Hvornår bliver Tele2 og Tiscali officielt ~
Fra : Henrik Madsen

Dato : 17-06-05 20:39

Hej

Nogen der har set en helt officiel dato for hvornår Tele2 og Tiscali
bliver til eet selskab. ?

Regner da med at de 2 selskabers kunder ender med at høre til Tele2
allesammen og kommer til at betale det samme for forbindelsen.

Henrik

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-06-05 00:35

Hej Henrik Madsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Nogen der har set en helt officiel dato for hvornår Tele2 og Tiscali
> bliver til eet selskab. ?

Nej. Men vi (Tiscalikunder) har for en lille måneds tid siden fået en
varsel med nye betingelser gældende pr. 1. juli (2005, forstås :).

Betingelserne er sådan ret elastikagtige, men noget tyder på, der reelt
ikke sker de store ændringer, blot at der *kan* ændres noget (a la
'Tele2 forbeholder sig ret til dit og dat'. Men altså intet om det vil
ske).

Der er også kommet nye priser til netop det produkt, man selv har. Men
der er ikke kommet nogen samlet prisoversigt. (Vist alle har fået lidt
lavere priser).

> Regner da med at de 2 selskabers kunder ender med at høre til Tele2
> allesammen

Det gør det med næsten fuld sikkerhed.

> og kommer til at betale det samme for forbindelsen.

Nu begynder det at blive mere spooky, da Tele2 inkl. Tiscali har mindst
tre ADSL-opkoblingstyper. Fx kan man ikke sammenligne den aktuelle
Tele2 ADSL med den aktuelle Tiscali Bredbånd/ADSL Plus.

De to ligner hinanden næsten til forveksling: Den ene er Tiscalis
Bredbånd Plus (som er identisk med den, der oprindelig startede under
World Onlines ADSL, og som fx jeg har). Den anden er den samme 'uden
Plus'. Forskellen er minimal (fast IP og selvvalg mellem flere
hardwaretyper, dvs. routere samt som udgangspunkt separat kobber til
Plus).

Er man på en central, hvor Tiscali (nu Tele, men jeg bruger navnene
hver for sig for at undgå mere forvirring, end der reelt er) har eget
centraludstyr, kobles begge op på dette. (Er man ikke på en sådan
central, kan man ikke gå nogen af disse opkobling. På papiret får man
'ikke Plus' men reelt gensalg af en TDC-opkobling. Så den ser vi lige
bort fra).

Den tredje er så (oprindelige) Tele2-opkoblinger, hvor de kobles op via
TDC's centraludstyr. TDC smider så trafikken videre til et eller flere
samlingssteder i landet, hvor Tele2 så overtager den (bitstream).

Dvs. Tele2 har købt Tiscali Danmark primært for at få eget udstyr på
centralerne (de rimeligt rentable steder, dvs. samme model som CC).
Sekundært får det så en portion Tiscalikunder med.

Tiscalikunderne er allerede opkoblet, som de skal være (og vi blev
allerede for vist en tre måneders tid siden - så vidt jeg husker - lagt
over på Tele2's net).

Tele2-kunderne (de oprindelige) ved jeg så ikke, hvad de vil stille op
med. Formentlig ved de det heller ikke selv...

Men på et tidspunkt kommer der vel meddelelser om, *hvad* de fra et
eller andet tidspunkt vil have som produktudvalg.

Mit gæt er, at der bliver to, evt. tre. Den ene bliver ret sikkert a la
den aktuelle Tiscali Bredbånd Plus. Den anden bliver formentlig lidt
mere discountpræget (a la den nuværende Tele2 ADSL, blot opkoblet på
eget centraludstyr de steder, hvor de nu har fået det).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-06-05 14:22

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Tiscalikunderne er allerede opkoblet, som de skal være (og vi blev
> allerede for vist en tre måneders tid siden - så vidt jeg husker -
> lagt over på Tele2's net).

Hvilket ikke var et helt vildt skud. Jeg rodede efter noget andet i
gamle annonceringer og faldt så også over ovenstående.
Det skete 16-03-2005.

Jeg har iøvrigt ikke bemærket nogle kvalitetsforskelle, så Tele2's net
som sådan er tilsyneladende glimragende.
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-06-05 18:49

> Jeg har iøvrigt ikke bemærket nogle kvalitetsforskelle, så Tele2's net
> som sådan er tilsyneladende glimragende.

Faktisk bedre, da Tiscali Danmark ikke længere er underlagt Tiscali S.p.A's
holdning til peeringer - vi skal ikke længere til Oslo eller Hamborg for at
komme tilbage til Webpartner, Jay, NGDC osv. i København.

--
Mvh. Jesper

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 22-06-05 15:02

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> wrote in message

> Faktisk bedre, da Tiscali Danmark ikke længere er underlagt Tiscali
> S.p.A's
Så skal vi bare lige have styr på hvorfor de vil af med erhvervskunder og
lukker port 25..

Fra : Henrik Madsen

Dato : 22-06-05 17:56

On Wed, 22 Jun 2005 16:02:28 +0200, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

>Så skal vi bare lige have styr på hvorfor de vil af med erhvervskunder og
>lukker port 25..

At de lukker port 25 som default er for mig at se bare perfekt, dette
burde alle internet operatører i verden gøre.

Dog burde de have en side hvor man mod at taste sit brugernavn og
password ind kunne få åbnet.

At få port 25 lukket pr. default vil betyde at den voksende mængde af
folk med bredbåndsforbindelser og 0% forstand på computerteknik og
faren ved hovedløst at køre programmer fra f.eks vedhæftede filer,
bliver afskåret fra at forpeste os andre's computere med diverse virus
angreb, spam mail og angreb på webservere..

Men det er klart at lukker de den og vil ikke åbne selv for de
forholdsvis få der ved hvad 25 er til og skal bruge den så er de for
dumme..

Henrik

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-06-05 23:06

Hej Flemming Lynggaard, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Så skal vi bare lige have styr på hvorfor de vil af med
> erhvervskunder

Tænker du på priser eller..?

> og lukker port 25.

Hvor har du fået den oplysning fra?

Ikke fordi jeg kan afvise, de kunne finde på det efter Tele2-
overtagelsen, da jeg ikke har erfaring med, hvordan Tele2 håndterer
diverse gummibetingelser. Men jeg har ikke set noget om det.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-06-05 01:30

> Ikke fordi jeg kan afvise, de kunne finde på det efter Tele2-
> overtagelsen, da jeg ikke har erfaring med, hvordan Tele2 håndterer
> diverse gummibetingelser. Men jeg har ikke set noget om det.

Den er (desværre) god nok.

--
Mvh. Jesper

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-06-05 01:59

Hej Jesper Nielsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Den er (desværre) god nok.

Glimragende :-/

Dvs. hvis det er noget a la der bliver lukket for port 25 som default,
men at man kan ringe og åbnet, er det selvfølgelig ikke ubetinget nogen
dårlig procedure.

Men at de gennemfører ændringen uden eksplicit at give besked øger ikke
tiltroen til deres vurderingsevne.
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Hans

Dato : 23-06-05 02:08

Rudi Stegen wrote:

> Glimragende :-/
>
> Dvs. hvis det er noget a la der bliver lukket for port 25 som default,
> men at man kan ringe og åbnet, er det selvfølgelig ikke ubetinget
> nogen dårlig procedure.

Der bliver lukket definitivt og de vil ikke høre tale om undtagelser. Af
samme årsag daffede jeg af.

> Men at de gennemfører ændringen uden eksplicit at give besked øger
> ikke tiltroen til deres vurderingsevne.

Det er ikke noget nyt hos dem.

Hans