routere ikke aktiveres før den 1.

Jeg vender tilbage, hvis jeg ikke kan få det til at virke der heller.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 25-06-05 10:15

<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Jeg mener faktisk, at det står forklaret i det link, du henviste til.
>Hvad har du forsøgt, og hvad er det, du ikke forstår eller ikke kan få
>til at virke?

Nå ja, er det ikke kun potr 5060 (sip), der får førsteprioritet i
eksemplet, du/jeg linkede til? Hvilken linje definerer RTP port-
rangen?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-06-05 23:06

On Sat, 25 Jun 2005 11:15:10 +0200, Kasper Bergholt
<menage@tiscali.dk> wrote:

> Nå ja, er det ikke kun potr 5060 (sip), der får førsteprioritet i
> eksemplet, du/jeg linkede til? Hvilken linje definerer RTP port-
> rangen?

Ingen (han har RTP på en fast port), så du skal læse hvad han skriver
og selv tænke lidt. Du kan lave det med en range isf. en port ad
gangen: 'permit udp any any range X Y'.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 26-06-05 12:20

On Sun, 26 Jun 2005 00:05:46 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Ingen (han har RTP på en fast port), så du skal læse hvad han skriver
>og selv tænke lidt. Du kan lave det med en range isf. en port ad
>gangen: 'permit udp any any range X Y'.

Jeg har skam intet mod at læse og tænke, men problemet er, at jeg slet
ikke er inde i IOS. I første omgang havde jeg svært ved at gennemskue,
hvad der skulle tastet ind i hvilke undermenuer. Jeg er vist ikke den
første, der synes CBOS var lettere at gå til. Derfor sætter jeg
utrolig stor pris på din vejledning!

På Musimis hjemmeside er der dusinvis af step-by-step-forklaringer til
opsætning af QoS på diverse routere, men ingen til 827. Så jeg er
tilynsyneladende ikke den enste, der ikke umiddelbart er i stand ti
lat overføre de dokumenter, der er skrevet på områdte, til egen
situation.

Hvis jeg havde en manual i hånden, der gennemgik de forskellige menuer
og undermenuer, ville det nok ikke være så slemt; men Tiscali leverer
ingen dokumentation med til 827'eren andet end en tynd A4-samling, der
gennemgår tilslutning og aktivering.

Og så lige et nyt spørgsmål

I linkest står:

In the 2600 series of routers you can use service polices and LLQ (Low
Latency Queueing) — this queueing discipline was _designed_ for VOIP.
I am running IOS 12.1(21) RELEASE.

Setting it up is a snap:

class-map voice
match access-group 105
!
policy-map policy1
class voice
priority 96
class class-default
fair-queue
!

Vil det virke på 827'eren også? Eller kræver det en router i
2600-serien?

Mvh.

Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-06-05 19:48

On Sun, 26 Jun 2005 13:19:52 +0200, Kasper Bergholt
<menage@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> og undermenuer, ville det nok ikke være så slemt; men Tiscali leverer
> ingen dokumentation med til 827'eren andet end en tynd A4-samling, der

Al dokumentation er naturligvis tilgængelig online:
http://www.cisco.com/univercd/home/home.htm

> Vil det virke på 827'eren også?

Ja, 827 kan godt køre LLQ.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-07-05 17:13

On Sun, 26 Jun 2005 20:48:24 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Al dokumentation er naturligvis tilgængelig online:
> http://www.cisco.com/univercd/home/home.htm

>Ja, 827 kan godt køre LLQ.

Hej igen!

Så har jeg fået routeren aktiveret - og prøver at få QOS til at virke.
Alt undtagen in s0/0-kommandoerne virker indtil videre.

Eksempelvis:

in s0/0
rate-limit input access-group 105 128000 65536 65536 conform-action
set-prec-transmit 5 exceed-action set-prec-continue 0
rate-limit input 1408000 8000 8000 conform-action transmit
exceed-action drop

Skal jeg bruge en anden værdi end s? Hvordan finder jeg den?

Jeg får " % Invalid input detected at '^' marker. Det er s'et, der
markeres...

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 04-07-05 18:50

Kasper Bergholt wrote:
> [...]
>
> Skal jeg bruge en anden værdi end s? Hvordan finder jeg den?
>
> Jeg får " % Invalid input detected at '^' marker. Det er s'et, der

Hej Kasper

"in s0/0" er en grænseflade hvor "s" (seriel?) kan være "fa"
(fastethernet 100Mbit) eller noget andet - jeg kender ikke Cisco 827.
Måske "eth" ved 10Mbit? eller "ATM"?

"in" står for interface.

Kig i:

http://da.wikipedia.org/wiki/QoS

Q. How do I configure Quality of Service (QoS) for voice?:
http://www.cisco.com/warp/public/794/827cnfg_faq.html#q16

Cisco 827 Routers and Cisco SOHO 77 Routers:
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/access/acs_fix/827/index.htm

Cisco 826, 827, 828, 831, 836, and 837 and SOHO 76, 77, 78, 91, 96, and
97 Routers Software Configuration Guide:
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/access/acs_fix/826/swg/

Cisco 827 Router Frequently Asked Questions:
http://www.cisco.com/warp/public/794/827_faq.shtml

Cisco 827 Router Configuration Frequently Asked Questions:
http://www.cisco.com/warp/public/794/827cnfg_faq.html

mvh/Glenn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-07-05 23:30

On Mon, 04 Jul 2005 18:13:03 +0200, Kasper Bergholt
<menage@tiscali.dk> wrote:

> Alt undtagen in s0/0-kommandoerne virker indtil videre.

Det er fordi, der ikke er et interface serial0/0 på din router. Du
skal lave det på dit WAN-interface.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-07-05 17:57

On Tue, 05 Jul 2005 00:29:39 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det er fordi, der ikke er et interface serial0/0 på din router. Du
>skal lave det på dit WAN-interface.

Jeg har prøvet at søge på google WAN-interface samt kigge i de links,
der tidligere har været givet i tråden. Men bliver nødt til at spørge:

Er det ATM (evt. 0/1/etc.), Async, Dialer, eller Ethernet?

Har prøvet med ATM0, men det giver fejlmeddelse (funktionen
understøttes ikke af router)....

Jeg indrømmer gerne, at jeg er rookie!

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 06-07-05 10:21

Kasper Bergholt wrote:

> [...]
>
> Er det ATM (evt. 0/1/etc.), Async, Dialer, eller Ethernet?
>
> Har prøvet med ATM0, men det giver fejlmeddelse (funktionen

Det interface din udbyders signal kommer ind på, er din WAN-forbindelse.

Det interface din PC anvender, er din LAN-forbindelse.

mvh/Glenn

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-07-05 21:18

On Wed, 06 Jul 2005 11:21:26 +0200, Glenn Møller-Holst <glenn@x.dk>
wrote:
>Hej Kasper
>
>Det interface din udbyders signal kommer ind på, er din WAN-forbindelse.
>
>Det interface din PC anvender, er din LAN-forbindelse.

Det kan jeg godt renge ud; det jeg ikke kan regne ud, er
betegnelserne.

Hvad er hvad på en helt normal Tiscali ADSL-opsætning? (Bredbånd+,
hvis det gør nogen forskel)?

Fra : Niels Baggesen

Dato : 06-07-05 23:20

Kasper Bergholt <menage@tiscali.dk> wrote:
> Det kan jeg godt renge ud; det jeg ikke kan regne ud, er
> betegnelserne.

show interface

er nok en god start ...

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Lars Angus Lyons

Dato : 25-07-05 21:06

Hvis du laver en : "show ip interface brief" og sorterer de interfaces
fra som du har styr på, ender du nok med et der hedder "atm 0.101"
eller lignende, dit atm interface har nok fået defineret et
sub-interface til yderside ip-addressen.

Derudover er det ikke lige sikkert at atm'en understøtter
rate-limiting for indgående traffik men det er en anden historie.