autonummerering med tal og bogstaver
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 17-06-05 16:43

Hej.

Jeg har set på forskellige sider (fx www.kortlink.dk) at der genereres link
med et stigende bogstav/tal for hvert nyt link der laves.

<tænkt eksempel>
Det sidste link der er oprettet hedder

www.mypage.dk/qsd

Det næste link der oprettes skal derfor være

www.mypage.dk/qse

</tænkt eksempel>

Hvordan laver man det med bogstaver? Det er let nok hvis det bare havde
været tal, men bogstaverne kan man jo ikke lægge 1 til?

Desuden skal det være sådan, at når alle muligheder er brugt for 3
bogstaver/tal efter www.mypage.dk/ så skal der udvides til 4 bogstaver.

Jeg har tænkt lidt over at lave en talrække, hvor hver tal, modsvarer et
bogstav/tal. ved oprettelse af næste link, hentes sidst oprettede link og
bogstaverne efter www.kortlink.dk/ bruges til at finde hvor i talrækken man
er kommet til. Næste link dannes ved at lægge 1 til sidste talværdi.

Eksempel

1 = a
2 = b
3 = c
4 = d
osv.

www.mypage.dk/bfc

Da sidste bogstav er c modsvarer det 3 i talværdi rækken. Næste bogstav er
(3+1 = 4) = d
nyt link er www.mypage.dk/bfd

Det kan sikkert gøres lettere, og ideer / links er velkomne.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : terje

Dato : 17-06-05 18:19

Christian M. Nielsen wrote:
> Det kan sikkert gøres lettere, og ideer / links er velkomne.

Jeg tror du resonnerer unødvendig komplisert her. Kan du ikke bare
sortere linkene?
terje ?

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 17-06-05 23:52

"terje" <late@night.zz> skrev i en meddelelse
> Jeg tror du resonnerer unødvendig komplisert her. Kan du ikke bare sortere
> linkene?

Hej Terje.

Jeg vil gerne lave et system selv, hvor jeg opretter links på den beskrevne
måde.

Fra : terje

Dato : 18-06-05 14:27

Christian M. Nielsen wrote:

> Jeg vil gerne lave et system selv, hvor jeg opretter links på den beskrevne
> måde.

Ok, nå forstår jeg hva du mener
Men husk at bokstaver godt kan sorteres etter deres ascii verdier: a =
97 og z = 122. Kanskje kan du utnytte det i din kode? Når du har kommet
i gang og har noe kode å vise oss så skal vi gi deg input.

terje

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 18-06-05 16:31

> Men husk at bokstaver godt kan sorteres etter deres ascii verdier: a = 97
> og z = 122. Kanskje kan du utnytte det i din kode? Når du har kommet i
> gang og har noe kode å vise oss så skal vi gi deg input.

Jeg havde ikke tænkt på ascii værdier. Jeg takker for ideen.

Fra : Christian Kragh

Dato : 20-06-05 01:24

Hej Christian.

Jeg har et andet forslag til dig.

Du kan jo spørge på det sidste bogstav i navnet og derefter erstatte bogstavet
med et bogstav højere og hvis det er det sidste så skriver den "aa"

<Eksempel>

url = "qsd"

url2 = right(url,1)
laengde = len(url)

select case url2
case "a"
url = left(url,laengde-1) & "b"

case "b"
url = left(url,laengde-1) & "c"

case...

case "z"
url = left(url,laengde-1) & "aa"

end select

</Eksempel>

På samme måde kanb du bygge en funktion op som automatisk sætter den forrige
værdi en op når man når det sidste bogstav.

Dette burde kunne lade sig gøre med en arry.

Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne