Turbo Pascal - Hvad så?
Fra : N. Foldager

Dato : 17-06-05 13:02

Hej,

Jeg har programeret en hel del i Pascal; specielt Borlands Turbo
Pascal; sidst i version 6.0 (Jeg har stadig
installations-disketterne).

På grund af fremkomsten af Windows og min tiltagende brug af regneark,
ophørte jeg med den aktivitet.

Jeg har altid syntes Pascal er et smukt sprog, og har oplevet de
moderne miljøer, såsom Delphi, som besværlige at komme igang med.
"Hvor kan jeg bare skrive min kode?" Så gik jeg i stå.

Men nu har jeg igen fået behov for programmering.

Jeg har faktisk Delphi (version 2) på cd-rom , men det forekommer mig,
at den er specielt til databaser. Mit behov er mere til videnskabelige
beregninger og simulationer.

Hvilket sprog og miljø vil I anbefale sådan en gammel "Turbo-lader"
som mig?

Det er vel ikke så farbart at benytte min gamle Turbo Pascal i WinXP?

Hvad med Delphien? I så fald har jeg brug for at blive skubbet i gang.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-06-05 13:40

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote in message

> Jeg har faktisk Delphi (version 2) på cd-rom , men det forekommer mig,
> at den er specielt til databaser. Mit behov er mere til videnskabelige
> beregninger og simulationer.

Den slags bruger jeg delphi meget til, men kun databaser i mindre omfang.

> Det er vel ikke så farbart at benytte min gamle Turbo Pascal i WinXP?

Det skulle være muligt, men du går glip af alt, hvad der er sket omkring
32-bit, store arrays, hastighedsforbedringer m.m.

> Hvad med Delphien? I så fald har jeg brug for at blive skubbet i gang.

Seneste Delphi 2005 personal kan findes gratis i nogle computerblade, men
ingen danske endnu. Bl.a. er database funktionalitet pillet ud af pakken,
men det kan du jo så bare være ligeglad med.

hilsen
Uffe

Fra : N. Foldager

Dato : 25-06-05 14:43

Uffe Kousgaard:

> Seneste Delphi 2005 personal kan findes gratis i nogle computerblade, men
> ingen danske endnu. Bl.a. er database funktionalitet pillet ud af pakken,
> men det kan du jo så bare være ligeglad med.

Hallo! Det lyder godt.

Hvilke blade eller hvor kan man finde det?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-06-05 07:40

> Hvilke blade eller hvor kan man finde det?

PC Pro fra England er nok den der er nemmest at finde: www.pcpro.co.uk - det
skulle være juni nummeret. Men spørg mig ikke hvordan / hvor man får fat i
det.

Du kan også prøve at spørge danske computerblade, om de har planer om det.

hilsen
Uffe

Fra : Tom

Dato : 17-06-05 14:45

Hej Niels

Jeg kender det du beskriver.
Jeg koder stadig i TP 7.0, og det er som regel godt nok til det jeg skal.
Delphi er jo den naturlige afløser for gamle TP nørder, og jeg har også
taget et par kurset i det, og endda købt en version 4 tror jeg det er.
Men den står bare og samler støv. Det er lidt tungt at komme i gang med
synes jeg.
Min TP 7.0 kører fint på min 1GHz Pc med Win2K, har dog patched CRT modulet
for at undgå runtime error 200 på PC'er hurtigere end 200MHz.
Men som Uffe skrive så går vi glip af en del funktionalitet ved at blive ved
med at bruge disse gamle versioner.

/Tom

Fra : N. Foldager

Dato : 17-06-05 15:07

Tak til Uffe og Tom for svarene.

> [...]
> taget et par kurset i det, og endda købt en version 4 tror jeg det er.
> Men den står bare og samler støv. Det er lidt tungt at komme i gang med

Det var helt dejligt at høre, at andre har det ligesådan.

Da jeg i sin tid forsøgte mig med Delphi 2.0 øvede jeg mig
pligtskyldigt i at oprette bokse, knapper og alt det andet trækkeri.

Men jeg nåede min sæl ikke at finde ud af, hvordan jeg får resultatet
af 2 + 2 ud på skærmen. Altså dér hvor jeg i gamle dage bare ville
lave et par erklæringer og så skrive:

Writeln('Resultat: ', Resultat);

og trykke Run.

Så var det, at jeg forfaldt til Excel til mange ting, og Delphi er
aldrig blevet installeret på senere computere.

Hvordan gør jeg noget så simåpelt i Delphi. Selv begynderbøger skriver
en masse om databaser, synes jeg.

Jeg har også tænkt, om Visual Basic ville være mere nærliggende? Men
altså fra Pascal, og så til noget der hedder noget med Basic er mine
gener noget imod (Jeg har dog brugt det lidt i Excel.)

> Min TP 7.0 kører fint på min 1GHz Pc med Win2K, har dog patched CRT modulet
> for at undgå runtime error 200 på PC'er hurtigere end 200MHz.

Interessant. Hvor har du fundet patchen?

> Men som Uffe skrive så går vi glip af en del funktionalitet ved at blive ved
> med at bruge disse gamle versioner.

Ja, det gør vi jo.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-06-05 15:12

> Hvordan gør jeg noget så simpelt i Delphi.

Du laver en "console application" og så er det næsten lige som i TP med
writeln(), DOS-agtig skærm og hele dynen.

De nyeste udgaver har "wizards" til den slags. I de lidt ældre er det lidt
mere besværligt (men ikke meget).

hilsen
Uffe

Fra : Tom

Dato : 17-06-05 15:21

> Men jeg nåede min sæl ikke at finde ud af, hvordan jeg får resultatet af 2
> + 2 ud på skærmen.

Jeg har det præcis på samme måde

> Jeg har også tænkt, om Visual Basic ville være mere nærliggende? Men
> altså fra Pascal, og så til noget der hedder noget med Basic er mine
> gener noget imod (Jeg har dog brugt det lidt i Excel.)
Ja man er ikke meget for at indrømme at man programmere i Basic.
Jeg fik fat i en version 5 tror jeg det var og en "Lær det på 48 dage (eller
var det timer) bog" på dansk, og det var faktisk ret intuitivt at bruge. Men
kom dog aldrig længere end til eksemplerne i bogen.

> Interessant. Hvor har du fundet patchen?

På internettet, søg efter tppatch, ellers skriv, så kan jeg maile den.

/Tom

Fra : N. Foldager

Dato : 19-06-05 18:38

Tom:

> På internettet, søg efter tppatch, ellers skriv, så kan jeg maile den.

Pudsigt tilfælde: I går ville jeg i en helt anden anledning
installere et kommercielt DOS-program fra 1994, som jeg ikke har brugt
i årevis. Allerede ved forsøg på installation fik jeg en Runtime 200
Error.

Jeg lå inde med information om det forhold fra dengang man passerede
de 200MHz og fik problemer. Det viste sig jo, at det er skrevet i
Turbo Pascal. Og at jeg har haft tppatch.exe liggende siden 1999.

Nu kører det 11 år gamle program lystigt under WinXP SP2.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Calle.

Dato : 17-06-05 17:10

N. Foldager wrote:

> Interessant. Hvor har du fundet patchen?

Ligger på borland side
--
Calle.

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 20-06-05 22:12

Klip....
> [...]
> aldrig blevet installeret på senere computere.
>
> Hvordan gør jeg noget så simåpelt i Delphi. Selv begynderbøger skriver

Da jeg startede syntes jeg også, at det var svært.
Jeg har købt en bog fra Systime om Delphi 4 af Per Amdal Steffensen, den var
en stor hjælp i starten (og den har et eksempel på sammenlægning af tal).
Den koster omkring 500kr men kan jo også lånes på biblioteket!

Mvh Kurt

Fra : andropov

Dato : 20-06-05 22:32

On Mon, 20 Jun 2005 23:12:21 +0200, "Kurt Guldbæk"
<kurt_g@guldbaek.net> wrote:

> [...]
>en stor hjælp i starten (og den har et eksempel på sammenlægning af tal).
>Den koster omkring 500kr men kan jo også lånes på biblioteket!

Det er nok en fordel at låne så gammel en delphi bog som muligt fordi
de nyere bliver nødt til at cutte noget af det grundlæggende fra for
at få plads til nye finesser.
Per Amdal Steffensen startede med bogen som hedder "Delphi
programmering" som omhandler Delphi 2.0 som er første udgave af
Delphi.
Dog kan der være enkelte ting som er ændret i nyere udgaver, men for
det meste er der blot føjet nye ting til som man kan lære senere.

Fra : N. Foldager

Dato : 22-06-05 22:12

> [...]
> Dog kan der være enkelte ting som er ændret i nyere udgaver, men for
> det meste er der blot føjet nye ting til som man kan lære senere.

Tak for svarene.

Med hensyn til Per Amdal Steffensen første bog, så er det måske
heldigt. Da jeg jo netop har min gamle Delphi 2.0 liggende.

Er der sket så meget med Delphi, at det vil være dumt at gå i gang med
version 2.0?

Jeg ønsker jo bare at opnå de gamle Pascal-muligheder igen tilsat
opdaterede grafik-moduler, bruger-interface o.lign. Fancy database
funktioner, system-udvikling osv. har jeg ikke brug for.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : andropov

Dato : 22-06-05 23:21

On Wed, 22 Jun 2005 23:11:54 +0200, N. Foldager

> [...]
>heldigt. Da jeg jo netop har min gamle Delphi 2.0 liggende.
>
>Er der sket så meget med Delphi, at det vil være dumt at gå i gang med

OldCreateOrder bliver du nødt til at bruge fra version 4 og fremefter
for at det virker som i tidligere versioner. Du kan prøve at søge på
OldCreateOrder for at læse nærmere.

>Jeg ønsker jo bare at opnå de gamle Pascal-muligheder igen tilsat
>opdaterede grafik-moduler, bruger-interface o.lign. Fancy database
>funktioner, system-udvikling osv. har jeg ikke brug for.

Database og serverting er blevet forbedret senere hen og det seneste
er noget net programmering som er blevet tilføjet.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-06-05 23:29

> Er der sket så meget med Delphi, at det vil være dumt at gå i gang med
> version 2.0?

D4 fik dynamiske array så man meget enkelt kan definere stort set vilkårligt
store arrays i runtime. Det ville jeg nødig undvære idag.

Eksempel:

var
a: array of integer;
begin
setlength(a,10000);
// lav noget med a
finalize(a);
end;

Fra : Per Rønne

Dato : 25-06-05 15:26

andropov <nospam@andropov.dk> wrote:

> Det er nok en fordel at låne så gammel en delphi bog som muligt fordi
> de nyere bliver nødt til at cutte noget af det grundlæggende fra for
> at få plads til nye finesser.

Jeg kan anbefale:

Arne Tolstrup Madsen, Kjeld Reese, Inger Mønsted:

Programkonstruktion med Delphi

TolstrupDATA
isbn 87-984413-6-1

http://www.tolstrupdata.dk/books/delphi.htm

Jeg har brugt den til datalogiundervisningen på en gymnasieskole, så den
er let at gå til, og går til det objektorienterede med brug af
klassebiblioteket /med det samme/. Kan lånes på biblioteket.
--
Per Erik Rønne

Fra : Haastrup

Dato : 17-06-05 19:33

On Fri, 17 Jun 2005 14:01:42 +0200, N. Foldager
> [...]

>Det er vel ikke så farbart at benytte min gamle Turbo Pascal i WinXP?
>
>Hvad med Delphien? I så fald har jeg brug for at blive skubbet i gang.

Har du prøvet Free Pascal?
Floating point er ganske vidst ikke særlig optimeret
endnu, men du får da
32 bit Turbo pascal kompatibilitet (hvis ønsket)
plus at Free Pascal kører
på et hav af platforme (win32 dos unix os/2 macos etc.)
Jeg synes det er ved at blive rigtig godt.
vh. Søren

Regards S. Haastrup.

Fra : N. Foldager

Dato : 25-06-05 14:41

Haastrup:

> [...]
> plus at Free Pascal kører
> på et hav af platforme (win32 dos unix os/2 macos etc.)
> Jeg synes det er ved at blive rigtig godt.

Det lyder jo også besnærende.

Hvad mener du med at floating point ikke er optimeret? Går det for
langsomt?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Haastrup

Dato : 25-06-05 16:55

On Sat, 25 Jun 2005 15:41:29 +0200, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

>Haastrup:

>Det lyder jo også besnærende.
>Hvad mener du med at floating point ikke er optimeret? Går det for
>langsomt?

Tjaa det kommer jo an på hvad man laver.
I "gamle dage" tegnede jeg mandelbrot figurer
på en 8 mhz maskine uden FPU. Så får
man en god fornemmelse af, at hastighed
er relativt!

Sidst jeg kiggede efter, udnyttede
compileren typisk kun de to "øverste" registre
i Intels FPU. (og der jo syv). Og der kan man
godt mærke forskel til f.eks. Delphi ved
(meget) heftige beregninger.

Jeg ved ikke om den sidst nye version
indeholder forbedringer på den front.
Men udviklerne siger selv, at det er noget
som de prioriterer ret højt.
Til gengæld kan funktioner og procedurer
erklæres "inline" således at hop undgåes
når de kaldes. Og der indbygget
en assembler (ligesom i TP 7.0), så hvis
man er utilfreds med hastigheden på en beregning, kan
man kode den selv.

Men du kan selv se på www.freepascal.org

vh. Søren.

Regards S. Haastrup.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-06-05 15:26

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

> Men nu har jeg igen fået behov for programmering.

Bare en gratis mulighed: GNU Pascal:

http://www2.gnu-pascal.de/gpc/h-index.html

Findes til flere platforme, som:

http://www.microbizz.nl/gpc.html

Og bygger på Turbo Pascal / Delphi.
--
Per Erik Rønne

Fra : N. Foldager

Dato : 29-06-05 21:21

Nu har jeg valgt at starte med Delphi version 2. Simpelthen fordi jeg
har den liggende i original med manualer og det hele.

Og så har jeg i dag modtaget Per Amdal Steffensens "Delphi
Programmering", som netop omhandler version 2. Den er godt nok bedre
end noget andet, jeg har set.

Sjovt nok nævner han i forordet, at han havde problemer med at komme
fra Turbo Pascal til Windows-miljøet. Det er måske en del af
forklaringen på, at hans bog er bedre for mig.

Så nu er jeg godt i gang. Så må vi se, hvad jeg vælger fremover.

Men tak for al hjælpen og gode forslag.

Venlig hilsen

Niels Foldager