Opladning på nye mobiler
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 17-06-05 08:51

Hej

Jeg har i længere tid undret mig over de stadig altid siger hvis man far en
ny mobil skal man lade den lade i de der 12 til 16 timer.
Kan det virkelig stadig passe eller det et en levn fra før i tiden folk
åbenbart stadig holder ved?

For mig bekendt så stopper telefonen da med at lade på batteriet når den
skriver den er opladet, og det gør det fleste jo gerne efter en times tid.

Eller tager jeg der fejl ?

Fra : A

Dato : 17-06-05 09:13

Alle nye mobiltelefoner, har godt af at, lade en 12-16 timer. Det fik jeg
at
vide hos TDC igår.
Var forbi og hente en Nokia 6230...

/A

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 17-06-05 09:26

Ja ved jeg godt de siger.

Men hvad nytter det når dn efter ca en time siger den er opladet og ikke
indikere at den lader mere.

Så går jeg da heller ikke ud fra den stadig lader på batteriet.
Får går du du fra der sidder noget elektronik der styre ladningen af
batteriet.
Og er det jeg godt vil have bekræftet eller afkræftet om det er rigtigt.

Fra : A

Dato : 17-06-05 09:55

Jeg tror man skal lade den op de første par gange, til den er opladet via
displayet i telefonen.
Og så senere give den de der obligatoriske 13-16 timer, når, man har haft
den i et stykke tid...

Det forlænger levetiden betragteligt på batteriet, at den får de mange
timer
i starten...

/A

Fra : Nicolai

Dato : 17-06-05 13:52

> [...]
> den i et stykke tid...
>
> Det forlænger levetiden betragteligt på batteriet, at den får de mange

Ikke just den store videnskab bag dine svar - mon ikke det er det han
efterlyser?

Fra : Fischer

Dato : 17-06-05 14:09

> For mig bekendt så stopper telefonen da med at lade på batteriet når den
> skriver den er opladet, og det gør det fleste jo gerne efter en times tid.
> Eller tager jeg der fejl ?

Du har fuldstændig ret.
Det der med de mange timer er ren ammestuesnak - et levn fra fortiden, før
Li-Ion batterierne.
Men det er lidt skræmmende, at så mange forhandlere stadig fortæller samme
historie. Det viser desværre bare, hvor lidt de faktisk ved om tingene.

Du skal bare lade op til batteriet er fuld. Laderen holder alligevel op med
at lade, så det giver ingen mening at lade den sidde længere.
Og et Li-Ion batteri har faktisk bedre af at sjatlade end af at blive helt
afladet og fyldt op hver gang.

Hvis du er mere interesseret i baggrunden for dette, så kan jeg anbefale:
http://www.batteryuniversity.com/

*Fischer